Laptop kan niet updaten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Laptop kan niet updaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 13:19

Mijn laptop, een HP Stream 11-R001ND kan de systeem update niet doen (Windows).
Hij geeft aan dat er te weinig geheugen is. Nou gebruik ik deze laptop zakelijk, en staat er zeer weinig op, alleen wat excel bestanden.
Geheugengrootte is 2GB en de opslag 32GB. Hij zegt 8GB nodig te hebben voor de update.
Alle onnodige bestanden heb ik er al af gegooid. Hij is van december 2015 en ik heb hem nog wel even nodig :+
Kan het kwaad als de update niet wordt uitgevoerd?

maava

Re: Laptop kan niet updaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:36

Kan je niet tijdelijk bestanden op een externe hardeschijf zetten?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:06

Hoeveel vrij geheugen heb je?
Die 32 gb zijn standaard, maar als je daarvan nu nog maar 3 vrije gb over hebt, dan gaat het niet lukken :)

Wanneer krijg je die popup? Bij het opstarten of wanneer je zelf aangeeft te willen updaten?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 14:43

Ik heb maar een paar honderd MB in gebruik :+ Er staat werkelijk helemaal niks op behalve een stuk of 15 word en excel bestanden. Ik heb de prullebak, coockies ed. al gewist.
Ik ben dus bang dat het werkgeheugen te klein is (2GB terwijl er 8GB nodig is).
Als ik zeg, update maar zegt hij 'te weinig geheugen'...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:51

Je hebt gegarandeerd geen 8 Gb werkgeheugen nodig om te updaten. Het kan maar zo dat je harde schijf zo is ingedeeld dat hij je update op een te klein deel probeert uit te voeren. Geen handige familieleden in de buurt?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 19:06

Werkgeheugen 8gb is inderdaad onzin.

https://www.malwarebytes.com/

Probeer met deze eens een volledige scan te doen, vaak is er dan een programma dat er niet hoort :)

Geeft hij die melding bij het opstarten? Heb je zelf om een update gekozen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wauw dit is heel bijzonder, er is bijna 25GB in gebruik. Door wat dan?! De update heeft 5GB nodig.
C schrijf opruimen al gedaan (en 25mb op gewonnen), is nu aan het comprimeren.
Hoe kan ik zien waar die 25GB voor gebruikt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:55

Je gedownloade 10 heeft veel geheugen in gebruik.
Zet er een geheugenbank bij en dan lukt het wel
Heb er zelf een SSD ingezet en dat gaf flink wat ruimte extra+snelheid. (250 GB)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 22:25

Maar waar wordt al die ruimte door gebruikt dan :') snap er niks van
Edit: of bedoel je dat het door windows 10 wordt ingenomen? Dat stond er al op toen ik hem kocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 23:42

Je kan de gebruikte bites ook op een andere manier op je C of D schijf verdelen.
Meestal levert dit op dat er toch geheugen bij moet. Je kan ook apart een losse harde schijf eraan hangen en dan de update uitvoeren, alleen blijf je dan tobben.
Op de bijgaande foto's zie wat ik aan schijfruimte heb staan
heb een Dell Latitude E6500 in gebruik.
Je hebt weinig geheugen op je laptop staan.
Afbeelding
Afbeelding
Mijn C schijf wordt puur voor de programma's gebruikt.
De D schijf voor de rest als foto's, Word, gedownloade en PDF bestanden.
Niet updaten kan inhouden dat het werken met je laptop lastiger wordt. Windows is nog steeds aan het sleutelen aan zijn 7, (8 )en 10.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 10:39

Ja heb niet veel ruimte nodig vandaar deze gekocht. Wist ik veel dat alle andere programma's zoveel ruimte in nemen haha. Hij is vannacht aan het fragmenteren geweest, ga zo kijken hoe hij erbij staat.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:27

en? ik ben benieuwd :)

let op- er staat dat de update 14gb nodig heeft. Windows 10 neemt ongeveer 20-25 gb in beslag. Dat betekent dat je in het beste geval, als hij geupdate wordt, 12 gb overhoudt. Je hebt dan programmas nodig, bijvoorbeeld office- weer 3 gb weg. Nog maar 9 in het beste geval, en dan heb je nog andere essentiële programmas en drivers nodig. Met enig geluk hou je dan nog een paar gb over :+

Misschien is het toch handiger om even te kijken naar een externe opslag :)

Edit: spelfout eruit gehaald

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:34

Mijn computer is hierdoor gecrasht, ik had alles naar een externe harde schijf gezet, maar hij deed dus niks meer.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:36

Het kan zijn dat hij voor de update veel nodig heeft, maar dat betekent niet dat hij die ruimte na de update nog in gebruik houdt. Soms heeft hij voor het updaten zelf ruimte nodig voor bijvoorbeeld kopieën van bestanden.

