uitkering trekken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 15:01

Ik woon inderdaad bij mijn ouders, maar ik ben 23, en dus meerderjarig.

De reden waarom ik geen uitkering krijg is dat ik met mijn onwijs stomme kop zelf ontslag heb genomen toendertijd.
Het hele verhaal zal ik jullie besparen, maar het komt erop neer dat ik geen andere uitweg zag, ik werd op mijn werk zo de grond in getrapt en geïntimideerd toen ze me niet meer nodig hadden. Ik heb het nog een hele tijd volgehouden om gewoon te gaan, maar op een gegeven moment besloot ik thuis te blijven en me ziek te melden (contract duurde nog maar 1,5 maand toen), en zelfs daar werd ik niet met rust gelaten. Brieven, telefoontjes noem maar op. En op een geven moment ben ik dus gezwicht en heb ik ontslag genomen.
Nog steeds mijn grootste fout geweest....

Ik wist toendertijd al wel dat er iets aan de hand was met me, maar ik was er van overtuigd (ook door mensen uit mijn omgeving), dat ik me er gewoon overheen moest zetten en dat het wel over zou gaan. Fout gedacht.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:07

Scum schreef:
Ik ken mensen die echt heel goed toneel kunnen spelen en fluitend door zo'n keuring heen komen hoor. Verward


Moeten ze dan niet iig een verklaring van de huisarts hebben? Dit geval ging om zelfdiagnose van Pfeiffer, terwijl een huisarts dat wel/niet aan kan tonen. Daar klets je jezelf niet doorheen, dat heb je of dat heb je niet.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 12:52

Miran schreef:
Gewoon benieuwd: Bij welk soort vrijwilligerswerk ben je dan wel beschikbaar voor werk? In de avonduren? In het weekend? Zo nu en dan? Toen ik ineens zonder werk kwam, had ik opeens zeeen van tijd die ik daarvoor dus echt niet had, die had ik graag nuttiger ingevuld. Had ook leuk gestaan op mijn CV. Ik ben wel, zoals de jaren ervoor, meegeweest als vrijwilliger voor een ruiterkamp voor gehandicapten, maar heb netjes opgegeven dat ik op vakantie was.

Zoals ik het geschreven had, is zoals ik het gelezen had (maar ik moet eerlijk bekennen niet altijd even tevreden te zijn over vnl het CWI).



Bij het UWV kun je het boekje "Nu heb ik alle tijd voor vrijwilligerswerk" krijgen. Daarin staan alle voorwaarden waaraan je moet voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 13:41

Miran"]
[quote="Scum schreef:
Ik ken mensen die echt heel goed toneel kunnen spelen en fluitend door zo'n keuring heen komen hoor. Verward


Moeten ze dan niet iig een verklaring van de huisarts hebben? Dit geval ging om zelfdiagnose van Pfeiffer, terwijl een huisarts dat wel/niet aan kan tonen. Daar klets je jezelf niet doorheen, dat heb je of dat heb je niet.
[/quote]
Ik heb ME
Maar zou ik een wao uitkering willen moet ik toevallig een aardige arts tegen komen, anders zal het nooit lukken.
Toch heb ik een verklaring van een Professor van Maastricht.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:41

Dan vind ik dat jij gewoon wao moet krijgen als je dat wilt (aannemende dat hij professor in de medische wereld is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:43

Ja was proffessor in het ziekenhuis van Maastricht die onderzoek heeft gedaan naar ME
En Me is (geloofs sinds 96) een erkende ziekte, tock is een WAO uitkering krijgen niet makkelijk.
Gelukkig is het bij mij nog niet van toepassing, maar een kennis van mij heeft er toch erg veel moeite mee, terwijl zij ook ME heeft wat ook door die prof is geconstateerd.

Dus het is NL allemaal erg krom.

Ik denk als je lekker kan l*llen, je het zo voor elkaar hebt.
Maar ben je iemand die echt thuis komt te zitten zonder het te willen, dus geen zin hebt, of zo niet bent om te l*llen als brugman, je wel een pech kunt hebben.

Daarom ben ik ook fel tegen de mensen die het doen als ze best kunnen werken, die maken het stuk voor die mensen net als mijn kennis.

