Gedoe in proeftijd bijbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Gedoe in proeftijd bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 12:06

Hoi bokkers!

Sinds kort heb ik een bijbaan bij een winkel op oproepcontract. Nu is er al het een en ander voorgevallen dat ik niet weet of ik het op moet zeggen of niet:

Ik ben nu 2 keer ingewerkt, dit is inmiddels al bijna 3 weken geleden. Sindsdien heb ik nooit weer gewerkt, meerdere malen gemaild hoe en wat, geen reactie. Toen ik belde kreeg ik te horen dat ik het rooster van december moest afwachten...

Afgelopen vrijdag krijg ik ineens een mailtje, waar ik woensdag was want ik had moeten werken. Ik heb netjes een mailtje terug gestuurd dat ik nergens van wist en er zelf achteraan gegaan ben, maar dat er niet naar mij is gecommuniceerd dat ik had moeten werken. Hierop kreeg ik een vrij boos mailtje dat ze telefonisch contact had gehad met mij en dat ik er mee instemde om te gaan werken. Dit is absoluut niet waar, ik heb geen telefonisch contact met haar gehad! Ook stond er in deze mail dat toen ze mij in de groepsapp deed ik er meteen uit ging. Ik heb geen groepsapp gezien! Ik heb haar gevraagd of ze mijn goede nummer heeft en mijn nummer er bij vermeld maar hier kwam geen reactie op.
Nu verplicht ze mij deze week 2 dagen te komen werken, precies wanneer ik niet kan... In het mailtje stond er bij dat wanneer dit niet uit kwam, ik maar eens goed na moest denken of een oproepcontract wel wat voor mij is.

Ik heb weinig zin in dit gedoe, ik ben absoluut een harde werker maar je hoeft niet te doen alsof ik dom ben..

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Anoniem

Re: Gedoe in proeftijd bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:09

Dat mailen vanuit een bedrijf is al wat ongewoon.. en je hoort gewoon een rooster te krijgen. Ik zou eens verder solliciteren en kijken of daar bv vaste dagen zijn. Im had bijvoorbeeld 2 vaste avonden en de zaterdag. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Dit geeft vast niet zo'n fijn gevoel als er zo met je wordt omgegaan :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:11

Uh wegwezen daar. Als het in de proeftijd al zo gaat....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:16

Bizzybijtje schreef:

Precies dit. De manier waarop je benaderd word is niet oké. En in je proeftijd kan je zo weg.

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:16

Is het de kruidvat? Haha! Klinkt als een verhaal van m'n schoonzusje.. vervelend dat het zo gaat, misschien gewoon even face to face langs gaan en even het bespreken dat je niet wenst dat er zo met je word omgegaan?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:18

hahah, ik zou gewoon niet gaan als je van te voren aan gaf dat je die datums niet kon. Ik heb een keer gehad ik werkte altijd vrijdag en zaterdag en ik op een dinsdag jarig was en precies die data moest werken.
Ben ik gewoon niet gekomen. Ik hou niet van dat kinderachtige gedoe

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:25

De communicatie is erg slordig, dus ik zou goed overwegen of je dit wel wilt. Echter ben je wel verplicht data door te geven die je absoluut niet kunt werken, bij ons moet dat drie weken van te voren en anders kun je pech hebben. Daarnaast werk je als oproepkracht, wat dus kan betekenen dat je onverwachts wordt opgeroepen om te komen werken en dit dus niet weken van te voren vast staat.

Neemt niet weg dat ik de communicatie (zoals jij die hier beschrijft) ronduit slecht vind en ik zou niet bij zo'n bedrijf willen werken.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:31

Als je een andere baan kunt krijgen, dan zou ik zo snel mogelijk weggaan hier. Het is echt geen nette manier om personeel zo te woord te staan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:34

SophieFT schreef:
Hoi bokkers!

Sinds kort heb ik een bijbaan bij een winkel op oproepcontract. Nu is er al het een en ander voorgevallen dat ik niet weet of ik het op moet zeggen of niet:

Ik ben nu 2 keer ingewerkt, dit is inmiddels al bijna 3 weken geleden. Sindsdien heb ik nooit weer gewerkt, meerdere malen gemaild hoe en wat, geen reactie. Toen ik belde kreeg ik te horen dat ik het rooster van december moest afwachten...

Afgelopen vrijdag krijg ik ineens een mailtje, waar ik woensdag was want ik had moeten werken. Ik heb netjes een mailtje terug gestuurd dat ik nergens van wist en er zelf achteraan gegaan ben, maar dat er niet naar mij is gecommuniceerd dat ik had moeten werken. Hierop kreeg ik een vrij boos mailtje dat ze telefonisch contact had gehad met mij en dat ik er mee instemde om te gaan werken. Dit is absoluut niet waar, ik heb geen telefonisch contact met haar gehad! Ook stond er in deze mail dat toen ze mij in de groepsapp deed ik er meteen uit ging. Ik heb geen groepsapp gezien! Ik heb haar gevraagd of ze mijn goede nummer heeft en mijn nummer er bij vermeld maar hier kwam geen reactie op.
Nu verplicht ze mij deze week 2 dagen te komen werken, precies wanneer ik niet kan... In het mailtje stond er bij dat wanneer dit niet uit kwam, ik maar eens goed na moest denken of een oproepcontract wel wat voor mij is.

Ik heb weinig zin in dit gedoe, ik ben absoluut een harde werker maar je hoeft niet te doen alsof ik dom ben..

