Ontslag en WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ontslag en WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:23

Ik zal proberen het kort en duidelijk te omschrijven.. Ik ben 1/10 bij mijn huidige werkgever begonnen. Al vrij snel beviel dit niet omdat ik erg weinig te doen heb. Ik heb op 29/11 dan ook mijn ontslag ingediend omdat ik terug kan naar mijn oude werkgever. Ik heb dus ontslag genomen per 1/1 (1 maand opzegtermijn) Dat is allemaal akkoord. Alleen nu begon mijn leidinggevende gisteren dat het zinloos om nog samen door te gaan (heb ook echt weinig te doen na donderdag) en zijn voorstel was dat donderdag mijn laatste werkdag is. Ik vind dit helemaal prima, want verveel me echt.

Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?

EedihcrO

Re: Ontslag en WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:26

Volgens mij mogen ze dit niet. Net als jij hebben ook zij zich te houden aan de maand opzegtermijn. Ze kunnen je vrijstellen van werk, waardoor je gewoon thuis zit, maar ze moeten je wel doorbetalen. Tenzij je al ergens voor getekend hebt natuurlijk, maar ik ga ervanuit van niet.

Zou ook wel erg makkelijk zijn. Oh, we hebben toch geen werk, stop nu maar, dat scheelt ons geld...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:27

Wettelijk gezien moet je normaal de maand uitwerken en ook betaald worden.
Maar als jij er mee akkoord gaat, mag een contract (in overleg) elk moment beëindigd worden.

Zodra jezelf ontslag neemt (of er mee akkoord gaat) heb je geen recht op WW.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:29

Ik heb dit topic van LZP naar STW verplaatst, omdat het werkgerelateerd is.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:49

Met wederzijds goedvinden mag een arbeidsovereenkomst ontbonden worden. In het geval je verwijtbaar werkloos bent geworden, heb je geen recht op een WW-uitkering. Een WW-uitkering is er natuurlijk ook niet om aan mensen een uitkering te verstrekken die het niet leuk vinden om ergens te werken. Het is voor mensen die niet aan werk kunnen komen. :)
Wat je kunt doen, is met je werkgever onderhandelen over een vergoeding en dit laten opnemen in de beëindigingsovereenkomst.
Heb je een dienstverband voor een bepaald aantal uren?
Ik denk dat het meest gunstige is voor jezelf om dan door te werken tot 1 januari en dus gewoon loon ontvangt. De werkgever zal jou eerder uit dienst willen hebben om financiële redenen waarschijnlijk en zit dan, denk ik, niet erop te wachten om een vergoeding te betalen. Kan goed zijn dat de werkgever je dan ook liever gewoon laat werken tot januari. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:57

Cinderella schreef:
Met wederzijds goedvinden mag een arbeidsovereenkomst ontbonden worden. In het geval je verwijtbaar werkloos bent geworden, heb je geen recht op een WW-uitkering. Een WW-uitkering is er natuurlijk ook niet om aan mensen een uitkering te verstrekken die het niet leuk vinden om ergens te werken. Het is voor mensen die niet aan werk kunnen komen. :)
Wat je kunt doen, is met je werkgever onderhandelen over een vergoeding en dit laten opnemen in de beëindigingsovereenkomst.
Ik denk dat het meest gunstige is voor jezelf om dan door te werken tot 1 januari en dus gewoon loon ontvangt. De werkgever zal jou eerder uit dienst willen hebben om financiële redenen waarschijnlijk en zit dan, denk ik, niet erop te wachten om een vergoeding te betalen. Kan goed zijn dat de werkgever je dan ook liever gewoon laat werken tot januari. :)

Een beeindigingsovereenkomst kan ook zonder vergoeding. Als maar duidelijk staat vermeld dat werknemer niets verwijtbaar is mbt tot de beëindiging.

Maar om recht te hebben op een ww-uitkering moet werkgever zich houden aan de opzegtermijn. In dit geval 1 maand.

TS ik zou niet akkoord gaan met een eerdere ontslagdatum. Werkgever dient zich ook aan de opzegtermijn te houden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:04

Relaxed schreef:
Ik zal proberen het kort en duidelijk te omschrijven.. Ik ben 1/10 bij mijn huidige werkgever begonnen. Al vrij snel beviel dit niet omdat ik erg weinig te doen heb. Ik heb op 29/11 dan ook mijn ontslag ingediend omdat ik terug kan naar mijn oude werkgever. Ik heb dus ontslag genomen per 1/1 (1 maand opzegtermijn) Dat is allemaal akkoord. Alleen nu begon mijn leidinggevende gisteren dat het zinloos om nog samen door te gaan (heb ook echt weinig te doen na donderdag) en zijn voorstel was dat donderdag mijn laatste werkdag is. Ik vind dit helemaal prima, want verveel me echt.

Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?

TS is er al blijkbaar mee akkoord gegaan.
WW aanvraag is zoals eerder gezegd niet van toepassing in jouw geval, gezien je zelf ontslag hebt genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:06

Nou, hij wil liever stoppen omdat hij ook wel merkt dat ik niet erg gemotiveerd ben.. Nieuwe dingen ga je niet aanpakken en je gaat ook geen tijd meer steken in verder inwerken. Dus van hem uit snap ik het wel. Als ik moeilijk ga doen, zegt hij waarschijnlijk wel dat ik maar moet blijven doorwerken tot 31/12, maar ik zie dat eerlijk gezegd echt niet zitten. Ik heb echt heel weinig te doen en dan zijn werkdagen van 730 tot 1715 wel erg lang..
Ik heb een roerig jaar achter de rug met scheiding, verhuizing en een nieuwe baan die niet beviel. 3 weken thuis past mij wel heel goed, vind het alleen een beetje zonde van het geld. Dat is eigenlijk het enige waardoor ik twijfel. En ziekmelden gaat me net wat te ver..

Nee Celiien, ik heb niets getekend en niets gezegd, we hebben het erover gehad en hij laat nu de keus aan mij.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:09

kan je niet onmiddellijk terug beginnen bij je oude werkgever?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:21

Ik zou de maand opzegtermijn aanhouden als ze willen dat je eerder stopt prima maar dan moeten ze wel doorbetalen. Ik zou dit dus niet accepteren dan maar nog 3 weken daar zitten.

Voor iedere dag dat je werkloos bent kan je WW aanvragen.
Voor ww krijg je de eerste 3 maanden 75% en daarna 70% ik zou dus lekker die 3 weken laten doorbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:26

WW is er als je onvrijwillig werkeloos bent.
Alle andere vormen worden bij de aanvraag afgewezen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:29

Heb je het geld echt nodig?

Ik kan me voorstellen met alles wat je schrijft het wel even rustig is om een paar weken thuis te zijn om weer met nieuwe energie aan de slag te gaan.

Rust en lekker in je vel zitten zijn ook heel belangrijk! Tenzij je natuurlijk geen vaste lasten kunt betalen/geen eten op tafel hebt. Werken moet je nog zo ontzettend lang, daar vallen deze weken bij in het niet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:39

Electra63 schreef:
Cinderella schreef:

Een beeindigingsovereenkomst kan ook zonder vergoeding. Als maar duidelijk staat vermeld dat werknemer niets verwijtbaar is mbt tot de beëindiging.

Maar om recht te hebben op een ww-uitkering moet werkgever zich houden aan de opzegtermijn. In dit geval 1 maand.

TS ik zou niet akkoord gaan met een eerdere ontslagdatum. Werkgever dient zich ook aan de opzegtermijn te houden.

Maar waarom zou de TS een beëindigingsovereenkomst willen zonder vergoeding? En wel een uitkering aanspreken?
De TS heeft haar arbeidsovereenkomst opgezegd en de werkgever wilt de arbeidsovereenkomst eerder opzeggen, doordat de TS niet gemotiveerd is.
Een WW-uitkering is niet bedoeld voor mensen die een baan saai vinden en dus stoppen. :)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:42

Moeilijke situatie. Je hebt zelf ontslag genomen, maar je wordt nu feitelijk gezien door je werkgever verzocht om weg te gaan. Feit is wel dat ook al krijg je voor die drie weken WW, dat je dat geld niet in rap tempo op je rekening zal hebben staan.

Persoonlijk zou ik kijken of je tot een compromis kan komen. Bijvoorbeeld nog twee weken werken en de laatste week ga je dan op eigen kosten eerder weg. Dat is financieel nog te overzien en dan heb je toch nog een week om bij te komen. En probeer je toch een beetje werkwillig op te stellen, ook al heb je er geen bal zin meer in. Dan maar twee weken k*tklusjes doen, jammer dan. Zo laat je nog enigszins een positieve indruk achter. En je verveelt je in ieder geval niet ;)

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:46

Ik vind het ook best apart dat je eraan denkt een WW-uitkering aan te vragen terwijl jij degene bent die niet wil werken en/of niet gemotiveerd is. Zolang jij tegen jezelf blijft zeggen dat de dagen lang zijn, er niets te doen is, het werk saai is, enz. dan gaat het ook niet leuk worden en lijken al deze dingen zo te zijn. Je hoeft nog maar drie weken te werken, waarom dan niet even doorbijten en er het beste van maken? Je hebt het geld blijkbaar nodig, anders overweeg je geen WW-uitkering aan te vragen. Om heel eerlijk te zijn, en dat is misschien niet heel leuk om te horen, vind ik het best kinderachtig om zo ongemotiveerd te doen de laatste weken. Dat is voor je werkgever, collega's en uiteindelijk ook voor jezelf érg vervelend. Het zijn maar drie weken he! Dat is echt wel te overzien, als je zelf maar bereid bent om even door te bijten en het op een leuke, goede, volwassen manier wil afsluiten.

