Wanneer grijpt jeugdzorg in bij zwangerschap?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

Wanneer grijpt jeugdzorg in bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 17:56

Ik ben benieuwd naar verhalen van mensen die te maken hebben gekregen met jeugdzorg en ik ben benieuwd of ik mij zorgen moet gaan maken omdat je overal verhalen leest dat jeugdzorg de waarheid verdraaid en er onterecht kinderen worden afgepakt. Ook dat kinderen nog voor de geboorte onder toezicht gesteld worden? Ik kan hier op internet nergens richtlijnen voor vinden dus is er hier op bokt iemand die hier duidelijkheid over kan geven?

Mijn eigen situatie is als volgt mijn partner en ik hebben keihard gewerkt om ons leven op orde te krijgen maar dit is gelukt ruim voor de geboorte.

-financiële situatie:nu goed hij een fatsoenlijke baan waarvan we ruim rond kunnen komen met uitzicht op promotie, ik een bijbaan waarmee ik door kan gaan na de geboorte. En mijn moeder die bereid is om in geval van nood financieel bij te springen ookal zijn we financieel onafhankelijk.
-stabiliteit: we houden van elkaar en gaan trouwen. Relatie zit dus goed. Familie van mijn kant die ons steunt en een hoop vrienden die willen helpen waar nodig.
-leefomgeving: we gaan verhuizen naar een koopwoning met meerdere slaapkamers, en aan spullen en dergelijke gaat de baby niks ontbreken misschien niet de duurste merken maar wel alles dat nodig is.
-affiniteit met kinderen: beide een grote kinderwens, ik werk als oppas en heb daarom jaren ervaring met kinderen. Ik heb een zorgopleiding gedaan en wil starten met een pedagogische opleiding wanneer het kindje wat ouder is.
-veiligheid/sociale klasse: beide geen strafblad, gebruiken geen drugs, en komen zelf uit middenklasse gezinnen. Hij een hbo afgerond, mijn hoogst behaalde kwalificatie havo
-medisch: we gaan netjes naar alle verloskundige afspraken, kraamzorg is geregeld, en zijn van plan netjes de afspraken van het consultatiebureau en vaccinaties te volgen.

Dit klinkt allemaal goed maar er zijn toch puntjes waardoor ik bang ben dat eventueel jeugdzorg op de stoep kan staan

-ik ben 19 jaar en daarmee dus tienermoeder
-kindje was ongepland (wel gewenst) en dit hebben wij bij het eerste bezoek aan de verloskundige aangegeven. Abortus is nooit een optie geweest.
-ik ben bijna een jaar geleden door een enorm heftige slechte relatie en relatiebreuk gegaan met mijn ex, en ben daar enkele weken erg kapot van geweest om die reden heb ik zelf de stap gezet naar psychische hulp. Na een aantal gesprekken kwam ik erachter dat ik eigenlijk over de breuk heen was en mij lekker in mijn vel voelde en ben daarom niet daadwerkelijk in therapie gegaan alleen de intakes. Na aanleiding van deze gesprekken sprak deze psycholoog het vermoeden van of borderline persoonlijkheidsstoornis of ptss uit maar ze moesten nog onderzoeken welke, ze praatte mij aan dat ik een hechtingsproblematiek zou hebben en trauma's. Dit is nooit gediagnosticeerd of behandeld maar de vermoedens van deze ziektebeelden staan dus wel in mijn dossier. Ik heb nergens last van en functioneer normaal, ik was gewoon kapot van de toenmalige relatie. Ik ben dus erg bang dat ik door dit label niet in staat word geacht een kind op te voeden terwijl ik denk dat ik dat prima kan.
-de vader van het kindje en ik zijn nog niet heel lang samen en nog niet getrouwd/geregistreerd partnerschap binnenkort wel.

Er zijn dus een aantal punten waarvan ik denk dat jeugdzorg aan ons kan gaan twijfelen. Is er iemand die toevallig meer ervaring hiermee heeft of er werkt die mij hier meer over kan vertellen.

Respect als je het allemaal gelezen hebt en persoonlijke ervaringen zijn ook erg welkom in dit topic.

