Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 13:50

Hallo allemaal,

Tot nu toe deed ik alle betalingen. Hij studeerde, de studie financiering kwam bij mij en ik werkte fulltime dus betaalde alles. Nu werkt hij echter ook, maar als zzper. De vraag is hoe pak je de verdeling nu aan? Dit omdat je als beginnend zzper ook een hoop wilt en moet investeren en de inkomsten nog heel wisselend zijn. Ik kan dus wel zeggen je legt zoveel procent in of een vast bedrag in maar dan kan het zijn dat ik zelf weer extra bij moet leggen of juist minder hoef af te staan maar dan moet je dat elke maand opnieuw bekijken. Hoe doen andere dat?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:57

Wij hebben een gezamenlijke rekening en daar gaat alles vanaf. Mijn man werkt fulltime, ik breng een paar honderd euro in. Verdelen doen we niet aan, wat van hem is, is van mij en wat van mij is, is van hem.

Wilawander

Re: Gezamenlijke rekening hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:58

Hier gaat alles op één rekening en vandaar uit word alles betaald. Niks moeiijk doen. Samen leven is voor ons ook samen de inkomsten en lasten delen ongeacht of de één meer inbrengt dan de ander.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 14:01

Zijn inkomsten komen sowieso eerst op zijn zakelijke rekening uiteraard dus alle inkomsten op 1 rekening binnen laten komen word het niet

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:03

Wij hebben een (redelijk) vast inkomen en betalen ieder een vast bedrag naar de gezamenlijke rekening. De rest is aan onszelf om aan hobbies e.d. te besteden. Daarbij gaan grote uitgaven in de hobbysfeer sowieso ook altijd in overleg.

Ik denk dat jullie dit samen moeten bespreken hoe je dit gaat inrichten hoe het bij jullie situatie past. Mogelijkheden waar ik aan zou denken is ieder een vast maandelijks bedrag inleggen (waarbij zijn bijdrage in het eerste jaar lager kan zijn zodat hij meer kan investeren in z'n bedrijf) of inderdaad maandelijks bekijken wat hij die maand kan inleggen waarbij jij de rest aanvult.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:25

Wilawander schreef:
Hier gaat alles op één rekening en vandaar uit word alles betaald. Niks moeiijk doen. Samen leven is voor ons ook samen de inkomsten en lasten delen ongeacht of de één meer inbrengt dan de ander.

Hier dus precies zo. En privé aankopen worden gewoon gedaan, mits het geen honderden euro's zijn, dan wordt overlegd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:26

Wij hebben geen gezamelijke rekening. Mijn vriend maakt maandelijks een x-bedrag aan mij over voor hypotheek en alle overige kosten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:30

Diablo schreef:
Wilawander schreef:

Hier dus precies zo. En privé aankopen worden gewoon gedaan, mits het geen honderden euro's zijn, dan wordt overlegd.

Ja precies. Is hier ook nooit een probleem. Vind dat heerlijk ontspannen. Als ik soms hoor hoe gecompliceerd het bij anderen is.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:31

Goof schreef:
Wij hebben geen gezamelijke rekening. Mijn vriend maakt maandelijks een x-bedrag aan mij over voor hypotheek en alle overige kosten.

Hier ook. Maar dan andersom (zijn huis ;) ).

Ik denk trouwens dat het wel uitmaakt of je getrouwd/geregistreerd partnerschap bent, of al jaren samenwoont of dat je dat pas een paar jaar doet. Enige voorzichtigheid kan geen kwaad als je pas net samenwoont denk ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:32

Op dit moment stort ieder een bedrag naar ratio van het loon op de algemene rekening.
We gaan een huis kopen, vanaf dan gaat alles waarschijnlijk op 1 hoop. Nu is het vaak geld transfereren tussen rekeningen omdat er iets met een persoonlijke rekening is betaald in plaats van de algemene. Heel gedoe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:35

Alle vaste lasten gaan van de rekening van manlief (op een paar "kleinere" afschrijvingen na).
Wij leven van "mijn" inkomen.
Hij houdt een paar 100E over (daar koopt hij zijn eigen dingen van zoals rookwaar enz) en dat is onze reserve als mijn rekening leeg is voor het eind van de maand.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:38

Mijn man is in 2015 voor zichzelf begonnen. Hij heeft een zakelijke rekening en maakt iedere maand loon over naar de gezamenlijke rekening.
Ik werk parttime en mijn loon gaat ook naar de gezamenlijke rekening. Hier gaan alle kosten ook vanaf.
ik vind het overzichtelijk. Eigenlijk gaat alles van 1 rekening af en daar komt zijn "loon" en mijn loon ook op.

Wat hij overhoudt spaart hij op de zakelijke rekening en is voor de zakelijke belasting en uitgaven voor de zaak.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:07

Als de inkomsten nu zo onzeker zijn dat het niet duidelijk is of en zo ja hoeveel hij maandelijks kan inleggen dan zou ik er zelf voor kiezen om voor een periode zonder zijn inkomen te doen. Bv de eerste 6 maanden. Blijkt hij toch wat te kunnen missen dan kun je dat na een half jaar verrekenen.

