Ergernissen mbt je puber

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ergernissen mbt je puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:55

Ik ben vást niet de enige ontaarde moeder die met regelmaat shopt voor XXL rollen behang om de (pré-)puber achter achter te plakken... Of zoals de uitspraak bij ons thuis wel luidt; "Die vondelingenluiken... Hoe groot zijn die dingen eigenlijk?"

Nu net... puber hangt onderuit op de bank zoals alleen pubers dat kunnen;
Puber: "Ik weet eigenlijk niet wat voor huiswerk ik heb."
Ik: "Dan moet je in je agenda kijken."
P: "Ik denk eigenlijk niet dat ik alles opgeschreven heb."
I: "Dan kijk je op magister."
P (nog steeds in dezelfde half-liggende positie op de bank): "Wil jij dat doen? Mijn batterij is bijna leeg..."

Uiteindelijk komt het er dan (lang leve opladers voor die lege telefoon) achter dat het morgen een PW aardrijkskunde heeft (wat is er gebeurd met op tijd leren????). Om vervolgens in dezelfde houding op die bank te blijven hangen :roll:

Inmiddels is het naar boven vertrokken en alweer twee keer naar beneden gekomen ("Is de verwarming wel aan? Volgens mij is de verwarming in mijn kamer niet aan." en "Ik weet niet hoe ik dit moet leren en ik moet mijn schoenen uit doen.") en nu zit het hier tergend langzaam aan veters te pulken 8)7

Ohja en tussendoor is er ook nog gevraagd om mergpijpjes terwijl het ook al chips en cola heeft gehad.

Aaaaaaaaahhhhhhhhh!!!!!

Lotgenoten? O:)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:57

Ik ben geen lotgenoot maar moest wel even grinniken om je titel. :=
"Heb je kinderen?" "Nee, ik heb een puber".

Overigens heb ik wel zat leerlingen die zo denken, we zijn als team dan ook actief bezig met eigenaarschap bij de kinderen. Laat ze maar een keer flink struikelen (uiteraard met beleid). Praat met ze over de gevolgen van hun acties. En bij pubers is het vaak zo: willen ze niet? Dan kun je op je hoofd gaan staan om het voor mekaar te krijgen maar de volgende keer zullen ze het alleen maar makkelijk vinden als mams weer komt opdraven om het ze voor te schotelen. Laat ze maar merken wat er gebeurt als ze aan hun lot overgelaten worden. De wereld vergaat daar echt niet van en het zal ze goed doen als ze gaan inzien waar ze toe in staat zijn.

EDIT: ik zie nu dat het gaat om een 12-jarige en ik neem aan brugklasser dus niet een 'gevorderde puber'. Dan is het verhaal toch wel iets anders. Zie mijn andere reactie in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 16-11-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Re: Ergernissen mbt je puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:04

Ik heb nog geen kinderen gelukkig. Maar wauw het lijkt wel of je mn broertje omschrijft :') Savonds aan tafel.. 'heb je huiswerk?' 'Weet ik niet'. Broertje loopt weg. 'Kijk dan even in je agenda!' 'Die is kapot.' Mn moeder wanhopig 'magister dan!!!' 'Wachtwoord vergeten'. Zucht

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:06

tsja, ik reageer er niet eens meer op :+ , eigen verantwoording hoor. en dat werkt wonderbaarlijk.

haha vondeling luik heb ik ook wel eens aan gedacht, komt goed hoor

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:06

Heel herkenbaar!
Bij mijn stiefpuber is ineens het woord 'waarom' weer populair. Dat is het vaste antwoord op ALLES. En; wacht ff, om vervolgens niks te doen.
Moeders loopt achter haar kont aan om alles te regelen. Ik ben meer van het leren van de consequenties.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:07

Wat Jolien zegt.
Mijn ouders hebben mij nooit gevraagd of ik huiswerk had of een toets. Dat was helemaal mijn eigen verantwoordelijkheid.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:07

Mag ik hier volgen? Ik ben zelf een puber en vind het heerlijk om dit te lezen! :') O:)

Ik ben overigens ook niet zo streng wat betreft huiswerk, omdat ik niet zoveel huiswerk heb. Behalve dan de PTA-week nu, maar heb gelukkig al een 7,5 voor LO en een 8,2 voor biologie teruggekregen *veegt zweet van voorhoofd* *D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:08

Ik ben benieuwd hoe oud je puber is?
Ik ben docent in het middelbaar onderwijs dus ik sta altijd precies aan de andere kant van dit soort verhalen :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:09

ikkedus schreef:
Heel herkenbaar!
Bij mijn stiefpuber is ineens het woord 'waarom' weer populair. Dat is het vaste antwoord op ALLES. En; wacht ff, om vervolgens niks te doen.
Moeders loopt achter haar kont aan om alles te regelen. Ik ben meer van het leren van de consequenties.