Hannanas

Re: Wanneer grijpt jeugdzorg in bij zwangerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:03

Ik kan je niet helpen.
Maar door je super verantwoordelijke post, en je overal zo goed over na denkt kan ik je maar 1 ding zeggen: ik vind je nu al een super mama!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:09

Wel nee joh.
Ga lekker genieten van je zwangerschap!

Die instanties komen echt pas om de hoek kijken bij drugsgebruik en geen veilige situatie bieden aan een kind.
Of doordat beide ouders een erg laag iq hebben.

Jij bent volwassen en zo te horen beide goed bezig.
Niets aan de hand.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:11

Maak je niet onnodig zorgen. Kinderen die voor geboorte al onder toezicht worden gesteld zijn bijna zonder uitzondering kinderen van ouders bij wie al eerder zorgen zijn geweest. Een ots wordt niet uitgesproken als er geen reële vrees is voor het gezond en veilig opgroeien van een kind. Als ik je verhaal zo lees is er nog helemaal niks reëel.

Jullie zijn met zijn tweeën en hebben het allemaal goed gepland. Ik wens jullie een onbezorgde zwangerschap toe :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:15

Als er twijfels zijn bij de verloskundige of een gezin voldoende stabiel is dan kan er een melding worden gedaan bij het AMK. Dit gebeurt altijd in medeweten van de ouders van het ongeboren kind. Vaak houd dit in dat er afspraken worden vastgesteld waar een gezin aan moet voldoen en dit gecontroleerd wordt. Dit zijn geen hele grote dingen. Vaak het op orde hebben van een normale stabiele woonomgeving en inventaris voor de baby of urinetesten bij drugsgebruik. Tienerzwangerschap is maar in enkele gevallen reden voor aangifte bij het AMK. Ik zie in jou verhaal geen gekke dingen. Waarom maak je je zorgen?
Wel zie ik dat je nog maar kort een relatie heb en je gaat nu hele grote keuzes aan met je partner. Het krijgen van een kind geeft al heel veel druk op je relatie maar daarbij komt dus ook nog een koophuis. Ik hoop natuurlijk dat jullie relatie voor eeuwig is maar de kans op een breuk is wel aanwezig.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:17

Dat gebeurd echt niet zomaar.
Wij hebben hier een meisje in huis waarvan de moeder echt niet ok was (daar kun je een boek over schrijven), die heeft haar ook op zeer jonge leeftijd gekregen. Pas nadat het misging en er meerdere mensen aan de bel trokken, is zij daar weg gehaald.

Moederlief is ondertussen gewoon doorgegaan met verschillende mannen en heeft nog 3 kinderen gekregen. Het 2e zusje is gelijk onder toezicht gekomen en ze hebben toen nog wel geprobeerd of dat met moeders lukte, maar dat ging echt niet. Elke keer als ze dan voor de rechter kwam en ze kreeg geen gezag over de kinderen, riep ze; Dan maak ik er toch gewoon nog 1! :oo
Kindje 3 en 4 zijn voor de geboorte dus inderdaad al uit huis geplaatst, dus dat kan wel, maar dan moet je het echt heel bont maken en al een voorgeschiedenis hebben met jeugdzorg.

Wat ik je wel wil aanraden, mocht je hulp zoeken van buitenaf met je kindje, klop vooral niet (nooit!) aan bij jeugdzorg! Daarvoor zijn tig andere en betere opties! :j

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:28

Het gebeurd echt niet zomaar.
Ik was 17 toen ik zwanger raakte van de oudste en net 3 maanden samen met toen mijn vriend.
We hadden beide geen werk en woonde nog thuis.
Hebben 3 jaar bij zijn vader ingewoond terwijl ik naar school ging en hij werkte.

Bij twijfel word van je vk kan er dan inderdaad een melding gedaan worden bij het AMK zoals napie al aangaf.

En inderdaad als je hulp wilt ga dan niet naar jeugdzorg, zijn meer dan genoeg andere instanties die tienermoeders willen helpen.
Ik heb destijds ook veel aan het forum http://www.tienermoeders.nl gehad :)
Ook veel nieuwe jonge moeders leren kennen via daar!

Mijn pb-box staat open voor je!

