Wat wil jij je kids meegeven en wat vind/vond jij lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Wat wil jij je kids meegeven en wat vind/vond jij lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 12:30

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of mensen hier hun kinderen wat mee willen geven en wat vinden, vonden of lijkt jullie een lastige fase van kinderen en welke juist makkelijk?

Ik zou later mijn kinderen heel graag mee willen geven hoe mooi de wereld is en veel van de natuur laten zien.

Mij lijkt echter de leeftijd van 1 tot en met 4 behoorlijk pittig omdat ze dan nog niet echt zelfstandig spelen en je ze dus constant bezig moet houden, de overgang van naar school gaan en zindelijk worden en terrible two.

Daarnaast ken ik weinig mensen die de tienertijd min of meer vlekkeloos door zijn gekomen. Er zijn kids met depressies, eetstoornissen maar ook kids die alles gaan doen wat je liever niet hebt zoals roken, niet op tijd thuis komen, veel drinken of tieners die echt 0 zin in school of werk hebben.

En hoeveel jaar tussen de kids lijkt jou ideaal? Soms lijkt me vlak achter elkaar makkelijk dan hebben ze daarna veel aan elkaar aan de andere kant als de ene al wat ouder is zoals een jaar of 5, 6 dan kan die al wat meer zelfstandig.

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:11

Duhelo

Re: Wat wil jij je kids meegeven en wat vind/vond jij lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:48

Mws->lzp

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:56

Ik heb 7 kinderen in de leeftijd van 8 maanden tot 9 jaar, en ben zwanger van de 8ste.
Iedere leeftijd heeft zn andere dingetjes, zijn eigen problemen en zijn eigen mooie dingen.
Wat ik ze mee wil geven? Dat ze goed zijn precies zoals ze zijn (enkele van mijn kinderen hebben special needs) en dat als ze iets willen dat ze er dan helemaal voor moeten gaan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:58

Wij hebben 1 zoon van 16 jaar.
Kleutertijd viel mee. Gewoon consequent zijn.
Nu hij puber is moet ik regelmatig tot 20 tellen.

Hij is eerlijk en sociaal.
Bedankt en helpt mensen.
Is lief en slim en is goed voor dieren.

Verder vreselijk rommelig en groente eten is niet favoriet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:07

Respect voor de mensen, dieren en natuur om zich heen, dat er veel verschillende visies zijn en dat dat iets moois is waar niemand zich voor hoeft te schamen, anders is niet slecht of raar maar gewoon....anders en kan heel interessant zijn om te begrijpen welke gedachtengang daar achter zit :)

Ik hoop ook dat het geen meeloper wordt die dingen doet omdat het "moet". Of die dingen niet durft te doen of zeggen omdat het raar zou zijn ofzo.

Aan de andere kant zijn veel mensen zo ontzettend fel en kortzichtig in het veroordelen van dat wat buiten hun eigen belevingswereld ligt, dat het natuurlijk ook lastig is om trouw te blijven aan jezelf en je eigen behoeftes, zonder dat je gezeik krijgt met de buitenwereld die er weer zo nodig wat van moet vinden -O-

Verder zal het van het kind af hangen wat fijner is. Makkelijke kinderen daarbij lijkt kort op elkaar me wel fijn maar als je een kind hebt dat wat meer sturing / aandacht nodig heeft dan lijkt het me echt hèls om bvb. in je eentje met 2 hele kleintjes te zitten die je allebei prikkelvrij in slaap moet melken want hoe ga je dat dan doen :P

Het is altijd zo romantisch gedacht dat ze heel lief samen spelen maar in de realiteit kan het héél anders zijn :P

Ik vind 1 wel lekker overzichtelijk :j En die kan over het algemeen heel lief zelf spelen al van baby af aan, alleen soms dan hebben ze van die plakkerige periodes.

