Na lang thuis(ziekte)weer werken, wie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Na lang thuis(ziekte)weer werken, wie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:48

Op de details ingaan wil ik hier niet, per pb wel!

Ik zoek ervaringen van mensen die na lang (jaren)thuis zitten weer terug aan het werk gegaan zijn.
En dan vooral na ziekte....
Hoe pakte je dit aan? Had je hulp? Wat vertel je wel/niet in een brief? Of op gesprek?

Ik sta hier dus nu voor en voel me er tamelijk alleen voorstaan.
Had fijne steun van uwv maar nu ben ik naar een ander geschoven(zo fijn, als ze opeens weer opnieuw postcodes verdelen)en nu sta ik onder een heks van een vrouw die mn dossier niet eens kent.
Mijn reintegratie bureau doet ook weinig ofwel ik moet t vooral zelf uitzoeken.
Nu wil ik beginnen met een thuisstudie maar soms zakt de moed me echt in de schoenen.

(ik heb geen soll. plicht, maar wil gewoon niks liever dan weer werken...)

BigOne

Re: Na lang thuis(ziekte)weer werken, wie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:51

Indien je niets liever wil dan werken dan moet je gewoon solliciteren, kort en duidelijk zijn in de brief en word je uit genodigd dan kun je vragen beantwoorden waarop 1 vraag altijd is waarom je zolang niet gewerkt hebt. Afhankelijk van de ziekte die je hebt gehad neem ik aan dat je alleen solliciteert op functies die je ook lichamelijk of geestelijk aan kunt. Je moet het toch zelf doen dus niet verschuilen achter het feit dat je nu te weinig hulp krijgt , gewoon aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:53

makkelijk gezegd, maar geeft niet je kent mn situatie niet.
Ik solliciteer overigens wel hoor.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:54

wees blij dat je dan geen soll plicht meer hebt, ik doe het zo :ik zet er op een kopje bijzonderheden op mijn cv en vermeld het. Als ik een baan erg graag wil zet ik dat er niet op maar vermeld het wel in een gesprek hoe en waarom!

En van die heksen moet je echt geen hulp verwachten is mijn bevinding.
Laatst bijgewerkt door kwita op 11-11-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:55

Ik ben nu weer thuis maar ik heb wel gesolliciteerd na mijn CVA dus ik kan je ergens wel "een ervaring" geven. Ik zat toen nog geen jaren thuis, inmiddels wel en ik heb ook overlegt met begeleiders of het voor mij weer mogelijk zou zijn om te werken en daaruit heb ik weinig veelbelovende info gehaald. In Theorie ben je niet verplicht om te zeggen wat je hebt (gehad) maar met een gat op je CV ga je wel de vraag krijgen waarom je X jaar thuis gezeten hebt.

Ik dacht bij de sollicitatie dat gewoon eerlijk zijn het beste zou werken maar helaas heeft dat heel erg in mijn nadeel gewerkt. Ik kreeg overigens wel de job maar zodra ze een ander vonden die geen medische voorgeschiedenis had werd ik zo'n beetje weg gepest. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:57

Ayasha wat verdrietig om te lezen dat je bent weggepest.
Is er geen leidinggevende geweest die dit kon voorkomen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:04

Het was de leidinggevende. :\
Ik ben toen een stapje hoger gegaan op aanraden van een andere leidinggevende die het geheel zag gebeuren. Die is toen ook met mij mee gegaan omdat hij het niet vond kunnen maar die man (hij was de hoogste in dat gebouw, was een bedrijf dat verschillende dingen deed en ook in verschillende provincies en gemeentes zat en elk "gebouw" zeg maar had een directeur.) vond dat hij zich daar niet mee kon bemoeien en om het nog meer te bevestigen, voegde hij daar aan toe dat hij wel begreep dat *pestende leidinggevende* koos voor zekerheid én dus het meisje zonder voorgeschiedenis...

