geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 08:55

Ik heb geen kinderwens, en denk ook niet dat die zou komen.

Vele vriendinnen hebben kinderen of zijn zwanger. Van me ouders en schoonouders hoor ik vaak, wacht maar totdat iedereen wel een kind heeft, of als je broer en me schoonzus kinderen heb. Dan wil je ze ook.

Ik antwoord dan vaak met. Dat zie ik dan wel weer.

Maar me pa zei een keer, als je straks oud ben. Wie gaat er dan voor je zorgen? Meestal zijn dat toch de kinderen.

Ik zelf heb daar ook wel over nagedacht. Maar dat is voor mij geen rede om kinderen te nemen. Ook omdat je vaak in een bejaardetehuis beland, en je dan blij mag zijn als kindlief 1x per week langs komt.

Of wie weet heb je helemaal geen contact meer met je kind, of is verhuisd na buitenland. En dan ben je ook maar aan het ver eenzamen.

maar hoe denken 'ouderen' mensen hierover, hebben jullie 'spijt' dat je geen kinderen heb genomen?

Goof

Re: geen kinderen, maar wat dan als je oud bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:59

Ik denk hier ook wel eens over na, hier komen namelijk ook geen kinderen.
Kinderen zijn geen garantie voor zorg en bezoek later, maar het zou wel voor gezelligheid kunnen zorgen. Ik denk dat je gewoon moet proberen om je vrienden/kennissenkring om je heen groot moet houden zodat je in ieder geval je sociale contacten behoud. Dat lijkt me het belangrijkste.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:03

Whahaha hier ook tot recent nog; wacht maar tot je eierstokken gaan rammelen....nou ja ik denk dat ze dat inmiddels al bijna niet meer doen (midlife crisis is eerder aan de beurt)

Ik zei al van kleins af aan het volgende: geef me maar een veulen, want dat kun je tenminste de wei in gooien als het vervelend is. Waarop iedereen altijd een beetje lacherig deed. En nog steeds dat mensen het niet begrijpen dat er soms ook eens gewoon geen kinderwens kan zijn.

Over de 'verzorging' van later maak ik me niet druk. Er zijn genoeg voorbeelden dat oudere mensen alsnog volledig verzorgd moeten worden door een instelling omdat de kinderen andere bezigheden, interesses hebben of 'ik heb geen tijd om de hele dag bij mijn ouwelui te zitten'.
Ik zie het tegen die tijd wel weer, heb me tot nu toe ook altijd vrijwel alleen kunnen redden, zelfs in periodes dat er weinig vrienden in de buurt woonden of zelf met kinderen bezig waren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:10

NB, volgens mij bestaan bejaardentehuizen niet meer?

Kinderen zijn idd geen garantie dat er voor je gezorgd wordt. Overigens, als je daar vanuit zou gaan, betekent dat ook dat je kinderen bijv niet de provincie uit mogen verhuizen, of emigreren als ze dat zouden willen...

Zorgen dat je een sociaal netwerk hebt als je oud bent, is wellicht het enige wat je kunt doen. En een beetje de deur plat rollen bij je huisarts ofzo.

Ik vind het ook lastig, hier idd ook geen kinderen én een verhoogd risico op ouderdomsziekte.. ik zeg altijd gekscherend "als ik straks in mn onderbroek op de A12 loop, is er niemand die me in de gaten houdt"... Je word dan gewoon iemand die 5 dagen dood in huis ligt voordat ze je vinden.. zoiets..
En, check het laatste nieuws, met kinderen is dat ook geen garantie dat dat niet gebeurd helaas..

Misschien in een commune gaan wonen tegen die tijd? Kunnen de oudjes die goed ter been zijn nog een beetje zorgen voor degene die niet meer zo goed uit de voeten kunnen?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:15

Ik heb heel lang geen kinderwens gehad en dat begint nu toch iets wel te rammelen. Heb er in verleden wel eens over nagedacht, maar dan keek ik altijd even naar mijn opa en oma.

Mijn opa en oma zijn zo fanatiek met verenigingen en vrienden, als kleinkinderen hebben we nauwelijks tijd om langs te komen. Ze zijn bijna altijd de hort op. Wat nou eenzaamheid.

