Echt warme kleding gezocht!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:25

Een andere tip: probeer je verwarming thuis eens wat lager te zetten. Ik gok dat die behoorlijk hoog staat? Hoe kouder het binnen is, hoe meer je lijf daar aan went en zich aanpast en hoe warmer het buiten lijkt.
Sinds mijn verwarming op 16/16,5 graden staat heb ik het bijna nooit meer koud. Als ik bij de paarden bezig ben dan doe ik vaak zelfs mijn jas uit en vest los omdat ik het gewoon echt te warm krijg, en dat met temperaturen rond het vriespunt..

Gezond eten lijkt hier ook veel te doen. Sinds wij thuis bijna helemaal veganistisch eten met heel veel groente hebben we het duidelijk minder koud. Vooral mijn vriend had vroeger constant bevroren voeten en handen, en nu nauwelijks nog.

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:32

8nnemiek schreef:
Een andere tip: probeer je verwarming thuis eens wat lager te zetten. Ik gok dat die behoorlijk hoog staat? Hoe kouder het binnen is, hoe meer je lijf daar aan went en zich aanpast en hoe warmer het buiten lijkt.
Sinds mijn verwarming op 16/16,5 graden staat heb ik het bijna nooit meer koud. Als ik bij de paarden bezig ben dan doe ik vaak zelfs mijn jas uit en vest los omdat ik het gewoon echt te warm krijg, en dat met temperaturen rond het vriespunt..


Dat klinkt leuk in theorie, maar dat gaat in de praktijk niet altijd op natuurlijk, zeker niet als je lijf al niet gezond is.
Ik kan thuis in 16 graden gaan zitten en dan verstijfd mijn hele lijf, mijn lichaam kan zichzelf niet goed warm houden, dus ik zou al meteen ziek worden.

TS ik lees even mee, kan ook wel wat tips gebruiken :D

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:53

Bij een medisch probleem is het natuurlijk een ander verhaal, maar gezonde mensen kunnen prima wennen aan een temperatuur rond de 16 graden. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat het gezonder is.
Ook van 20 terug naar 18 graden maakt al een groot verschil.
Ik zat in het begin ook het liefst de hele dag op de bank onder de deken, maar het went echt verrassend snel :j En je voelt echt dat je dan beter in je vel zit.

tienus63

Berichten: 12102
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:58

Ik heb deze week duo sokken geprobeerd, een dunne liner sok van merino wol en een dikke boven sok van merino wol.
Heerlijk. Mijn ijsklompen beginnen te tintelen als ik de sokken aan heb getrokken.
Ze zijn van het merk woolpower, zweeds merk.
De liner sok is ook prima te gebruiken als sok in schoenen.
Sokken zijn er overigens in verschillende diktes.

Zit nu op een Nieuw Zeelandse site te kijken naar dergelijke sokken en onderkleding. Eens kijken of dat voordeliger is, ondanks het verzenden.

Lees daar iets over Merino possum wool, schijnt nog warmer te zijn dan alleen merino wol.

Meeste mensen die last van kou cq bepaalde weersomstandigheden hebben, hebben vaak ook last van een medische oorzaak.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:19

Hier ook een koukleum dus lees ook mee

_Nadia_

Berichten: 2654
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:20

Ik heb een jas met accu, sokken met accu en draag daarbij thermo ondergoed. Ik heb het ook altijd koud en ga echt de deur niet uit zonder.
https://www.blazewear.com/

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:23

Herken je probleem, ik heb Raynaud.
Voor bij de deur stop ik handenwarmers (klikt ze om en dan worden ze warm, na gebruik even koken) in mijn dikke handschoenen.
Ik ze een Barts muts met oren op mijn hoofd, dikke sjaal er omheen gewikkeld.
Vorige winter van mijn man een Wellensteyn jas gekregen, zalig warm.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:31

vervelend probleem, maar als je het nu al koud hebt, is niet echt normaal.
Ik zou ook eerst bepaalde vlakken op je gezondheid uit willen sluiten.
Succes!

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:36

Goof schreef:
8nnemiek schreef:
Een andere tip: probeer je verwarming thuis eens wat lager te zetten. Ik gok dat die behoorlijk hoog staat? Hoe kouder het binnen is, hoe meer je lijf daar aan went en zich aanpast en hoe warmer het buiten lijkt.
Sinds mijn verwarming op 16/16,5 graden staat heb ik het bijna nooit meer koud. Als ik bij de paarden bezig ben dan doe ik vaak zelfs mijn jas uit en vest los omdat ik het gewoon echt te warm krijg, en dat met temperaturen rond het vriespunt..


