Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:01

Beste bokkers,
De schoonzus van mijn schoonzus woont met haar familie op een boerderij, een jaar of 2 nu. Ze huren het.
Nu is de verhuurder ernstig ziek en hij wil het huis verkopen. Binnen 3 maanden moeten ze uit het huis. Mag dit zomaar?
Huurders hebben toch bescherming? Is dat altijd zo, ongeacht het huurcontract?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mag je zomaar uit huis gezet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:02

Wat is er in het contract gezet, of mondeling afgesproken?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:03

Staat er niet iets van een wederzijdse opzegtermijn in het huurcontract?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:04

Drie maanden zou zomaar eens de wettelijke opzegtermijn kunnen zijn...
Waar wij huurden (in Belgie wel) was de opzeg 3 maanden. :)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:05

Dat weet ik helaas niet. Maar ik dacht eens gelezen te hebben dat je -hoe dan ook-, bescherming hebt. Dat er wel in het contract kan staan dat je 3 maanden opzegtermijn hebt als verhuurder, maar dat dat niet rechtsgeldig is.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:05

Dat zal inderdaad van het contract afhangen - over het algemeen staat daar wel een opzegtermijn in. 3 maanden is (hoewel ontzettend vervelend voor de betrokkenen natuurlijk!) misschien niet eens zo'n hele ongebruikelijke opzegtermijn.

Ik weet niet hoe huurbescherming zou werken, maar die zal je niet eindeloos beschermen tegen een verhuurder die het huis wil verkopen vrees ik. De vraag is dan alleen of het de termijn misschien zou kunnen rekken.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:06

Volgens mij vervallen die rechten bij ziekte of overlijden.. maar belletje naar de rechtswinkel is misschien een idee

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:07

Nee de wet is daar best duidelijk in. Tenzij er vooraf een vaste termijn afgesproken is kan je niet zomaar eruit gezet worden.

Verkoop breekt ook geen huur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:07

Storm schreef:
Dat weet ik helaas niet. Maar ik dacht eens gelezen te hebben dat je -hoe dan ook-, bescherming hebt. Dat er wel in het contract kan staan dat je 3 maanden opzegtermijn hebt als verhuurder, maar dat dat niet rechtsgeldig is.

Lijkt me sterk dat een dergelijke bescherming waar jij op hoopt bestaat, denk dat de huurmarkt dan danig zou verkleinen. Dan zou je je eigen huis nog niet meer kunnen verkopen. Drie maanden is IMO een vrij redelijke termijn.
Als de verhuurder dusdanig ziek is dat ie mogelijk dood gaat. Dan lijkt me de kans vrij groot dat dat huis sowieso een keer verkocht gaat worden.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:08

Volgens mij kan dat niet. Ken iemand die had een huurder in huis. Wilde zo graag dat ie vertrok maar hij kon de huurder er niet uitzetten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:11

Ik zou informatie inwinnen bij een rechtswinkel of iets dergelijks.
Wat bokkers wel of niet redelijk vinden is irrelevant voor de TS.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:12

Contract nakijken.
Ik huur ook en voor mij is het 3 maanden opzeg als ik uit het huis wil, als de verhuurder mij er uit wil moet hij 6 maanden respecteren.

Als een huis verkocht wordt wegens dus bvb ziekte kan je de verhuurder toch ook niet verplichten het huis aan te houden vanwege huurders? Hij zal wel een redelijke termijn moeten geven om ze tijd te geven om een oplossing te vinden en 3 maanden lijkt me wat kort maar je kan hem niet verplichten om eeuwig te wachten.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:12

paardje1983 schreef:
Volgens mij kan dat niet. Ken iemand die had een huurder in huis. Wilde zo graag dat ie vertrok maar hij kon de huurder er niet uitzetten

Dat heb dus ook gehoord, vandaar dat ik mezelf dit afvroeg.

Fish_n_Chips

Mij is verteld dat het heel lastig is om iemand uit huis te zetten, zelfs als hij niet betaalt - laat staan als dat wel zo is. Ik weet het niet tot in de puntjes, kan je aankloppen bij een advocaat/rechtswinkel? Of misschien is er bij de gemeente iemand die er meer van weet?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Ayasha schreef:
Storm schreef:

Lijkt me sterk dat een dergelijke bescherming waar jij op hoopt bestaat, denk dat de huurmarkt dan danig zou verkleinen. Dan zou je je eigen huis nog niet meer kunnen verkopen. Drie maanden is IMO een vrij redelijke termijn.
Als de verhuurder dusdanig ziek is dat ie mogelijk dood gaat. Dan lijkt me de kans vrij groot dat dat huis sowieso een keer verkocht gaat worden.

Toch is dat in Nederland zo. Alleen voor dringend eigen gebruik kan je een huurder eruit krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:13

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:13

Kijk even op de website van de rijksoverheid over huurbescherming

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:14

Anne_GTI schreef:
Nee de wet is daar best duidelijk in. Tenzij er vooraf een vaste termijn afgesproken is kan je niet zomaar eruit gezet worden.

Verkoop breekt ook geen huur.

Dus het ligt eraan wat er op papier staat? Wel of geen opzegtermijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:14

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:14

Binnen 3 maanden mag in NL sowieso niet. Als ze echt al 2 jaar huurt zouden dat er sowieso minimaal 5 moeten zijn. Bepalingen in strijd met deze dwingende wettelijke regel zijn idd nietig.

Heeft de verhuurder ook een reden opgegeven?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:16

Ligt er aan als je bijvoorbeeld op basis van leegstandswet huurt heb je veel minder bescherming als huurder

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:17

De eigenaar is ziek, hij zal niet lang meer leven denk ik.

Bedankt voor de info iedereen.
Het is niet mijn zus, ze staat veel verder weg, het is de schoonzus van mijn schoonzus. Daarom weet ik het fijne er niet van. Maar vandaag hoorde ik dat ze er dus uitgezet werd met haar man en 3 kinderen en ik kon gewoon niet geloven dat het zo makkelijk gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:19

In dat geval vrees ik dat als het voor een rechter komt, deze het wel eens in je schoonzus haar schoonzus haar nadeel kan uitspreken.
Zo heel makkelijk vind ik het ook niet als ik het zo lees. := In België lig je er makkelijker uit. :=

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:20

Wat voor huurcontract is het? Is het een huurcontract voor onbepaalde tijd?
Google even op de opzeggronden van een huurovereenkomst TS. Bij een huurcontract voor onbepaalde tijd mag er alleen opgezegd worden op grond van een van de wettelijk bepaalde opzeggronden.
Jouw vraag is niet zo even te beantwoorden. Het hangt af van het huurcontract, de omstandigheden, de beweegredenen van de verhuurder, etc. Ik denk om eerlijk te zijn dat bokt hier niet de aangewezen website voor is om specifiek antwoord te krijgen op jouw vraag. Je kan ze altijd even naar een juridisch loket of een rechtswinkel verwijzen. Of gewoon een advocaat natuurlijk. Wanneer je mogelijk het dak boven je hoofd verliest, zou ik zeker een deskundige willen inschakelen. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:36

Storm, dat is in principe in NL geen geldige reden om op te zeggen.
Als ik hun was zou ik zeker even langs het juridisch loket, maar goed dat moet ze dan zelf weten.