Simpele Tips voor een Groener Leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 07:54

Een leuk topic waarin we hopelijk samen Groene Tips kunnen verzamelen, om makkelijk en simpel duurzamer kunnen leveren, zonder teveel aan ons levensgenot in te leveren (al ligt dat voor iedereen natuurlijk verschillend).

De dingen die ik doe:
- een Nee/Nee-sticker op de deur om de overvloed aan papier tegen te gaan, hierdoor wordt er uiteindelijk ook minder papier en inkt gebruikt
- verpakkingen bewaren om de kattenbak mee te verschonen (broodzakken, oude chipszakken etcetera)
- afval scheiden (ik scheid glas, papier, metaal, groen en de rest gaat bij rest)
- was ophangen in plaats van een droger te gebruiken
- emmers in de tuin die regenwater opvangen (zodat ik geen kraanwater hoef te tappen om op droge dagen de moestuin te bewateren)
- spullen weggeven of verkopen die ik zelf niet meer gebruik

Er zijn vast nog dingen die ik vergeet, maar dit schiet me als eerste te binnen, brand los!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:55

Dit hoort niet helemaal thuis op MWS, het gaat hier meer over gezondheidsvragen. Ik verplaats je topic even naar LZP. :)

MWS -> LZP

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 07:59

Ik vind het helemaal prima, hoor!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:39

Ik doe ook mijn best, maar het is echt een opgaaf vind ik. Ongelooflijk hoeveel verpakkingen we gebruiken. Wat een berg plastic.

Het kan nog veel beter, maar deze kleine tips pas ik zelf toe.

- zoveel mogelijk losse groente en fruit kopen en die dan niet in een plastic zakje stoppen in de winkel
- wasbaar maandverband gebruiken (ja echt een aanrader!)
- water uit een Britakan en in een goede waterfles meenemen (dus geen flesjes water meer kopen)
- losse thee kopen en in een theezeefje doen
- Aleppozeep gebruiken om mee te wassen en scheren

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 09:56

Geen vlees eten (beter nog helemaal geen dierlijke producten).

En wij krijgen ondergrondse regentanks waar we onze tuin mee kunnen sproeien, paarden kunnen wassen, wasmachine en toiletten op kunnen aansluiten etc :)

Ook zonnepanelen doen het blijkbaar erg goed.

En zoveel mogelijk met het openbaar vervoer.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:51

Duke schreef:
Ik doe ook mijn best, maar het is echt een opgaaf vind ik. Ongelooflijk hoeveel verpakkingen we gebruiken. Wat een berg plastic.

Het kan nog veel beter, maar deze kleine tips pas ik zelf toe.

- zoveel mogelijk losse groente en fruit kopen en die dan niet in een plastic zakje stoppen in de winkel
- wasbaar maandverband gebruiken (ja echt een aanrader!)
- water uit een Britakan en in een goede waterfles meenemen (dus geen flesjes water meer kopen)
- losse thee kopen en in een theezeefje doen
- Aleppozeep gebruiken om mee te wassen en scheren


Word al misselijk als ik daaraan denk :=
Die was je apart van je kleding lijkt me? Dan heb je toch een was extra, dus slechter voor het milieu?

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:57

Jute Groente- en fruitzakjes gebruiken. De plusmarkt gebruikt dit systeem. Hoef je geen plastic meer te gebruiken. Een keer een setje van vijf kopen. Ze gaan eeuwen mee.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:59

- dat wasbaar maandverband lijkt mij ook niet per definitie beter voor het milieu, je hebt misschien direct wel minder afval, maar indirect wel meer wassen, afvalwater, verbruik elektriciteit van de wasmachine, en ja de meeste electriciteit wordt nog steeds opgewekt door gas of kolen te verbranden. dus daar heb ik mijn twijfels.

