Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 11:08

Hoi!

deze week is ons bod op een huis geaccepteerd. Aangezien dit onze eerste koopwoning is komt er van alles op ons af.. Nu kwamen we ook bij het punt: geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?
We willen voorlopig nog niet trouwen. We hebben er niet zo veel mee en bovendien is het geld voorlopig ook op met de aankoop van dit huis.

Voor wat en met welke reden hebben jullie voor geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract gekozen? Hoe zit het met de kosten? Hoe heb je het ervaren?

Brand los :)

Imaginaerum

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:10

Als je een kinderwens hebt, dan is een geregistreerd partnerschap wel handiger. Wij hebben een GP in verband met onze dochter. Geen idee of het aan de orde is bij jullie, maar misschien iets om in het achterhoofd te houden. :)

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:47

Wij hebben gekozen voor een samenlevingscontract in combinatie met een testament.
Kon in 1 moeite door bij de notaris met de overdracht van het huis waardoor we wat korting kregen. Alles netjes vastgelegd, ook voor als 1 van ons mocht overlijden. Mochten er kinderen komen dan is het eenvoudig te wijzigen bij de notaris zodat ook daar oor alles goed geregeld is (de basisnalatenschap is al vastgelegd)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:51

wij waren jaren geleden ook op dat punt.

financieel gezien was trouwen voor de wet(dus zonder feest e.d.,gewoon het papiertje tekenen in het gemeentehuis),het goedkoopste.
notaris om allerlei dingen vast te leggen qua samenlevingscontract,was een stuk duurder.

dus wij zijn puur voor de wet getrouwd en daarna het huis gekocht.

woon wel in belgie.

maar los daarvan hoeft een trouw ook geen feest te betekenen.(of dat feest kan ook pakken later komen)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:18

Hier zijn we voor een samenlevingscontract gegaan. Geen kinderwens op korte termijn en we willen ooit nog eens trouwen en dat vond ik toch een beetje suf als je al geregistreerd partner bent. Het samenlevingscontract was geloof ik zo'n 300 euro (ex testament, de standaardregeling vonden we prima) dus op het totaalplaatje hoefden we het voor de kosten niet te laten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:23

Iets om rekening mee te houden en even na te vragen: hoe het zit met uitkeringen en toeslagen als je aan het eind van het jaar gaat trouwen of een contract afsluit. Mijn zusje moest namelijk een flink bedrag terugbetalen toen ze halverwege het jaar ging trouwen, omdat ze toen geen recht meer had op de zorgtoeslag die ze al had ontvangen in de eerste helft van het jaar := In dat geval is het gunstiger om te wachten tot januari.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 16:16

Bedankt voor de reacties!
We hebben een kinderwens. Dus jullie tips nemen we mee.
We wonen nu 3 jaar samen in een huurwoning. We hebben ons bij de belastingdienst als samenwonend opgegeven en mijn vriend ontvangt geen zorgtoeslag en ik wel. Maar we zullen even uitzoeken hoe dat straks zo zit..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 16:40

Ik lees even mee.
Gefeliciteerd trouwens met jullie nieuwe woning. Spannende fase, wij zitten er ook middenin.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:03

Let vooral op hoe het met de woning gaat als één van jullie komt te overlijden. Met alleen een samenlevingscontract regel je NIET dat de ander in de woning kan blijven wonen, het wettelijk erfrecht gaat namelijk voor op een samenlevingscontract. Dan moet je het ook in een testament opnemen. Een GP is voor de wet gelijk aan een huwelijk op dat vlak, dus dan erft de partner de woning. Bij alleen een samenlevingscontract kan het zijn dat de familie de helft van de woning erft, en dan kunnen er nare situaties ontstaan. Wil je geen GP maar het toch goed geregeld hebben? Laat dan een testament opmaken waarin je elkaar aanwijst als erfgenamen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:14

Bjarni schreef:
Wij hebben gekozen voor een samenlevingscontract in combinatie met een testament.
Kon in 1 moeite door bij de notaris met de overdracht van het huis waardoor we wat korting kregen. Alles netjes vastgelegd, ook voor als 1 van ons mocht overlijden. Mochten er kinderen komen dan is het eenvoudig te wijzigen bij de notaris zodat ook daar oor alles goed geregeld is (de basisnalatenschap is al vastgelegd)

Hier hetzelfde.
We zijn dan wel jong, maar ach, beter nu alles geregeld hebben nu we jong zijn en het goed gaat, dan dat je straks denkt 'had ik maar..'

