Mogelijk broertje overleden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:04

TS ik ben heel benieuwd hoe je er inmiddels zelf in staat? Nog iets veranderd in de situatie?

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:42

Storm schreef:
Dat denk ik helemaal niet. Ik denk dat je best antwoorden kan geven, inderdaad niet tijdens het regelen van de uitvaart, maar wel langer daarna. Contact hoef je niet te houden maar antwoorden zijn wel zo eerlijk om te geven. Het moet vreselijk zijn voor de geadopteerde zus om voor altijd vragen te hebben, ook met betrekking op erfelijke ziektes enzovoort.


@storm: ik hoef helemaal niets. Ik vind het vervelend dat jij jouw mening aan het doordrammen bent. Het was mijn weldoordachte beslissing om geen contact te willen. Nee is ook een antwoord he! Dat jij het anders zou doen is je goed recht, maar wil jij mijn keuze alsjeblieft respecteren. Verder stel ik voor om weer terug te gaan naar de kwestie van TS.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:46

Nee, inderdaad. Het is een dochter van jouw moeder, dus haar verantwoording. Heb jij verder weinig mee te maken en hoef je je zeker niet schuldig over te voelen. Ik denk dat ik haar wel die antwoorden had geprobeerd te geven, maar van mij uit zou er ook zeker geen contact hoeven te zijn.

Maar in de situatie van TS vind ik het toch nog net iets anders. De halfbroer is overleden en de familie van die halfbroer is geen familie van TS en dan is het nog maar de vraag of het uberhaupt wel een halfbroer is.

Anoniem

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 00:28

Ik vind de situatie van Wdj ook compleet anders: ik snap ook helemaal dat jij als dochter geen behoefte hebt aan contact met een totale vreemde die voortgekomen is uit een deel van het leven van je moeder dat zij nooit met jou heeft gedeeld. Als je dat contact wel was aangegaan dan was dat ook goed geweest, maar om haar nou een schuldgevoel aan te praten omdat zij haar moeder gewoon wil herinneren zoals ze voor haar was vind ik ook wel vrij apart...

Bij de TS heb je als extra probleem dat het überhaupt niet eens zeker is of die halfbroer wel echt een halfbroer is - of gewoon een complete vreemde. Ook is niet duidelijk wat voor contact de vermeende vader en de mogelijke moeder met elkaar gehad hebben, en of het op basis daarvan in te schatten is of die moeder wel echt zit te wachten op iemand die ze niet kent en waar ze ook geen familie van is (de TS) uit dat deel van haar verleden. En dat alles geldt dan alleen nog maar als de zoon inderdaad dezelfde vader had als de TS.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 01:03

Citaat:
Hierop heeft hij gereageerd met de mededeling dat ik ook nog mogelijk een half broertje heb waar bijna niemand van af weet. Er is nooit een dna test gedaan.

Dus het is niet bekend of de overleden jongen wel echt je halfbroertje is/was.

Stel het is wel zo en niemand in de familie (behalve zijn moeder...) weet dat hij een andere vader heeft.
Wat zal het zijn familie doen (lees: zijn vader die hem heeft opgevoed, overige broertjes/zusjes enz) als er iemand aanklopt die een vermoeden uit dat jouw vader mss de zijne is?
Straks de hele familie overhoop omdat jij opduikt terwijl er geen DNA test meer gedaan kan worden en dus je nooit meer met zekerheid kan zeggen dat hij jouw broertje was.

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:37

Ze kan de moeder toch benaderen via fb? En niet direct alles open neerzetten maar vragen om contact? Dan kan ze altijd nog naaraanleiding van haar reactie besluiten wat ze er verder mee doet.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:24

Ik zou toch contact proberen te zoeken. En dan voorzichtig dingen vragen. Mogelijk krijg je geen antwoorden, maar mogelijk ook wel. En dat kan je rust geven. Bij geen antwoorden weet je ook dat het je het af moet sluiten.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 05:13

Ik zou het juist laten. Die mensen zijn in de rouw, waarom zou je dat willen verstoren? Als die jongen nog leefde zou ik het anders zien, maar nu?

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:04

lieveli schreef:
Ik zou het juist laten. Die mensen zijn in de rouw, waarom zou je dat willen verstoren? Als die jongen nog leefde zou ik het anders zien, maar nu?

Ik zou gewoon vragen of de vader van dat broertje die en die zou zijn. Pas daarna evt meer vertellen. Maar zo zie je maar hoe verschillend mensen zijn.

