Leren zingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Leren zingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:56

Je hebt krassende kraaien en zuivere nachtegalen. Zelf behoor ik tot de kraaien en zou het toch fijn vinden om wat beter te leren zingen en mijn stem te gebruiken. Gezien mijn agenda zou ik dat fijn vinden om thuis te doen. Wie heeft er goede tips of online-cursusen om mee te beginnen? Fysieke lessen zou ik pas vanaf juni kunnen gaan vokgen en zou toch graag eerder willen beginnen met de basis. Kortom wie helpt mij verder? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Xjosee

Re: Leren zingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:12

Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig. Dus bij deze een schopje omhoog. :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:24

Ik wil wel graag zangles, maar ik zing ook echt vals dus ik zou bang zijn dat ik echt af ga op zangles

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:58

Toevallig zag ik 10 gratis lessen langskomen op facebook! Zal eens even kijken of ik het nog kan vinden. Had mijn emailadres ingetypt maar toen deed hij het niet dus dacht, doe het later wel.

Edit: Ik kan totaal niet hoog zingen. Kan je dan ooit leren zingen, ook al is het niet hoog? Vaak maken juist die uithalen het mooi.

Denk wel dat het belangrijkste puntje is dat je weet waar je over zingt/emotie van de zanger. Er zijn veel filmpjes te vinden op youtube.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:17

Misschien kan je op Youtube een paar basis oefeningen zoeken? Dan kan je daar vast aan beginnen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:17

Ik gebruik de app Sing Sharp omdat ik ook al mijn hele leven vals zong. Nu kan ik veel liedjes best zuiver zingen!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:26

Je kunt altijd leren zingen. Als je echt superslecht kunt zingen, en je neemt zangles, kun je zeker leren op z'n minst zuiver te zingen. Dat je in elk geval goede toonhoogtes kunt behouden. En je leert ook meteen hoe je met de goede technieken moet zingen. Je kunt inderdaad ook je bereik uitbreiden. Maar dat moet je echt niet zelf gaan doen, dat is gevaarlijk. Daar moet je zanglessen voor nemen. (Hoewel ik zelf mijn bereik een halve octaaf heb uitgebreid O:) ).
Je leert van zangles echt heel veel, en je hoeft echt geen talent te hebben om er heen te gaan :D

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:18

Zingen kun je leren :D. Er zijn zo weinig mensen die van nature een goed, professioneel geluid hebben en zelfs mensen die dat van nature hebben, hebben zoveel baat bij zangles. Ik heb mensen gekend die zo verschrikkelijk vals zongen, maar na zangles een heel eind beter zijn gaan zingen. Zingen is 25% aanleg en voor de rest is het techniek, goed zangles en verrekte hard werken :).
Ik heb zelf al aardig wat zangleraren verstreken en met heel veel mensen gewerkt, maar goed, ik ben professioneel operazangeres :+. Fysieke zanglessen zijn en blijven het beste, ik heb in mijn zangcarriere vaak dingen verkeerd geinterpreteerd en daarom zijn soms verkeerde dingen gewoonte geworden wat dan enorm veel werk kost om het weer recht te trekken. Het is beter nooit een verkeerde gewoonte aan te leren dan iets af te leren dat erin gesleten is.
Als je ooit toekomt aan het vinden van een echte zangleraar, is de beste tip die ik kan geven dat je niet bang moet zijn om meerdere proeflessen te vinden en vooral kritisch te blijven. Er zijn ontzettend veel zangleraren in dit landje en die zijn niet allemaal even gekwalificeerd om les te geven. De vuistregel is dat je relatief snel resultaten moet zien (realistisch gezien, je word geen geweldige zanger van de een op de andere dag natuurlijk :) ), helemaal in de lessen zelf. Als je het gevoel hebt dat je stagneert in je groei, dan is het echt tijd om verder te kijken. Als je echt kwalitatief goed zangles wil, is mijn beste tip om het dichtstbijzijnde conservatorium te zoeken, hun zangdocenten in de stijl die je wilt zingen te googelen en te kijken of ze ook prive lesgeven :). Ik weet natuurlijk niet waarom fysieke lessen nu nog geen optie zijn, maar er zijn ook docenten die over skype lesgeven, dat zou ook een optie kunnen zijn?
Ik ken geen online cursussen, maar ik ken wel mensen die met het boek van Complete Vocal Technique (cvt) aan de gang zijn gegaan en daar heel veel baat bij gehad hebben. Het is een relatief nieuwe methode in de zangwereld en over het algemeen zijn de mensen die er volgens les krijgen er heel enthousiast over. Ikzelf heb er aan het absolute begin van mijn zangcarriere mee gewerkt en ik heb me er altijd mee vermaakt, maar het is te lang geleden en op een heel ander niveau van mijn carriere om te zeggen dat ik er nog zo over denk :).

