Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hier staat dat.Dani schreef:Als eenmanszaak hoef je helemaal geen jaarrekening te deponeren.Hier staat dat.
Je hoeft alleen je BTW- en IB-aangifte in te vullen, verder niets. Als je dat zelf niet wil doen heb je aan een boekhouder voldoende, en dat is een stuk voordeliger dan een accountant. Maar er zijn ook prima boekhoudprogramma's waarin je het heel makkelijk bij kunt houden.
waar ik fijn een uur mee heb gesproken en mij volledig heeft geinformeert, is de term zzper een niet bestaand iets. Je bent ondernemer of niet. En voor de belastingdienst ben je pas ondernemer als je een minimum inkomen per jaar gaat verdienen...zo lang je daar nog niet aan voldoet heeft inschrijving geen zin, omdat je dan nl geen ondernemer bent. Mag natuurlijk wel.....maar brengt je niet op...je moet nl ook een minimum aan uren per jaar, 1225 uur, aan je bedrijfsvoering besteden...met een opdracht per maand om te beginnen ga je dit niet redden...
. WiancaR schreef:Iets om ook nog rekening mee te houden; bepaalde opdrachtgevers/werkgevers eisen een VAR van freelancers.
Indestal schreef:Maak een afspraak met de kvk en je krijgt heel eerlijk advies. Je verteld wat je nu doet. Wellicht maak je nog te weinig omzet om ook echt als eenmanszaak gezien te worden en zal je aan het eind van het jaar gewoon via je belastingformulier in moeten vullen wat je na aftrek van kosten hebt verdient en betaal je daar inkomsten belasting voor. Je opleiding is niet aftrekbaar, maar kosten die je maakt rijdens het uitvoeren van je opdracht dus wel.
Je zult nl best wel flink wat moeten gaan verdienen eer je echt als bedrijf voor de belastingdienst gezien wordt. Je fiscale voordelen zijn dan ook niet meer.
Dus als je bang bent voor de belasting, geef je gewoon aan een keer per jaar, dan kan je onder je eigen naam gewoon extra loon uit neven arbeid opgeven zonder problemen. Jij dient een faktuur in bij het bedrijf en het bedrijf betaald jouw. Jij als particulier bent niet btw plichtig.
Ga je bedrijfsnaam maken, adverteren dus bedrijfsmatig je profileren, dan zit je in grijs gebied. Ga je starten onder eigen naam en bouw je een klanten bestand op en ga je lekker verdienen, stap je naar de kvk voor een btw nummer, maar dan heb je ook meer verplichtingen, maar dan ben je al groot genoeg en zul je je administratie wellicht uit handen geven.
Deze info is rechtstreeks van eigen bezoekje kvk
Emmaa_ schreef:Dag Bokkers,
Ik ben studente Journalistiek en ben op dit moment op het punt in mijn opleiding gekomen waarop ik me comfortabel genoeg voel om freelance werk te gaan doen en hier en daar ook iets voor aangeboden krijg. Nou blijf ik tegen hetzelfde probleem lopen, ik wil niet 'onder de radar' werken (heb daar een hele grote aversie tegen). Onder freelance journalisten gaan er nog wel wat spookverhalen rond over opdrachtgevers die niet betalen, vandaar dat ik het op de officiele manier wil doen inclusief factureren en een btw-nummer. Voor grotere opdrachtgevers is dit dan ook een vereiste.
Nou heb ik totttaaaaal geen affiniteit met iets dat ook maar met belastingzaken of iets in die trant en laat ik me dus nogal snel bang maken. Mijn vader heeft een relatief groot bedrijf en vertelde dat ik als ik als freelancer werk elk jaar een jaaropgave moet laten maken. Dat mag ik niet zelf doen, moet door een accountant gebeuren, en dat kost dus nogal wat geld. Omdat ik verwacht de eerste 2 jaar nog bepaald geen vetpot te genereren met mijn stukjes, ben ik hier nogal bang voor. Moet dit ook als je niet zo veel geld verdient?
Iemand toevallig ervaring met je inschrijven als freelancer die me een beetje een zetje in de goede richting kan geven? Wanneer schrijf je je nou in en wanneer wacht je nog even, wat komt er allemaal bij kijken etc.
.