Bemiddelingskosten particuliere huurwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Bemiddelingskosten particuliere huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 10:58

Modjes, ik weet niet of dit hier goed staat.

Beste bokkers,

Ik heb een huurwoning op het oog! Een heel leuk appartementje wat ik via een internetsite heb gevonden. In de advertentie staat dit:

Citaat:
Indien je bij ons een appartement of studio gaat huren betaal je op het moment dat het huurcontract wordt ondertekend de eerste maand huur en éénmalig € 500,- aan kosten contant. In dit bedrag zit oa het volgende verwerkt:
- Inschrijving
- Bezichtiging
- Opmaak huurcontract
- Vergoeding voor sleutels
- Naamplaatjes voor bij de voordeur en bij de brievenbus in de centrale hal.

Naar mijn weten zijn dit toch bemiddelingskosten? Die naamplaatjes kan ik begrijpen, dat zijn kosten die gemaakt worden. Maar mogen ze ook op mij (of een toekomstige huurder) verhaald worden?
Hoe moet ik dit aanpakken als ik reageer op deze woning?

Bij voorbaat dank!

Kimbers

Re: Bemiddelingskosten particuliere huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:05

Of het mag of niet doet er niet veel toe denk ik. Als je het ergens niet mee eens bent vinden ze wel een andere huurder namelijk.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 11:22

Dat is natuurlijk zo, en daar ben ik me van bewust. Is er niet ergens een plek waar ik kan aangeven dat er een verhuurder bemiddelingskosten vraagt?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:25

Volgens mij mag het op die manier wel. Wij moesten ooit echt kosten betalen als bemiddeling tussen de verhuurder en het makelaarskantoor. Dat hebben wij toen via een advocaat terug gekregen. Maar dat ging om 2 x het huurbedrag incl. btw. Dus dat was wel iets meer dan 500 euro.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:26

Mijn zusje loopt hier momenteel ook tegenaan. In veel gevallen mag het inderdaad niet.

Duik maar eens op Google, er is genoeg over te vinden.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:26

€500 voor een stel sleutels,een naamplaatje en een uitgeprint contract?
Ik ken wel borg, maar dat is niet contant en krijg je terug als je weer uit de woning gaat.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:27

Ik denk dat ze met deze beschrijving mooi het begrip bemiddelingskosten omzeilen en het dus inderdaad mag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:28

Is het borg of zijn het gewoon kosten?
In het laatste geval vind ik het echt compleet belachelijk en snel verdiend. Maar goed, het zal kennelijk mogen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:29

Veel huurbemiddelaars brengen ten onrechte bemiddelingskosten in rekening bij huurders. Met deze voorbeeldbrief (voor huurders van een zelfstandige woning) vorder je die kosten terug. Dat kan tot uiterlijk vijf jaar nadat je de kosten gemaakt hebt.

Bemiddelaars mogen geen bemiddelingskosten aan de huurder rekenen wanneer er in opdracht van de verhuurder wordt gewerkt. Het "dienen van twee heren" (werken voor twee opdrachtgevers) is bij wet verboden. Het is daarbij niet van belang of de verhuurder heeft betaald voor de bemiddeling. Wanneer een bemiddelaar woningen te huur aanbiedt namens de verhuurder, is er sprake van opdracht van de verhuurder. Alleen als een bemiddelaar in opdracht van de huurder werkt mag hij bemiddelingskosten vragen.

dat vond ik op internet.. Dus je kan het betalen en proberen terug te vorderen nadat je het contract getekend hebt. Maar daarvoor kan je beter even met het juridisch loket contact opnemen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:29

Het mag idd niet dus daarom zal het waarschijnlijk ook contact moeten zodat het buiten de boekhouding blijft.
Het zou ook nog domweg een poging tot oplichting kunnen zijn, 10x 500 euro contant is toch mooi meegenomen en je zou niet de eerste zijn die er in trapt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:30