- met dat regenwater is wel een hele goede inderdaad, daar ga ik bij ons nieuwbouwhuis ook naar kijken.
- zelf groente verbouwen en inmaken, dat maakt je bewuster van je eetpatroon, het inmaken doe je in glazen potjes, die je ieder jaar weer kan hergebruiken.
- vaker de fiets nemen ipv de auto.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:00

Even als reactie op Duke:
Je kunt ook een cup gebruiken, is nog veel handiger :)*

Ik woon nog niet helemaal zelfstandig maar probeer wel op te passen:

-weinig tot nooit vlees bereiden
-zoveel als kan losse groenten en fruit
-een ecologische kattenbak met houtkorrels die op de mesthoop gaan (geen zakjes meer).
-auto op lpg
-niet teveel paardenspullen kopen :')
-vaak fietsen/trein
-zonnepanelen
-grote 1000l watertanks voor regenwater. Ook voor de paarden.
-tassen herbruiken en die gebruiken voor boodschappen.
-flessen zo klein mogelijk maken voor de pmd (ik maak ze plat op mijn buik, zijn veel kleiner).
-grote hoeveelheden voer voor de dieren ipv kleine zakjes.
-stopcontacten uithalen of uitzetten.
-menstruatie cup
-groenten kweken

wendyenbram
Berichten: 1561
Geregistreerd: 22-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:06

consuminderen.
eigen groente verbouwen.
waterbesparingsknop op douche zetten, en kort douchen.
Natuurlijke middelen gebruiken ipv chemische
in de winkel alles in eigen tasjes doen.

Wij hebben eigen koeien dus eigen melk, in glazen flessen in koelkast.
eigen eieren
eigen vlees.

Onze varkens eten onze afval eten groeien langzaam en heeft daardoor lekkerder vlees dan alles wat snel groeit.
op de fiets naar school/werk.
op de fiets boodschappen doen.

kleding doorschuiven.
afval scheiden
was op korte programma`s draaien (koud heeft niet veel nut)
en ophangen.

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:08

Ook kun je apart nog plastic scheiden van de rest

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:22

Oja, ik gebruik ook een blok zeep ipv douche gel.
Goeie natuurlijke zeep, gaat een jaar mee en veel minder afval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:34

Leuk topic! Ga ik volgen :)
Weten jullie hoe het zit met je kleding doneren in van die textielzakken? Qua milieubelasting en plaatselijke economie van waar het heen gaat? Daar krijg ik gemixte verhalen over.

Wasbaar maandverband laat je trouwens vooraf een dag weken, dan is praktisch al het bloed er al uit, en dan was je bijv. samen met je handdoeken. Zo hoeft het geen extra was te worden. Het idee is misschien even wennen, maar tegelijk waren wasbare luiers toch ook tijden lang de normaalste zaak van de wereld. Ik word zelf niet ongesteld maar zou het een goede zaak vinden een cup of wasbaar spul te gebruiken op zich. Een vriendin van mij maakt ze met allerlei leuke stofjes. (Past wel leuk bij de belachelijke always slogan 'have a happy period' :') )

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:44

Booooo schreef:
Word al misselijk als ik daaraan denk :=
Die was je apart van je kleding lijkt me? Dan heb je toch een was extra, dus slechter voor het milieu?


NenaC schreef:
- dat wasbaar maandverband lijkt mij ook niet per definitie beter voor het milieu, je hebt misschien direct wel minder afval, maar indirect wel meer wassen, afvalwater, verbruik elektriciteit van de wasmachine, en ja de meeste electriciteit wordt nog steeds opgewekt door gas of kolen te verbranden. dus daar heb ik mijn twijfels.


Uhm, tja, het zal ook geproduceerd zijn. Hoewel het is wel handgemaakt, volgens de beschrijving. En van biologisch katoen. Scheelt weer. Maar ik doe ze na gebruik in een emmer koud water (en gebruik gemiddeld 1 hele emmer koud water per periode), dan in een waszakje bij de handdoeken op 60 graden. Een was die ik dus sowieso zou draaien, geen extra wasbeurt. Ik geloof zeker dat milieuvriendelijker is dan wegwerp (wat geproduceerd is, in een plastic zakje zit, welke weer in een groter plastic zakje zit.