Omdat het gewoon niet werkbaar was (paar voorbeelden; Ik had een contract van 8 tot half vijf, ik moest blijven tot 7 terwijl ik de namiddag geen opdrachten had gekregen maar om 4 uur ging hij ineens van alles geven dat nog absoluut af moest. Hij werd betaald voor over uren maar ik dus niet. :roll: Achteraf bekeken ben ik de idioot geweest om me zo lang te laten doen hoor. We moesten documenten op stellen. En door faxen. Ander meisje stelde ze op en faxte ze door, ik moest ze eerst laten controleren. Alle info stond er in maar vervolgens besloot hij dat iets toch vet gedrukt moest, dus deed ik het opnieuw, terug controleren, dan moest er weer iets anders en zo deed ik hetzelfde k*tdocument soms wel 5 keer dat zelfs mijn collega's zeiden "joh *leidinggevende* ga je niet wat ver?" maar dat vond hij niet. )
Ik heb me uiteindelijk ziek gemeld (ik werkte met weekcontracten) en mijn contract is niet verlengd. Ben daarop overigens wel door mijn man mee gesleept naar de neuroloog (die afspraak stond op het moment dat ik me ziek melde omdat het echt niet goed met me ging, had steeds blackouts) en daar was de conclusie dat ik mezelf een heel eind "terug gezet" had. :\

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:12

Allereerst heel erg vervelend dat je geen fijne begeleiding meer hebt bij het reïntegratieproces. Om zelf een goede passende baan te vinden is het belangrijk dat je goed weet wat je zelf wil en wat je aankan. Zet van te voren op een rijtje: Hoeveel uur per dag en per week je maximaal kan werken en schat dit eerst voorzichtig in, meer uren kan altijd nog als het goed gaat. Zijn er hulpmiddelen die je kunnen helpen bij het volhouden van werk, zoals een aangepaste stoel, muis en toetsenbord? Heb je afwisseling nodig tussen staan en zitten of kan je ook je gehele werkdag zitten of staan?
Als je al dit soort vragen hebt beantwoord kan je gaan nadenken over mogelijke functies. Er zijn subsidiemogelijkheden of proefplaatsingsmogelijkheden. Maar kijk ook heel goed de regeltjes na, want wat als je nu aan het werk gaat en het blijkt over een half jaar toch niet te gaan, ga je dan heel erg terug in inkomen? Dat moet je zien te voorkomen en dan is het soms beter om geen betaald werk te hebben.
Heb je eventueel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk om weer een beetje in het werkritme te komen en te kijken of je gezondheid werken aankan?
In elk geval veel succes, maar maak je niet gek met de gedachte 'ik moet werken', wat niet gaat, gaat niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:13

Ik lees even mee ... Ik ben nu 2 jaar thuis maar kom over enkele maanden ook in die situatie.

Het lijkt me erg moeilijk om dingen te verzwijgen, dat ligt niet in mijn aard, en sowieso zullen ze er toch achter komen, maar eerlijkheid omtrent je gezondheidsproblemen (die blijven opspelen in mijn geval) kunnen wel flink tegen je gebruikt worden.

Veel succes TS.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:14

Ga ervoor! Misschien is in jou situatie vrijwilligerswerk een goede stap om mee te beginnen.Zo kan je iets flexibeler aan het werk en bouw je toch ervaring voor op je cv op.

Ik weet niet wat je nu nog aan beperkingen hebt om in het arbeidsveld te intergreren en of die relevant zijn voor je baan maar ik neem aan dat je wel zoekt naar een baan die binnen jou vermogen ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:34

Vrijwilligerswerk doe ik overigens al jaren.
Ik weet ook wel waar mijn beperkingen en mogelijkheden liggen en durf/kan die ook wel benoemen.
(niet hier, haha).

Snap dat mensen die dit lezen zich misschien wel moeilijk een beeld kunnen vormen.

Het zou de bedoeling zijn dat het reintegratie bureau voor mij proefplaatsingen zou zoeken, echter moet ik zeggen dat ik zelf meer onderneem dan zij.
Ik kan prima een brief schrijven, maar ik mis dus werkervaring (ik ga niet terug mijn oude werkveld in..)en vind het gewoon best lastig om dan toch zelfvertrouwen te hebben.
Ik ga een thuisstudie doen en zoek werk in die richting, ook onbetaald of werk ervaringsplekken vind ik al helemaal goed.
Het is meer : wat zeg je, wat zeg je niet, waar begin je?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:41

Vanuit de andere kant (werkgever) wel ervaring, met gesprekken met potentiële kandidaten die er lang uit zijn geweest. Ik kan me helemaal vinden in daffieducks adviezen. Ik vind het heel prettig en professioneel als iemand zelf een realistisch beeld kan schetsen van de (on)mogelijkheden en daar over heeft nagedacht. Ook als dat 3 dagen in de week 2 uur per dag is bijv.