Het mag naar mijn weten niet, maar zoals al eerder gezegd: Als jij hier moeilijk over gaat doen.. Voor jou letterlijk 20 anderen :D Weet niet waar je zit, maar zo gaat het in Utrecht wel.
Superstom maar je hebt alleen jezelf er mee vrees ik. Ik zou nog eerder gewoon nu betalen, contract tekenen etc. En dan later een keer een kwestie van maken, ken wel wat verhalen van mensen die twee jaar later bijvoorbeeld nog het geld hebben terug gekregen. Zal je tegen die tijd waarschijnlijk ook wel een ander huisje moeten zoeken ;-)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:31

Terugvorderen zal weinig zin hebben als het contant gaat. Tenzij hij zo dom is je een kwitantie te geven :=

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:34

Tivoli schreef:
Terugvorderen zal weinig zin hebben als het contant gaat. Tenzij hij zo dom is je een kwitantie te geven :=

Hehe, dat is waar -O-

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:38

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 12:45

Het zijn echt gewoon kosten @Goof. Zo staat het ook nadrukkelijk in de advertentie dat het géén borg betreft.

Ik begrijp dat als ik hier op voorhand een kwestie van maak, ik niet voor het appartementje in aanmerking kom. Nouja, so be it. Ik hoop dat ik het ergens kan aangeven dat deze verhuurder dit nog steeds doet terwijl het in de wet 'dubbele bemiddelingskosten' staat dat dit niet meer mag. Hij zal er best wel een smoesje voor hebben, vrees ik.

In de laatste link van Albert staat ook dat sleutelgeld vragen bij wet verboden is...

Ik weet het niet..

Valerie93Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:16

ik zal het zo even aan mijn ouders vragen(ze komen zo thuis) die verhuren zelf ook woningen.

naar mijn weten mag voor een contract aanmaken max. 60 euro aan kosten worden berekend en sleutelgeld maar überhaupt al niet. maar ik kom er zo nog even op terug als ze thuis zijn.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 13:18

Ooh wauw Valerie *\o/*

Iedereen al bedankt voor de antwoorden tot zover, fijn +:)+

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:37

Mijn vriend en ik hebben zelf ook bemiddelingskosten betaald die bij wet verboden zijn. Het verhuurbedrijf werkte namelijk voor de verhuurder. Wij gaan deze proberen terug te vorderen op het moment dat we uit het appartement gaan, aangezien we dus een speling hebben van 5 jaar.

Ik denk inderdaad dat jouw vraag het beste bij het juridisch loket neer kan leggen. Dit vanwege het feit dat ze wel de kosten noemen, maar dat de kosten volgens mij in verhouding moeten zijn met het bedrag. :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 14:16

Op aanraden heb ik de DAS gebeld hierover. Helemaal met zekerheid konden zij niet zeggen of dit echt bemiddelingskosten waren. Zij raden mij aan om verlaging te krijgen daar het bedrag veel en veels te hoog is voor hetgeen het bevat. Daarop volgend kreeg ik een pb met de tip om de huurcommissie te bellen, waarvoor dank. Dat ga ik dus nog even doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:59

Bemiddelingskosten mogen in principe niet bij huurwoningen. Net als contractkosten e.d. Maar ik ben bang dat (afhankelijk van je regio) het niet heel veel uit gaat maken als je er iets mee doet, want voor jou nog genoeg andere huurders die wel bereid zijn het bedrag te betalen..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:15

Het mag niet, maar het probleem is, bijna elke makelaar doet het en als jij niet betaald, dan betaald 1 van de 20 anderen die in rij staan voor de woning wel.

Dat het contant moet zegt ook wel dat ze geen 'papierbewijs' achter willen laten, omdat het gewoon niet mag en zo heb je geen bewijs om het terug te vorderen. Daar zou ik dus al niet mee akkoord gaan.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 16:33

Mocht ik op de huurwoning in gaan, zal ik vragen om het via bankafschrift te doen. Zullen ze wel niet mee akkoord gaan, maar ik laat me niet zo makkelijk naaien. Ik kan via het NVM een formulier invullen waarop ik ze kan tippen over de verhuurder.