En het is draagt juis veel fijner (minder irritatie, minder geurtjes).

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:46

wendyenbram schreef:
consuminderen.
eigen groente verbouwen.
waterbesparingsknop op douche zetten, en kort douchen.
Natuurlijke middelen gebruiken ipv chemische
in de winkel alles in eigen tasjes doen.

Wij hebben eigen koeien dus eigen melk, in glazen flessen in koelkast.
eigen eieren
eigen vlees.

Onze varkens eten onze afval eten groeien langzaam en heeft daardoor lekkerder vlees dan alles wat snel groeit.
op de fiets naar school/werk.
op de fiets boodschappen doen.

kleding doorschuiven.
afval scheiden
was op korte programma`s draaien (koud heeft niet veel nut)
en ophangen.

Voorbeeld!!! _/-\o_

alleirbag

Berichten: 1322
Geregistreerd: 02-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 00:40

Wat geweldig! Ik heb ook eens een topic dat loopt! :-)!!!

Ik heb alweer wat goede tips gekregen; die jute-zakjes van de PLUS voor je groente en fruit, wát een goed idee én weinig moeite én groot verschil!

De rest ga ik nog even rustig lezen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 02:10

Dit doe ik:
- menstrual cup ... echt zo fijn! Je kan er alles mee doen (paardrijden, zwemmen, etc) en je merkt niet eens dat je ongesteld bent. Ook hoef je ze maar 2x per 24u te legen.
- afval scheiden hoeft hier niet, omdat alles samen in de recycle bak mag. Alleen plastic boodschappen tassen en batterijen moet je apart inleveren, dus dat doe ik wel. Kleding, boeken, etc doe ik naar de kringloop.
- schapenwolballen voor in de droger, in plaats van doekjes.
- wasbare biologische doekjes om mee schoon te maken/dingen op te deppen in de keuken, zodat we minder papieren keukendoekjes gebruiken.
- zelf boodschappentassen en netjes voor groente en fruit meenemen naar de winkel
- OV is hier maar heel beperkt, maar mijn auto is een hybrid zodat ik minder gas verbruik.
- keukenafval in de compostbak.
- waterbesparende douchekop
- eten invriezen in plaats van weggooien.
- gebruik als het even kan altijd mijn eigen waterflessen in plaats van die wegwerpflesjes.

Ik vind het leuk om te lezen wat andere mensen doen en zo ideeen op te doen voor wat ik nog meer zou kunnen doen.

Laura_Zodine

Berichten: 599
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 02:21

niet ongesteld zijn :)*
tweedehands spullen / niet onnodig veel spullen
grootste verschil maakt: geen vlees eten
allemaal nog goed voor je levensgenot ook

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 02:40

Wij proberen thuis ook een beetje mee te helpen aan een goed milieu:
-14 zonnepanelen op het dak
-was ophangen ipv drogen
-Zo weinig mogelijk wasmiddel, wasverzachter, zeep, e.d. door de gootsteen
-Zo weinig mogelijk gebruik maken van verstuivers (luchtverfrissers, deodorant e.d.)
-oude kleding naar het leger des heils of de kledingbank
-Etensresten op de composthoop of naar de kippen
-met (eigen) compost een moestuin (zonder pesticiden natuurlijk)
-een houtkachel in de winter (is dat eigenlijk wel milieubewust?)
-Alle afval scheiden (papier, plastic, gft, glas, blik etc.)
-Eigen bijenvolkeren voor (heerlijke) honing

In de toekomst hopelijk nog een reservoir met opgevangen regenwater voor het doorspoelen van het toilet :)

En ja, verder zijn we helaas gedwongen gebruik te maken van de auto en scooter, 3 van mijn 4 famillieleden eten vlees (niet elke dag) ja we hebben een afwasmachine (maar we wassen ook best vaak met de hand af) en we hebben een groot oud tochtig huis met een vrij hoog energielabel, maar aan de andere kant, ik woon zo ongeveer op een industrieterrein (wel met heel veel ruimte en groen) en wat al die fabrieken wel niet uitstoten.... -O-

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:11

Bewust geen kinderen hebben, dat is pas groen!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:43

Ik probeer ook altijd heel bewust bezig te zijn.