Na dat half jaar om de tafel gaan zitten om te kijken of er dan een beter beeld is over hoeveel hij kan bijdragen.

Of kiezen voor de optie die je zelf ook aandraagt, maandelijks bekijken. Dat lijkt mij erg onrustig, zou ik zelf niet voor kiezen.

Succes, altijd leuk (en spannend) voor jezelf beginnen. :)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:38

Wij hebben ook een gezamenlijke rekening en storten daar elke maand een bepaald bedrag op. Daar gaan de vaste lasten van het huis vanaf, de boodschappen en alle andere gezamenlijke kosten. Onze auto's betalen we van onze eigen rekening, net als hobby's, kleding en andere aankopen voor onszelf.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:38

Wij hebben wel een gezamenlijke rekening en beide nog privé -en spaarrekening.
Wij storten per maand hetzelfde bedrag erop en hier betalen we vaste lasten, pensiongeld van mijn paard en verder gezamenlijk uitgaven van.
Kleding, zorgverzekering, auto's etc, doen we van onze privé rekening.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:32

Wij hebben een gezamenlijke rekening en ieder onze privé rekening. Naar de gezamenlijke gaat elke maand van ons beiden een bedrag naar rato tov ons salaris. Inmiddels verdienen we beiden ongeveer even veel dus boeken we volgens mij hetzelfde bedrag over. De rest blijft op onze eigen rekeningen staan. Werkt prima!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:36

Wij betalen een vast bedrag(naar rato) aan onze en/of rekening. Hiervan betalen we het huis en alles wat daar bij hoort, Eneco tv enz.
De rest staat op onze eigenrekening en daar betalen we apart zaken als zorgverzekering, uitgaan enz van.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:19

Wij betalen ook een percentage van ons loon op een rekening. daarvan betalen we de vaste kosten zoals huur, eten, dieren, etc
Hetgeen die over blijft is voor hobbys en eigen spaargeld.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:05

We zetten ieder een x bedrag op de gezamelijke rekening voor de boodschappen en uitjes. Overige vaste kosten worden door 3 gedeeld, omdat we een extra huisgenoot hebben.
Toen ik een tijdje meer verdiende, zette ik naar ratio ook meer op de gezamelijke rekening.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 07:56

Denk dat je idd moet kijken wat realistisch is op het moment
Alles op 1 rekening binnen laten komen is met je vriend zijn werk gewoon geen optie dus die valt af

Iedere maand kijken is een optie maar wel een onrustige

Een voorlopig realistisch bedrag afspreken met de sidenote dat als er meer mogelijk is hij meer doet is misschien een optie tot je op een punt komt waarbij het
Inkomen wat gegroeid is en wat stabiel is ?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:01

Wij hebben gezamelijke rekening onze salarissen komen wel op ons eigen rekening ik reken uit wat we over hebben na alles te betalen dat storten we op gezamelijke rekening daar doen we boodschappen van tanken en leuke dingen enz! ( ik ben te lui om alle rekening nummers te wijzigen )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:04

Diablo schreef:
Wilawander schreef:

Hier ook idd. Ik zou meerdere rekeningen wel heel onoverzichtelijk en ingewikkeld vinden :+ en ook best raar om je financiën te verdelen. In een relatie waarin je alles deelt moet de financiën delen toch geen probleem zijn lijkt me.

Maar met een bedrijf moet je idd een zakelijke rekening hebben. Maar je kan dat 'salaris' toch maandelijks naar de huishoudrekening storten?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:06

Ja maar of er van de ene nou alles betaald word en van ander salaris niks je blijft op zelfde uit komen dan hou je meer over van andere salaris

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:24

Hier hebben we een gezamenlijke rekening en allebei nog een aparte waar het loon op binnen komt, dat storten we naar rato door naar de gezamenlijke en worden alle lasten van betaald.
Wat we op onze eigen rekening over houden wordt vaak ook nog wel 'gezamenlijk' opgemaakt, ik koop bijvoorbeeld kleren voor de Kids ervoor.
Dan hebben we nog een gezamenlijke spaarrekening (in manlief zijn beheer) en de Kids hebben twee spaarrekeningen.

Dit hebben we allemaal zo gedaan omdat ik in de schuldsanering zat toen ik hem ontmoette en we zijn daarom op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Overigens zou ik dat ook zonder sanering zo gedaan hebben, helaas vinden we beiden na twee mislukte huwelijken niets meer romantisch aan financiën, lol.

Verder zien we alle inkomsten als één maar het gaat prima zo dus geen zin om te wijzigen.

In jouw geval zou ik ook zo'n constructie doen denk ik, het voorstel om hem even een half jaar niets bij te laten dragen (indien mogelijk) en dan te evalueren klinkt goed in mijn oren! Dan ga je er ook niet direct naar leven want je inkomsten kunnen nogal eens wisselen als eigen baas.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:36

Wij hebben een gezamenlijke en privé. Alle inkomsten komen op de gezamenlijke en daar worden ook alle vaste lasten uit betaald. Wat er aan het eind van de maand overblijft verdelen we over onze privé-rekeningen en gezamenlijke spaarrekening. Kleding, sport en cadeaus worden van onze privé-rekeningen betaald.