Hoe meer ze zelf kunnen hoe leuker ik het vind, die babytijd vond ik zoals die met onze dreumes was echt 3x niks...moet er niet aan denken om dat nog een keer te doen :') Gezeik met al dat bemoeizieke volk rond de bevalling, gedoe met reflux, tandjes en sprongetjes, na anderhalf jaar nog steeds nachtflessen..... echt slopend man ;)

Een gezinnetje met 3 kinderen leek me het leukste maar dat zit er echt niet meer in :+

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:17

Hier een zoon van bijna 16 en een weekend zoon van bijna 10. Hier wil ik ze beide meegeven respect voor mens en dier en normen en waarden. Mijn zoon van 16 is een makkelijk kind altijd al geweest. Mijn weekend zoon ( zijn van mijn vriend) komt maar 1 keer in de 2 weken en is dus een andere opvoeding gewend. En ik ga in het weekend dat hij er is hetzelfde met hem om als met die van 16.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:21

Die van ons is net 2, en ik zou echt niet weten hoe hier een tweede bij zou 'moeten'. Terwijl dit voor veel gezinnen net wel vaak het moment is waarop er nog eentje bij komt.

Ik heb nu continu het gevoel dat ik niet alleen achter alle feiten, maar ook achter alle geruchten aan loop :+ Dat zou niet beteren met nog een baby en bijhorend slaapgebrek erbij...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:36

Hier 1 dochter van bijna 10 jaar. Ik geef haar mee dat niets in het leven vanzelf gaat. Als je iets wilt moet je er heel hard voor werken. Niets is onmogelijk maar het komt niet vanzelf aanwaaien. Leef je droom, droom groots maar werk hard. No effort without reward and no reward without effort.

Ze wordt op school en op turnen geprezen om haar instelling en doorzettingsvermogen. Vooral op turnen heeft ze menigeen verbaasd. Niemand zag er echt iets in in het begin. Maar ze had een droom en ging oefenen, oefenen en oefenen. En dit jaar komt ze voor het eerst nationaal uit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:05

Hier drie meiden van 13, 17 en 19 jaar. De oudste twee dus redelijk dicht op elkaar, de derde kwam wat later. Ik weet niet wat beter is, ik vond het allebei prima.
Iedere leeftijd heeft zijn eigen dingetjes. Ik heb wel geleerd: kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen. Als ze klein zijn, hebben ze natuurlijk ook zo hun probleempjes, maar ik vind dat niet te vergelijken met wanneer ze duidelijk ouder worden.
De oudste wordt over een paar maanden 20 en zij begint nu echt volwassen te worden, dat vind ik heel prettig. Natuurlijk komt de puber af en toe nog boven drijven, maar over het algemeen wordt het een leuke volwassen vrouw en ook dat heeft zijn charmes.
Wat ik ook geleerd heb: ieder kind is anders. Alle drie mijn meiden zijn alle drie anders en hebben alle drie een eigen aanpak nodig.
Maar, wat ik ook geleerd heb: hoe oud ze ook zijn, ze blijven altijd je kinderen en je wilt (ik in ieder geval) altijd blijven moederen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:23

Wat je je kind mee gaat geven, hangt ook veel van het kind af.
Heeft deze een beperking, of is hij/zij heel slim en moet je hem uitdagen. Is hij verlegen of juist een kind die je moet leren om af te remmen en een ander meer ruimte moet geven....

Daarbij zijn er vele fasen waardoor je zelf ook steeds moet schakelen en aanpassen.

Het mag duidelijk zijn dat ik/wij graag het beste uit ons kind wil halen, door hem te steunen en de middelen aanreiken
Veel lezen over opvoeding en hopen dat hij een fijne jeugd ervaart en daar later met plezier aan terug kan denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:34

Ik hoop mijn kind te kunnen meegeven dat ze zichzelf mag zijn en niet voor een ander leeft.
Tevens hoop ik haar het 'geniet van kleine dingen' te kunnen meegeven.
Verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties.
Als 4e misschien nog de moed om je dromen na te streven, ook als dit niet binnen de directe kaders van de maatschappij past.

Voorlopig is ze nog maar 2 ;)

Ik sluit me bij een eerdere post aan dat ook voor mij het eerste jaar niet leuk was. Ik heb gelukkig een zeer zelfstandige speler die doorgaans zelden op slechte ideen komt dus ik ben niet enorm gekluisterd en vanuit huis werken is goed te doen.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:37

[quote="sneeuwpop"]Wat je je kind mee gaat geven, hangt ook veel van het kind af.
Heeft deze een beperking, of is hij/zij heel slim en moet je hem uitdagen.

