rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:11

Korte schets

Etentje met grotere groep bekenden.
Zelf met de auto dus keurig fris gedronken.

Maar kennis heeft duidelijk iets te veel alcohol op. Echt niet ladder zat. Ik gok glas of 6 bier.

Lopen beiden naar de auto, kennis zegt, oef ik moet wel 2 handen aan het stuur houden.

Ik zeg 2x zal ik je thuis brengen (10 minuten om voor mij) maar nee dat moest de auto de volgende dag gehaald worden.

En dat zit mij dan niet lekker, rij niet ontspannen naar huis.

Hoe pak ik dit volgende keer aan, of ben ik een aansteller en niet druk over maken?

Anoniem

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:12

Lijkt me een volwassen persoon.

Ik heb zoiets van; 2x aangeboden, dan niet. Je kan immers niet iemand dwingen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:14

Je had nog kunnen zeggen dat je het niet verstandig vind om nu achter het stuur te gaan en dat hij niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengt.
Waren er geen andere collega's bij die je bij konden staan?
Laatst bijgewerkt door Storm op 12-12-16 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:14

_Dominique schreef:
Lijkt me een volwassen persoon.

Ik heb zoiets van; 2x aangeboden, dan niet. Je kan immers niet iemand dwingen.

ja 35 of zo gok ik.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:15

Storm schreef:
Je had nog kunnen zeggen dat je het niet verstandig vind om nu achter het stuur te gaan en dat hij niet alleen zichzelf maar ook andere pen in gevaar brengt.
Waren er geen andere collega's bij die je bij konden staan?

De andere vrienden en bekenden waren nog binnen.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 12-12-16 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:15

Probleem waar ik zo nu en dan ook mee kamp. Sommige mensen zijn gewoon echt te laks en eigenwijs om er iets mee te willen doen. Ik lees even mee.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:18

Heel onverantwoordelijk van die persoon, ik vind je zeker geen aansteller! Wat als er wat gebeurd?

Ik snap echt niet dat mensen gaan rijden met alcohol op. Wat mij betreft mogen ze hun rijbewijs gelijk innemen.

Ik zou het zeker nog eens aankaarten bij die kennis, dan neemt ze maar een taxi als ze wil drinken of rijdt ze maar met iemand anders mee.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:18

badeendje schreef:
Probleem waar ik zo nu en dan ook mee kamp. Sommige mensen zijn gewoon echt te laks en eigenwijs om er iets mee te willen doen. Ik lees even mee.

Tijdens de discussie bij de auto's nog wel afgesproken volgende keer haal ik je wel op en breng ik je thuis.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:18

Sandyislief schreef:
Heel onverantwoordelijk van die persoon, ik vind je zeker geen aansteller! Wat als er wat gebeurd?

Ik snap echt niet dat mensen gaan rijden met alcohol op. Wat mij betreft mogen ze hun rijbewijs gelijk innemen.

Ik zou het zeker nog eens aankaarten bij die kennis, dan neemt ze maar een taxi als ze wil drinken of rijdt ze maar met iemand anders mee.

Dat had ik ook, wat nou als er iemand doodgereden word (ergste geval zeg maar) dan voel ik me schuldig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:19

Ik zou zeggen, of je gaat mee of ik bel de politie. Straks rijd je iemand dood. Dat ze zichzelf aan gort rijden kan ik dan geen medelijden mee hebben.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:20

MarlindeRooz schreef:
Ik zou zeggen, of je gaat mee of ik bel de politie. Straks rijd je iemand dood. Dat ze zichzelf aan gort rijden kan ik dan geen medelijden mee hebben.

Dat had ik bij ladderzat ook zeker gedaan maar zover was het niet

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:21

friesam schreef:

Sommige mensen kunnen nog aardig nuchter overkomen terwijl ze wel genoeg op hebben. Ik had kennis niet laten rijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:22

Met 6 bier zit je minimaal op het dubbele van het maximaal toegestane. Vind het zeer onverantwoord van zo'n persoon om in de auto te stappen. Denk dat ik zijn sleutels afgepakt zou hebben, als die persoon namelijk iemand had aangereden op weg naar huis zou ik me enorm schuldig voelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:23

Lastige situatie, ik zou ook niet weten wat ik zou doen en denk niet dat ik zomaar zou ingrijpen als iemand niet echt ladderzat is. Ik zou me daar ook zeker heel vervelend onder voelen!