Ik werk zelf in de horcea en het is écht niet altijd druk. Ga ik me dan staan vervelen? Ga ik dan zeuren dat de dag te lang duurt? Ga ik me dan ongemotiveerd gedragen omdat er "toch niks te doen is"? Nee. Ik zorg ervoor dat ik wat te doen heb, desnoods ga ik schoonmaken of vraag ik aan mijn werkgever of er nog iets gedaan moet worden. Het is echt maar hoe je er zelf instaat en mee om gaat. Het kan best zijn dat een baan niets voor je is, dan doe je er goed aan om ontslag te nemen, maar sluit het dan gewoon goed af en niet als een ongemotiveerde puber die het enkel als weekendbijbaantje heeft en het de moeite niet vindt.

Een vergoeding zou ik als werkgever in dit geval echt niet geven of overwegen. Als mijn werknemer ontslag neemt en zich ongemotiveerd gedraagt, dan mag ze best eerder weg op eigen kosten, maar dan niet piepen over een vergoeding.

TS heeft de optie om eerder weg te gaan gekregen, dit is alleen maar een tegemoetkoming naar TS. Zodat zíj niet meer met tegenzin moet werken. Ze hoeft niet eerder weg, ze mag ook nog drie weken blijven. Om de werkgever dus neer te zetten als 'dat is makkelijk, scheelt geld' vind ik niet heel netjes. Ik vind het een heel net aanbod, zonder vergoeding. Een ongemotiveerde werknemer kost al zat. :)

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:54

ik weet niet of je een proeftijd hebt want dan kun je van beide kanten opzeggen zonder opgaaf van redenen.Dus ook de werkgever.Ik zou zeker deze weken nog blijven werken.Financieel voordeliger en aangezien het werk niet echt inspannend voor je is,ook niet vermoeiend.Voor WW kom je zeker niet in aanmerking.Zelf gemerkt dat als je te laat ww aanvraagd,en dat doe je eigenlijk,krijg je zeker 1 maand uitstel van ww en dan is het al januari

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:57

Kalab, ik dacht aan een WW omdat zij me nu eerder 'ontslaan' Ik heb na 10 posts wel door dat ik hier geen recht op heb, logisch en begrijpelijk ook. Ik kan het geld wel missen, vind het alleen een beetje zonde dat ik nu 3 weken loon moet missen omdat zij geen werk hebben en eerder van me af willen. Het is immers een wisselwerking.. Wel eens van een bore out gehoord? Het is echt vreselijk om lange dagen op je werk te zitten en steeds maar weer te moeten bedenken wat je eens zou kunnen gaan doen. Dan zijn dagen van 730 tot 1715 (ik werk 4x9) echt heel lang en 's avonds kun je niks meer opbrengen, mentaal uitgeblust. Ik ben geen ongemotiveerde puber die geen zin heeft in dr huiswerk, dus zo hoef je me ook niet toe te spreken :n

Even voor de duidelijkheid, als ik deze 3 weken met 'kütklusjes' door kan komen, is er niets aan de hand, maar er zijn zelfs geen kütklusjes te doen.. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-16 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:59

Heb je nog vakantieuren openstaaan? Lan je die iig opnemen zodat de dagen wat korter worden..

Ik zou het ook gewoon uitzitten, dat zij geen werk hebben is niet jouw probleem.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:03

TS, eind oktober ben ik halverwege een werkdag per direct naar huis gegaan. Uitzendbureau heeft een brief geschreven. Het wordt ook met wederzijds goedvinden genoemd. En ik heb nu gewoon een ww uitkering.
Houd er wel rekening mee dat al met al het best een poosje kan duren voordat je je geld hebt.

Edit: het is wel afhankelijk hoe lang je al gewerkt hebt bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door san4nie op 06-12-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:03

Cinderella schreef:
Maar waarom zou de TS een beëindigingsovereenkomst willen zonder vergoeding? En wel een uitkering aanspreken?
De TS heeft haar arbeidsovereenkomst opgezegd en de werkgever wilt de arbeidsovereenkomst eerder opzeggen, doordat de TS niet gemotiveerd is.
Een WW-uitkering is niet bedoeld voor mensen die een baan saai vinden en dus stoppen. :)

Inderdaad alleen om het recht op een uitkering te hebben.

