Unif Leuven <-> Gent

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

Unif Leuven <-> Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 15:01

Ik ben een meisje uit 6e jaar secundair onderwijs, en ben van plan om volgend jaar rechten te gaan studeren. Het enige waar ik nog mee zit, is waar... Ik twijfel dan vooral tussen Gent & Leuven.
Iemand ervaring met 1 van deze universiteiten?
Voor mij is Leuven het meest voor de hand liggend
- Ik woon in Leuven met mijn familie
- Heb er veel vrienden
- De stad is voor mij reeds bekend, alsook het uitgaansleven
- Goede universiteit, met een brede opleiding (lijkt me)
Ik zou kiezen voor Gent omwille van:
- Ik zou enorm graag op kot gaan
- Mijn vriendje woont daar
- Het uitgaans- en studentenleven lijkt me daar zalig
- Heb er een ganse vriendengroep
- Deel van die vriendengroep studeert daar reeds, en raden allemaal die locatie aan

Iemand die me helpen kan? Of iemand die ervaring heeft met 1 van de universiteiten? Of iemand ervaring met de opleiding rechten?
Alvast bedankt!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:08

Hier alleen maar ervaring met de Universiteit in Leuven. Kan er kort over zijn: top onderwijs, goede professoren die je op alle vlakken begeleiden, ondersteunen en over veel kennis beschikken, fantastische stad met een hele fijne sfeer. Uitgaansleven is echt top.

Vind het zelf ook prettig dat Leuven niet een reusachtig grote en overzichtelijke stad is. Qua uitgaansgelegenheden en winkels meer dan genoeg keuze.

Overigens geen ervaring met een rechtenstudie, dus daar kan ik je niets over zeggen.

Veel succes met je keuze en met je studie!

Snollygoster

Re: Unif Leuven <-> Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:21

Hier ook iemand met ervaring uit Leuven, helaas niet zo positief. Professoren zien je als een nummer, een student meer of minder maakt hun niets uit, je wordt compleet aan je lot overgelaten en als je niet meteen onderscheidingen haalt zien ze je liever vertrekken.

Mijn eerste jaar is helaas niet zo goed verlopen, wat voor de meerderheid van de eerstejaars het geval is, en kreeg toen al meteen het advies om voor een andere studierichting te gaan, al dan niet naar een hogeschool. Ik heb toch doorgezet en was het jaar erna op alles geslaagd, maar ben sinds dit jaar toch weggegaan. Ik voelde me niet op mijn plaats in Leuven, dus doe nu dezelfde opleiding in de VUB. Dat het een totaal andere mentaliteit is merk je wel, maar voel me er wel veel meer thuis nu.
Zit wel nog in Leuven op kot, het uitgaansleven zou ik er niet kunnen missen en dat is ook het enige positieve wat ik over Leuven te vertellen heb.

Je geeft ook aan dat je vriendje in Gent studeert, als ik je één goede tip mag geven, ga niet ergens studeren omdat je vriendje er ook studeert. Ik wou eigenlijk al vanaf het begin naar de VUB gaan, maar heb me toen door mijn toenmalige vriend laten ompraten om naar Leuven te komen. Had ik vanaf het begin in Brussel gezeten had ik nu al veel verder in mijn opleiding gestaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:38

ik studeer aan de vub. met gent heb ik geen ervaring, maar veel vrienden aan leuven. =heb de indruk dat je daar veel meer ene nummer bent. de groep studenten is zo groot dat er ook niet echt een samenhorigheid optreed. ook liggen de vaklokalen over de hele stad verspreid.
Heb je de vub al een keer bekeken? is kleiner en persoonlijker dan leuven, in mijn richting allesinds erg goede proffen die vriendelijk erbovenop zijn. je voelt je ene persoon, geen nummer. en doordat alles op 1 locatie ligt heb je ene groot samenhorigheidsgevoel onder de studenten

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:43

Gent is geweldig om te studeren (en te veel te feesten :p), maar laat je alsjeblieft niet door een vriendje leiden. Je studententijd is echt de meest geweldige tijd van je leven, dus om alleen maar een beetje te gaan samenhokken met vriendjelief ga je echt VEEL missen.
Kende in mijn studententijd best wel wat van de rechten, veel successtory's (met snel werk er achteran) maar ook veel faalstory's, maar dat had vnl met te veel feesten te maken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:47

Ik studeer rechten in gent. Vind het een heel leuke universiteit, maar er wordt niks persoonlijks voor je gedaan, in het eerste zit je met 700 dus het is wel tamelijk onpersoonlijk (wat ik overigens normaal vind voor een universiteit, heb helemaal geen zin of behoefte aan begeleiding of meer groepsgevoel)
Pluspunt dacht ik dat je in leuven moet veranderen van richten als je voor een aantal vakken gezakt bent dacht ik, en aan de ugent niet (dacht dat toch eens gelezen te hebben)
De homes van ugent zijn ook goedkoop, weet niet of leuven die ook heeft.
Dat leuven een katholieke universteit is, is voor mij persoonlijk ook een minpunt.