Hoe bedoel je dit precies?
Een kind wat slim is geef je andere dingen mee dan een kind met een beperking?

Hier nl 4 kinderen waarvan 2 met een beperking of zoals ik het zelf noem een stempelkaart.
Maar in wat ik ze probeer mee te geven geen enkel verschil... respect voor mens,dier en natuur

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:40

Ik vind zoiets als respect voor mens en dier erg vanzelfsprekend. Net als zelfvertrouwen etc etc,
Maar per kind kan het verschillen waar je als ouder meer of minder mee bezig kan zijn.
Een kind met weinig zelfvertrouwen, daar zou ik voor op zoek gaan om dat zelfvertrouwen te Laten groeien. Eerst er veel over lezen en dan bijv met leuke uitjes dat verder te laten groeien. Maar bij kinderen die al voldoende zelfvertrouwen hebben, kun je je weer op andere dingen richten.
En ook de kinderen waarbij het zelfvertrouwen is gegroeid, kun je weer op iets anders richten

Een kind met een beperking, kan ook vanalles zijn. In sommige gevallen zal je andere "hindernissen" krijgen dan met kinderen zonder beperking.

Wat je belangrijk vind om mee te geven hangt imo erg van het moment, van wat een kind nodig heeft.

in totaal zijn er honderden Dingen die ik ons kind zou willen meegeven in de opvoeding. Maar per moment springen er dingen uit waar bewust meer aandacht aan gegeven moet worden.

Is het zo duidelijker?
Vind het lastig uitleggen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:42

Wij proberen mee te geven dat wij er voor hem zijn, dat wij achter hem staan en hem begeleiden. Wij vinden de hechting erg belangrijk (dragen, samen slapen, niet laten huilen)
Zouden graag zien dat hij zo lief en vrolijk blijft als hij is. Avontuurlijk, onderzoekend en open.

Roep altijd dat ik graag wil dat hij de ideale schoonzoon en vriend/man/vader wordt :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:45

Ik ben 20 en wil voorlopig nog geen kinderen, maar ik zou mijn kinderen later willen meegeven dat dingen altijd erger lijken dan ze eigenlijk zijn. Ik heb zelf heel veel last van nervositeit en anxiety, en hierdoor lijkt het kleinste probleem onoverkombaar en het eind van de wereld. Ik zou mijn kind de les willen leren waar ik zelf ook nog mee worstel: soms liegt je brein tegen je. Of zoals Loesje het stelt: je moet niet alles geloven wat je denkt.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:58

heb 3 kids van 10, 12 en 14.
Wil ze graag veel respect meegeven voor andere en dieren en zorg voor de natuur.
Zodat ze ook kunnen leren te genieten hiervan.

Maar anderzijds ook dat het leven lang niet altijd eerlijk is en dat ze ook door deze periodes heen moeten. Dat alles steeds 2 kanten heeft.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:54

Ik heb mijn kinderen opgevoed met respect voor iedereen en ze verteld dat het niet uitmaakte wat ze later zouden worden zolang ze maar op een eerlijke manier hun geld verdienden...of dat nou op kantoor was of als vuilnisman....De liefde voor dieren werd ze met de paplepel ingegoten door op te groeien met honden, en de wekelijkse wandelingen in de natuur bracht ze respect bij voor alles wat groeide en bloeide.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:59

_Nadia_ schreef:
Ik heb 7 kinderen in de leeftijd van 8 maanden tot 9 jaar, en ben zwanger van de 8ste.
Iedere leeftijd heeft zn andere dingetjes, zijn eigen problemen en zijn eigen mooie dingen.
Wat ik ze mee wil geven? Dat ze goed zijn precies zoals ze zijn (enkele van mijn kinderen hebben special needs) en dat als ze iets willen dat ze er dan helemaal voor moeten gaan.