Dat klinkt leuk in theorie, maar dat gaat in de praktijk niet altijd op natuurlijk, zeker niet als je lijf al niet gezond is.
Ik kan thuis in 16 graden gaan zitten en dan verstijfd mijn hele lijf, mijn lichaam kan zichzelf niet goed warm houden, dus ik zou al meteen ziek worden.

TS ik lees even mee, kan ook wel wat tips gebruiken :D


Hier ook door fibro heb ik het nu echt extreem koud. Bibberen en soms zelfs als ik voor de houtkachel zit. Door de kou verkramp je en word het nog erger en doet alles erna zeer. 16 graden vind ik echt geen doen. 22 is me al te koud en heb ik twee truien aan :o

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:37

muckboots zijn idd super. Ik heb de mijne in Canada gekocht, daar is het nog net iets kouder dan hier, en heb er nog nooit koude voeten in gehad !
Jassen van Canadagoose zijn ook erg (prijzig) warm.

MarjanB

Berichten: 16500
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:51

Ik heb een parka van de ANWB die gevuld is met dons, ik noem het mn eskimo jas, die kan ik alleen aan als het echt koud is anders smelt ik. Misschien is dat wat om naar te kijken?

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:52

Idd, Muckboots :j
En goede sokken, liefst technische stof gemixt met wol.

Falke heeft ook top thermo ondergoed, woolmix/technisch.
De tip zag ik al meer langskomen, ga langs Bever of een andere goede outdoor winkel en laat je adviseren.
Wollen hemden zijn ook zalig (en nee, de wollen hemden van tegenwoordig prikken niet ;-) )

North Face, Icepeak, Falke, Bergans, Picture, Patagonia, Mammut zijn fijne merken :j. (prijzig, dat ook helaas).
Wat je ook nog kan doen is op sites kijken met bijv. bedrijfs- en/of veiligheidskleding, minder bekende merken (wat minder hip ook, wel praktisch) maar ook goede spullen. Denk bijv. aan kleding voor wegwerkers of andere buitenberoepen, die ook met weer en wind buiten moet zijn.


Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:59

Mijn zoontje heeft raynaud, hij draagt daarom ook alweer enige tijd thermokleding, wanten, sjaal.muts en van die warmte knikdingen die in zijn wanten passen.

Ik heb gehoord dat mensen met raynaud baat hebben bij kleding met zilverdraad erin, wellicht kan je daar ook nog eens naar kijken?

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:08

Ik heb ook raynaud, deze periode is echt een hel voor mij al.. dus ik lees ook even mee! Laagjes helpt bij mij echt niet voor handen en voeten.. komt omdat ze bij de geringste prikkel zelf al ijskoud worden..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:09

Ik heb ook Raynaud en winterbenen zoals de huisarts dat noemt, maar die zilverdraad helpt hier echt niet. Laagjes wel, maar dan inderdaad niet te strak.
Heb elektrische voetwarmers (inlegzolen met draadjes erin), maar nadeel vind ik zelf die toch best wel grote accuus die bij alleen staan blijven zitten, maar bij wandelen best zwaar lijken op den duur.
Gebruik dan liever van die plakdingen onder mijn voeten; geven net genoeg warmte af.
En ja handwarmers; stop ik in mijn zakken en kan dan in ieder geval mijn handen warm houden.

Handschoenen heb ik wel baat bij Roekle, maar die gebruik ik vnl. bij het mennen.
Nadeel, ik span er niet mee in (altijd blote handen) dus tegen de tijd dat ik opstap, zijn mijn handen vaak al ijsklompen (en voeten erbij).

En het scheelt ook of ik veel koffie drink; krijg je het ook kouder van :)
Beter is verwarmde thee te drinken (oa kaneel).
Zo zijn er nog wat voedingsmiddelen die je of helpen of juist niet.

Wat bij mij enorm helpt tegen de koude pijnlijke benen is een gevoerde rijbroek (heb niet eens de duurste gekocht ooit in de ruiterzaak), wel eentje die ruim zit.

Nadeel is .. je voelt je zo ingepakt net een mummy :) ... dus niet handig als je veel wilt gaan bewegen buiten hahahahaha.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:16

Ken je deze al?
Voet/teenwarmers, die 6 uur warmte geven. Zijn ook in andere (goedkopere) merken te krijgen. Je plakt ze onder je sok en geven echt 6 uur comfortabele warmte, maar worden niet te heet.
Ik had een 10 pak van decathlon mee op wintersport voor in m'n skischoenen. Totaal geen koude tenen gehad! Echt een aanrader!

