Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 21:14

Ik voel me echt heel dom en niet wereldwijs maar ik kom er echt niet uit hoe het nou zit met alle toeslagen.

Ik woon sinds een jaar samen met mijn vriendin. Ik sta hier ingeschreven bij de gemeente en heb toestemming van de woningbouw.
Maar zover zijn we dus eigenlijk alleen huisgenoten.

Uiteraard is toen ik hier bij in kwam wonen de huurtoeslag van mijn vriendin gedaald. (We hebben zelf netjes aangegeven dat ik er nu woon aan de belastingdienst).

Nu kregen we een paar weken terug ineens een brief dat we vanaf 2017 geen huurtoeslag meer krijgen. Waarom geen idee.... Mijn vriendin heeft wel net een nieuwe baan waarbij de meer verdient. Maar op dat moment was daar helemaal nog geen salaris van betaald.

Als ik een proef berekening maak geeft hij aan dat we ook met het verhoogde salaris recht hebben op 114 euro.
Maar dan maak ik een schatting van het inkomen bij beide omdat mije vriendin een 0 uren contract heeft en het salaris varieert en ik naast mijn 13 uren contract voor inval werk doe dus ook mijn salaris varieert flink.

Omdat wij het absoluut niet breed hebben kunnen wij eigenlijk echt niet zonder die 114 euro.
Maar ik wil ook niet het risico lopen dat we aan het eind van het jaar flink terug moeten betalen.

Ook gaan we eind 2017 trouwen waardoor we dus wel toeslagpartner worden. Ik meen gelezen te hebben dat je daar ook nog wel eens flink t schip mee in kan gaan.

Ik snap dus nu echt niet hoe ik er achter kom waar we nou recht op hebben. Wie kan me helpen?

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:18

Op het moment dat je toeslagpartner word zal jullie gezamenlijke inkomen gaan tellen, wanneer jullie trouwen dus. Op dit moment wonen jullie samen maar niet geregistreerd?? Dus ben jij of je partner medebewoner(of nog beter onderhuurder) Indien je op de site hebt uitgerekend wat jullie ongeveer moeten krijgen dan gewoon aanvragen. Wel verstandig om goed jullie spaarrekeningen en inkomens goed in de gaten te houden, heeft één van jullie twee meer dan 25000 spaargeld dan vervalt dus de huurtoeslag.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:22

Is het niet zo dat meerdere inkomens op 1 adres tellen? En dat je daar op berekend word. Je gezamenlijke inkomen mag niet hoger zijn dan wat de site aangeeft.
Ik zou een hogere schatting maken. Dan heb je niet de kans dat je ineens iets terug moet betalen en anders kan dat in termijnen

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:26

Klopt. Alle inkomens op 1 adres worden vanaf 18 jaar bij elkaar opgeteld. Wat verdienen jullie bruto per jaar samen en heb je dan nog steeds recht op de toeslag?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:36

De regels veranderen toch per 2017? Althans, begreep zoiets van m'n schoonmoeder (huur zelf niet)

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 21:41

ingedebruijn schreef:
Klopt. Alle inkomens op 1 adres worden vanaf 18 jaar bij elkaar opgeteld. Wat verdienen jullie bruto per jaar samen en heb je dan nog steeds recht op de toeslag?

Maar dan maakt het dus niet dat of we wel of niet getrouwd zijn?

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:45

Dit klopt inderdaad! Zelfs moeder en dochter zijn soms toeslagpartner (wel vanaf een bepaalde leeftijd hoor).

Ook al woon je met een 'huisgenoot' word je toch gezien als toeslagpartner, ondanks dat je niet getrouwd bent.