Daar zou ik me echt niet druk om maken. Als je echt wil, zijn er altijd verenigingen en activiteiten waar je als oudere je sociale contacten kunt houden. Daarnaast komen er steeds meer groeps woonvormen voor ouderen, erg interessant! Heb daar voor mijn scriptie wat onderzoek ingedaan, dat lijkt me echt nog wel wat later.

Wat betreft zorg: zonder kinderen kun je heel veel geld besparen, waardoor als je oud bent je meer te besteden hebt :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:28

Kinderen hebben geeft natuurlijk geen garantie op verzorging als je oud bent.Kinderen kunnen overlijden of net als ik emigreren of krijgen ruzie met hun ouders en komen er niet meer.
Mijn man komt uit een gezin van 4 en de enigste die daar nog thuis komt is mijn man.Dat is zo'n 2x per jaar.
Zelf rijd ik nu 1x per week naar nederland en als het nodig is blijf ik er slapen,maar het is een heel geregel met thuis de dieren en mijn werk.
Zelf heb ik 2 kinderen maar nooit vanuit de gedachte dat ze later voor mijn kunnen zorgen,voor het zelfde geld zitten ze dan in Australie of zo.
Tegen de tijd dat ik oud ben zie ik wel,alles verandert zo voorlopig heb ik nog geen tijd om er wakker van te liggen :-)

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:34

Ik vind het super egoïstisch om een kind te nemen zodat ze later voor je kunnen zorgen en mee naar het bekaardehuis gaan. Neem lekker een hond of een kat. Zowiso geloof ik dat wanneer ik oud en bejaard ben de zorg beter is en we genoeg robots/mensen hebben die voor ons gaan zorgen.

Kinderen baren en de eerste jaren opvoeden wil ik nier, misschien later wel eentje adopteren. Maar zwanger zijn en bevallen, ho maar.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:42

Wij hebben 1 kind.
Maar niet vanuit de gedachte dat hij voor ons kan zorgen.

Ik denk dat fijne buren en veel vrienden en kennissen wel handig zijn.
Die letten toch een beetje op je.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:43

Hier nog iemand met absoluut geen kinderwens. Ik ben 36 en ik weet heel zeker dat er echt geen koters gaan komen.

Wel heb ik twee neefjes. Twee lieve, beleefde, goed opgevoede, burgerlijke neefjes die zich vast wel om hun oude, gekke tante zullen bekommeren als ze dat nodig vinden. En anders maar niet. Dan lig ik over 60 jaar in een oudenvandagenhuis en zijn er lieve verpleegsters uit verre landen (want geen Nederlander die dan nog in de zorg wil werken) die mij verplegen.

Je kunt nou eenmaal niet in de toekomst kijken. Je weet niet hoe de band met je kind gaat zijn, je weet niet of ze wel voor je kúnnen zorgen. En of dat nodig is. Mijn vader is helemaal zonder hulp overleden toen hij 72 was. Hartstilstand. Mijn moeder woont niet in Nederland, het is haar keuze om, nu ze wat ouder is, ver weg bij haar familie te wonen. Voor de oudedagverzorging had ze geen kinderen hoeven krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:44

Dit is wel precies de reden dat we op een bepaald moment als maatschappij hebben gekozen voor goede algemene ouderenzorg. En nu schaffen we dat weer af en moeten de kinderen het toch weer doen... omgekeerde vooruitgang?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:46

Heel soms maak ik me daar wel eens zorgen om :j mijn vriend en ik hebben allebei absoluut (nog, wellicht) geen kinderwens. Ik ben enigkind, mijn vriend heeft een oudere broer. Soms denk ik wel eens, wie zal er voor ons zorgen als we later oud en versleten zijn? Als ik nu naar mijn oma van 92 kijk, haalt mijn moeder toch regelmatig boodschapjes voor haar en m'n tante neemt haar sowieso elke week mee naar de supermarkt voor boodschappen. Zelf kan ze dat niet meer.

Maar aan de andere kant, waarschijnlijk zullen we gewoon internet hebben en dus online kunnen bestellen.

