Huis kopen en bedrijfje overkopen in 1x, wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Huis kopen en bedrijfje overkopen in 1x, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 00:08

Ik en mijn vriend willen graag samen gaan wonen. Huren is geen optie, gezien we al een lange tijd wachten en er geen vaart in zit. We reageren op eigenlijk alles maar staan nog steeds ver onderaan.

Mijn vriend woont nu bij mij en mijn ouders sinds een jaar en hebben de bovenste verdieping van het huis volledig ter beschikking, we hebben 2 grote kamers. Hij is bij mij gaan wonen omdat hij ten eerste graag bij mij wilt zijn, en zijn toenmalige woonsituatie niet fijn was.

Ik werk zelf met dieren en heb die in de tuin staan, ze hebben ruimte nodig. Mijn vriend doet allerlei projecten en heeft een kans gevonden om een bedrijf over te nemen (zijn vader doet hetzelfde werk en heeft hier ervaring mee, net als zijn moeder, maar zij heeft geen eigen bedrijf)

Boven het bedrijf zit een woonruimte, het zijn in principe 2 ''woningen'' maar met 1 ingang, het kan los verkocht worden maar dan moet er een 2e ingang gemaakt worden. + je bent dan de opslag kwijt, omdat je daar maar op 1 manier kan komen, en dat is via de woonruimte. Dit pand incl bovenwoning is 350.000 euro en ligt in een woonwijk, soort tussenwoning, heeft geen tuin. Is mijn vriend zéér over te spreken, gaat er het liefst gister al in.

Mochten we ervoor kiezen om daar te gaan wonen kunnen de dieren kunnen gewoon bij mijn ouders in de tuin blijven, maar ik heb ze graag aan huis ivm diefstal en mocht er iets gebeuren met ze. Het pand is 5 minuten van het ouderlijk huis af en ze staan niet in de weg voor mijn ouders. (Al zouden die stiekem de tuin wel graag terug willen :o

Zelf heb ik een woning op het oog, met ruim 100 vierkante meter tuin + garage (garage willen we beide graag hebben, tuin is voor m'n vriend geen eis) Leuk huis, in een groene omgeving, naast het huis een lap grond waar ik met mijn beestjes aan de slag kan. De ligging is perfect, in het groen wat ik heel graag wil, ben een natuurmens. Dit huis is 219.000 euro en is 10 minuten van het pand af die mijn vriend graag wilt overnemen.

Wat is nou wijsheid? We snappen elkaars punten helemaal. Zou het mogelijk zijn dat mijn vriend een lening aanvraagt voor het pand én het huis met tuin? Ik zie de woning daar echt niet zitten, het huis is ruim, maar geen tuin, en de indeling vind ik ook niet zo.. het ligt in een buurt met eigenlijk amper groen, als ik het raam uit kijk zie ik alleen maar stenen (huizen), zowel voor als achter.. echt een woning waar ik niet gelukkig zal worden :') maar ik wil de droom van mijn vriend ook niet in de weg zitten..

Hij zit financieel oké, en het pand zal goed blijven lopen, (weten we eigenlijk wel zeker)
Ik zit financieel meer dan oké, maar ben aan het kijken voor ander werk, wat begint met een opleiding waar je direct voor betaald krijgt.

HELP :')

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 12:24

:') Niemand?

Inney

Re: Huis kopen en bedrijfje overkopen in 1x, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:04

Je hebt het bericht in de huiskamer geplaatst, hier kijken niet veel mensen en het komt niet in actieve onderwerpen. Ik zal even een mod voor je tippen om het te verplaatsen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 13:46

Bedankt! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:51

Hk => HTT :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:55

Persoonlijk zou ik ongelukkig zijn in een huis zonder tuin. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die in een appartement wonen, maar ik vind het niets. Helemaal omdat het koop is en je dan toch voor ogen hebt om daar jaren te blijven wonen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:57

Uit je verhaal begrijp ik dat je dus wilt kijken of je zowel het bedrijfspand als het huis kan kopen? Gezamenlijke vraagprijs bijna €500.000? :+

Is er geen optie om alleen het bedrijfspand te kopen zonder bovenwoning(en) en het huis wat jij ziet zitten?
Andere optie wellicht om de bovenwoningen te verhuren, maar dat brengt ook weer andere voor/nadelen met zich mee.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 13:58

Is er geen mogelijkheid om het appartement te verhuren?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:00

Is het geen optie om de woning boven het bedrijf te verhuren?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:00

Dispar_Vulgo schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat je dus wilt kijken of je zowel het bedrijfspand als het huis kan kopen? Gezamenlijke vraagprijs bijna €500.000? :+

Is er geen optie om alleen het bedrijfspand te kopen zonder bovenwoning(en) en het huis wat jij ziet zitten?
Andere optie wellicht om de bovenwoningen te verhuren, maar dat brengt ook weer andere voor/nadelen met zich mee.