Edit: waarschijnlijk omdat 1 vd 2 of beiden ouder zijn dan 27, dan wordt je automatisch toeslagpartner.
Laatst bijgewerkt door _Kellyy op 29-12-16 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:48

Volgens mij neemt de Belastingdienst voor het berekenen van de huurtoeslag het verzamelinkomen. Van jullie allebei dus. En voor andere toeslagen, bijvoorbeeld zorgtoeslag word het echt per persoon berekend. Ook wil de Belastingdienst voorkomen dat je aan het einde van 2017 terug moet betalen , waardoor het kan zijn dat ze jullie verzamelinkomen hoger ingezet hebben. Dit kun je wel zelf aanpassen op toeslagen.nl maar daar zou ik inderdaad een beetje voorzichtig mee zijn, met het oog op terugbetalen.

Edit: om zeker te zijn van je zaak zou ik morgen even bellen met de Belastingdienst of de site Toeslagen.nl raadplegen.
Laatst bijgewerkt door KayC op 29-12-16 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:49

Hier zijn afgelopen jaar al alle inkomens op dit adres bij elkaar opgeteld en helaas pindakaas; geen toeslag en als toetje ook nog eens huurverhoging. |( Ondanks dat ik volgens de regels van de woningbouwvereniging niet eens als medehuurder ingeschreven kan worden tot we trouwen of we 2 jaar een aantoonbare gezamenlijke huishouding gevoerd hebben, wat pas op zijn vroegst volgend jaar oktober zal zijn. >;)

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:50

Ha, voel je maar niet dom, ik snap van dit soort dingen ook nooit wat. Mijn vriend werkt echter bij de belastingdienst afdeling toeslagen. Ik wil wel even bij hem polsen?

Eas_Mon
Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:51

Wat mijn ervaring is als je toeslag partner van elkaar wordt dat je ook geen zorgtoeslag meer krijgt.
Sterker nog.. als je in december trouwt dan moet je al het zorgtoeslag van 2017 terug betalen.

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:57

Samen in een huis wonen betekend dat je (huur)toeslagpartner bent. Of je nou samenwoont als partners of als vrienden/vage bekenden wat dan ook. Je moet dus beide inkomens bij elkaar optellen voor de toeslagen. Is jullie gezamenlijk inkomen BRUTO € 30.000 of meer dan krijg je geen toeslag meer. Dat dus even goed nakijken.

Voor je zorgtoeslag geldt dit pas na trouwen/ger. partnerschap.Met inderdaad als aandachtspunt dat als je op 31 december trouwt je toch voor dat hele jaar toeslagpartner bent. Hier moet je dus vanaf het begin van dat jaar rekening mee houden ( of in januari trouwen haha)

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:57

@Anne: Toch niet meer dan logisch wanneer je meerdere inkomens op 1 adres hebt staan er ook naar toeslagen gekeken word

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 22:05

Ik zeg ook niet dat t niet logisch is. Alleen dat ik niet weet hoe het zit.

We zijn idd beide ouder dan 27. En we zitten onder de 30000 bruto.

Maar ik snap dus vooral niet zo goed waarom we ineens geen huurtoeslag meer krijgen terwijl er op dat moment nog niets veranderd was.
Zeker omdat ik als ik een proefberekening doe wel "krijg"

Ik ga er volgende week maar eens achteraan bellen

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:08

Ok aldus mijn vriend: waarschijnlijk is er opnieuw een schatting gedaan over de gegevens die bij de belastingdienst bekent zijn. Dat deze hoger uitvalt kan bv zijn omdat één van jullie relatief veel gewerkt heeft in 2016 of veel overuren heeft gemaakt. Je kunt op toeslagen.nl kijken naar waarmee de belastingdienst rekent qua inkomen voor jullie beiden apart. Als dat niet klopt kun je dat wijzigen en opnieuw toeslagen aanvragen.

Voor huurtoeslag is het niet belangrijk of je toeslagpartner bent ja of nee. Voor huurtoeslag wordt het gehele huishouden meegerekend.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Toeslagen, ik snap er de ballen niet van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:13

Vergeet bij je bruto bedrag ook niet je vakantiegeld op te tellen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:11

Van huurtoeslag heb ik geen kaas gegeten. Maar denk om je zorgtoeslag. Wanneer je trouwt word je partners voor de zorgtoeslag VANAF 1 Januari van dat jaar. Dus ook al trouw je in December. Dus als je na het trouwen geen recht meer hebt kun je het hele jaar gaan terugbetalen. Twee vriendinnen van mij zijn ook einde van het jaar getrouwd en hadden dat dus ook (Ik had ze al gewaarschuwd, maar k was niet geloofwaardig genoeg denk ik :+ ).