Of heb je straks een kind, besluit 'ie op z'n 25e naar Australië te emigreren. Of komt je kind, zoals mijn zus, vroeg te overlijden. Kan er alsnog niet voor je gezorgd worden.

Wie weet wat voor mogelijkheden er over 60 jaar zijn.
En weet je, misschien worden we wel helemaal niet zo oud... ik zie het wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:47

Ik vraag me wel eens af of onze generatie echt zal vereenzamen met hoe internetwijs wij zijn.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:48

Laat ik voorop stellen dat ik wel kinderen heb en momenteel bijna uitgerekend van nummer 3, maar kan me zeer goed voorstellen dat er mensen zijn die ze niet hebben. Het bespaart je zeer veel tijd en geld wat je op je oude dag dan prima kan besteden voor extra hulp en verenigingen etc. Kinderen zijn gewoon geen garantie dat je niet alleen komt te zitten.
Wel hebben wij bewust gekozen voor meerdere kinderen zodat eventuele zorgen niet perse op de schouders van 1 kind komen (wat natuurlijk ook geen garantie geeft, maar we wel een fijn idee vonden)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:50

Ook al ben ik nog niet echt oud en heb ik wel kinderen, ik kan wel al een beetje meepraten. Kinderen hebben wil namelijk ook niet alles zeggen als het gaat om de oude dag. Ik heb 3 kinderen waarvan ik twee kinderen weinig of niet zie want die zijn heel druk met hun carrière bezig (wel gezellig bellen) en met de jongste heb ik wel intensief contact.
Dus gewoon voor kinderen kiezen om de juiste redenen. Namelijk dat je het tof vindt om een klein mensje helemaal te begeleiden naar de volwassenheid. Kinderen hebben is fantastisch als het gaat om het beoefenen en voelen van de universele liefde, maar is ook echt heel zwaar en verantwoordelijk. Als je dit graag wil, ga er dan voor. Als je voelt dat het leven voor jou andere uitdagingen kent, ga daar dan voor. Je doet daar niemand mee te kort want het leven is boeiend in vele facetten en niet enkel alleen door het hebben van kinderen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:51

Ja ook dat Lieveli. Over 50 jaar is half bokt grijs en bejaard, dan zullen er allicht ook nog genoeg HK topics bestaan (Welke rollator heb jij voor bij de paarden?) :))
Mijn oma heeft geen internet en spreekt soms dagen niemand. Al ga ik wel elke week langs :j

De oma van mijn vriend heeft wel internet en e-mailt regelmatig met kennissen en familie. Dan hou je toch beter contact.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:54

Shadow0 schreef:
Dit is wel precies de reden dat we op een bepaald moment als maatschappij hebben gekozen voor goede algemene ouderenzorg. En nu schaffen we dat weer af en moeten de kinderen het toch weer doen... omgekeerde vooruitgang?

Dat is nu ja. Maar het valt onmogelijk te zeggen hoe het over 50 jaar zal zijn.

*gaat vast nadenken over welke rollator :)* Een slimme bokker is op haar toekomst voorbereid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 09:55

lieveli schreef:
Ik vraag me wel eens af of onze generatie echt zal vereenzamen met hoe internetwijs wij zijn.

Zou dat niet juist voor vereenzaming zorgen?
Je hoeft juist de deur niet meer uit, veel makkelijker om thuis vanaf de bank even iemand te contacten of een berichtje te sturen.
Als ik kijk naar mijn leerlingen zijn er echt veel minder kinderen die na school nog de deur uit gaan om iets met vrienden te doen dan 10 jaar geleden. Ze zitten allemaal thuis te appen met elkaar, maar afspreken doen ze minder en minder.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:00

lieveli schreef:

Ik vraag me af of het tzt nog begrijpelijk is voor ouderen... of dat de technieken zo veranderd zijn dat we t niet meer kunnen bijbenen.