Mis wel in veel rijtjes hierboven minder vlees eten. Die waterbesparende douchekop scheelt echt niks als je vergelijkt hoeveel water de productie van een hamburger kost. Zo'n 2500 liter water per hamburger. Daar kan je een maand van douchen... (Meer weten? Op netflix staat een documentaire genaamd Cowspiracy)

Wat ik doe:

- Vrijwel geen vlees eten.
- Weinig zuivel nuttigen
- Afval scheiden: plastic, groen, papier, blik, tetra-pak en rest
- Ik rijd in een kleine zuinige A-keurmerk benzine auto met weinig CO2 uitstoot
- Woning is A+ geïsoleerd (3-dubbele beglazing etc)
- Verwarming door middel van aardwarmte
- Geen gebruik van aardgas in het gehele huis, dus niet voor koken en niet voor verwarmen
- Groene stroom van de meest groene energiemaatschappij van NL (Pure Energie)
- Consuminderen in het algeheel: geen bergen kleding bij de Primark of zakken onnodige spullen van de Action
- Nee-Nee sticker
- Regenton in tuin

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Re: Simpele Tips voor een Groener Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:47

Ik lees ook graag even mee, wij zijn ook bezig met steeds minder te "willen"en zelfvoorziendender te leven.
Afval scheiden, liefst geen plastic verpakkingen e.d.
leuk topic !!!

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:49

Supervixen schreef:
Bewust geen kinderen hebben, dat is pas groen!


Yup. Die pas ik ook toe.
Beste manier om 'groen' te leven wat mij betreft.

En gadver; wasbaar maandverband? Een dag laten weken in een emmer (die dan dus gewoon in je huis staat)? Ik vind echt dat mensen kunnen overdrijven hoor met hun wens 'zo groen mogelijk te willen leven'.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:52

Veel van wat hier staat doe ik ook, zoals altijd op kort programma wassen. Aanvullingen:

- Haar wassen met siliconenvrije (bio) conditioner(siliconen = plastic dat je door de gootsteen spoelt)
- Goed letten op verpakkingsmateriaal, dus geen per stuk verpakte koffiecups bijvoorbeeld
- Voor mensen die biologisch vlees te duur vinden: de verpakkingen met 35% korting kun je prima invriezen.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:21

Ironisch genoeg is biologisch vlees, hoewel beter voor de dieren, juist belastender voor het milieu, omdat de dieren meer resources verbruiken. Beter is het dus om met alternatieven te koken en niet meer met vlees, of slechts een of twee keer per week vlees (en mijn mening is dat biologisch vlees dan toch een stuk ethischer is). Maar als je groen wilt leven zijn vlees of dierlijke producten van zo'n impact dat al je andere pogingen eigenlijk in het niet vallen erbij vergeleken. De documentaire Cowspiracy geeft dit inderdaad goed weer met feiten en cijfers en is vorig jaar ook op de klimaattop in Parijs vertoond. Ze onderbouwen dat je vele malen groener leeft zónder vlees, maar mét auto en verwarming en plastic verpakkingen etc etc, dan wanneer je voorgaande allemaal laat maar wel vlees eet. Sterker nog, door middel van allerlei cijfers laten ze zien dat al onze pogingen eerder lachertjes zijn vergeleken bij de impact van dierlijke producten. Voor ons was dit het laatste duwtje in de rug om te stoppen met in ieder geval vlees en ik moet zeggen: je went er net zo snel aan als dat je wel vlees at, wij missen als groot vleesliefhebbers eigenlijk absoluut niks.