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:21

Is dit ook als je pas bij elkaar gaat wonen ná het trouwen?

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:23

chanicha schreef:
Is dit ook als je pas bij elkaar gaat wonen ná het trouwen?


Voor zover ik weet is het helemaal niet relevant of je samenwoont of niet. Het feit dat je trouwt maakt je toeslagpartner voor dat hele jaar :)

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:29

Eas_Mon schreef:
Wat mijn ervaring is als je toeslag partner van elkaar wordt dat je ook geen zorgtoeslag meer krijgt.
Sterker nog.. als je in december trouwt dan moet je al het zorgtoeslag van 2017 terug betalen.


Klopt.

Ben in oktober 2014 getrouwd en mocht over het hele jaar mijn zorgtoeslag terugbetalen dus ook iets om in de gaten te houden...

Steph_Lana

Berichten: 496
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:35

je bent nu ook toeslag partners van elkaar.
ook al ben je voor de wet niks van elkaar...
jullie staan ingeschreven op 1 adres namelijk...

op de site kan je gewoon een nieuwe proef berekening maken voor aankomend jaar..

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 23:58

Caithlynn schreef:
je bent nu ook toeslag partners van elkaar.
ook al ben je voor de wet niks van elkaar...
jullie staan ingeschreven op 1 adres namelijk...

op de site kan je gewoon een nieuwe proef berekening maken voor aankomend jaar..


En dit klopt dus niet. Ik woon al jaren samen, maar voor de zorgtoeslag zijn mijn partner en ik géén toeslagpartners :)

Steph_Lana

Berichten: 496
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:08

Alwiene schreef:
Caithlynn schreef:
je bent nu ook toeslag partners van elkaar.
ook al ben je voor de wet niks van elkaar...
jullie staan ingeschreven op 1 adres namelijk...

op de site kan je gewoon een nieuwe proef berekening maken voor aankomend jaar..


En dit klopt dus niet. Ik woon al jaren samen, maar voor de zorgtoeslag zijn mijn partner en ik géén toeslagpartners :)


Dat heb ik namelijk zelf van de belasting gehoord...is al wel wat jaren geleden...

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:11

Ik heb het idd ook gezien bij mijn moeder en schoonzus. Die gingen ook samenwonen en op Den duur gereg. Partnerschap of samenlevingscontract aan. En mochten idd fijn een paar 100 euro zorgtoeslag terug gaan betalen van in ieder geval dat lopende jaar..

Hier is de bedoeling om ook een geregistreerd partnerschap aan te gaan, aangezien we over een kleine 2 maand onze kleine verwachten. Woon in ieder geval al zo'n 3 a 4 jaar bij mijn partner in, Maar wachten hierdoor bewust maar tot begin januari om dat partnerschap te gaan regelen.
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 30-12-16 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:11

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... n/partner/
Hier kan je zien dat je geen toeslagpartner bent, dat betekend dat je dus zelf allebei je zorgtoeslag houdt.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... w-leeftijd
Hier zie je dus aan welke voorwaarden je moet voldoen, hier zie je heel goed staan dat het gaat om u, uw toeslagpartner en medebewoners . Jou vriendin valt dus inderdaad onder medebewoner en haar inkomen rekent dus ook mee. Omdat je vriendin een 0-uren contract heeft zal het lastig schatten zijn. Je kan altijd de schatting van haar inkomen omhoog halen en dus wel huurtoeslag krijgen maarja houdt er dan rekening mee dat de kans heel groot is dat je iets terug moet betalen. Als je de proefberekening niet snapt die de Belastingdienst heeft gemaakt kan je het beste gewoon even bellen, of staat de berekening op de brief? Ik wil je best even helpen door middel van een pbtje :)