Voor het eerst samen wonen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Voor het eerst samen wonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 04:03

*\o/* Ja, wij gaan samen wonen *\o/*

Het duurt nog even, maar per maart 2017 gaan mijn vriend en ik samen wonen! Voor ons is het de eerste keer om met iemand samen te wonen, we wonen nu ieder op zich zelf. Hierdoor vinden we het best wel spannend en vind ik het zeker leuk om ervaringen en misschien wel tips van anderen te horen. :)

Hoe vonden jullie het om voor het eerst samen te gaan wonen? Waar loop je tegen aan? En hoe leuk blijf je elkaar vinden? :D Ik hoor het graag. :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 04:37

Het samen leuk blijven vinden is door zonder meer samen goede afspraken te maken over wie wat en wanneer doet in huis.
Mannen (no offence) vinden het vaak wel makkelijk dat er iemand is die schoonmaakt en de was doet en kookt. Terwijl hij met de tablet zit te spelen...
Dat wordt al snel een irritatie factor.

Melanie_B

Re: Voor het eerst samen wonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 04:39

Daar heb je een punt! Al moet ik zeggen, *tot nu toe* heb ik dat gedrag nooit mee gemaakt van mijn vriend. Uit zichzelf doet hij de (af)was, stofzuigen, het huis netjes maken als hij een weekend of langer bij mij verblijft. Dus ik hoop dat we dat kunnen blijven voortzetten.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 04:39

Ik heb 2,5 jaar samengewoond. Ik woon nu weer tijdelijk bij mijn ouders vanwege relatiebreuk.
Maar het uit huis zijn zelf, vond ik persoonlijk erg prettig. Veel meer vrijheid, en privacy. De bijkomende taken zijn vanzelf sprekend. Ik en mijn ex-vriend hadden absoluut geen goede relatie. Enige wat ik nogal eng vond is de rekeningen. Zoveel in één keer haha!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 04:41

Vealosz schreef:
Ik heb 2,5 jaar samengewoond. Ik woon nu weer tijdelijk bij mijn ouders vanwege relatiebreuk.
Maar het uit huis zijn zelf, vond ik persoonlijk erg prettig. Veel meer vrijheid, en privacy. De bijkomende taken zijn vanzelf sprekend. Ik en mijn ex-vriend hadden absoluut geen goede relatie. Enige wat ik nogal eng vond is de rekeningen. Zoveel in één keer haha!

Het scheelt dat we beide al even op ons zelf wonen. :) Hij woont 1 jaar op zichzelf, en ik ben ondertussen alweer 3 jaar op mijn eigen.
Dat kan ik me voorstellen idd, hoe gaat dat uberhaupt samen met de rekeningen?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:17

Leuk :) Ik woon nu 3/4 jaar samen met m'n vriend.
Nu ''moesten'' wij samenwonen ivm locatie, anders waren we nog niet samen gaan wonen hoor.
We hebben hiervoor allebei apart gewoond, hij zo'n 6-8 jaar en ik 3 ongeveer.

Het bevalt goed. M'n vriend is soms meer een schoonmaker dan ik, dus dat scheelt wel weer. Ik heb niet een achter de vodden aan zitten vriend.

Waar hij het meeste moeite mee heeft is minder eigen ruimte. Vooral als hij thuiskomt van werkt om dan even z'n eigen ding te doen bijvoorbeeld.
Ik heb het meeste moeite met zijn ''rustige'' houding tov van alles terwijl ik soms heel impulsief kan zijn. (Meestal heeft hij dan ook gelijk, das ook heel irritant _O- )

Maar verder genieten we ontzettend van het samenwonen. Samen opstaan/naar bed gaan, eten, dingen doen, eigen huisje met inrichting hebben. Heerlijk.

Qua rekeningen wij delen alles precies 50/50 (ook al liggen de lonen niet gelijk).

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-16 05:23

Leuk om te lezen. :) Dat van minder ruimte snap ik wel, vooral als de woning niet zo groot is (weet niet hoe groot de woning van jullie is). Ik heb zelf ook een klein appartementje en als we wat langer samen zijn mis je soms wel een extra kamertje. :j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 05:33

Ja onze woning is niet zo groot. In januari verhuizen we daarom naar een grotere plek :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 07:42

Ik woon nu 2 maanden samen. Het is heerlijk om je eigen plekje te hebben, maar de drie miljoen klusjes die nog gedaan moeten worden zorgt soms nog wel voor wat stress tussen ons. Over het huishouden nooit ruzie aangezien hij meer doet dan ik dus ik bof weer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:16

Ik kijk er elke dag naar uit om weer bij hem thuis in ons huis te mogen komen. We wonen nu bijna 4 jaar samen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 08:45

Mijn vriend en ik wonen nu net een week samen en tot nu toe gaat dat prima! Het vergt van beide kanten wat aanpassingsvermogen (je bent gewend om dingen op je eigen manier te doen, nu is er nog een partij waar je rekening mee moet houden), maar als je je daar bewust van bent is dat helemaal geen probleem. Ik doe wel meer in het huishouden dan hij, maar werk ook een dag minder. En als ik hem vraag om mee te helpen, doet hij dat zonder morren.

