Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 01:23

Hi!

Inmiddels woon ik alweer ruim 4 jaar in een appartementje van 480 euro huur excl.
Nu heb ik een ontzettend leuke nieuwbouw maisonnette aangeboden gekregen voor een huurprijs van 700 euro excl. Dat betekent dus 220 euro per maand extra als dat ik nu betaal.

Mijn inkomen is 1653 euro netto per maand.

Huidige situatie:
Vaste lasten (inclusief alles, ook boodschappen, sport): circa 1150 euro
Zakgeld (puur voor leuke dingen) 200 euro
Sparen 300 euro

In de nieuwe situatie zou je dan kunnen zeggen dat alles gelijk blijft, maar het sparen drastisch gaat dalen naar 80 euro per maand.
Wel zou ik zorgen dat ik een buffertje behoudt zodra ik hier zou intrekken zodat ik qua sparen dan niet op 0 euro begin.

Daarnaast zou ik iets zuiniger kunnen doen qua boodschappen en wat vaker de fiets pakken ipv de auto.
Wellicht zou ik dan 100 a 120 euro per maand kunnen sparen.

Ik denk zelf dat het haalbaar is, maar dan kan ik niet meer zo luxe leven als dat ik nu doe. Aan de andere kant, ik begon in mijn huidige appartement jaren geleden met een salaris 1500 euro en dan had ik ook nog stallingskosten (die ik nu niet meer heb).

Nu ben ik zoek naar (alleenstaande!) bokkers die in een soortgelijke situatie zitten. Dus degene die een redelijk hoge huur betalen bij een soortgelijk salaris.

Alvast bedankt!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:26

Hou je er wel rekening mee dat je vaste lasten in de nieuwe maissonnette zowel lager als hoger kunnen uitvallen als dat je nu betaald? Dat kan in de praktijk dus ook nog flink tegen vallen.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:33

Ik woon inmiddels 3 jaar op mij zelf en de eerste 2 jaar altijd een 32uurs contract gehad; en toen vond ik het pittig om rond te komen. Ik verdiende toen der tijd +- 1400 en dan is het knap lastig om je paard, huis en andere dingen te kunnen onderhouden. :j Gelukkig had ik toen ook af en toe financiele steun van mijn vader, maar ik vond het wel pittig!

Inmiddels verdien ik iets meer, net iets minder als dat wat jij verdiend. En nog steeds vind ik het lastig om rond te komen (en dan praat ik over een huurprijs van 500,-). Komt ook omdat ik zoveel tegen slagen heb gehad, operatie van de hond, reparaties auto, belasting etc. Dus ik had toen het niet kunnen redden om een huur te hebben van 700 excl.

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samen wonen waardoor er weer even specifieker gekeken is naar de vaste lasten, zodat we weten wat er in-/uit komt. Weet niet of jij het hebt, maar schrijf alles op papier, alle maandelijkse kosten die sowieso terug komen. Houdt er wel rekening mee dat je rekeningen ook hoger zullen uitvallen met een groter huis (energie)

Daarnaast kun je zeker besparen op boodschappen, ipv bij de AH naar de Lidl te gaan, fietsen naar het werk/paard ipv met de auto. :)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:34

Als het via een woningbouwvereniging of makelaar gaat, dan zul je het waarschijnlijk op papier niet rond krijgen. Je mag 1/3 van je netto inkomen besteden aan wonen, volgens mij.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:40

Wellicht heb je recht op huurtoeslag bij een prijs van 700?
Weet niet hoe modern je huidige woning is wat betreft isolatie en zo, maar kan maar zo zijn dat een nieuwe woning ook daarin goedkoper uit komt, wat betreft je stookkosten.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 01:40

Wel vreemd dan.. dat mijn buurvrouw met een bijstandsuitkering 580 euro aan huur betaald.

Het gaat inderdaad via de woningbouw vereniging!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:41

In de bijstand krijg je enorm veel toeslagen.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 01:43

Gooiske schreef:
Wellicht heb je recht op huurtoeslag bij een prijs van 700?
Weet niet hoe modern je huidige woning is wat betreft isolatie en zo, maar kan maar zo zijn dat een nieuwe woning ook daarin goedkoper uit komt, wat betreft je stookkosten.


Mijn salaris is te hoog voor huursubsidie.. De nieuwbouw woning wordt zo gemaakt dat de kosten beperkt blijven. (Energielabel a uit mn hoofd?) Het betreft sociale huurwoning.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:43

Gooiske schreef:
Wellicht heb je recht op huurtoeslag bij een prijs van 700?
Weet niet hoe modern je huidige woning is wat betreft isolatie en zo, maar kan maar zo zijn dat een nieuwe woning ook daarin goedkoper uit komt, wat betreft je stookkosten.


Met dat inkomen zal zij denk ik geen recht hebben op huurtoeslag..