DNA_onbekend
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 10:40

Goof schreef:
TS ik ben heel benieuwd hoe je er inmiddels zelf in staat? Nog iets veranderd in de situatie?



Er is in de tussentijd niks veranderd. Ook weet ik nog niet wat ik precies ga doen. Wel heb ik goede adviezen in dit topic gekregen. Zoals dat als ik contact wil opnemen ik dat misschien beter met zijn moeder kan doen dan als met zijn broer. Wel zou mijn vader daar gewoond hebben waardoor de oudere kinderen dus van mijn vader af moeten weten.

Wel vind ik dat sommige in dit topic erg makkelijk roepen " ach joh je kent hem toch niet" en "het is niet eens zeker dat het zo is". Als het zo makkelijk was, zou ik niet een topic openen en dit ook nog eens doen onder een schaduwaccount.

Voor nu met oog op de aankomende feestdagen en dus een zware tijd voor de nabestaanden laat ik het even rusten. Ik denk wel dat ik eind januari/februari contact op ga nemen met zijn moeder.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:04

Ik heb niet alle reakties gelezen, maar...

Ik snap je dilemma, contact opnemen of niet.

Als ik jouw was er eerst heel zeker van zijn, of het inderdaad gaat om de juiste persoon, er zijn meer mensen die X heten.

Daar komt nog bij, als het heel recent is, zou ik het zeker een afkoelperiode geven.

Bovendien moet je je realiseren dat moeders het niet leuk vinden als ze er achter komen dat vaders een affaire heeft gehad. Misschien weet ze er niks van, en dacht ze dat hij alleen met haar een relatie had. Denk er aan, dat dat als een harde klap komt, ze heeft dan niet alleen te maken met het verlies van haar zoon, maar ook schade aan vertrouwen. Wil je dat wel iemand aan doen? Wat wil je er mee bereiken, je halfbroertje zul je nooit ontmoeten. En over welke leeftijd hebben we het, was je broertje een baby, kleuter of was het al een tiener. Dit speelt ook mee. En waar is hij aan overleden, een ongeluk of een ziekte, mocht het een erfelijke ziekte dat maakt de situatie ook weer anders.

Ik ben zelf moeder, als een kind van mij zou overlijden, zou ik mentaal zo zwaar hebben en als zulk informatie er dan ook nog bij op komt, kun je me weg brengen. Denk er dus goed over na, want uiteindelijk wat wil je er mee bereiken? Zit die moeder wel te wachten op het kind van de "ander"? Terwijl ze het hare heeft verloren. Zulk verdriet zit zo diep, dat we niet over een paar maandjes spreken. (en ook niet jaren)

Ik snap ergens je nieuwsgierigheid naar je halfbroertje, wie hij was en wat hij leuk vond. Doch denk ik dat je het een plekje moet geven. Ik kan niet herleiden uit je profiel hoe oud je bent, maar ik vermoed dat je nog een tiener bent, klopt dat? Probeer het te laten rusten, als je tzt oud genoeg bent en zelf moeder kun je altijd nog kijken of je contact kunt opnemen.

Ik wens je veel wijsheid toe.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:08

Je hebt gevonden via facebook wie zijn familie zijn, misschien kan je via facebook proberen wat verder te graven? Iets dat aanleiding kan geven op dat je vader ook zijn vader was? of probeer eens google of dergelijke, misschien is er wel iets van informatie beschikbaar te vinden

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:57

Weet/wist die jongen wel dat hij een andere vader had?
Zou hij anders zelf niet op zoek zijn gegaan naar zijn (dus jouw) vader?
Heeft hij nooit contact gehad/gezocht?

Jouw vader uit een vermoeden.. ik heb een relatie gehad met haar en zij heeft daarna een kindje gekregen; dus het zou wel eens van mij kunnen zijn.
Mss weet die vrouw zeker dat het niet van jouw vader is en is er daarom nooit contact geweest tussen hun beide.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:08

TS: Wat wil je bereiken met de wetenschap of het wel of niet zo is? Kun jij ermee leven als je geen reactie krijgt?

DNA_onbekend
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:31

Ik heb heel bewust even niet meer gereageerd om het te laten rusten.

@BridgetF Ik weet zeker dat het de juiste personen zijn. Ik weet niet waaraan hij overleden is. Ik wil geen nieuwe familie. Enige wat ik wil weten of ik een half broertje heb/had. Ik neem het dan namelijk mijn vader erg kwalijk dat als het zo is, dit achter gehouden is voor mij. Ik ben geen tiener meer. Ik ben een dertiger ;)

Thecat Bedankt voor je tip. Ben helaas geen verdere info tegengekomen.