Persoonlijk vind ik dat werknemer betaald wordt om je werk goed te doen. Als je geen motivatie of zin meer hebt, zeg dan inderdaad maar op, zonder recht op WW, immers die is voor mensen die verwijtbaar werkeloos zijn.

Ik zou als werkgever niet blij zijn, als nieuwe medewerkers weer snel weg willen en zeker als ze niet gemotiveerd zijn om het werk, waar ze voor betaald worden, goed te doen. Ik zou daar zeker geen vergoeding tegenover zetten, maar deze medewerker aanbieden haar opgebouwde verlof op te nemen en de rest via onbetaald verlof. Maar daar zit TS ook niet op te wachten, denk ik.

Ik kan me wel vinden in de mening van Khalab
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 06-12-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:05

san4nie schreef:
TS, eind oktober ben ik halverwege een werkdag per direct naar huis gegaan. Uitzendbureau heeft een brief geschreven. Het wordt ook met wederzijds goedvinden genoemd. En ik heb nu gewoon een ww uitkering.
Houd er wel rekening mee dat al met al het best een poosje kan duren voordat je je geld hebt.

Een uitzendbureau heeft het recht (de eerste fase) je gewoon elke dag naar huis te sturen.
Dan heb je dus ook gewoon recht op WW.
Als jezelf was weggegaan; dan had je geen recht op WW gehad.

TS zegt zelf haar baan op; dan heb je gewoonweg geen recht op WW.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:05

Pfoe uitzitten en dan drie weken uitgeblust thuiskomen? Ik zou vrij nemen en genieten van de feestdagen en allerlei zaken doen, waar ik door de weeks niet aan toe kom. Positieve energie opdoen en dan in het nieuwe jaar fris beginnen :D De situatie waar jij nu in zit lijkt me vreselijk. Ik heb het al in een week als ik geen deadlines heb, dus zou het echt niet fijn vinden om de tijd uit te zitten, hoe makkelijk het ook klinkt.

Je kunt nog een middenweg gaan zoeken om nog deels door te gaan en betaald te krijgen, maar is dat al die negatieve energie waard?

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:09

Brainless schreef:
san4nie schreef:

Een uitzendbureau heeft het recht (de eerste fase) je gewoon elke dag naar huis te sturen.
Dan heb je dus ook gewoon recht op WW.
Als jezelf was weggegaan; dan had je geen recht op WW gehad.

TS zegt zelf haar baan op; dan heb je gewoonweg geen recht op WW.

Oh, excuses, dan heb ik het niet helemaal goed begrepen. Ik dacht dat als werkgever zei dat ze dan wel per direct weg kon gaan het dan op hetzelfde neer zou komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:11

Misschien overleggen dat je een week extra betaald krijgt, dat scheelt je werkgever nog steeds twee weken salaris. Moet je twee weken overbruggen. En weet je zeker dat je bij je oude werkgever terug kunt komen?? Zwart-wit op papier?? Je zal namelijk niet de eerste zijn die dit denkt en stopt bij de ene en dan geeft de andere niet thuis.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:12

Relaxed schreef:
Kalab, ik dacht aan een WW omdat zij me nu eerder 'ontslaan' Ik heb na 10 posts wel door dat ik hier geen recht op heb, logisch en begrijpelijk ook. Ik kan het geld wel missen, vind het alleen een beetje zonde dat ik nu 3 weken loon moet missen omdat zij geen werk hebben en eerder van me af willen. Het is immers een wisselwerking.. Wel eens van een bore out gehoord? Het is echt vreselijk om lange dagen op je werk te zitten en steeds maar weer te moeten bedenken wat je eens zou kunnen gaan doen. Dan zijn dagen van 730 tot 1715 (ik werk 4x9) echt heel lang en 's avonds kun je niks meer opbrengen, mentaal uitgeblust. Ik ben geen ongemotiveerde puber die geen zin heeft in dr huiswerk, dus zo hoef je me ook niet toe te spreken :n

Even voor de duidelijkheid, als ik deze 3 weken met 'kütklusjes' door kan komen, is er niets aan de hand, maar er zijn zelfs geen kütklusjes te doen.. :n

Ziek melden is ook nog een optie... ze zullen voor die 3 weken er niets aan doen.
Als je dan wordt opgeroepen door de arbo kan je je verhaal doen dat ze je geen werk gegeven wat de motiveert en happy maakt en je nu down ben geworden erdoor.

Als je dat niet wilt zou ik het 3 weken uitzingen...helaas. Boek meenemen en lezen of lekker internetten of cursus uitzoeken iets voor je toekomst.