Wat mij verbaast, is dat we elkaar per saldo eigenlijk niet eens zoveel meer zien dan toen we nog niet samenwoonden. Overdag werken we en 's avonds hebben we vaak nog andere bezigheden, zoals sporten. Dat vind ik zelf eigenlijk alleen maar leuk: als je tijd apart van elkaar doorbrengt, is het daarna extra leuk als je wél samen bent.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:40

Mijn eerste keer samenwonen was een drama :') Maar dat kwam omdat mijn ex-vriend gewoon onmogelijk was.

Met mijn vriend ben ik na 2 maanden gaan samenwonen (ben ingetrokken in zijn appartement) en dat bevalt na 4 maanden nog steeds fantastisch goed :) Vind het heerlijk om samen op te staan en te gaan slapen, veel dingen samen te kunnen doen. Ik werk veel avonden en weekends, dus het huishouden wordt bij ons verdeeld afhankelijk van wie er eerst thuis is. Boodschappen doen we samen. Elkaar niet beu worden, tja, ik denk niet dat ik mijn vriend ooit beu word dus dat komt wel in orde :Y) Het is vooral een kwestie van goed communiceren en zeggen wat je nodig hebt als je bv. even wat ruimte voor jezelf nodig hebt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:44

Leuk om mee te lezen. Mijn vriend en ik wonen nu 2 jaar samen bij mijn ouders en hebben vanaf half januari ons eigen plekje! Heb er heel veel zin in!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:34

Mijn man is, toen we een half jaar wat hadden, bij mij ingetrokken bij mijn ouders. Daar had ik de garage voor mezelf, en hij is toen in komen wonen. Betaalde kost en inwoning, en dat ging op zich prima. Ik heb hem wel moeten melden dat hij ook wel zijn steentje bij kon dragen om de kamer op orde te houden, was wel makkelijk dat ik dat deed ;) Maar dat is daarna goed gekomen.
Nu wonen we dik 3.5 jaar in een duplex woning. En dat gaat perfect. Hij werkt full time, ik parttime. De afspraak is altijd geweest dat degene die het minste werkt het meeste in het huishouden zou doen. Ik dus. Maar als hij eens een dag vrij heeft helpt hij ook zonnig met schoonmaken. Koken doen we wie als eerste thuis is, en wie kookt hoeft niet af te wassen.
Nu ik zwanger ben doet hij veel meer in huis omdat ik het niet voor elkaar krijg, en dat is ook heerlijk. Tuurlijk loop je elkaar soms in de weg en ontstaat er wel eens enige vorm van discussie, maar dat is nooit lang en nooit heel heftig. Ik ben iemand die graag alles direct uitpraat, en dwing hem daar ook toe. En dan is het snel genoeg opgelost.

Ik hou van mijn mannie <3

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:50

Leuk topic!
Ik ga even volgen :)

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:55

Ik ben sinds kort ook half aan het samenwonen. Het is niet officieel, maar ik ben er wel veel en betaal mee aan kost en inwoning. We zijn nu ruim 3 jaar samen en waren als 4/5 dagen per week bij elkaar. Bij mij was in de eerste week het irritatiepunt dat mijn vriend veel achter zijn rug liet liggen. We hebben het erover gehad en dat heeft hij heel goed opgevat. Ik doe vaak boodschappen en ik kook vaak, vind dit ook leuk en niet erg. De was doen we beide, mijn vriend doet meestal stofzuigen en ik stoffen/badkamer en keuken. Mijn vriend werkt en ik studeer, dus ik heb wel iets meer tijd voor het huishouden en ik vindt het ook leuk om te doen. Ik ben wel trots hoe wij het doen tot nu toe en vind het heerlijk om samen te wonen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:09

Gefeliciteerd! Leuk hoor!

Het uit huis gaan zelf vond ik ook heerlijk. Het ging een beetje rommelig omdat vriend echt op zichzelf "moest" door de situatie waar hij destijds in zat dus het huis dat we nu hebben zou niet echt mijn eerste keus zijn geweest (klein koophuis).
Maar verder gaat het prima, belangrijkste was inderdaad wel die afspraken over wie wat doet in het huis (met name het schoonmaken :+ )
Ga er niet van uit dat het wel goed komt, maar maak echt even goed de afspraak :j

Qua rekeningen doen wij naar rato betalen, maar onze salarissen liggen inmiddels vrij dicht bij elkaar t.o.v. 4 jaar geleden dus het is inmiddels 50/50.