Buiten dat je er dan vanuit gaat dat je nog goed 'bij' bent... maar als je een klein beetje trager of suffer wordt, denk ik dat die dingen al snel te ingewikkeld worden?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:01

Ik ga niet twintig jaar lang kinderen opvoeden met het risico dat ze een partner tegenkomen op hun wereldreis en vervolgens aan de andere kant van de aarde zitten :') :') :') Zit je alsnog alleen :D

Hier ook absoluut geen kinderwens, of die nog komt? Geen idee, dat zien we dan wel weer. Voor nu is het vooral genieten van de vrijheid die we hebben en hebben we genoeg aan elkaar. Wat ik wel heel vervelend vind, zijn de hints die je krijgt na koop van ons huis en als ik geen wijn drink bij het eten (omdat ik de bob ben).

Wij denken er nog helemaal niet over na. Mocht mijn vriend wel een kinderwens krijgen, dan zal ik er zeker over na gaan denken. Eén van ons zou dan wellicht minder gaan werken en waarschijnlijk ben ik dat niet. We zien het wel en anders is het hopen op leuke neefjes en nichtjes :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:02

Ik denk dat het internet inderdaad meer voor vereenzaming zal zorgen dan dat het dat tegengaat.

Zelf heb ik geen kinderwens. Word volgend jaar 30 (oh god :') ) en er rammelt nog niets. Denk ook niet dat het gaat komen. Maak me niet zoveel zorgen om de toekomst. Kinderen zijn sowieso geen garantie dat er (goed) voor je gezorgd wordt, of dat je niet zult vereenzamen. En je moet het eerst maar zien te halen. Ik zou me, mocht ik kinderen hebben, meer zorgen maken over de wereld waarin we nú leven, dan mijn eigen staat als ik een keertje 80 ben.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:03

Hier bewust kindloos, inmiddels 44 en zowel mijn man als ik hebben nooit een kinderwens gehad. En ja, hoe de toekomst er dan uitziet? eigenlijk ben ik daar nooit zo mee bezig. Komt tijd komt raad?! Ik denk wel dat mits je achterblijft in een gezonde financiële situatie er veel kan, zorg inkopen, en hulp in het huishouden, boodschappen via internet laten bezorgen.... maar de pensioenen worden ook steeds minder. Misschien tzt inwonende au pairs voor bejaarden ;-)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:11

Zodra je aansluit bij een Bridge-groepje en wedstrijdjes wilt gaan doen, houd je nog voldoende kennissen en activiteiten. Ik kan mij daar nog niet druk om maken. Je wordt zo alleen als je het zelf maakt. Zolang je naar buiten gaat en dingen onderneemt zal het wel redelijk goed zitten. :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:44

Mijn tante is bewust kinderloos, maar merkt nu ze ouder wordt het toch wel lastig is ondanks haar relatie.
Probleem echter is nu dat ze heel erg aan haar nichtjes en neefjes aan het hangen is met de woorden "ja jullie moeten maar voor mij zorgen later want ik heb geen kinderen".
En dat steekt ergens wel :o . Fair vind ik het niet dat er maar vanuit wordt gegaan dat het zo even opgelost is.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:09

plutolover schreef:
Maar me pa zei een keer, als je straks oud ben. Wie gaat er dan voor je zorgen? Meestal zijn dat toch de kinderen.

Mijn ouders gaan er geen seconde vanuit dat mijn broertje en ik later voor hen gaan zorgen. Daar hebben we het al regelmatig in deze letterlijke bewoording over gehad. Mijn moeder hamert er altijd op dat zij niet wil dat de kinderen verkapte hulpverleners of andere praktische hulp zijn. Waar ze altijd aan toevoegt: "hoe wij onze oude dag en de zorg en ondersteuning die we nodig hebben, regelen, dat is onze eigen verantwoordelijkheid - daar hebben we geen kinderen voor gekregen".

Ik sta er zelf exact zo in. Ik wil mijn ouders later ondersteunen waar ik kan, maar ik ben erg blij dat die druk me niet door hen wordt opgelegd.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:20

Hier een 50 jarige.
Nooit geen Kids gewild en vriend ook niet
Ach we zien wel over 30 of 40 jaar daar denk ik nog niet over na.

Als er dan een pil bestaat om eruit te stappen als het klaar is... dan nemen we die.