Ik kan je wel zeggen dat consequenties maken bij driekwart niet werkt. Ik ben dan nog pubers, maar ik heb ook vrienden en deze zijn ook wel eens opstandig tegen ouders etc, ik zelf ook natuurlijk.
Niet dat je niks moet doen, maar altijd maar dreigen met dingen -en nu zeg ik niet dat je dat doet- werkt averechts, hehe.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:10

Consequenties werkt bij mij juist meer tegen, dan word ik opstandig en doe ik het juist niet. Belonen werkt beter.
En als je het goed gaat formuleren dan klinkt het als een beloning maar dan is het gewoon een consequentie.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:12

Mayca schreef:
Consequenties werkt bij mij juist meer tegen. Belonen werkt beter.

Zelfde, of gewoon mij het zelf uit laten zoeken; als ik het niet weet schuifel ik wel onderdanig naar voren om het te vragen. :') Al is er natuurlijk niks mis mee als ik een tik op mijn vingers krijg, dan moe ik maar gewoon luisteren (helaas heb ik hormonen, zeggen we dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:13

De puber in kwestie is bijna 12 dus mag nog wel een klein beetje leunen ;)

Ze is van een VMBO B/K-advies binnen 1,5 jaar opgeklommen naar VWO-advies door een geweldige inzet.
Ze haalt nu ook goede cijfers maar "ik heb geen zinnnn" en "ik ben moeeee" en "het is veulllll" komt nu veel om de hoek kijken. :))

De aansporing laten we hier langzaam vervagen. Ze kan alleen zelf nogal in de stress schieten als huiswerk opstapelt :(:)

Consequenties doe ik trouwens niet aan. Van mij hoeft ze geen VWO te doen, als ze maar gelukkig wordt. :+:

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:17

Mijn ouders hebben zich nooit bemoeit met mijn huiswerk. Is dat wel nodig kan je hem niet gewoon zelf uit laten vinden dat hij wat moet doen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:19

Ik denk dat ikkedus met consequenties bedoelde dat ze zelf wel merken wat er gebeurt als ze niet leren (slecht cijfer etc). Dus niet dat ze expliciet gestraft worden door bijv. ouders, maar dat ze zelf de consequenties (=gevolgen) van hun acties merken.
Laatst bijgewerkt door Century op 16-11-16 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:20

Ze heeft wat ondersteuning wel nodig ja... Tot nu toe. Wel steeds minder.

Mijn moeder bemoeide zich ook nooit. Ik maakte nooit huiswerk en ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Ben dus wel meer betrokken dan dat.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:21

AlwaysH schreef:
Mayca schreef:
Consequenties werkt bij mij juist meer tegen. Belonen werkt beter.

Zelfde, of gewoon mij het zelf uit laten zoeken; als ik het niet weet schuifel ik wel onderdanig naar voren om het te vragen. :') Al is er natuurlijk niks mis mee als ik een tik op mijn vingers krijg, dan moe ik maar gewoon luisteren (helaas heb ik hormonen, zeggen we dan).

Tja voor iedereen anders. Had gewild dat men ouders consequenter waren bij mij. Ben twee niveaus gezakt had geen enkel overzicht en klooide maar wat aan. Maarja riep zelf heel hard dat ik het allemaal wel aan kon dus mn ouders dachten je merkt vanzelf wel dat het niet werkt :') Sommige pubers hebben een beetje hulp nodig.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:25

Lente schreef:
Ze heeft wat ondersteuning wel nodig ja... Tot nu toe. Wel steeds minder.

Mijn moeder bemoeide zich ook nooit. Ik maakte nooit huiswerk en ik heb mijn middelbare school niet afgemaakt. Ben dus wel meer betrokken dan dat.