Wij hebben ook laten noteren wat er gebeurt met de overwaarde als we de woning verkopen als we uit elkaar zijn of als één van ons er niet meer is. De kat hebben we er ook in gezet en hoe we de kosten verdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:16

Mocht je het nog niet hebben gedaan. Vergeet niet je pensioenfonds in te lichten voor het Partner Pensioen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:07

Berdien schreef:
Let vooral op hoe het met de woning gaat als één van jullie komt te overlijden. Met alleen een samenlevingscontract regel je NIET dat de ander in de woning kan blijven wonen, het wettelijk erfrecht gaat namelijk voor op een samenlevingscontract. Dan moet je het ook in een testament opnemen. Een GP is voor de wet gelijk aan een huwelijk op dat vlak, dus dan erft de partner de woning. Bij alleen een samenlevingscontract kan het zijn dat de familie de helft van de woning erft, en dan kunnen er nare situaties ontstaan. Wil je geen GP maar het toch goed geregeld hebben? Laat dan een testament opmaken waarin je elkaar aanwijst als erfgenamen.

Onze notaris vertelde dat standaard alle gezamenlijke goederen incl het huis de eerste 30 dagen na overlijden door de ander gebruikt mochten worden (verblijvingsbeding enzo) en na 30 dagen werd de ander definitief eigenaar. Dan heb je dus geen testament nodig. Het enige nadeel is dus dat als persoon 2 na 31 dagen overlijdt, alles naar de familie van persoon 2 gaat.

Edit: ik zie nu dat dit niet altijd het geval is, maar een keuze die je kan maken? Dus vermoedelijk heb ik verkeerd begrepen dat dit standaard is :)
Laatst bijgewerkt door Yessy op 03-12-16 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:12

Daar heb ik nog nooit van gehoord, bij een samenlevingscontract. Ik zou daar zeker niet zomaar vanuit gaan :n Ik heb echt nare situaties meegemaakt bij samenwoners met een samenlevingscontract die ook dachten dat het goed geregeld was. Tot dat er eentje omvalt, en de familie toch niet zo gezellig blijkt te zijn. Je wordt niet 'zomaar' eigenaar van een woning, niet met een samenlevingscontract. Wellicht wel met andere goederen, maar onroerend goed veranderd niet zomaar van eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:25

Als toevoeging bij het Partner Pensioen. Een testament wordt door het Pensioenfonds niet geaccepteerd als zijnde een wettig document voor recht op het Partnerpensioen na overlijden partner. Een samenlevingsovereenkomst of anders een GP/trouwakte voldoen wel.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:28

Berdien schreef:
Daar heb ik nog nooit van gehoord, bij een samenlevingscontract. Ik zou daar zeker niet zomaar vanuit gaan :n Ik heb echt nare situaties meegemaakt bij samenwoners met een samenlevingscontract die ook dachten dat het goed geregeld was. Tot dat er eentje omvalt, en de familie toch niet zo gezellig blijkt te zijn. Je wordt niet 'zomaar' eigenaar van een woning, niet met een samenlevingscontract. Wellicht wel met andere goederen, maar onroerend goed veranderd niet zomaar van eigenaar.

Dank voor je uitleg, ik ga het even nalezen of navragen hoe dit bij ons is geregeld. Ik heb expliciet gevraagd of dit is was het betekende want anders zouden we absoluut voor een testament zijn gegaan. Het laatste qat je wil na overlijden van een partner is halsoverkop alles moeten verkopen vanwege de schoonfamilie.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:43

Ga je samen wonen, adviseer ik je om een samenlevingscontract te sluiten. Je kan in deze overkomst afspraken maken over bijvoorbeeld de kosten van de huishouding en/of de situatie als een van beiden mocht overlijden.

Een geregistreerd partnerschap wordt meestal gesloten als er een kind in het spel is. Wanneer er kinderen bij betrokken zijn en jullie gaan uit elkaar, dan heb je tussenkomst van de rechter en dus ook meer van toepassing als je pas kinderen hebt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:46

Graag gedaan hoor! Ik ben hypotheekadviseur, dit is iets wat regelmatig besproken wordt :j Als je er niet uit komt, stuur me dan even een PB. Kijk ik met je mee :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:55

Yessy schreef:
Berdien schreef:

Dank voor je uitleg, ik ga het even nalezen of navragen hoe dit bij ons is geregeld. Ik heb expliciet gevraagd of dit is was het betekende want anders zouden we absoluut voor een testament zijn gegaan. Het laatste qat je wil na overlijden van een partner is halsoverkop alles moeten verkopen vanwege de schoonfamilie.

Er moet dan nog verdeeld worden en ws moet je de hypotheekschuld ook voor je rekening nemen?Waarschijnlijk staat er ook een onherroepelijke volmacht tot verdeling in? Door die verdeling word je dan dus eigenaar.