Edit: stukje toegevoegd

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:36

Een vriendin van mij is verloskundige en ik heb heel wat verhalen gehoord over uit huis plaatsing. Als ik dit zo lees denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:45

Lieve TS, maak je je alsjeblieft niet teveel zorgen. Ik ken 1 situatie waarbij dit is gebeurd en die vrouw was psychisch niet in orde in combinatie met een ernstige geestelijke achterstand. Jij klinkt mij als iemand die zeer goed weet waar haar zwakheden liggen en die met ontzettend veel kracht naar voren wilt. Er zijn kinderen die veel beroerder ter wereld komen.

In de toekomst kan niemand kijken, maar in het hier en nu hoef je je geen zorgen te maken denk ik.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:47

Je hoeft jezelf echt geen zorgen te maken. Je hebt het prima voor elkaar.. Als je bordeline hebt of psychische problemen gehad hebt. Heeft jeugdzorg nog geen reden om je kindje bij je weg te halen. Pas als jij als moeder je taak niet goed doet en dat is merkbaar en Zichbaar voor buitenstaanders dan komt jeugdzorg aan te pas..
Laatst bijgewerkt door Pepper3 op 15-11-16 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:51

Lieve meid,

Maak je niet teveel zorgen, dat je nu al zo nadenkt laat alleen maar zien wat voor goede moeder je nu al bent. Ga lekker genieten van je zwangerschap want echt je doet het goed!!

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:01

je hoeft je echt geen zorgen te maken. ik ben vroeger uit huis geplaatst geweest gezien ik niet bepaald werd opgevoed en gestraft hoe je een kind dient te behandelen. nu heb ik zelf een dochtertje en ja, jeugdzorg is wezen kijken gezien er zorgen waren over het feit dat ik het aan zou kunnen door mn verleden. dit is allemaal positief afgerond. ze willen enkel dat ik traumatherpie neem en dat is het. ze nemen geen kind af als je klein woont, of weinig geld heb. niet zolang jij gewoon goed voor je kindje zorgt en zelfs dan gaat er een hele tijd voorbij voor ze je kindje afnemen. komt eerst een heel onderzoek die maanden kan duren, dan kan je ots krijgen, in de eerste instantie voor een jaar en krijg je megaveel kansen de dingen op te lossen waar ze bij helpen. enkel als jij niet voor je kind zorgt en de dingen die je kind in gevaar brengen niet wilt veranderen, moet je je zorgen maken. hoe het nu gaat zeker niet. mocht je willen praten ofzo kan dat pb, want ik zet de dingen over mijn periode met jeugdorg bij mn ouders niet graag online :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:02

Ben ik de enige die het een grote, grote schande vind dat een meisje zoals zij, die zo lekker bezig is bang is dat zo een organisatie zoals de kinderbescherming haar nog ongeboren kind van haar afpakken??

Die angst zou een moeder in deze maatschappij, in deze tijd niet moeten hebben. En weet je wat het ergste is, ik begrijp die angst ook nog.

Lieffie, je bent hartstikke goed bezig, en misschien verloopt alles niet helemaal vlekkeloos in jullie leven en het leven van dit nog ongeboren kind, maar he, dat mag hé. Fouten zal je gerust veel maken, dat mag ook. Voor zover ik het zie, hoef jij je nergens druk om te maken. Maar! Mocht je wel te maken krijgen met instanties die je willen vertellen hoe jij je leven moet gaan leven volgens hun, zorg er dan voor dat je altijd je gesprekken opneemt, en alles heel goed documenteert. Vooral het opnemen is heel belangrijk, daar ga je zaken mee winnen of verliezen. En als ze aan je deur staan, dan zijn het niet je vrienden, onthoud dat.