Ik zit inderdaad te denken om het pand te kopen zonder bovenwoning. En dan het huis met tuin Te kopen om te wonen.
Alleen kan mijn vriend dan wel een gezamenlijke 2e lening aanvragen. Gezien hij ook al een lening heeft Voor het pand?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:00

Ik zou beginnen bij de juiste stap een, dat is het aanvragen van een gesprek bij de hypotheekadviseur. Eerst concreet kijken wat je kan lenen en hoe dit het beste kan.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:01

Taffje schreef:
Is het geen optie om de woning boven het bedrijf te verhuren?

Is mogelijk.
Moet alleen wel een 2e ingang bijgebouwd worden. En een huurder hebben..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:01

upendo schreef:
Ik zou beginnen bij de juiste stap een, dat is het aanvragen van een gesprek bij de hypotheekadviseur. Eerst concreet kijken wat je kan lenen en hoe dit het beste kan.

Goede tip!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:02

Een huurder vinden lijkt me niet heel moeilijk, als jij al aangeeft dat jullie moeite hebben met een huurwoning vinden.
Maar inderdaad, de tip van Upendo is de beste, dan weet je precies wat er wel en niet mogelijk is.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:03

Inney schreef:
Een huurder vinden lijkt me niet heel moeilijk, als jij al aangeeft dat jullie moeite hebben met een huurwoning vinden.
Maar inderdaad, de tip van Upendo is de beste, dan weet je precies wat er wel en niet mogelijk is.

De huurder moet wel de huurprijs kunnen betalen natuurlijk

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:05

Als je onder de 710 euro blijft qua huur en het particulier aanbiedt hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Maar alsnog geldt, ik zou eerst kijken wat je kunt qua geld. Niets is zo jammer als grote plannen maken en dan als je alles overlegd hebt erachter komen dat je geen hypotheek krijgt omdat redenen...

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:12

upendo schreef:
Als je onder de 710 euro blijft qua huur en het particulier aanbiedt hoef je je daar geen zorgen over te maken.

Maar alsnog geldt, ik zou eerst kijken wat je kunt qua geld. Niets is zo jammer als grote plannen maken en dan als je alles overlegd hebt erachter komen dat je geen hypotheek krijgt omdat redenen...

Dat is zeker waar

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:27

Ik zou als ik in jou schoenen zou staan eerst eens gaan kijken of je een hypotheek rond kan krijgen.

Geen bank verstrekt een lening als je geen financiele gegevens kan overleggen en aangezien je zegt dat je vriend het bedrijf over wilt nemen zul je voor een hypotheek moeten aantonen dat het bedrijf winstgevend is. Volgens mij is het zowieso voor zzp-ers lastiger om aan een hypotheek te komen, dan wanneer je in loondienst bent.

Daarnaast moet je wel een bak geld binnen draaien wil je in je uppie 5 ton kunnen lenen.

Dus eerst financieel oriënteren!! Dat schept een hoop duidelijkheid!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:30

Er zijn dus een aantal zaken die spelen. Allereerst de bedrijfswaardering. Wat is het bedrijf waard / wat is de vraagprijs? Wat zijn de prognoses? Kloppen de boekhoudingen van de afgelopen jaren waarop de waardering is gebaseerd? Wat zijn de voorwaarden en garanties?
Als duidelijk is wat het bedrijf waard is en je vriend wil het nog steeds kopen, is het zaak na te gaan denken over de financiering. Als je al een beetje richting hebt wat een bedrijf waard is, kan je tegelijk met het stuk 'corporate finance' onderzoek doen naar financieringsbronnen. Een bank zal overigens niet zomaar een lening voor bedrijfsovername verstrekken en als je pas bent gestart als zelfstandig ondernemer is een hypotheek krijgen ook een aardige opgave. Dus eerst helder hebben hoe je wat kunt financieren en dan maar eens gaan kijken naar een woning.

Ik lees in je openingspost trouwens alleen iets over het bedrijfspand á 350.000 maar is dit met- of zonder inbegrip van het bedrijf?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:58

Plien91 schreef:
Er zijn dus een aantal zaken die spelen. Allereerst de bedrijfswaardering. Wat is het bedrijf waard / wat is de vraagprijs? Wat zijn de prognoses? Kloppen de boekhoudingen van de afgelopen jaren waarop de waardering is gebaseerd? Wat zijn de voorwaarden en garanties?
Als duidelijk is wat het bedrijf waard is en je vriend wil het nog steeds kopen, is het zaak na te gaan denken over de financiering. Als je al een beetje richting hebt wat een bedrijf waard is, kan je tegelijk met het stuk 'corporate finance' onderzoek doen naar financieringsbronnen. Een bank zal overigens niet zomaar een lening voor bedrijfsovername verstrekken en als je pas bent gestart als zelfstandig ondernemer is een hypotheek krijgen ook een aardige opgave. Dus eerst helder hebben hoe je wat kunt financieren en dan maar eens gaan kijken naar een woning.

Ik lees in je openingspost trouwens alleen iets over het bedrijfspand á 350.000 maar is dit met- of zonder inbegrip van het bedrijf?

350 is incl het goedlopende bedrijf :)