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Als je het je kunt permiteren: :evaw:

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:34

Bizzybijtje schreef:

Haalt me de woorden uit de mond. Mits e niet echt afhankelijk van deze baan bent?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:39

Jeetje wat raar. Klinkt inderdaad alsof ze een verkeerd nummer van je hebben, maar dan nog vind ik het absoluut not done om niet een rooster te sturen via de mail oid, of deze openbaar misschien te maken in een medewerkersportaal online. En als je echt woensdag had moeten werken, waarom gaan ze dan pas op VRIJDAG mailen (en ook niet eens even bellen ofzo)? Echt te raar voor woorden, zou gauw wegwezen daar.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:07

Ik wil natuurlijk graag werken maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van dit bijbaantje... Ik vind het ook raar dat ik inderdaad woensdag niet gebeld ben, dit heb ik ook aangegeven maar is ook geen reactie op gegeven.

Als je op zegt in je proeftijd heb je geen maand opzegtermijn oid toch? En moet ik dit dan via de mail doen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:10

SophieFT schreef:
Als je op zegt in je proeftijd heb je geen maand opzegtermijn oid toch? En moet ik dit dan via de mail doen?

Nee, die heb je niet en ja, zou ik wel doen. Een reden HOEF je niet te geven. MAG wel.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:11

SophieFT schreef:
Ik wil natuurlijk graag werken maar het is niet zo dat ik afhankelijk ben van dit bijbaantje... Ik vind het ook raar dat ik inderdaad woensdag niet gebeld ben, dit heb ik ook aangegeven maar is ook geen reactie op gegeven.

In je proeftijd heb je inderdaad geen opzegtermijn.

Ik zou dan bellen en mailen zodat je het ook op Schrift hebt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:17

Ik zou eerst naar je werk gaan en dit met ze bespreken. Wat hun nu met je doen slaat echt 3 keer nergens op.
Jij hebt zwart op wit dat je niet gebeld bent. Van die groepsapp zou ik even vragen of je dat mag zien dat je er uit bent gegaan, zogenaamd "om dit even na te vragen bij Whatsapp, heel raar :)) "
Ik zou echt niet zomaar weggaan, eerst om uitleg vragen. Raar gedoe dat bedrijf.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:36

Zo dan, ik zou ook zeggen wegwezen daar. Lekker op zoek naar een ander bijbaantje. Zijn er gelukkig zat te vinden. Ik zou een mailtje sturen dat het niet netjes is dat ze zo met je communiceren en dat je daar niet van gediend bent.

Whatsapp moet ze inderdaad kunnen laten zien. Ben erg benieuwd haha, ik denk dat ze zelf iets zijn vergeten en het nu op jou willen afschuiven ofzo. Of in ieder geval lijkt het daar heel erg op.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:46

Dit gaat wel heel erg vervelend zeg....

Heb je een oproepcontract met 0-uren? Of wel met een vast aantal uren? Want bij 0 uren kun je sowieso nee zeggen als ze je inroosteren op dagen dat je niet kan. Je bent ze dan immers niet verplicht te werken.

In je proeftijd mag je zonder opgaaf van reden je baan opzeggen, zonder opzegtermijn. Wel is het zo netjes om dan die week nog af te maken (dus stel je zegt vandaag op en je moet vrijdag werken, dat je dan dus ook gaat werken).

Ik zou maken dat ik weg kom bij zo'n bedrijf in ieder geval!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 18:27

Het is 0 uren ja...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:32

Wat een rare manier van doen daar.
Als je er nog een gesprek over aan wilt gaan met hun, zou ik dat doen. Niet dat jij je hoeft te verantwoorden, maar je kan die mensen vast laten zien dat jij geen telefoontje hebt gekregen (nummers die je gebeld hebben staan vast nog wel in je telefoon) en qua whats app kun je inderdaad vragen of ze dan willen laten zien dat jij de groep verlaten hebt, dat moet in dat gesprek nog wel zichtbaar zijn dan.

En als je geen zin hebt in verder gedoe en je te verdedigen, zou ik ook zeggen laat maar. Er is vast en zeker wel iets anders te vinden qua bijbaantje.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 10:34

Heb een mailtje gestuurd dat ik niet weer kom, en heb donderdag een sollicitatiegesprek voor een nieuwe bijbaan!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:55

Fijn dat je waarschijnlijk ergens anders kan gaan werken! Als het zo begint zal het ook niet beter worden.

iirrssjjee schreef:
Dit gaat wel heel erg vervelend zeg....

Heb je een oproepcontract met 0-uren? Of wel met een vast aantal uren? Want bij 0 uren kun je sowieso nee zeggen als ze je inroosteren op dagen dat je niet kan. Je bent ze dan immers niet verplicht te werken.

In je proeftijd mag je zonder opgaaf van reden je baan opzeggen, zonder opzegtermijn. Wel is het zo netjes om dan die week nog af te maken (dus stel je zegt vandaag op en je moet vrijdag werken, dat je dan dus ook gaat werken).

Ik zou maken dat ik weg kom bij zo'n bedrijf in ieder geval!

Hier wilde ik toch nog op reageren. Ook bij een nuluren oproepcontract ben je namelijk verplicht om te komen werken wanneer je opgeroepen wordt.

Dit is het verschil met een contract met voorovereenkomst, dan is er geen plicht om te komen werken bij een oproep.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:52

Fijn dat je donderdag een sollicitatiegesprek hebt voor een potentiële nieuwe bijbaan. Hopelijk is dit bedrijf een stuk beter en eerlijker in hun communicatie naar jou toe. Gelukkig deed dit probleem zich al voor in je proeftijd en kun je gemakkelijk opstappen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 21:53

Ik wil toch even een update geven, ik ben aangenomen bij het bedrijf waar ik een sollicitatiegesprek had, en ik heb ook nog eens te horen gekregen dat ik in ieder geval de komende 2 jaar recht heb op de maximale aanvullende studiefinanciering! Is dus allemaal goed gekomen :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:42

+:)+

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:53

Goed gedaan ts!