Het grootste probleem bij deze kinderen (want eigenlijk zijn het inderdaad nog gewoon kinderen), dat ze gedwongen worden om te plannen. Ze moeten plannen wanneer ze huiswerk hebben en plannen wanneer ze voor de toets moeten leren.
Probleem dat hierbij om de hoek komt kijken: De ontwikkeling van hun hersenen is nog niet zo ver om te kunnen plannen. Plannen is iets wat pas als allerlaatste ontwikkeld in het brein. Het bevindt zich in de frontale kwab en de ontwikkeling van de hersenen gaat van achter naar voren. Hierdoor wordt het plannen pas echt optimaal rond 18-20 jaar oud (met verschillen in geslacht en uitzonderingen daar gelaten).

Hulp geven aan je kinderen is dus niet zomaar slecht. Ze alles voorkauwen is natuurlijk een tweede, maar zeggen 'doe het zelf maar', zou iets zijn wat ik af zou raden. :)

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:25

Ik denk dat het erg belangrijk is om te kijken naar wat het kind - of beter gezegd: de puber - nodig heeft op het gebied van begeleiding, regels, e.d. Dit is namelijk voor iedereen anders en wat voor de een werkt, hoeft voor de ander nog niet te werken.

Zelf heb ik als puber totaal geen aansporing nodig gehad voor mijn schoolwerk, heb ik nooit extreem de grenzen op gezocht en van ruzies/onenigheid met mijn ouders was ook absoluut geen sprake. Echter is mijn broertje totaal het omgekeerde en heeft hij dus wel degelijk begeleiding en regels nodig om hem een beetje in toom te houden. Iedere puber ontwikkelt zich anders en gaat zich op een andere manier gedragen in de puberteit, het is aan ouders om een passende manier te vinden om daar mee om te gaan.

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:26

Mijn ouders vroegen mij nooit naar een toets of huiswerk, omdat ik alles in de klas mooi al deed haha :P Ik had nooit zoveel zin om mijn vrije tijd ook nog eens aan huiswerk te besteden, dus ik zorgde er voor dat ik dat tijdens de les al gedaan kreeg. Maar misschien had ik het 'geluk' dat mijn schoollessen miljoen keer werden onderbreken door andere vervelende pubers, en we vele uitvaluurtjes hadden, en in die tussentijd had ik mijn huiswerk mooi gedaan, haha. Agenda ook nooit gehad, tot aan vorige maand: nu ik aan het emigreren ben moet het een en ander wel opgeschreven worden haha.

Ik zou er niet teveel meer naar vragen misschien, hij moet leren om op zijn eigen benen te staan. Liever een keer flink op zijn neus terecht komen (bij wijzen van spreken) dan dat hij er altijd door anderen aan herinnert moet worden dat hij zijn huiswerk moet doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:27

Herkenbaar, heb er een aantal grootgebracht en het is van alle jaren, moe, geen zin, tot op het laatste uitstellen, andere dingen zijn veel leuker , vrienden zijn er om continue mee in contact te blijven, school gaat PRIMA(tot je de eerste lijst ziet) maar één troost, het gaat echt over.

Boeken vergeten, evenzo gymspullen, ziekendagje maar na een uur zo goed hersteld dat ze alles weer kunnen, afspraken vergeten, niet kunnen plannen enzenzenz.
Natuurlijk is een soort van overzicht over de dagelijkse dingen prima maar ik liet ze wel regelmatig in hun eigen sop gaarkoken.
Dan vind je je smerige,stinkende gymspullen na een week maar onder je bed, prima, gebeurt meestal maar één keer, en als ik goed in mijn geheugen graaf zal me ongetwijfeld wel veel meer te binnen schieten. Probeer, voor zover mogelijk, goed te luisteren en zaken met humor op te lossen, dan heb je de helft al gewonnen. En blijf in gesprek, vooral voor 12 tot 16,17 jarigen zo belangrijk want meestal ben je de controle en overzicht als ouder wbt school kwijt na de brugklas.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 16-11-16 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:28

Lente schreef:

Ze is van een VMBO B/K-advies binnen 1,5 jaar opgeklommen naar VWO-advies door een geweldige inzet.
Ze haalt nu ook goede cijfers maar "ik heb geen zinnnn" en "ik ben moeeee" en "het is veulllll" komt nu veel om de hoek kijken. :))

De aansporing laten we hier langzaam vervagen. Ze kan alleen zelf nogal in de stress schieten als huiswerk opstapelt :(:)

Consequenties doe ik trouwens niet aan. Van mij hoeft ze geen VWO te doen, als ze maar gelukkig wordt. :+:

Wat knap zeg. Kan het zijn dat het haar toch allemaal iets teveel moeite kost? Het kan maar zo dat ze daadwerkelijk moe is. Het is niet niks om van zo'n eind te komen en het niveau ook daadwerkelijk vast te houden. Ze komt net kijken op het VO en er komt een boel op haar af. Heb het hier ook met haar over: wat zijn haar verwachtingen maar geef ook aan wat jullie verwachtingen zijn? Hebben jullie überhaupt verwachtingen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:30

Mijn tweelingzus is 19 en daar gaat het nog steeds zo :+

Ik heb het in 3 havo een jaar gehad, ik wilde naar 4 vmbo dus ik deed niks meer. Daar is heel veel ruzie om geweest maar ik heb het wel voor elkaar gekregen.. Uiteindelijk ben ik maar op 1 tiende 'blijven zitten' terwijl ik een maand voor het einde 10 (een aantal diepe) onvoldoendes stond. Gelukkig was de boodschap wel duidelijk bij mijn leraren want ik zat dus in de bespreekzonde.

Ik had wel een heel goede rede waarom ik het niet meer wilde, maar voor mijn ouders was het natuurlijk heel frustrerend..
Laatst bijgewerkt door melody7 op 16-11-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:30

Nog geen lotgenoot, maar zie er nu al tegen op. :D Oudste is nu 10....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:31

Lente schreef:

Brugklas ga ik vanuit dan?

Even vanuit mijn functie;
ik heb als mentor van een brugklas veel gesprekken met ouders. Ik adviseer hen om vooral niet hun kinderen los te laten en eigen verantwoordelijkheid te geven in jaar 1, zeker niet in periode 1.
De overstap naar VO is gigantisch groot en kinderen overzien dat vaak niet. Veel vakken, veel docenten, veel huiswerk, anders dan 'vroeger'.
Ik zou adviseren om vooral niet de discussie aan te gaan en te roepen dat hij maar verantwoordelijk moet worden, maar neem na schooltijd even samen door wat het huiswerk is. Spreek af hoe hij dit gaat aanpakken, zorg voor een fijne werkplek en begeleid in plannen waar nodig. En vooral; breng hem chips, cola en mergpijpjes :+
Heel belangrijk is dat kinderen juist leren hoe ze moeten leren.
Succes met je puber!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:39

Klopt Sannens. Ik ben me daar heel bewust van (dank u meneer Swaab).

Ik heb haar bijgebracht dat je huiswerk maakt op de dag dat je het op hebt gekregen. Dan zit het nog vers in je hoofd en ben je altijd op tijd.

En met PW's hetzelfde; elke dag een beetje leren. Alleen had ze deze (ik ook) over het hoofd gezien en is het haar eerste PW voor dit vak dus nieuwwwww. :')

Ach het is een schatje hoor... Vanmorgen had ze na haar ontbijtje (met koffie) nog even uit zichzelf de vaatwasser uitgeruimd. <3

Jolien; dat VMBO B/K advies heb ik nóóit onderschreven. Daar was ik echt compleet verbaasd over. Schoolwissel maakte alle verschil. Op de vorige basisschool werd ze enorm gepest. Zodanig dat ze niet tot ontwikkeling kwam. De meeste kinderen uit die klas zijn trouwens ook naar het VMBO B/K gegaan, scheen iets met de leerkracht te zijn.

Na de verhuizing dus een andere basisschool. Daar vond ze aansluiting en kon ze eindelijk groeien. Leerkracht wilde haar een voorlopig havo advies geven en heeft zelfs met de directrice overlegd of dat wel kon (want; grote stap vanaf B/K).

Nou ja voorlopig advies was dus havo, uiteindelijk een mavo/havo school gevonden..... En toen kwam de eindtoets... En het telefoontje dat we als de sodemieter op zoek mochten naar een andere school want er kwam een dik vwo-advies uit :=

Ze zit nu in een havo/vwo klas met les op vwo niveau. Ze kan niet achterover leunen en moet er wel voor werken.

We hebben de insteek dat ze vwo probeert en dat havo anders ook echt top is. Zelf wil ze vwo vasthouden, haar cijfers zijn er ook mooi naar.
Vakgemiddelde is een 7.2 +:)+

Ohja en dat mergpijpje krijgt ze straks... Als ze klaar is. O:)

Nu ga ik haar nog even van d'r bed naar d'r bureau terugslepen :')