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:01

Dan ga ik me er ook nog maar even mee bemoeien.
Eind november eindigde mijn contract bij mijn vorige werkgever.
Omdat ik niet wist hoe lang ik thuis zou komen te zitten, heb ik toch maar een WW-uitkering aangevraagd. Ik heb er tenslotte vijf jaar voor gewerkt.

Solliciteer ik op MBO-banen, dan krijg ik bericht dat ik overgekwalificeerd ben met twee HBO-diploma's. HBO-banen zijn er in mijn richting bijna niet te vinden.
Vanaf 5 januari tot afgelopen vrijdag heb ik een tijdelijke baan aangenomen. Het was helaas maar voor drie weken, maar het is in elk geval wat. Sinds gisteren zit ik dus weer thuis en ik solliciteer weer verder.

Sorane schreef:
Basje,
Meningen zijn persoonlijk! En dit is mijn mening. Als ik in de WW kom dan zou het paard het eerste zijn wat de deur uitgaat.
Maar nogmaals dat is mijn mening.
En ik heb zelf nooit in de WW gezeten, mijn vriend helaas wel!


Ik zit dus zo kort mogelijk in de WW. Ik heb er jaren voor gewerkt, dus vind ik dat ik er ook recht op heb. En om deze korte tijd dat ik een WW-uitkering ontvang mijn paard de deur uit te doen, vind ik nonsens.
Dan heb ik volgende maand weer werk, maar geen paard meer.
Ik kan het zelfs nog erger zeggen, ik rijd BMW en niet eens het oudste type. Ik heb een eigen huis en niet eens een tussenwoning of een flatje. En toch heb ik een WW-uitkering aangevraagd. Zonder inkomen kan ik geen particuliere ziektekostenverzekering betalen en onverzekerd rondlopen vind ik ook geen prettig idee.

Maar goed, volgens jou ben ik blijkbaar onopgevoed en lui...
Ik was ook echt liever aan het werk, maar het werk ligt, vooral in het noorden, niet voor het oprapen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:11

Ik zit in de WW......... althans dat moet ik nog afwachten, de aanvraag loopt.... maar omdat ik zelf in mijn proeftijd opgezegd heb is de kans vrij groot dat ik niet in aanmerking kom........ ook al kan ik bewijzen dat Sandd een hele slechte werkgever is........ Ik moet nog steeds mijn salaris over december krijgen.......bijvoorbeeld

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 12:13

Hier is het hetzelfde verhaal als bij Kitty. Harmen zijn contract werd ook niet verlengd.
Hij heeft nu een tijdelijke baan (3 mnd). En toch een WW uitkering aangevraagd. Om dezelfde redenen die kitty aangeeft.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:33

gijsenkim schreef:
Ik zit in de WW......... althans dat moet ik nog afwachten, de aanvraag loopt.... maar omdat ik zelf in mijn proeftijd opgezegd heb is de kans vrij groot dat ik niet in aanmerking kom........ ook al kan ik bewijzen dat Sandd een hele slechte werkgever is........ Ik moet nog steeds mijn salaris over december krijgen.......bijvoorbeeld


Op zich hoeft het niet te betekenen dat als je zelf ontslag neemt, je per definitie geen recht op ww hebt, maar dat is idd afhankelijk van de omstandigheden. Een baas die niet betaald bijv. is op zich een hele goede reden. Maar ik ben wel eerlijk: het ligt ook aan de beoordelaar of je wel of niet iets krijgt, en hoe de situatie is geweest.

Ik duim voor je!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 19:38

runningkawa schreef:
Ja was proffessor in het ziekenhuis van Maastricht die onderzoek heeft gedaan naar ME
En Me is (geloofs sinds 96) een erkende ziekte, tock is een WAO uitkering krijgen niet makkelijk.
Gelukkig is het bij mij nog niet van toepassing, maar een kennis van mij heeft er toch erg veel moeite mee, terwijl zij ook ME heeft wat ook door die prof is geconstateerd.

Dus het is NL allemaal erg krom.

Ik denk als je lekker kan l*llen, je het zo voor elkaar hebt.
Maar ben je iemand die echt thuis komt te zitten zonder het te willen, dus geen zin hebt, of zo niet bent om te l*llen als brugman, je wel een pech kunt hebben.