Ontopic: Let goed op dat er bij een geregistreerd partnerschap gemeenschap van goederen ontstaat (tenzij voorwaarden), dat moet je maar net willen..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:35

Dat is volgens mij inderdaad het geval Tiggs, maar wordt opgevangen door een levensverzekering. Berdien, ik stuur je even een pb om niet verder off-topic te gaan :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:29

Goedkoopste optie is denk ik toch (stiekum) trouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:30

@Marie de kosten voor een partnerschap of trouwen zijn hetzelfde. Dat kan ook gratis namelijk waardoor de kosten laag zijn.

Wij zitten beetje met hetzelfde maar gaan voor een geregistreerd partnerschap. Hiermee is het wettelijk direct geregeld.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 09:24

8nnemiek schreef:
Iets om rekening mee te houden en even na te vragen: hoe het zit met uitkeringen en toeslagen als je aan het eind van het jaar gaat trouwen of een contract afsluit. Mijn zusje moest namelijk een flink bedrag terugbetalen toen ze halverwege het jaar ging trouwen, omdat ze toen geen recht meer had op de zorgtoeslag die ze al had ontvangen in de eerste helft van het jaar := In dat geval is het gunstiger om te wachten tot januari.

Die zeker!! Afgelopen Juli getrouwe en ik mocht flink bijbetalen. Als je nog even kan wachten tot januari zeker doen. Zelfde geld trouwens voor het geregistreerde partnerschap. Mag je ook terug betalen.. dus belasting technische is januari de beste maand

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 11:02

Yessy schreef:
Hier zijn we voor een samenlevingscontract gegaan. Geen kinderwens op korte termijn en we willen ooit nog eens trouwen en dat vond ik toch een beetje suf als je al geregistreerd partner bent. Het samenlevingscontract was geloof ik zo'n 300 euro (ex testament, de standaardregeling vonden we prima) dus op het totaalplaatje hoefden we het voor de kosten niet te laten :)

Om diezelfde reden hadden wij ook samenlevingscontract, alleen waren wij voor standaard contract 110 euro kwijt.

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:25

Toevallig hebben mijn vriend en ik vorige week een samenlevingsovereenkomst laten opstellen, hierbij een boekje gekregen waar onderstaand in vermeld is:

‘Gewoon’ samenwonen

Bij ongehuwd samenwonen blijven alle bezittingen en schulden automatisch apart. U heeft ook geen rechten en plichten naar elkaar. Zo kunt u bij uit elkaar gaan geen alimentatie van elkaar eisen.

U kunt ervoor kiezen om samen afspraken op te schrijven. Bijvoorbeeld hoeveel huishoudgeld ieder betaalt. Maar niet iedere instantie vindt dit voldoende bewijs dat u ook echt partners bent. Wanneer uw partner dood gaat, dan zal een pensioenmaatschappij niet zijn of haar pensioen aan u door- betalen. Zo loopt u dus inkomen mis.

De meest complete en officiële manier om afspraken te maken, is een samenlevingsovereenkomst bij de notaris. U heeft dan ook meteen een echt bewijs dat u partners van elkaar bent.

Huwelijk

De wet zegt dat binnen een huwelijk automatisch alles van u samen is. Bij overlijden van een partner is de helft van alle bezittingen en schulden automatisch voor de overblijvende partner. De andere helft vormt de nalatenschap van de overledene. Bij een scheiding moet u alles gelijk verdelen.

Het kan gebeuren dat u bepaalde bezittingen en schulden toch apart wilt houden. Zoals uit een eigen bedrijf of de familie.

Deze andere wensen legt u vast in huwelijkse voorwaarden.

Dit moet u bij de notaris doen.

Geregistreerd partnerschap

De wet zegt dat ook binnen een geregistreerd partnerschap alles van u samen is. Bij overlijden van een partner werkt het net zo als bij een huwelijk: de helft van alle bezittingen en schulden zijn automatisch voor de overblijvende partner. De andere helft vormt de nalatenschap van de overledene. En als u uit elkaar gaat, moet u alles gelijk verdelen.

Wilt u als geregistreerd partners bepaalde bezittingen en schulden apart houden, dan legt u dat vast in partnerschaps­voorwaarden. Dit moet u bij de notaris regelen.

Misschien heb je er iets aan, kan evt het boekje naar je mailen!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:31

denk ook even na over het feit bij een huwelijk/GP of je geen huwelijksvoorwaarden op wilt stellen of de standaard GVG.

Houd er ook rekening mee dat een huwelijk niets meer is dan een wettelijke verbintenis met wetten en regels. bv partner alimentatie..................(heel veel mensen vergeten dat........) Dat als je ineens besluit om uit elkaar te gaan (scheiden dus) dat het weleens zou kan zijn dat 1 persoon een aardig bedrag aan partner alimentatie moet betalen omdat de andere partij het eist.

Overigens is als je samen een kind/huis hebt het helemaal niet nodig om te trouwen/GP je kunt dingen ook op andere manieren regelen