Hoe windowx xp computer aan wifi koppelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Hoe windowx xp computer aan wifi koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:15

Zondag zitten worstelen om een oudere windows xp computer aan wifi te kunnen koppelen. Na veel proberen, lezen nazoeken, wifi tussen apparaatje geplaatst enz, zover dat de wifi gevonden wordt. Geeft ook aan signaal meer dan voldoende. Alleen op het moment dat ik de netwerksleutel/wachtwoord moet invullen gebeurt er daarna niks meer. Oftewel kom niet ingelogd. Ergens gaat er dus iets fout heb alleen geen idee wat en waar. -O-

Wat kan ik nog meer proberen zodat het lukt?

YellowGray

Re: Hoe windowx xp computer aan wifi koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:17

Je moet een XP PC niet aan het internet willen hangen want dat is gewoon niet meer veilig. Er is geen support meer voor en dus ook geen updates.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 12:33

Updates is bekend. En met een goede firewall op je dichtgetimmerde modem kom je een heel eind. Pc wordt zelden gebruikt maar zal toch af en toe toch iets moeten doen op internet.

Vandaar ook de vraag.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:00

Een goede firewall op een dichtgetimmerd modem helpt niet tegen de exploits in xp. 1x op een verkeerde dag naar nu.nl en je bent het haasje.

Dat gezegd hebbende: pas met Windows xp SP2 wordt wpa2 ondersteund, dus zit die update er op?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 14:06

Geen idee, is niet mijn pc. Weet dat hij tot mei heeft gewerkt. Toen is glasvezel aangelegd en experiabox omgewisseld. Sinds die tijd werkt hij niet meer. Ook de draadloze offline verbinding met de printer doet het niet meer. Pc gaat daar niet voor gebruikt worden. Ook geen bankzaken en dergelijke. Die programmas staan er niet op. Is nodig om wat textrapporten te schrijven die doorgestuurd moeten worden naar werk. En om soms fotos ed door te sturen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-11-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:06

Ik zou eerder kijken voor een goedkope tweedehands pc of laptop die op windows 7 of nieuwer draait. Dat hoeft echt niet duur te zijn, maar dan ben je gelijk veel en veel veiliger dan met je pogingen tot het gebruiken van een windows XP pc op het internet.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:30

Je zou kunnen overwegen een ander besturingssysteem als bijvoorbeeld Ubuntu te installeren. Dat is een gratis alternatief voor windows die nog wel wordt ondersteunt. Het werkt echter compleet anders, dus zeker de eerste tijd zal het enorm wennen zijn. Om wat voor pc gaat het?
Laatst bijgewerkt door _Ezra op 10-11-16 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:45

Choiix schreef:
Een goede firewall op een dichtgetimmerd modem helpt niet tegen de exploits in xp. 1x op een verkeerde dag naar nu.nl en je bent het haasje.

Dat gezegd hebbende: pas met Windows xp SP2 wordt wpa2 ondersteund, dus zit die update er op?

Even uit interesse: wat is er mis met nu.nl?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:47

Met nu.nl niets maar er zitten wel eens exploits of virussen per ongeluk in de advertenties op nu.nl. Is al een paar keer gebeurd, dan ben je gewoon de pineut :-)

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:50

XP wordt door de meest providers niet meer ondersteund, dus ook zelf inloggen op het modem en de WPA sleutel veranderen zal in deze geen zin hebben.

Zou dus idd kijken of een andere windhoos versie mogelijk is.

Heb je al gekeken wat ie bekabeld doet?

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:17

Misschien is testen met een kabel de beste eerste optie.

Zoals je het omschrijft lijkt het er inderdaad op dat XP besluit niet met jouw xperia box te willen praten. Meestal is dat inderdaad door de gebruikte instellingen. Je kan als je inlogt in de xperiabox de beveiliging van Wifi uitzetten. Als ie het dan doet weet je in ieder geval waar het probleem zit.

Maar jah.... beveiliging uitzetten. Je kan bijvoorbeeld nog "whitelist MAC adress of MAC adress filter" gebruiken om de encryptie te omzeilen. Dan hebben "derden" in ieder geval geen toegang tot jouw netwerk.

Het klopt dat jouw printer het niet meer doet. Die moet ook opnieuw kennismaken met jouw Xperia box. Beetje afhankelijk van het merk, kan dat vanaf jouw XP vrij goed doen.

De totale veiligheid van een computer(netwerk) is meer dan alleen afhankelijk van het besturingssysteem, modem en firewall. Denk ook aan de gebruikte browser en mail programma's. Vergeet niet dat het grootste risico tussen het toetsenbord en de stoel zit. Zelfs als alle beveiliging optimaal is loop je nog risico op zgn. "zero-day" aanvallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-16 00:37

Is niet mijn computer dus kan behalve helpen kan ik niet veel meer doen. Bekabelen is onmogelijk. Puter staat boven en modem staat in kelderkast. Alle aparaten gaan draadloos inclusief de tv.

Mijn eigen xp werkt fluitend maar die hangt aan een draadje maar draadloos naar de printer doet ie wel. Die is door externe geinstalleerde en gekochte firewall en die van modem nagenoeg 100% dichtgetimmerd. Niks kan erop komen zonder mijn toestemming. Is destijds grondig beveiligd ivm boekhoudprogramma. Wordt zelden gebruikt nu nog en dan meestal offline.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:29

Een firewall of antivirus helpt niet tegen een zero day exploit.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:33

Wat een onzin, Windows XP werkt nog prima, net zoals Windows 95, MS DOS etc. Het punt is nu juist dat het door het bedrijf (Microsoft) geen beveiligingsupdates meer krijgt, maar dat kan wel door bijv. andere virusscanners. Je kan dus nog prima met XP op het web, maar je moet gewoon wat voorzichtiger zijn met niet betrouwbare websites, een tip voor bijv. sites zoals NU; gewoon Adblock gebruiken, scheelt een hoop. Ik heb zelf ook nog een oude Macintosh staan, prachtding, en hij doet het nog perfect! Beter dan mijn Mobiel tenminste..

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:56

Een mac is veel minder prone for viruses. Ik herhaal mezelf nog maar eens:
Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:29
Een firewall of antivirus helpt niet tegen een zero day exploit.