_/-\o_ _/-\o_
Ik vind 1 (van bijna 2 jaar) soms al heel veel werk, met alle (nog steeds) gebroken nachten ebn ik soms echt een wrak! :')

Maar wat wil ik meegeven, de schoonheid van de natuur, het waarderen van de kleine dingen, eerlijkheid..

Ik neem haar dus ook geregeld mee naar buiten, het bos in, naar paarden, wandelen door de polder..
Ik laat haar alles zien dat mooi is (gekleurde bladeren, de schapen op de hei, eikeltjes en allemaal kleine kriebelbeestjes).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 11:30

_Nadia_ schreef:

Zo hoe doe je dat zonder helemaal gebroken te worden :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 18:17

moonsparkle schreef:
_Nadia_ schreef:

Zo hoe doe je dat zonder helemaal gebroken te worden :')

Uuuh, vooral doorgaan?

Nee, zonder dollen, ik ben gezegend met een man die vanuit huis werkt en zijn eigen uren kan indelen. Hij werkt dus voornamelijk in de avonden als de kleinsten op bed liggen en zo verdelen we de zorg

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:49

Ik zou mijn kind (want ik moet er niet aan denken dat er ooit meerdere koters rondlopen... uberhaupt 1 vind ik nu al te veel:P)mee willen geven om heel goed te zijn voor dieren. Altijd voor ze te zorgen en ze goed te behandelen. Ook zou ik graag willen dat mn kind zijn best doet voor school omdat dat het leven later zoveel makkelijker kan maken (baankeuze, mogelijkheden etc). Maar vooral dat hij/zij iets moet doen wat hij echt elke dag zou kunnen doen. Ik merk ook bij mijn vriend dat hij nu iets doet wat hij echt niet leuk vind, en daardoor gewoon zo vermoeid raakt van het niks doen.. Hij moet duidelijk opzoek naar een andere uitdaging, maar dat kan nu even niet omdat ik mijn eigen bedrijf aan het starten ben.. zodra ik het huis kan onderhouden, moet hij overstappen naar een andere baan. Liefste wil hij bij/voor mij werken, maar dat is denk ik in het eerste jaar nog geen optie.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:42

Ik hoop dat ik ooit kan meegeven dat:

1) Het aantal vrienden of mensen die je leuk vindt niets vertelt over of je goed of slecht bent. Het is oké als je geen 20 "vrienden" hebt. Het is oké als je ook graag op jezelf bent.

2)Het is oké als je niet perfect bent. Als je moeite hebt met wiskunde. Of het lukt je niet op een perfecte radslag te draaien bij lichamelijke opvoeding. Het is oké als je soms niet de beste bent. Je moet niet met alles meedraaien, want de maatschappij verwacht zoveel van je. Het is oké als je soms gewoon je eigen tempo zoekt.

3)Niets is wat het lijkt. Het is niet omdat er iets op facebook komt, of omdat een krant het bericht, dat het ook klopt. Zeker tegenwoordig gaat er zoveel foutieve informatie rond, of heeft een verhaal nog zoveel andere kanten. Wees kritisch bij wie je wat vertelt en vraag je af of er niet meer achter schuilt.

Oh en 4 als het een zoon is dat hij zich evengoed in het huishouden weet te redden als dat ik een dochter zou hebben. En niet zoals ik hier in bijna heel mijn omgeving van mijn generatie zie. Dochterlief moet tot strijken aan toe getraind zijn en voor zoonlief is het al goed als hij weet hoe een stofzuiger aangaat. Geen zoon gaat hier ooit uit het huis om verder bemoederd te worden door een jongere versie van mij :D .

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:49

_Nadia_ schreef:
uuh, vooral doorgaan?

Nee, zonder dollen, ik ben gezegend met een man die vanuit huis werkt en zijn eigen uren kan indelen. Hij werkt dus voornamelijk in de avonden als de kleinsten op bed liggen en zo verdelen we de zorg

Nu ben ik heel nieuwsgierig geworden naar het werk van je man :')
Waarmee kun je genoeg geld verdienen vanuit huis en ook nog veelal buiten kantooruren???

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:52

Mijn man werkt als zelfstandige en doet email-klantenservice voor bedrijven vanuit de hele wereld en daarbij runt hij nog een eigen bedrijf via Ebay.