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:56

Mijn tip is voor de voeten 2 panties over elkaar heen aan doen. Deze gaan dan wrijven waardoor je een soort elektrische warmte krijgt. Ik heb jarenlang door weer en wind roeiers gecoached op het water en fietste 20km per training en in het weekend 4x per dag en door de weeks 1x per dag. Daarnaast zijn laagjes altijd mijn redding geweest.

Ik heb de ziekte van Hashimoto (schildklier) en ik kan eerlijk zeggen dat ik het alleen warm heb als ik ziek ben XD.

Hoe ik mij altijd aankleedde. 2 panties, een paar gewone sokken, skisokken. Spijkerbroek. Hempje, lange mouwen shirt, Kooltrui/shirt, fleece trui. Ik had daarnaast een goede muts, sjaal die dicht tegen mijn keel aanzat en een dikke grote sjaal. 1 paar dunne handschoenen en dan nog een paar dikke handschoenen. En een dikke skijas om het af te maken.

Mijn roeiers lachtten me wel eens uit, zeker als we op trainingskamp waren maar ik had het niet koud. Laagjes zijn echt de key voor warmte. Tuurlijk als ik naar mijn werk ga heb ik niet zoveel aan. Maar ik heb wel altijd 2 paar sokken aan en altijd een hemd met daar boven een tshirt en dan een trui. Als het straks echt koud wordt ga ik onder mijn jas nog een extra wollen vest dragen en 2 sjaals. Ik heb er altijd 1 voor net op mijn werk en 1 om mij warm te houden op de fiets.

Daarnaast wil een regenbroek over je kleren ook de warmte binnenhouden. Daar kan je ook nog over nadenken ook al regent het niet.

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 19:04

Lalidan schreef:
Ik heb een elektrisch verwarmde bodywarmer, zou niet weten wat daar eng aan is. Is vooral heel erg heerlijk! Over de jassen hoor ik ook veel goede dingen. Dus daar kan je echt rustig naar kijken.


Vooral eng omdat de honden nog wel eens in kleding hangen als ze een bal mogen pakken of de nagels kleding stuk maken. De prijzen van die kleding is wel erg hoog als er kans is dat het binnen no time stuk is. Daarom heb ik al speciale broeken en jassen, van een stof die tegen flinke stoten kan.

8nnemiek schreef:
Bij een medisch probleem is het natuurlijk een ander verhaal, maar gezonde mensen kunnen prima wennen aan een temperatuur rond de 16 graden. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat het gezonder is.
Ook van 20 terug naar 18 graden maakt al een groot verschil.
Ik zat in het begin ook het liefst de hele dag op de bank onder de deken, maar het went echt verrassend snel :j En je voelt echt dat je dan beter in je vel zit.


Het is ook medisch. ;) Tenminste, het koukleum zijn niet, de pijn hebben wel. Maar nee, de verwarming staat thuis niet hoog. Ik zit thuis liever onder een deken, dan dat de verwarming aan staat. Vind het geen fijne warmte en dan ben ik de hele dag portier voor de honden. :') Het enige wat we wel regelmatig doen is de houtkachel aan en die wordt natuurlijk wel erg warm, maar die staat overdag niet aan. De verwarming staat op 18/19 graden en ik zit met deken op de bank of een extra laag kleding.

Knakker schreef:
vervelend probleem, maar als je het nu al koud hebt, is niet echt normaal.
Ik zou ook eerst bepaalde vlakken op je gezondheid uit willen sluiten.
Succes!


Dank je voor de tip, maar de oorzaak is bekend bij mij. Voor anderen wel een hele goede!

MarjanB schreef:
Ik heb een parka van de ANWB die gevuld is met dons, ik noem het mn eskimo jas, die kan ik alleen aan als het echt koud is anders smelt ik. Misschien is dat wat om naar te kijken?


Dat zijn hele fijne jassen, maar niet om mee te lopen tijdens de training, jammer genoeg. Zulk soort jassen heb ik wel voor normaal :+:

Isapaardje schreef:
En het scheelt ook of ik veel koffie drink; krijg je het ook kouder van :)
Beter is verwarmde thee te drinken (oa kaneel).
Zo zijn er nog wat voedingsmiddelen die je of helpen of juist niet.