Komt goed

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 21:04

Wat lief al deze reacties het stelt me wel erg gerust. Echt kunnen genieten van de zwangerschap heb ik nog niet. Omdat de eerste 3 maanden vooral heel veel geregeld moest worden om een stabiele basis te kunnen gaan bieden, en mijn partner er ik moesten uitzoeken op welke manier we er voor zou gaan, en het daarnaast lichamelijk een zware zwangerschap is. Over 10 dagen de 20 weken echo hopelijk kan ik daarna genieten op m'n roze wolk.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:23

Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken. Ik werk toevallig samen met mensen van jeugdzorg, armoede gezondheid en kinderen, en nog wat. En zie veel situaties voorbij komen die veel, veel!! slechter zijn. Die kinderen worden ook niet uit huis geplaatst. Dan moet het echt flink fout zijn gegaan hoor. Vaak komt jeugdzorg achteraf pas aan zetten.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:37

Om een of andere reden heeft jeugdzorg een naam gekregen van uithuisplaatsen. De meeste mensen die dit schrikbeeld hebben doen dit op door schokkende verhalen waarvan nooit precies uitgelegd kan worden om welke reden er tot uithuisplaatsing is overgegaan.

Dat kan ook niet want jeugdzorg mag uit privacyredenen nooit uitleggen waarom zij tot die stap zijn overgegaan.

Het is overigens niet jeugdzorg zelf die de beslissing neemt: dat is nog altijd de rechter: de rechter bepaald of een kind uit huis mag geplaatst worden, niet jeugdzorg.

De rechter basseert zich daarbij op het rapport van de raad voor de kinderbecherming. Dus ook niet op jeugdzorg.

Jeugdzorg (en dan hebben we het al over een een kind dat al onder toezicht is gesteld (ook hiervoor is een raadsonderzoek nodig en een uitspraak van een rechter) kan een machtiging aanvragen, welke getoetst wordt door de raad en afgegeven door de rechter...even voor het plaatje.

Voordat er uberhaupt sprake kan zijn van een ondertoezichtstelling, moet er een raadsonderzoek worden aangevraagd, dit kan door een hulpverlener gedaan worden. Dit onderzoek wordt grondig gedaan en naar allerlei facetten wordt gekeken. Er moet sprake zijn van een ernstige ontwikkelingsbedreiging voor het kind wat binnen het vrijwillige kader niet kan worden weggenomen. Dat betekend dat als er al iets mis is in de opvoeding, dat er altijd eerst wordt gekeken of ouders mee kunnen en willen werken om dit probleem op te lossen.

Kan nog een hele pagina volschrijven, maar zoals je ziet gaat er nogal wat vooraf voor een uithuisplaatsing.

In nederland ben je als gezaghebbend ouder in principe altijd zelf verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind en kan niemand, behalve de rechter, je van die plicht ontslaan. Die gaat echt niet voor de lol dit hele proces aan, dan moeten er hele duidelijke, niet op te lossen ontwikkelingsbedreigingen bestaan...

Jeugdzorg spaart geen kinderen...ze krijgen geen bonussen, levert niets extras op om kinderen uit te plaatsen..

doe vooral je best als moeder, geniet en ook al gaat er iets mis, vraag hulp, eerst gewoon aan mensen om je heen, lukt dit niet, ga naar het maatschappelijk werk of de ggd in de buurt. Ga ook rustig naar jeugdzorg (heet tegenwoordig in iedere gemeente anders) en stel je vraag, want er werken gewoon mensen, met veel kennis en de zin en mogelijkheid om je verder vooruit te helpen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:28

Om tijdens je zwangerschap al bemoeienis van jeugdzorg te krijgen moet je het wel heel bont maken hoor, bv als je een in de goot liggende drugsverslaafde moeder bent. Dat lees ik hier absoluut niet.

Hoogstens dat je door je moeilijke situatie extra aandacht krijgt van het CB, dat kreeg ik ook in de vorm van extra huisbezoeken en telefoontjes. Ik vond dat eigenlijk alleen maar heel erg fijn dat ze er zo niet alleen voor de baby waren maar ook voor mij :j
Voor de zwangerschap was er overigens niks aan de hand, maar ik was tijdens en na mn zwangerschap de weg kwijt door die takkehormonen :=

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:37

zimbabwe schreef:
Om een of andere reden heeft jeugdzorg een naam gekregen van uithuisplaatsen. De meeste mensen die dit schrikbeeld hebben doen dit op door schokkende verhalen waarvan nooit precies uitgelegd kan worden om welke reden er tot uithuisplaatsing is overgegaan.

Dat kan ook niet want jeugdzorg mag uit privacyredenen nooit uitleggen waarom zij tot die stap zijn overgegaan.