In hoeverre beide richtingen verschilen, daar heb ik geen idee van.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:00

Wat wil je gaan studeren?

De KUL is zo ontzettend groot en ervaringen binnen verschillende faculteiten kan je niet met elkaar vergelijken. Letteren valt bv. niet te vergelijken met geneeskunde. Dus ik zou me zeker niet baseren op slechte ervaringen uit andere faculteiten. Daarnaast zijn ervaringen imo heel persoonlijk, en de KUL kan de ene persoon heel erg liggen en de andere net niet. Mijn tip: ga lessen bijwonen tijdens de openlesweek. Dan kan je deelnemen aan verschillende vakken uit bepaalde richtingen, en kan je zo al wat meer een gevoel krijgen van de sfeer en manier van lesgeven. Ga ook naar veel opendeurdagen en probeer met proffen en studenten te pratne.

Ik heb zelf taal- en letterkunde (Engels en Frans) gestudeerd in Leuven en nu ben ik onlangs naar Gent verhuisd (ben inmiddels wel al 26 en 4 jaar geleden afgestudeerd). Ik ben zoals jij, mijn ouders zijn van Leuven en ik heb mijn hele leven in Leuven gewoond, dus voor mij was de keuze logisch. Mijn ervaringen met de KUL zijn erg goed. Erg interessante lessen en toffe professoren.

Qua stad zal je Leuven dan ook wel kennen :) Voor mij was het wel een voordeel om te gaan studeren in een stad die ik al goed kende. Het was vertrouwd en ik zou niet nog eens willen wennen aan een stad waar ik niks ken, terwijl ik ook nog moet wennen aan de nieuwe opleiding. Uitgaan in Leuven als student is heel leuk, en ik denk dat de Oude Markt/fakbars van Leuven wel te vergelijken zijn met de Overpoort in Gent.

Is het geen optie dat je in Leuven op kot gaat? Ik heb altijd thuis gewoond terwijl ik studeerde (10min fietsen naar de aula), maar ik had genoeg vrienden uit Leuven die toch op kot gingen, vooral voor de ervaring.

Wel één tip: probeer de woonplaats van je vriend je niet te laten beïnvloeden. Maak een beslissing waar jij volledig achter staat, want voor hetzelfde geld gebeurt er binnen dit en 3 jaar iets met jullie relatie en dan zit jij wel nog in een stad waar je misschien niet voor de 100% wil zitten.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:06

Tja, de enige voordelen die ik nu lees bij Gent, zijn vooral de leuke dingen. Je vriendje woont daar, uitgaansbuurt is zalig, toffe vriendengroep en je kan op kot. Niet echt redenen om voor een universiteit te kiezen, hier hangt wel je toekomst van af.

Ben je een verantwoordelijk iemand? Ken heel veel mensen die niet meer op kot mogen van hun ouders omdat ze eigenlijk een heel jaar gefeest hebben en hun eerste jaar praktisch volledig opnieuw konden doen. Erg zonde van dat jaar én het geld van je ouders (want studeren en op kot gaan kost heel wat geld).

Rechten is een grote opleiding volgens mij. Dus elke universiteit zal hierin wel onpersoonlijk zijn denk ik. Ik zit in een heel kleine richting (we zitten met 20 in deze richting :D ) en dat is heel leuk maar er zitten ook wel nadelen aan vind ik hoor. :))

Ik zou echt goed nadenken over wat je wil. Aan de hand van je lijstje vind ik Leuven beter voor je. KUL is een goede universiteit en je kent het daar ook. Waarom dan ver gaan? :)

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:24

Mijn vriendje is sowieso geen échte reden om ginds te studeren, maar het is wel leuk meegenomen...

Ik vind het echt een moeilijke beslissing, dus aan iedereen bedankt voor alle tips!
Het feit dat de KUL katholiek is, stoort me niet echt (zit op 'n katholieke school, en merk hier niets van ondanks ik zelf vrijzinnig ben). En dat het onpersoonlijk is, is ook niet echt iets waar ik van afknap aangezien ik heel graag mijn eigen plan trek & school echt verafschuw omwille van het feit dat alles zo kleinschalig is... :)

Ik vind het echt heel moeilijk om die beslissing te maken, wat raden jullie nog aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:32

Vraag anders een keer advies aan __Astrid hier op bokt? Zij studeert rechten in Leuven. Hier in het topic zit iemand die het in Gent volgt. Dan heb je beide kanten.