@Brainles geen idee. Wat ik weet is dat zijn thuissituatie niet stabiel was en zelfs opgegroeid is in een pleeggezin.

@winged Zie bovenstaande. Ja geen antwoord is ook een antwoord. Dan kan ik in ieder geval voor mijzelf zeggen dat ik er alles aan gedaan heb om mijzelf uit onwetendheid en onzekerheid te halen.

Er zijn nu een paar weken voorbij. Ik denk nog steeds eraan om zijn moeder een berichtje te sturen eind januari/februari.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:47

Dat berichtje aan de moeder zou ik sturen maar verder, je zegt dat je het je vader heel kwalijk gaat nemen indien hij dit voor je verzwegen heeft!! En dan?? Misschien krijg je antwoord dat het idd om je halfbroer gaat en word je verschrikkelijk kwaad op je vader waarmee je, zoals je zelf aangeeft, weer ruzie hebt, elkaar dus niet meer ziet en het komt ook nooit meer goed. Waar kun je dan met je woede heen, ga je jezelf kapot maken?? Werkt niet en je verandert niets aan de zaken hoe ze er dan voor staan. Het zal inderdaad heel jammer zijn wanneer blijkt dat je een halfbroertje hebt gehad maar van de andere kant, zij hebben ook nooit van jou geweten of het heeft hun misschien niets uit gemaakt. Ik wens je veel wijsheid toe maar laat de woede je leven niet gaan overheersen, schiet je niets mee op.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:51

sneeuwpop schreef:
TS, wat wil je ermee bereiken als je contact op neemt met die familie?

Als je dat weet, dab de volgende vraag; Is de kans groot dat je dat kunt bereiken?

Dan nog de scenario's wat kan er gebeuren wanneer je contact zoekt met die familie?

Daarbij moet je ook goed nadenken over hoe dat voor hen zou kunnen zijn.

Zet alles op papier en probeer dan een doordachte keuze te maken.


Dat zat ik me ook af te vragen. Wat is wat jou betreft nou het meest positieve dat zou kunnen gebeuren en hoe groot is de kans dat dit gebeurt?

DNA_onbekend
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:57

Er is niks positiefs aan dit trieste verhaal. Wel wil ik gewoon weten hoe het zit en liever niet tot aan mijn graf in onwetendheid zitten terwijl ik zelf in de mogelijkheid ben om mijzelf uit onwetendheid te halen.
Ik ben een rechtdoorzee persoon die graag wilt weten hoe het zit. Zeker als het om mijzelf gaat. Zo kan ik later wanneer ik de mogelijkheid niet meer heb om erachter te komen niet denk had ik maar...

Verder is de kans zeer aanwezig dat ze niks erover kwijt willen, dat is ook goed, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

@bigone zit heb inmiddels geen contact meer met mijn vader. Maar ook al zou ik dat wel hebben, dan zou dat toch mijn goed recht zijn om daar boos over te zijn? Dan hoef ik mijn eigen gevoel toch niet opzij te zetten om hem maar te pleasen zodat we geen ruzie krijgen? Terwijl hij 1 diegene is die dingen heeft verzwegen en 2 het kenbaar heeft gemaakt via een apje...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 18:36

Maar met recht doorzee, kun je wel eens wat mensen heel hard kwetsen.

Onwetendheid..... je weet iig dat hij al is overleden, dus wat wil je dan nog weten???

Anoniem

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:01

Als ikzelf in jouw schoenen zou staan, zou ik zijn moeder een brief sturen. Misschien wil ze er inderdaad niets over kwijt, maar het kan ook zijn dat ze het juist fijn vindt over hem te vertellen. (Wie zijn wij eigenlijk om dat hier voor haar te beslissen?) Je kunt haar in de brief condoleren, aangeven dat je snapt dat dit heel moeilijk voor haar is en ook vast zeggen dat je het begrijpt als ze (nog) niet in staat is te reageren op je brief.

Overigens kan je met dit soort afstammingsvragen ook terecht bij het FIOM, mocht je het toch erg lastig vinden om het helemaal in je uppie te doen. Zij hebben er ervaring mee en kunnen je begeleiden en helpen. https://fiom.nl/afstammingsvragen

DNA_onbekend
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 19:05

Ik begrijp best hoe je met mensen moet communiceren. Dat komt wel goed. Ook heb ik daarover verschillende tips gekregen waarvoor nog steeds mijn grote dank! In al mijn reacties staat uitgelegd wat en waarom.