Daarom ben ik ook fel tegen de mensen die het doen als ze best kunnen werken, die maken het stuk voor die mensen net als mijn kennis.


WAO is trouwens pas van toepassing na 52 weken ao te zijn geweest (ehm, sorry, ik bedoel dus arbeidsongeschikt, vak-afwijking, alles met afkortingen, ha ha) daarna volgt een keuring.

Heel veel mensen denken dat als ze niet kunnen werken (om wat voor reden dan ook) dat een reden is om in de wao te komen. Helaas werkt het zo niet. Ik heb weinig verstand van de WAO (ander gebied) maar wat ik weet is dat men niet gaat kijken naar wat je NIET kunt, maar naar wat je WEL kunt.
Heb je bijvoorbeeld altijd gewerkt als secretaresse met veel druk en deadlines, en die job kun je niet meer aan wegens psychische problematiek, dan zou je bijvoorbeeld nog heel erg goed kunnen werken als bonzaiboompjesknipper (dat is ECHT een functie!!). Je gaat dan alleen in salaris achteruit. Nou, je huidige salaris - het salaris wat je kunt verdienen als bonzaiknipper, bepaalt het wao afkeuringspercentage.

Het kan dus best zijn dat als je het minimumloon verdient, en je bent niet geschikt voor je werk, maar wel voor werk in het algemeen, dat je 0% wao krijgt.

tis maar dat jullie het weten... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:31

Ja dat wist ik Lachen
Maar voor mij mogen ze dan misschien ooit in de toekomst dan toch wat anders gaan zoeken, wens ik ze ook vast veel succes (en mezelf nog meer), want ik zou niet weten wat ik wel kan, als ik dit werk niet meer kan.
Ik hoop maar dat het zover niet hoeft te komen.

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 02:34

Hoop voor degene die nu de werkplaats van hun dromen hebben dat jullie nooit in een dergelijke situatie terecht komen dat je van een uitkering moet rond komen....
Heb zelf jaren in de paarden gewerkt, vanwege artrose en een hernia in mijn rug moest ik daarmee stoppen, ook toch nog een jaar in een keuken gewerkt waar het contract niet voor is verlengd, en nu heb ik een uitkering...en kom niet aan de bak..
te oud,
te weinig ervaring,
de juiste papieren niet,
en ga zo maar door...
Nu ga ik komend school jaar weer beginnen aan een opleiding, welke? weet ik nog niet precies maarja je moet wat om aan het werk te kunnen gaan.
Bij de CWI vonden ze het beste dus tot die tijd heb ik "vakantie" neem maar van mij aan..die muren..daar wordt je gek van...
Ja ik weet hoe het is en ik weet ook hoe het voelt om met een bepaalde blik aan gekeken te worden...
Maar vergeet niet dat je nooit kan zien aan de buitenkant hoe een mens aan de binnenkant in elkaar zit....
Dit is geen aanval...puur en enkel mijn ervaring...
Ik zal maar achterwegen laten waarom Woestein voor mij een noodzakelijk iets is...dat is zeer persoonlijk en gaat niemand wat aan...

Wat een bijkomend voordeel is...ik kan hele dagen BOKken.....Haha!

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:40

runningkawa schreef:
Ja dat wist ik Lachen
Maar voor mij mogen ze dan misschien ooit in de toekomst dan toch wat anders gaan zoeken, wens ik ze ook vast veel succes (en mezelf nog meer), want ik zou niet weten wat ik wel kan, als ik dit werk niet meer kan.
Ik hoop maar dat het zover niet hoeft te komen.


tja, en DAT is nu namelijk het rotte van die keuring, je krijgt de meest rare functies te zien waar je dan klaarblijkelijk wel mee vooruit kunt.
Dus ook dingen als dus die bonzaiboompjesknipper, haringinlegger (whatever that may be) gordijnenversteller en kopieeërder....

Nu met de strengere keuringen enzo denk ik dat het heel erg met je gesteld moet zijn wil je in aanmerking komen hoor!
Hoe oneerlijk het ook zal zijn.

Reeël? Nee, en realistisch al helemaal niet, maar wie zijn wij? Scheve mond