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 01:46

Melanie_B schreef:
Ik woon inmiddels 3 jaar op mij zelf en de eerste 2 jaar altijd een 32uurs contract gehad; en toen vond ik het pittig om rond te komen. Ik verdiende toen der tijd +- 1400 en dan is het knap lastig om je paard, huis en andere dingen te kunnen onderhouden. :j Gelukkig had ik toen ook af en toe financiele steun van mijn vader, maar ik vond het wel pittig!

Inmiddels verdien ik iets meer, net iets minder als dat wat jij verdiend. En nog steeds vind ik het lastig om rond te komen (en dan praat ik over een huurprijs van 500,-). Komt ook omdat ik zoveel tegen slagen heb gehad, operatie van de hond, reparaties auto, belasting etc. Dus ik had toen het niet kunnen redden om een huur te hebben van 700 excl.

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samen wonen waardoor er weer even specifieker gekeken is naar de vaste lasten, zodat we weten wat er in-/uit komt. Weet niet of jij het hebt, maar schrijf alles op papier, alle maandelijkse kosten die sowieso terug komen. Houdt er wel rekening mee dat je rekeningen ook hoger zullen uitvallen met een groter huis (energie)

Daarnaast kun je zeker besparen op boodschappen, ipv bij de AH naar de Lidl te gaan, fietsen naar het werk/paard ipv met de auto. :)


Thanks voor je bericht! Ik heb nu 45 m2 en de nieuwe woning is 55 m2 dus dat scheelt niet zo heel veel.

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:48

_Dribbel schreef:
Melanie_B schreef:
Ik woon inmiddels 3 jaar op mij zelf en de eerste 2 jaar altijd een 32uurs contract gehad; en toen vond ik het pittig om rond te komen. Ik verdiende toen der tijd +- 1400 en dan is het knap lastig om je paard, huis en andere dingen te kunnen onderhouden. :j Gelukkig had ik toen ook af en toe financiele steun van mijn vader, maar ik vond het wel pittig!

Inmiddels verdien ik iets meer, net iets minder als dat wat jij verdiend. En nog steeds vind ik het lastig om rond te komen (en dan praat ik over een huurprijs van 500,-). Komt ook omdat ik zoveel tegen slagen heb gehad, operatie van de hond, reparaties auto, belasting etc. Dus ik had toen het niet kunnen redden om een huur te hebben van 700 excl.

Mijn vriend en ik gaan binnenkort samen wonen waardoor er weer even specifieker gekeken is naar de vaste lasten, zodat we weten wat er in-/uit komt. Weet niet of jij het hebt, maar schrijf alles op papier, alle maandelijkse kosten die sowieso terug komen. Houdt er wel rekening mee dat je rekeningen ook hoger zullen uitvallen met een groter huis (energie)

Daarnaast kun je zeker besparen op boodschappen, ipv bij de AH naar de Lidl te gaan, fietsen naar het werk/paard ipv met de auto. :)


Thanks voor je bericht! Ik heb nu 45 m2 en de nieuwe woning is 55 m2 dus dat scheelt niet zo heel veel.


Oke, dat valt dan inderdaad nog wel mee. :)
Ik zou gewoon aanraden om ALLES, echt alles op papier te zetten met de nieuwe huurprijs en dan kijken hoe je uit komt.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 01:49

Nog 1 ding vergeten te melden:

De woning wordt naar verwachting in mei opgeleverd dus dan hoop ik ook wat loonsverhoging te krijgen (met beoordelingsgesprekken )

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:50

Wíl je zoveel meer betalen voor een huis wat maar zo'n klein beetje groter is?

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 01:57

Zeker! Ik zit nu in een flat uit 1958 en na 4 jaar vind ik het mooi geweest. Alles is oud en schots en scheef. Nu ben ik toe aan iets nieuws en wil graag naar nieuwbouw.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23450
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 01:58

Oké :) ik denk ik vraag het ff,als je het zo zegt snap ik het ook zeker!

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:03

Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen

Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 02:04

En hier zit een voor en achtertuin bij, terwijl ik nu een balkonnetje heb. Ook een belangrijke reden om te gaan!

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:06

Van toeslagen, woningbouw, etc weet ik niets af. Ik kan slechts vertellen hoe ík in het wonen sta, en misschien heb je daar wat aan. :)

Een dak, bed, badkamertje, eenvoudige keuken is iets wat men gewoon nodig heeft. Dat heeft men nodig om te slapen, een maaltijd te bereiden en verzorgd voor de dag te komen. En ik geloof erin dat alles gezellig te maken is.

Wil je meer? Meerdere slaapkamers, ook al ben je alleen. Een moderne keuken, ook al eet je maar twee keer per week thuis? Een luxe bad, waar je drie keer per jaar in ligt? Een tuin, die je laat betegelen omdat je er niets mee kunt?
Dan ga je daarvoor betalen. Dan betaal je voor faciliteiten in en om je huis. Geld dat wordt afgetrokken van je hobby's pleziertjes en spaargeld.