Aanvullend:
Eerlijk zijn duurt wellicht langer maar wordt hier enorm gewaardeerd.
Haal ook de 'plussen' uit je thuisperiode en weet die te benoemen. Denk aan eigenschappen of competenties waar je je bewust van bent geworden of in hebt ontwikkeld door je situatie, gebeurtenisssen waar je veerkrachtiger door bent geworden, etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:53

Het feit dat je al heel lang vrijwilligers werk doet spreekt zeker in je voordeel en ja, ik ken je situatie niet maar hoor wel van kennissen om me heen die ook in een soortgelijke situatie zitten/zaten dat ze het toch echt zelf moesten doen vandaar mijn reactie op jou vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:59

Geeft niet hoor bigone!
Juist fijn dat je meedenkt.
Had okmok vanochtend even een dipje nadat het reïntegratie bedrijf weer eens liet blijken niets te hebben ondernomen.
Daar baal ik dan giga van.
Gelukkig ben ik slim genoeg en ook wel doortastend anders zou t helemaal een drama zijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:32

Meer mensen?
Ik merk gewoon dat ik t enorm negatief inzie.
Sta er ook vrijwel alleen voor en weet gewoonnier goed waar te beginnen.
Ken ook niemand die na zo lang thuiszitten toch weer aan t werk is dus dat helpt ook njet
Mee.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:36

Ik heb door een ongeval meerdere jaren thuis gezeten en kreeg na een aantal jaren een baan aangeboden bij de plaatselijke dierenarts die me graag ondanks beperkingen wilde hebben. Dus of je hier iets aan hebt weet ik niet. Vond het ook best eng (was ook nog erg jong heb met 16 een arbeidsongeval gehad). maar dacht die kans krijg ik niet weer, is de stap terug en heb het gewoon gedaan. Mij wilde niemand hebben overigens door mijn beperkingen en had daardoor geen solitatie plicht.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:40

Mijn moeder heeft vanaf haar 21e (toen werd mijn broer geboren) tot aan haar 46e (toen mijn broertje naar groep 7 ging) niet gewerkt. Toen wilde ze toch echt aan de bak en is gewoon op van alles gaan solliciteren. Ze heeft geen diploma's maar wilde graag een baan in de administratie.

Daar werd ze afgewezen onder het mom van; geen werkervaring.

Toen ging ze solliciteren op baantjes als; koffiejuffrouw in het gemeentehuis, schoonmaakster kinderdagverblijf etc etc. Hiervoor werd er juist weer gezegd dat dat zonde was omdat ze zoveel meer kan....

Uiteindelijk is ze in het bestand blijven hangen op dat kinderdagverblijf en heeft ze een baan aangeboden gekregen daar in de administratie! Dat is toen failliet gegaan, maar binnen een maand had ze nieuw werk, op de administratie. Ze heeft het er niet naar haar zin en zoekt wat anders, maar dat duurt helaas langer dan gehoopt...

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Gewoon solliciteren op dingen die je eigenlijk in eerste instantie niet ziet zitten (te makkelijk/te "vies" werk), maar wie weet komt er wel wat moois uit!

Succes in ieder geval.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:47

Het verschil tussen jouw moeder en TS is dat jouw moeder geen "ziekte" heeft die haar beperkingen op legt en haar een "risico factor" maken voor bedrijven. (ja sorry TS dat ik het zo om schrijf maar in mijn ervaring zien veel werkgevers het helaas gewoon zo. ;( Nu geef ik ook eerlijk toe dat ik een verzameling van onvoorspelbare chronische aandoeningen ben dus dat zal zeker niet mee werken aan mijn ervaring met werkgevers.)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:50

ik heb een vergelijkbaar probleem. ik zit nu ruim een jaar ziek thuis. ik ben niet ziek genoeg om onder de ziektewet te vallen, dus moet ik op zoek naar werk. op zich heb ik daar geen probleem mee, ik ben inderdaad goed genoeg om te werken, maar ik ben niet goed genoeg om werk te doen dat bij mijn diploma past. ik ben notarieel jurist van opleiding, heb altijd in juridische functies gewerkt, maar dat kan ik dus nu niet meer. Ik ben ondertussen 10tallen sollicitaties verder en toch lukt het mij niet om 'goed genoeg' te zijn voor een functie.
TS ik begrijp heel goed de problemen waar je tegenaan loopt. Als ze mij vragen waarom ik zolang niet gewerkt niet, dan zeg ik dat ik even tijd genomen voor mijn gezin.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:51