Maar het is gewoon heerlijk om thuis te komen in je eigen huisje en lekker bij elkaar te zijn :)
en wat ik in het begin wel eens deed was iets wat nooit thuis mocht, nml de fles frisdrank meenemen naar de woonkamer en daar laten voor makkelijk bijvullen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:13

Melanie_B schreef:
Daar heb je een punt! Al moet ik zeggen, *tot nu toe* heb ik dat gedrag nooit mee gemaakt van mijn vriend. Uit zichzelf doet hij de (af)was, stofzuigen, het huis netjes maken als hij een weekend of langer bij mij verblijft. Dus ik hoop dat we dat kunnen blijven voortzetten.

Dat is mooi! Wat voor mij en mijn vriend goed werkt (wanneer we lange tijd samen zijn, we wonen nog apart) is dat elke persoon een vaste set taken heeft. Hij vergeet bijv altijd de was te doen en heeft hier ook een hekel aan, dat doe ik dus. Hij houdt van een opgeruimd huis, dus hij ruimt op en stofzuigt. Ik vind boodschappen doen en koken leuk en hij weer niet echt, dus dat doe ik. Om en om de taken doen leidde ertoe dat er altijd iemand chagrijnig was en dingen maar half gebeurde :=

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:18

Ik vond samenwonen heerlijk. Eigen stekje, samen dingen doen, samen uitzoeken wat te eten of iets zoeken om het huis op te fleuren <3
Jammer genoeg is de relatie afgesprongen, maar toch 2 jaar samengewoond.

Hij was wel erg net en zorgde er regelmatig voor dat ik dan ging mee helpen kuisen. Daar ben ik erg blij om, ben nu standaard veel netter op mezelf.

Dat is ook belangrijk, wij deden bijna alles samen: koken, kuisen, afwassen... soms niet, maar we hielpen elkaar wel. Daar spreek je het beste over. Niets erger dan je beginnen ergeren en dan boos worden. Als je het gevoel hebt teveel te moeten doen: praat er over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:10

Hier gingen we binnen een maand samenwonen vanwege de omstandigheden. Maar nog geen moment spijt van gehad, want hoe leuk is het om elke dag samen te zijn met je beste vriend waar je onwijs veel van houdt :D

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:16

Ik lees mee, ik ga in de zomer samenwonen. <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:08

Ik ben 2 maand geleden voor het eerst officieel gaan samenwonen. Dat was in het begin nogal een gedoe omdat dat voor mij ook landswijziging inhield: ik ben van België naar Nederland gegaan. Hele papier mambo jambo, problemen met auto etc maar het geraakt stilaan opgelost.

Het samenwonen bevalt me goed! Het is nu zo dat ik werkloos ben (en geen cent krijg) dat mijn vriend de rekeningen op zich neemt. Ik geef hem wel een maandelijks bedrag om in de verhoogde kosten tegemoet te komen. Gezien ik hopen tijd heb en hij fulltime werkt, doe ik de huishoudelijke taken. Eenmaal ik weer werk heb, gaan we dat herverdelen: betaal ik hem meer en wordt het huishouden verdeeld. Ondertussen ook 2x platgelegen met de griep, heeft hij alles gedaan en eten en boterhammetjes gemaakt. Het is echt een schat!

Qua tijd voor elkander hebben we nig teen problemen gehad. We zijn net graag bij elkaar. In het weekend gaat hij ook gewoon mee naar mijn paard, heeft zelf nog met paarden gewerkt vroeger en pakt het nu met mijn merrie rustig weer op. Vind ik erg leuk!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:46

Melanie_B schreef:

Mijn vriend was ook schoon op zichzelf. Tot we gingen samenwonen >;)

Verdeel de taken, erger je kapot aan elkaar omdat niemand iets nakomt, maak een keer ruzie (of 10) en stel daarna een compromis. "Als jij de wc voor zondag doet, dan zal ik.."
Vooral elkaars sterkte punten benutten. Zo ben ik een pietje precies, dus stofzuig ik en doe ik de ramen. Mijn vriend kan heel goed koken *\%/* , dus hij kookt bijna dagelijks.
En als je beiden ergens een schurfthekel aan hebt (afwas!), kijk je voor een oplossing die beiden past (vaatwasser!).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:49

Wij hebben net géén eigen taken en dat werkt ook prima :j Meestal nemen we één moment per week (vaak zaterdag/zondagnamiddag) dat we een paar uren tesamen het huishouden doen. Ff samen schouders eronder en dan is het zo klaar. Terwijl ik de wasmachine volprop, gaat hij met de stofzuiger door het huis, en terwijl ik de keuken poets, doet hij de badkamer. Koken, vaatwasser in/uitladen en doorheen de week opruimen doen we beiden :)

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:02

Ik lees ook mee, ga in de zomer samen wonen! :j <3