Geen recht (meer) op een prestatiebeurs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SMDR93

Geen recht (meer) op een prestatiebeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 22:38

*** Sorry als dit bericht verkeerd staat ***

Beste bokkers misschien weten jullie hier het antwoord op.

Ik ben dit jaar aan een nieuwe opleiding niveau 4 begonnen. In 2014 heb ik al een diploma niveau 4 gehaald.

Voordat ik mij had ingeschreven voor de opleiding heb ik contact gehad met duo over de stufi.
Zij vertelden mij dat ik tijdens de gehele ( 3jaar ) van de nieuwe opleiding stufi mag ontvangen.

Ik ben nu dus begonnen aan de opleiding en kreeg vandaag het bericht over de stufi voor 2017. Hierin stond dat ik vanaf juni 2017 geen recht meer heb op een prestatiebeurs. Dit snap ik want ik heb al een diploma. Maar er staat ook dat ik alleen nog maar kan gaan lenen.
Betekend dit dus dan ik ook geen stufi meer krijg?

Ik bel maandag sowieso even met de duo, maar vroeg me gewoon af of iemand dit ook heeft meegemaakt.

Bedankt voor het lezen, hoop dat het een beetje duidelijk is!

Joltsje

Re: Geen recht (meer) op een prestatiebeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:41

Is de prestatiebeurs niet volledig afgeschaft?

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:42

Dat klopt. Je krijgt geen studiefinanciering meer wat later kwijtgescholden wordt als je je diploma haalt. Omdat je al een MBO4 diploma hebt. Alles wat je nu krijgt is gewoon een lening en moet je terug betalen. Je kunt dus wel financiering krijgen maar het kost je wat.
Als je van een MBO4 naar een HBO studie was gegaan had je wel weer opnieuw 4 jaar een prestatiebeurs en eventueel aanvullende beurs kunnen ontvangen. Dan beginnen de 48 maanden gewoon weer opnieuw.

SMDR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 22:44

Oke, maar bij de duo zeggen ze dus dat je 7 jaar recht hebt op stufi. Dus ik heb nog 3 jaar vertelden zij mij. Ik had dan ook geen lening...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:45

Is altijd al zo geweest. Als je weer studie doet op zelfde niveau krijg een 2e keer geen stufi meer. Behalve als je van mbo naar hbo gaat.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:46

CeruttiZ schreef:
Oke, maar bij de duo zeggen ze dus dat je 7 jaar recht hebt op stufi. Dus ik heb nog 3 jaar vertelden zij mij. Ik had dan ook geen lening...

Je krijgt max. 4 jaar stuffie als je onder het oude systeem valt. Je hebt in totaal nog 7 jaar recht om te lenen via duo, dus dat bedoelen ze waarschijnlijk :)

SMDR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 22:51

Dat denk ik dan inderdaad...

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:52

Ja dat klopt. Wat Soloro zegt.

Je hebt een x aantal jaren recht om financiering te krijgen voor je studie. 4 jaar kunnen worden omgezet in een gift, mits je je diploma haalt. De rest is een lening. Dat is altijd al zo geweest maar ze kunnen het heel krom uitleggen aan de telefoon. Dat je recht hebt op financiering betekent niet dat je het dus ook kado krijgt.

(voorheen was het overigens 10 jaar).

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:54

Het is nog steeds 10 jaar. Jij hebt hiervan 3 jaar studiefinanciering gehad, dus je kunt nog 7 jaar "lenen". En als je binnen 10 jaar je diploma haalt wordt die 3 jaar dus een gift (jij hebt je diploma, dus het is een gift). En dan nog recht op 7 jaar lenen bij duo.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:56

De prestatiebeurs is afgeschaft inderdaad (dus de gift). Dat geldt niet als je nog bezig bent met je studie, maar wel als je een nieuwe begint. Zo werd het mij althans verteld.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:02

Oh wat appart misschien moet ik duo ook nog een x bellen dan. Ik heb een niveau 4 diploma op zak en wil na me tussen jaar een hbo studie gaan doen. Volgens hun had ik ook recht op studiefinanciering wat uiteindelijk mits ik mijn diploma haal omgezet worden in een gift....

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:13

sanneloveyou schreef:
Oh wat appart misschien moet ik duo ook nog een x bellen dan. Ik heb een niveau 4 diploma op zak en wil na me tussen jaar een hbo studie gaan doen. Volgens hun had ik ook recht op studiefinanciering wat uiteindelijk mits ik mijn diploma haal omgezet worden in een gift....

Als je van het MBO naar het HBO gaat heb je inderdaad weer opnieuw recht op studiefinanciering. De aanvullende beurs bestaat nog wel toch? De basisbeurs is nu standaard een lening. Als je meteen was doorgegaan naar het HBO was je waarschijnlijk in het oude systeem gebleven maar nu val je in het nieuwe leenstelsel.
Als je recht hebt op een aanvullende beurs is dus een deel wel een gift, het andere is een lening.

Ik was even vergeten dat de prestatiebeurs is afgeschaft. Ik zat nog in het oude systeem.

SMDR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:44

Prestatiebeurs bestaat nog wel. Maar moet je binnen 10 jaar je opleiding halen.
Voor het mbo is er weinig veranderd rond het lenen voor hbo wel

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:47

Ah, bij het MBO heb je dus nog wel een prestatiebeurs? Dat wist ik niet. Mijn vorige bericht slaag inderdaad op HBO/WO.

SMDR93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:49

Ah maakt toch niet uit dat je het fout had.
Ze moeten het niet zo moeilijk maken :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:49

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:06

Volgens mij worden hier bepaalde bewoordingen door elkaar gebruikt..

Studiefinanciering = prestatiebeurs + lening DUO.

Je bent dus juist geïnformeerd dat je recht hebt op studiefinanciering, echter heb je je prestatiebeurs al 'verbruikt'. Je zal dus alles wat je nu leent terug moeten betalen na je studie.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:15

Je kan in totaal 4 jaar prestatiebeurs krijgen en kan worden omgezet in een gift als je 1 of meerdere diploma's haalt binnen een bepaald aantal jaar. Na die 4 jaar wordt het dus een lening die sowieso niet omgezet wordt als gift.