Ik ben vorige jaar een jaar thuis geweest ivm prive problemen. Welke aard is niet van belang.

Op mijn CV had ik dus een gat van een jaar. Dit bleek gelukkig geen enkel probleem en had al snel een keuze uit meerdere banen.

Nu was wel mijn voordeel dat het geen ziekte was en ik 2 kids had. Dus pakken bedrijven dit makkelijker op. Daarnaast had ik een CV die erg gewild was.

Zou je overal aanmelden bij werk sites je cv uploaden en de periode van eruit als "pause"melden. Ik wete niet hoe lang je daarvoor wel gewerkt hebt?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 15:57

Ayasha schreef:
Het verschil tussen jouw moeder en TS is dat jouw moeder geen "ziekte" heeft die haar beperkingen op legt en haar een "risico factor" maken voor bedrijven. (ja sorry TS dat ik het zo om schrijf maar in mijn ervaring zien veel werkgevers het helaas gewoon zo. ;( Nu geef ik ook eerlijk toe dat ik een verzameling van onvoorspelbare chronische aandoeningen ben dus dat zal zeker niet mee werken aan mijn ervaring met werkgevers.)

Dat begrijp ik. Ik weet verder ook niet welke ziekte TS heeft gehad, maar het kan best zijn dat het iets is waar ze nu totaal geen last meer van heeft en ook niet zal krijgen toch? En dat is iets wat je gerust uit kan leggen tijdens een gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 17:26

Het is iets wat me wel gevormd heeft, waar ik van geleerd heb maar waar ik helaas wat gevolgen van draag.
Oa dat ik niet fulltime kan werken en me moet omscholen. Voor de rest weinig bijzonders..
Maar, werkgevers zijn volgens mij altijd een beetje bang voor onzichtbare dingen (kijk, als je een been mist is dat tastbaar voor ze) en dat stemt me wat ongerust.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:46

Anoniem schreef:
Had okmok vanochtend even een dipje nadat het reïntegratie bedrijf weer eens liet blijken niets te hebben ondernomen.
Daar baal ik dan giga van.

Maar spreek je ze daar dan op aan? En wat zeggen ze dan?

Zelf ben ik sinds november vorig jaar thuis, en nu in de ziektewet. Ik ben al jaren ziek maar heb mij in februari pas ziek gemeld. Iets met jezelf niet willen laten kennen :+ Op 5 december moet ik weer naar de UWV-arts. Overigens een fijne arts, en ook verpleegster die mijn dossier bijhoudt :)

En ik ben bang := Sinds mijn afstuderen heb ik eigenlijk altijd onder mijn niveau gewerkt, en ook in een branche die ik eigenlijk helemaal niet wil. Juist dit, dat ik steeds in de verkeerde banen terecht kwam, heeft er aan bijgedragen dat ik nu tot asmoleculen ben geburn-out :+ Maar het was natuurlijk niet de enige oorzaak.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:28

tja hoeveel ervaring wil je horen.

*edit*

Probeer eens bij Heliomare.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:39

Ik zit momenteel in een re integratie traject van het UWV, maar heb ook het gevoel er alleen voor te staan. En niet alleen het gevoel: het UWV heeft letterlijk gezegd dat ik m'n reintegratie wel zelf kan regelen.

Dat is op zich ook wel gelukt, maar iets meer handvatten erbij zou fijn zijn...

Ik moet zeggen dat ik er geen jaren tussen uit heb gelegen, maar wel een halfjaar.

Ik reïntegreer nu middels een proefplaatsing. Ik bouw m'n uren rustig op en ben gewoon eerlijk geweest over m'n situatie. Er is alle begrip voor. :-)