Ik persoonlijk vind het eigenlijk raar en krijg het gevoel dat veel bokkers vooral denken "ach joh hij is toch al dood en je kent hem niet dus wat kan jou het schelen" houding hebben. Deze geven aan dat ik empathie moet hebben voor de nabestaanden. Dat heb ik ook zeker, dit heb ik ook meerdere malen aangegeven in diverse reacties. Wel voel ik mij niet begrepen door diezelfde bokkers en vraag ik mij af of mensen zich kunnen inleven als zij in mijn schoenen zouden staan?

Heel erg bedankt voor de tip safira! Ik ga de website bekijken!

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:12

TS ik zou het ook willen weten. Ik begrijp je heel goed. Zoveel mogelijk vragen beantwoord krijgen. Ik vind de reacties `wat heb je eraan` ook onbegrijpelijk. Ik vind het voorstel van Safina heel goed! Met een brief worden mensen niet voor het blok gezet, hoeven ze niet direct te reageren.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Mogelijk broertje overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:18

Ik denk dat het wel degelijk meerwaarde heeft om te achterhalen hoe of wat. Niet alleen emotioneel, maar ook op medisch vlak.

Denk hier goed over na. Idd met een brief en probeer hierin niet opdringerig over te komen, maar toon respect voor de ruimte van hun en geef ze de mogelijkheid het te laten bezinken.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:46

DNA_onbekend schreef:
Er is niks positiefs aan dit trieste verhaal. Wel wil ik gewoon weten hoe het zit en liever niet tot aan mijn graf in onwetendheid zitten terwijl ik zelf in de mogelijkheid ben om mijzelf uit onwetendheid te halen.
Ik ben een rechtdoorzee persoon die graag wilt weten hoe het zit. Zeker als het om mijzelf gaat. Zo kan ik later wanneer ik de mogelijkheid niet meer heb om erachter te komen niet denk had ik maar...

Verder is de kans zeer aanwezig dat ze niks erover kwijt willen, dat is ook goed, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

@bigone zit heb inmiddels geen contact meer met mijn vader. Maar ook al zou ik dat wel hebben, dan zou dat toch mijn goed recht zijn om daar boos over te zijn? Dan hoef ik mijn eigen gevoel toch niet opzij te zetten om hem maar te pleasen zodat we geen ruzie krijgen? Terwijl hij 1 diegene is die dingen heeft verzwegen en 2 het kenbaar heeft gemaakt via een apje...

Jij hoeft hem zeker niet te pleasen, dat bedoelde ik niet. Je opmerking dat je woest op hem zou worden indien je inderdaad een halfbroer zou hebben en hij het dus niet op tijd heeft verteld, ik vroeg me af wat je dan met die woede moet doen, kun je niets mee. Maar mocht ik in je schoenen staan dan zou ik ook zeker willen weten of er inderdaad een familieband was en vooral, of je vader tegen hun wel verteld heeft dat er nog een dochter was. Zo ja, dan hadden zij dus ook geen enkele behoefte om jou te leren kennen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 19:51

DNA_onbekend schreef:
Ik begrijp best hoe je met mensen moet communiceren. Dat komt wel goed. Ook heb ik daarover verschillende tips gekregen waarvoor nog steeds mijn grote dank! In al mijn reacties staat uitgelegd wat en waarom.

Ik persoonlijk vind het eigenlijk raar en krijg het gevoel dat veel bokkers vooral denken "ach joh hij is toch al dood en je kent hem niet dus wat kan jou het schelen" houding hebben. Deze geven aan dat ik empathie moet hebben voor de nabestaanden. Dat heb ik ook zeker, dit heb ik ook meerdere malen aangegeven in diverse reacties. Wel voel ik mij niet begrepen door diezelfde bokkers en vraag ik mij af of mensen zich kunnen inleven als zij in mijn schoenen zouden staan?

Heel erg bedankt voor de tip safira! Ik ga de website bekijken!


Zo zie ik het niet. Ik vraag me af wat je ermee wilt bereiken. Welk gevoel wil/ hoop je te veranderen?
Hoe verwacht je/ hoop je dat het is als die moeder over haar overleden zoon wil praten?
En dan, hoe groot is die kans dat het gaat zoals je wil. Dat het echt dat gevoel geeft of juist wegneemt?

Wel zou ik de familie nog tijd geven, voor je contact op neemt.