Word het nieuwe huis/tuin een hobby/plezier? Dan is het een uitstekende keuze. Maar als je denkt dat het opbrengen van de extra lasten teveel is in vergelijking met wat je ervoor terug krijgt, als jouw hobby's en plezier hoe dan ook buitenshuis zijn: blijf dan lekker waar je zit en investeer eens in wat lampen, planten, decoratie, etc om het nog wat gezelliger te maken.

Ter info: mijn huidige huisje is mijn droomplek. 38 vierkante meter. Woonkeuken met openhaard, slaapkamer en badkamer. En een tuin van 300 vierkante meter. Mijn honden hebben het uitstekend naar hun zin in de tuin en ik ben van tuinieren gaan houden. Ik heb 30 liter warm water, ik heb een tweepits kookstel, en ik besef me dat het echt klein is. Maar ik wil niet anders. :)
Overigens kom ik van een luxe appartement van 110 vierkante meter af. Patio, twee balkons, ligbad, luxe keuken. En duur. Nu hou ik geld over voor andere leuke dingen.

Echt TS, weeg heel goed af en maak dan de voor jou juiste keuze.

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 02:07

AfricanLady schreef:
Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen

Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk


Jij houdt 400 Euro over als ik het goed lees?
Wat moet je daar nog van betalen?

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:09

_Dribbel schreef:
AfricanLady schreef:
Ik heb een huurwoning van 517 euro.
En ik heb denk ik tot circa 700 euro vaste lasten.
Kwa stufie krijg ik 803 euro en dan werk ik enkele uurtjes pw bij wat teld 150 a 200 pm.
En dan verdien ik bij met honden oppas, trimmen uitlaat en dergelijke en is ook iets van 100 pm.
Kan rondkomen en best wat sparen

Dus hoe ik het lees bij jou kan het makkelijk


Jij houdt 400 Euro over als ik het goed lees?
Wat moet je daar nog van betalen?


Dat is extra dus gaat op de spaarrekening.
Is ook voor eventuele dierenartskosten en onverwachte rekeningen.
Of cadeautjes voor verjaardagen kerst etc

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:12

TS: je kan het betalen, het is waarschijnlijk een betere woning dan je nu hebt, dus waarom niet? :)
Je kunt nog genoeg sparen per maand, je hebt nog een buffer en je houdt nog genoeg geld over voor leuke dingen. Een nieuwbouw appartement met energielabel A zal in de vaste lasten ook gunstiger uitpakken. :D
Go for it!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:23

ik vind het een flinke netto huurprijs gezien je inkomen. Maar wellicht ben ik gewoon heel voorzichtig.

Er hoeft maar iets te gebeuren en je komt meteen in de knel.

Heb je een flinke spaarrekening?(met je nieuwe huis valt er amper wat te sparen), stel je auto gaat kapot etc etc

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:39

Cinderella schreef:
TS: je kan het betalen, het is waarschijnlijk een betere woning dan je nu hebt, dus waarom niet? :)
Je kunt nog genoeg sparen per maand, je hebt nog een buffer en je houdt nog genoeg geld over voor leuke dingen. Een nieuwbouw appartement met energielabel A zal in de vaste lasten ook gunstiger uitpakken. :D
Go for it!

Hogere huur = hogere vaste lasten. Zo niet dan zijn de stookkosten wel idioot hoog nu.

Je rijk rekenen met loonsverhogingen die je nog niet hebt (en je niet weet wat er netto van overblijft) is op zijn minst onverstandig.

Ik kan mij voorstellen dat je meer groen om je heen wil, maar of dat de prijs waard is?
En daarbij hoe zit het met je inkomen en sociale huurgrens? Want daar val je nu nog onder gezien je huur en je inkomen. Kijk kritisch naar wat gezien je verwachtingen qua inkomen het handigst is : verhuizen en blijven huren of blijven zitten, hard sparen en over een paar jaar kopen. Verwacht je dat je inkomen (net) boven de sociale huurgrens uit komt (dacht nu 34.000 of 38.000 bruto/jaar), dan moet je of daarvoor al verhuisd zijn naar wat je wil of kopen, want daarna is andere goedkope huurwoning huren niet meer mogelijk.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Ga ik het redden met deze huurprijs? Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:40

daarnaast als scheefhuurder...stijgt de huur met een aardige % per jaar.......

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 02:49

studiemiep schreef:
daarnaast als scheefhuurder...stijgt de huur met een aardige % per jaar.......

Met dank aan gelobby in Brussel, want deze "Europese" regel is niet van toepassing in andere EU landen met een vergelijkbare huurhuis constructie.

Lage vaste lasten = meer vrij te besteden = economische groei. Schokkend dat de politiek die rekensom niet kan maken.