Mijn vriend heeft indertijd ook aan de VUB gestudeerd (wel iets compleet anders) en die vond het daar erg gezellig, maar die is nooit op kot geweest en ging gewoon hier in onze eigen stad uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:35

Ik vind op kamers (op kot) gaan juist een enorme goede kans tot persoonlijke ontwikkeling. Je wordt geleidelijk zelfstandig in plaats van dat je ineens uit huis gaat en denkt "wat is deze?". Persoonlijk zou ik dus voor Gent kiezen. Is ook een leuke stad!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:40

Ik heb ook niets gemerkt van het katholieke aan de KUL :n Ik had op 4 jaar één vak Religie, maar dat paste binnen mijn studie (taal- en letterkunde) en was meer analyse van hoe het schrijven van de bijbel tot stand is gekomen en hoe de verhalen verklaard kunnen worden binnen de historische context. Maar dat was allemaal ook erg kritisch, en op geen enkel moment voelde ik het opdringerig of alsof ik zelf ook religieus moest zijn.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:52

Voor mij is het meer een principe (als het kan kiezen voor niet katholiek onderwijs) :)

Volgens mij is er uiteindelijk niet heel veel verschil tussen beide richtingen lijkt me qua studieonderdelen?
Ik heb eens snel gekeken naar het programma in leuven, daar heb je wel nog romeins recht (leuk!) wat bij ons niet meer gegeven wordt (maar dan ook niet zo nuttig). het lijkt me wel dat je op de kul wel meer niet rechtengerelateerde opleidingsonderdelen kunt volgen naast het basispakket, als ik juist interpreteer.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:53

Ik studeer criminologie aan de KUL en heb optie rechten gedaan (maar was uiteindelijk toch een te moeilijke overgang van een steinerschool naar rechten aan KUL, dus ben naar optie criminologie geswitched). De reden dat ik KUL heb gekozen ligt grotendeels aan het feit dat mijn paard in Bertem staat en ik dus dagelijks tot daar moet om eten te geven, maar ook omdat Leuven zo'n leuke stad is (en mont, ik zou niet kunnen leven zonder mont! :)) ). Een vriendin van mij die is moeten stoppen aan KUL omwille van de 30% regel niet gehaald te hebben, gaat volgend jaar beginnen in Gent gezien het daar naar het schijnt 'makkelijker' is (minder strenge verbetering op examens). Een andere vriendin die om dezelfde reden is moeten stoppen is naar Brussel gegaan en heeft daar al haar examens wel gehaald... Rechten aan de KUL (waarschijnlijk gewoon overal, maar zelfs studiebegeleiding zei me dat het ergens anders minder moeilijk is) is dus wel enorm moeilijk en ik zou aanraden, moest je in Leuven starten en je merkt dat het na het eerste semester al moeilijk gaat, naar Gent te gaan :)

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 22:38

Kan nog altijd niet kiezen...
Bedankt alleszins voor alle hulp! Ondertussen ga ik zo goed als elk weekend naar Gent, heb echt mijn hart verloren aan die stad haha :9
Ik denk dan ook daar te gaan studeren, maar de knoop doorhakken is zo lastig (wel, ik heb nog enkele maanden maar op 1 maart beginnen de inschrijvingen voor een kot al & ik hoor wel vaak dat je er zo snel mogelijk bij moet zijn). Ik heb de opleidingen wat vergeleken, en qua opleidingsonderdelen staat Gent me wel iets meer aan, met meer juridische vakken al vanaf het 1e jaar. Anderzijds vind ik bepaalde vakken die je in Leuven hebt dan ook weer ongelooflijk interessant, en het blijft mijn thuisstad...

Iemand die me nog kan helpen met ervaringen in deze richting (rechten dus) in Leuven of Gent? :)
Ik leef nu ook al 2 weken alleen thuis, en alles is perfect in orde. Hopelijk kan ik daarmee mijn ouders toch al laten zien dat het geen ramp zou zijn moest ik op kot gaan haha!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:19

Ben je naar de verschillende infodagen geweest voor de richting Rechten op beide uniefs? Ik heb daar mijn keuze gemaakt. Ik wou toen ik het middelbaar zat heel graag naar Gent. Maar tijdens de infodag in Gent ben ik ga lopen na de eerste helft, dat sprak me toen totaal niet aan terwijl ik er in Leuven een heel goed gevoel aan over hield.

Ik ben uiteindelijk in Leuven gaan studeren en daar op kot gegaan en dat vind ik nog altijd de beste beslissing van mijn leven. Ik kan er weinig negatiefs over zeggen

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:33

Ga zeker ook eens naar openlesweken. Aan de KUL kan je tijdens het voorjaar (nu dus) verschillende lessen volgen. Zo krijg je meteen ook een idee van hoe ze lesgeven. :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:56

Ik kan alleen maar zeggen dat ik Gent geweldig vond, erg leuke tijd gehad toen ik daar woonde! Met rechten en Leuven geen ervaring.