Ik wil graag gezond gaan eten (en leven), dus ongeveer heel internet afgestruind.
Alleen, wát is nu echt gezond eten?
De één zegt vegetarisch of zelfs veganistisch. De ander zegt koolhydraten schrappen en weer iemand zegt gewoon "schijf van vijf".
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat koolhydraten, eiwitten en vet nodig zijn en dus gezond. Echter in welke verhoudingen?
Vegetarisch en/of veganistisch eten ga ik niet doen. Met maten uiteraard, maar niet zonder vlees of dierlijke producten.
Verder wil ik uiteindelijk alles zoveel mogelijk zelf gaan kweken/verbouwen. In de toekomst zelfs ook graag mijn eigen vlees en dierlijke producten. Het is hier (Zweden) heel gewoon om zelf af en toe een koe, varken, schaap, kip, etc. te laten slachten en die te eten of te verdelen met andere mensen. Echter is dat laatste op dit moment nog niet mogelijk, maar dat zou ik wel graag willen uiteindelijk. Weten dat het dier een top leven gehad heeft, weten wat hij/zij gegeten heeft, weten of en welke medicatie het dier gehad heeft, etc. Vind ik minder hypocriet dan een dier eten uit de supermarkt.
Dus in die zin wil ik zo gezond mogelijk gaan eten en zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn/worden.
Maar dan nog de vraag, wát is nu echt gezond eten? Wat en in welke verhoudingen/hoeveelheden. Ik weet t gewoon niet meer. Internet staat er vol mee, maar met tig verschillende visies en meningen.
Het gaat mij dus niet zozeer om af te vallen (al mogen er wel best wat kg af, maar nu niet het hoofddoel), maar echt gewoon gezond gaan eten en leven. Een gezonde levensstijl met goed/gezond eten, maar ook genoeg beweging, etc. Dat laatste hoop ik na mijn twaalfde operatie deze maand weer op te kunnen gaan bouwen.
Door gezond te gaan eten en leven, hoop ik ook een wat stabielere situatie in mijn gezondheid te gaan krijgen. Al weet ik dat ik chronische ziek ben en dus hierdoor niet beter zal worden, wel hoop ik stabiel te worden en wat meer/beter kan gaan functioneren.
Ik wil graag jullie visies en meningen horen over wat nu echt gezond eten (en leven) is naar jullie idee. Wat eten, welke verhoudingen en welke hoeveelheden, etc, etc.
Graag een gezonde discussie!

Over het algemeen kun je stellen dat wat je niet uit een pakje of zakje haalt het gezondst is. Wat je verder nog gezond vind hangt af van levensovertuiging en je doelen.