Wel kan het helpen om een volgende keer tijdens het etentje bij het tweede / derde drankje te zeggen: "ben je met de auto? Je mag anders wel met mij meerijden, dan kun je nog een drankje nemen."
Dan communiceer je heel mooi dat je het niet ok vindt dat iemand dat drankje neemt. En als het in de groep is, kan dat ook helpen - dan horen anderen het ook. Als de meeste in de groep dat ook niet echt goed vinden, dan kan dat wel invloed hebben.
Helpt dat niet, dan zou ik bij voorkeur iets eerder of iets later weggaan zodat ik niet op hetzelfde moment richting de auto loop. Het enige andere alternatief is op een bepaald moment sleutels afpakken of politie bellen... maar dat zou ik toch zeker niet zomaar doen.

Azmay

Zelf gelukkig zeer zelden meegemaakt, her ergste is nog dat ze niet alleen zichzelf maar ook de rest van de weggebruikers in gevaar brengen.

Zelf ben ik te soft om er echt wat van te zeggen vrees ik :o

karuna
Drukke kabouter

6 bier is 3 keer meer dan toegestaan is om mee te rijden, zo iemand laat ik dus niet meer achter het stuur stappen. :n dan maar slaande ruzie. Sleuteltjes komen in mijn bezit ik lever iemand af bij huis en help de dag erop met auto ophalen. Blijft iemand erg hardnekkig desnoods eigen auto ervoor of achter zetten zodat iemand niet kan wegrijden. Ik zou niet met mezelf kunnen leven als door mijn niet optreden er mensen of dieren moeten lijden.

MarlindeRooz

Ik vind rijden met drank op sowieso stom. Wie gaat er nog 130 km/u rijden met verdovende middelen op. 8)7

Of het nou 1 biertje is of 2...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:25

Bij mijn directe vrienden was ik ook harder geweest, maar dit is meer een bekende.

Maar heb m'n les wel geleerd om een volgende keer harder te zijn. Nu zat ik er mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:26

MarlindeRooz schreef:
Ik vind rijden met drank op sowieso stom. Wie gaat er nog 130 km/u rijden met verdovende middelen op. 8)7

Meeste ongelukken met beschonken bestuurders gebeuren binnen de bebouwde kom ;)

Overigens stap ik met 1 wijntje ook wel achter het stuur

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:27

Ook bij een voor mij volstrekt onbekende reageer ik hetzelfde. Misschien zelfs wel harder nog. In dorp vroeger woonde een chronische drankrijder die op ene gegeven moment dus wel jong iemand uit het dorp morsdood heeft gereden nadat hij daarvoor al mens, dier en zichzelf had verkreukeld eerder. Ik was toen een jaar of 12 maar dat hefet zo n indruk gemaakt dat ik sinds die tijd echt fel tegen drank en rijden ben.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 11:27

Liselot schreef:
MarlindeRooz schreef:

Meeste ongelukken met beschonken bestuurders gebeuren binnen de bebouwde kom ;)

Overigens stap ik met 1 wijntje ook wel achter het stuur

Dit waren alleen binnenweggetjes langs boerderijen. Maar dat vind ik niet relevant.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:28

Winged schreef:
friesam schreef:

Sommige mensen kunnen nog aardig nuchter overkomen terwijl ze wel genoeg op hebben. Ik had kennis niet laten rijden.

Hoe had jij dit opgelost?

Lastig hoor. Je zou dit bespreekbaar kunnen maken voordat iemand drank op heeft. Jezelf bv als bob aanbieden bij groepsuitjes. Maar dit soort dingen bespreken met drank al op is kansloos.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:29

Oei vervelende situatie. Ik zou er toch op gestaan hebben om hem naar huis te brengen. Een auto de volgende dag ophalen staat in het niet vergeleken bij dat je 'per ongeluk' jezelf of anderen in gevaar brengt. Ik zou het dan ook maar keihard zo benoemen.

Ik drink nooit achter het stuur, geen druppen. Veel te veel nare ongelukken in mijn omgeving meegemaakt.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:30

Die persoon had dus wel door dat hij/zij teveel op had en stapte toch achter het stuur? :wow: Hoe onverantwoordelijk kun je zijn...sowieso dat je al teveel drinkt terwijl je weet dat je nog moet rijden.

Persoonlijk zou ik vragen of het echt onmogelijk is om de auto de volgende dag op te halen, want waarschijnlijk is het dat niet en collega er nog eens op wijzen dat het niet verantwoord is om achter het stuur te stappen.

Iedereen die ooit met alcohol op achter het stuur is gestapt en zichzelf of een ander de dood in heeft gereden is ongetwijfeld met het idee 'ik kan nog wel rijden, het valt wel mee' achter het stuur gestapt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:31

Ik ben daar heel makkelijk in en bel gewoon de politie als mensen te eigenwijs zijn en toch achter het stuur stappen.