Het is overigens niet jeugdzorg zelf die de beslissing neemt: dat is nog altijd de rechter: de rechter bepaald of een kind uit huis mag geplaatst worden, niet jeugdzorg.

De rechter basseert zich daarbij op het rapport van de raad voor de kinderbecherming. Dus ook niet op jeugdzorg.

Jeugdzorg (en dan hebben we het al over een een kind dat al onder toezicht is gesteld (ook hiervoor is een raadsonderzoek nodig en een uitspraak van een rechter) kan een machtiging aanvragen, welke getoetst wordt door de raad en afgegeven door de rechter...even voor het plaatje.

Voordat er uberhaupt sprake kan zijn van een ondertoezichtstelling, moet er een raadsonderzoek worden aangevraagd, dit kan door een hulpverlener gedaan worden. Dit onderzoek wordt grondig gedaan en naar allerlei facetten wordt gekeken. Er moet sprake zijn van een ernstige ontwikkelingsbedreiging voor het kind wat binnen het vrijwillige kader niet kan worden weggenomen. Dat betekend dat als er al iets mis is in de opvoeding, dat er altijd eerst wordt gekeken of ouders mee kunnen en willen werken om dit probleem op te lossen.

Kan nog een hele pagina volschrijven, maar zoals je ziet gaat er nogal wat vooraf voor een uithuisplaatsing.

In nederland ben je als gezaghebbend ouder in principe altijd zelf verantwoordelijk voor de opvoeding van je kind en kan niemand, behalve de rechter, je van die plicht ontslaan. Die gaat echt niet voor de lol dit hele proces aan, dan moeten er hele duidelijke, niet op te lossen ontwikkelingsbedreigingen bestaan...

Jeugdzorg spaart geen kinderen...ze krijgen geen bonussen, levert niets extras op om kinderen uit te plaatsen..

doe vooral je best als moeder, geniet en ook al gaat er iets mis, vraag hulp, eerst gewoon aan mensen om je heen, lukt dit niet, ga naar het maatschappelijk werk of de ggd in de buurt. Ga ook rustig naar jeugdzorg (heet tegenwoordig in iedere gemeente anders) en stel je vraag, want er werken gewoon mensen, met veel kennis en de zin en mogelijkheid om je verder vooruit te helpen.

Ik wilde een heel verhaal typen, maar jij hebt gelukkig al getypt wat ik wilde typen.
Fijne post en helder geschreven.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:12

Ik verplaats je topic naar het forum Leven Zonder Paarden omdat het daar beter past aangezien Nieuws en Maatschappij voornamelijk bedoeld is voor nieuwsartikelijken en aanverwante discussies.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:17

Hoi TS,

Ik heb een jaar bij Bureau Jeugdzorg gewerkt en kan de reactie van zimbabwe inderdaad bevestigen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:24

En ik heb dit gedaan vanuit de rechtbank.. en ik zou zeggen, lekker van genieten!

een ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing komt er echt niet zomaar, en zeker niet als jullie zo hard je best doen om dit kindje een prachtige toekomst te bieden!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:51

Niet bang zijn meis!
Ik was ook 19 toen mijn kind geboren werd. Had geen eigen huis en geen werk en heb geen jeugdzorg over de vloer gehad. Toen ik ging scheiden is mijn zoon bij zijn vader gaan wonen en toen hij 7 jaar was is hij via een rechtzaak bij mij komen wonen. Daar kwam jeugdzorg wel aan te pas! Jeugdzorg heeft mij en mijn gezin enorm goed geholpen!
Mijn zoon mankeerd van alles en toen het een tijdje slecht ging heb ik gevraagd of er een mogelijkheid was tot uit huis plaatsing omdat ik hem niet de zorg kon geven die hij nodig had. Er werd toen verteld dat we hulp konden krijgen, maar dat ze kinderen niet zomaar uit huis plaatsen, dan moet er echt acuut gevaar zijn. Jeugdzorg heeft ons toen begeleid en nu gaat het goed zonder jeugdzorg. Van mij kant dus echt niks anders als alleen maar alle lof voor jeugdzorg!
De zoon van mijn man is ook via de rechter bij ons geplaatst en ook daarbij hebben we echt alle mogelijke hulp van jeugdzorg gehad!