Nadeel is .. je voelt je zo ingepakt net een mummy :) ... dus niet handig als je veel wilt gaan bewegen buiten hahahahaha.


Ik lust geen koffie en geen thee :') Maar het is nog wel iets om naar te kijken! En dat mummy effect is idd moeilijk, want ik moet veel lopen met de hond haha, maar goed, liever warm en mummy, dan koud en pijn.

Dank jullie wel allemaal! Hopelijk hebben anderen ook wat aan de tips!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:18

ik lees even mee... ik kan niet goed tegen wol. Krijg je van Merino wol minder kriebels? Want ik voel het niet als ik in de winkel aan de stof voel.

En Muckboots, kan je daar nog echt goed op wandelen? Mijn probleem is altijd schoenen, óf ze zijn niet waterdicht, óf niet warm, óf ze zijn dat wel maar ik loop met blaren -O-

Ik ben verder ook fan van de decathlon. Niet zo duur en overal staat goed op vermeld hoe warm of waterdicht het is.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat vooral je voeten warm moeten zijn. Als die koud zijn zal je het hoe dan ook koud hebben.

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:21

Sokken en handschoenen met zilverdraad kan je proberen.
Bij mij werkte het niet.
Ik heb handschoenen van de ANWB die ik kan verwarmen door accu's er op aan te sluiten.
Werkt voor mij ook niet.

Uggs laarzen wel. Door de wrijving met de wollen inlegzool worden mijn voeten minder snel koud.

tienus63

Berichten: 12102
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:00

Nikass schreef:
ik lees even mee... ik kan niet goed tegen wol. Krijg je van Merino wol minder kriebels? Want ik voel het niet als ik in de winkel aan de stof voel.

En Muckboots, kan je daar nog echt goed op wandelen? Mijn probleem is altijd schoenen, óf ze zijn niet waterdicht, óf niet warm, óf ze zijn dat wel maar ik loop met blaren -O-

Ik ben verder ook fan van de decathlon. Niet zo duur en overal staat goed op vermeld hoe warm of waterdicht het is.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat vooral je voeten warm moeten zijn. Als die koud zijn zal je het hoe dan ook koud hebben.

Merino schijnt niet te kriebelen, zoals gewone wol wel doet.
De merino sokken (woolpower) die ik nu aan heb, kriebelen in ieder geval niet.

Ondanks dat wol wel kriebelt, draag ik het toch graag, omdat het ook wel aangename warm houdt.
Een wollen trui vind ik wel prettig voor ellebogen en schouders.

Ik heb sinds gisteren Bergans wanten, ze vallen zeer ruim, onhandig om dingen te pakken. Maar wat zijn ze warm.
Voor als ik bezig moet met de handen, haal ik wel even paar winter Roeckl uit mijn jaszak.

Ik ben erg benieuwd naar wat onze Nieuw Zeelandse kennissen te vertellen hebben over de merino/possum wol mix. Deze mix moet nog warmer zijn dan alleen merino wol.
http://www.thewoolcompany.co.nz/

marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:01

Het merk is hierboven al een keertje genoemd maar ik heb vorig jaar een ski jas van picture gekocht en daar hen ik verschrikkelijk blij mee. Hele technische jas die vooral heel goed isoleert; hij is niet dik, maar als het koud is houd hij me verschrikkelijk goed warm. Maar als het wat warmer is maar flink waait of regent trek ik hem ook aan; zweet er nooit in, maar kou is echt verleden tijd. Mijn tip is ook echt, ga niet op zoek naar het dikste wat je kan vinden, maar naar technisch spul, ontworpen voor hoog in de bergen of het echte outdoor gebeuren. Mijn jas vond ik zelf wel verschrikkelijk duur, maar is het nu al meer dan waard en omdat het gewoon écht goed spul is weet ik dat ik er nog jaren in door kan lopen.

whoopylover

Berichten: 2599
Geregistreerd: 10-07-02
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:11

Ik lees ook mee. Het is nu nog niet eens echt koud en ik ben al aan het klappertanden na 10 min. op de fiets. Ik krijg daarnaast heel erg last van jeuk op m`n handen en bovenbenen als het kouder wordt.

tienus63

Berichten: 12102
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Echt warme kleding gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:23

Nieuw Zeelandse kennissen zweren het bij merino onderkleding, zij zijn fan van het merk Icebreaker. Is ook in Nederland verkrijgbaar.