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:51

Wat interessant en leuk zeg dit! :) Even een stipje. Ik zou ook graag zangles willen. Ik denk dat het ook goed is voor m'n algemene spraak/ademhaling.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:03

Sabini schreef:
Wat interessant en leuk zeg dit! :) Even een stipje. Ik zou ook graag zangles willen. Ik denk dat het ook goed is voor m'n algemene spraak/ademhaling.

Dat is het zeker. Ik heb een half jaar zangles gehad (Ik heb dan wel aanleg voor zingen.) en het hielp me er enorm mee. Nu een paar jaar verder, gebruik ik het nog steeds. Ik boekte echt veel vooruitgang in dat half jaar, al had ik zelf veel talent (man dat haat ik om te zeggen :n)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:18

Oh wat leuk zeg, zo veel mensen die graag zangles willen. Zie mijn onderschrift, en meld je aan als je in de buurt woont!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:26

Thats_Me schreef:
Je hebt krassende kraaien en zuivere nachtegalen. Zelf behoor ik tot de kraaien en zou het toch fijn vinden om wat beter te leren zingen en mijn stem te gebruiken. Gezien mijn agenda zou ik dat fijn vinden om thuis te doen. Wie heeft er goede tips of online-cursusen om mee te beginnen? Fysieke lessen zou ik pas vanaf juni kunnen gaan vokgen en zou toch graag eerder willen beginnen met de basis. Kortom wie helpt mij verder? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik hoor ook bij de kraaien en de pick up heeft zelfs geen naald meer (Qua krassen) Zaten we in de auto en er kwam een meezinger op dan zeiden mijn kids vroeger al, Maaaaaam,Neeee. Nu zit ik vaak alleen in de auto en galm ik heerlijk mee want zuiver en mooi zingen is een gave die ik niet heb en ook nooit zal krijgen. Maar in de auto en onder de douche gooi ik de bestsellers er uit als of het niets is :D :D :D

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:59

Oeh, ik ga meelezen!
Ben een fervent thuiszangeres. Meestal als er niemand thuis is, om hun gehoor te beschermen, hihi. Het liefst zoek ik muziek uit met flinke uithalen of waarbij je een lange adem moet hebben. Toonladdertjes er in of technisch wat lastigere stukken, heerlijk.
Ik vind het ook altijd leuk om een zanger(es) te vinden die ongeveer hetzelfde klinkt als ikzelf. In sommige stukken krijg je dan een zweving of chorus. Technisch is het natuurlijk fout, maar ik vind het altijd mooi klinken :o

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:27

Ik zag net de site muziekschool.nl waar je nu gratis 10 lessen kan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:53

Schop dit topic even omhoog, kon geen nieuwe vinden O:)

Ik wil ook graag zangles nemen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met kijken. Iemand ervaringen met zangdocent(e)n in [***]? En waar moet je op letten? Is een proefles belangrijk? En wat zijn 'normale' tarieven?