Geïnstalleerde programma's nemen inderdaad redelijk wat ruimte in. Wat heb je aan programma's erop staan? Wellicht dat je daar nog wat van kan verwijderen.
Je kan bij "Programma's en onderdelen" (via configuratiescherm) kijken wat er allemaal op staat, en soms staat er ook bij hoeveel ruimte deze programma's in nemen. Niet lukraak dingen verwijderen, dat kan gevaarlijk zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 01:49

nynke55 schreef:
Mijn computer is hierdoor gecrasht, ik had alles naar een externe harde schijf gezet, maar hij deed dus niks meer.

inderdaad niet lukraak dingen omzetten (en zoals Century zei: verwijderen), maar in dit geval lijkt het me geen overbodige luxe om wat dingen, met name gewoon bestanden naar externe schijf om te zetten, en de upgrade te doen over de externe schijf. Toch weer wat extra ruimte op de laptop (al is het alleen tijdelijk), en een backup is nooit weg.

Nu heeft de upgrade 14 gb nodig- maar windows 10 wordt niet ineens 14 gb groter. Die ruimte heb je echter nu en waarschijnlijk met volgende updates echter wel nodig.

sommige apps en programma's kun je ook op zo'n schijf zetten, maar dan moet je telkens die externe schijf hebben om dat programma te kunnen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:56

Beter is het om het geheugen uit te(laten) breiden. Verder sinds ik in mijn laptop een SSD heb zitten start ie met 20 seconden op :) en werkt ie een stuk prettiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:12

Ik zie hier al een paar keer staan dat je je. Geheugen uit zou moeten breiden.

Maar Windows 10 heeft genoeg aan 2gb.

Wat je wel echt moet doen is een extra of grotere harde schijf. Een Ssd( hele snelle harde schijf) is uiteraard prettig maar voor wat jij doet een beetje overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:00

Nee hoor
Valt wel mee, maar als je (veel) op met een laptop werkt is snelheid alleen maar makkelijk :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 13:36

Laptop is snel. Er staan geen programma's op behalve de standaard voor-geïnstalleerde dingen. Enige wat ik er op heb is een stuk of 15 word en excel bestanden. Ik heb wel een externe schijf van 1 terrabite, zou dat voldoende zijn :+ nee grapje. Ik wil eigenlijk geen externe schijf er aan houden aangezien de laptop in een krappe kast staat. Vandaar ook 11 inch kleine laptop. Ik kan wel even kijken of ik een SD kaart met wat geheugen erin kan doen.
Ik heb nog geen reactie van het bedrijf waar ik de laptop heb gekocht. Dat geef ik even wat tijd, en dan evt HP mailen? Pff wat een gedoe
Edit: met fragmenteren was er ong. 200MB vrij gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:42

Heb dit grapje met mijn desktop gehad vandaar dat ik wist dat defragmenteren niet veel zou helpen.
Had werkelijk alles eraf gesloopt incluis wat oude spelletjes, maar kreeg hetzelfde verhaal, te weinig geheugen.
Tja er is altijd baas boven baas ^)

odD_Fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:00

Twee dingen moet je niet door elkaar gaan gooien: je hebt werkgeheugen (2GB in dit geval) en opslag/schijfruimte (32GB in dit geval). Werkgeheugen speelt voornamelijk een rol in de snelheid van de laptop. 2 GB is minnetjes, maar mag verder niet zo'n probleem zijn. De 32GB opslag is wel heel erg weinig. De gemiddelde windows 10 installatie gebruikt tussen de 50 en 100GB.
Om ruimte vrij te krijgen kun je in dit geval niet heel veel anders dan programma's (tijdelijk) te de-installeren. Je kan ook in de schijfopruiming op het tweede tabblad (meer opties) herstelpunten verwijderen. Dit kan soms aanzienlijk ruimte opleveren.
Geheugen en/op harde schijf uitbreiden is bij dit soort laptops vaak niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:30

Dat laatste wist ik niet.
Ben een beetje verpest met een ICT er in de familie en krijg meestal zijn "oude" laptop, voorzien van wat extra's en weet dus niet beter.
De desktop leverde een lelijk woord op bij omzetten naar 10.
Heb m ingeruild voor een Dell Vostro 400 :D met zover ik weet wat extra opslag.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:44

Er kan een micro SD in. Daar heb ik er ergens hier nog wel een van liggen. Gaat dat helpen?
Ik weet dat 32GB voor een laptop weinig is, maarja ik heb ook maar erg weinig ruimte nodig voor mijn bestanden. Niet te weten dat de updates alle ruimte in beslag gingen nemen, dan had ik wel meer ruimte genomen uiteraard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:37

Programma's van een advertentie kaart laten opstarten is geen optie. Dit is toch echt een geval van een grotere harde schijf je je laptop ( laten) zetten.

odD_Fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:41

Je kan het proberen met een sd kaartje, maar ik vrees dat hij de ruimte toch echt op de c-schijf nodig heeft. Heb je de herstelpunten al opgeruimd?