Eigenlijk ieder jaar heb ik last van winterdepressies. Dit jaar, wonderbaarlijk genoeg is er niks aan de hand! De dagen worden alweer langer, ik zit lekker in mijn vel, op het werk gaat het goed en mijn meerderen laten blijken dat ze mijn werk erg waarderen. Ik durfde vandaag dan eindelijk naar de tandarts en ben trots op mezelf dat ik ben gegaan. Gewoon op en top vrolijk dus eigenlijk!
Op een ding na. En dat is de mensen om mij heen.. Ik weet niet wat er gaande is en waarom iedereen zich zo gedraagt, maar ik word er helemaal gek van! Zo gek, dat het me tot wanhoop drijft en ik zojuist in tranen uitgebarsten ben van frustratie.
Als ik alleen ben voel ik me super! Ik ben vrolijk en huppel nog net niet letterlijk door het huis. Natuurlijk denk ik ook wel af en toe "verdorie!" Als ik weer iets laat vallen of mijn teen stoot. En ook ik ben het wel eens zat op kantoor en denk tegen het eind van de dag wel eens "Mag ik dan eindelijk naar huis toe..?!"
Maar dat soort momenten heeft ieder mens wel eens denk ik. Ik geniet gewoon van hoe mijn leven loopt op het moment en ben dan ook een bonk positiviteit. Maar dan. Ik kom constant kennissen, vrienden en collega's tegen en een weet niet meer wat ik ermee moet doen... Ik zeg "He! Moet je zien wat een gave auto daar rijd" en ik krijg terug "Ok" waarna het gesprek over loopt naar wat voor problemen deze mensen allemaal hebben en wat ze allemaal niet leuk vinden. Dus ik probeer in mijn beste opvrolijk pogingen "Ah joh! Kop op, het komt wel goed en voor je het weet is het weer voorjaar" (of wat dan ook toepasselijk is) en het enige wat ik terug krijg is "Dit is poedersuiker, dat is klote..". Ik heb het gevoel dat ik midden op een snelweg sta te wachten tot ik geschept word door een auto. Want heel eerlijk, hoe lekker ik ook in mijn vel zit ik merk wel dat het mijn humeur zeer beïnvloed.
Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat ik niet meer mag glimlachen. Dat ik niet meer mag laten zien dat ik vrolijk ben en dat ik me vooral maar in een diep donker hoekje moet verstoppen zodat niemand kan zien dat ik gelukkig ben. Anders slaan ze het wel uit me.
Ik ben inmiddels met een aantal mensen het gesprek aangegaan. Dat ik begrijp dat ze niet lekker in hun vel zitten, maar dat ik het even niet zo goed kan hebben. Dan word er gezegd dat ze het begrijpen, maar ze blijven gewoon (vrolijk
) doorspreken over de problematiek die ze ervaren zonder er ook nog maar stil te staan bij wat ik zojuist heb gezegd. Begrijp me niet verkeerd! Ik ben blij dat veel mensen bij mij terecht durven met de problemen die ze ervaren. Maar ik ben geen psycholoog, ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan, ik ben niet goed in opvrolijken en uiteindelijk krijg ik er zware schouders door. Ik heb met een aantal mensen het contact nu ook op minimaal gezet. Niet verbroken, maar ik reageer bewust wat langzamer, kom niet als ik zie dat deze mensen ook aanwezig zijn of ga wat eerder weg op het moment dat de klaagzang zich aan doet. Dit omdat ze (onbewust) keihard mijn grenzen door proberen te breken ondanks dat ik aangegeven heb dat het me te veel word.
AAAAHRRRGG! Ik wil gewoon vrolijk zijn en lachen, waarom doet er nou niemand mee
Zijn er meerdere vrolijke Bokkers in dit pakket op het moment? En hoe pakken jullie dit aan?Edit: Titel even aangepast naar iets vrolijkers

Ik zal er extra op gaan letten dat ik problemen niet kleiner probeer te maken dan dat ze zijn. Bedankt voor de tips!
Ook het stukje over ongecompliceerd lol maken mis ik de afgelopen weken een beetje. Maar het word vast binnenkort wel weer beter
. Iets ander verhaal, en dit was maar een persoon toen maar desalniettemin... Terwijl ik mijn berichten aan het teruglezen was viel me ook op hoe hard ik eigenlijk ben voor mensen, maar ook hoe ver ik ga in mijn waanzin om ze te proberen te helpen.