Ik werk sinds ruim een jaar bij een horecabedrijf waar ik het altijd ontzettend naar mijn zin heb gehad.
Nooit geen problemen gehad, onwijs relaxed, toffe bazen en collega's. Echt iedere dag met een lach naar mijn werk.
Ik heb een 20 uren contract (80 per maand), maar werkte er eigenlijk altijd fulltime. Mijn overuren werden gewoon netjes iedere maand uitbetaald. Nooit geen gezeur.
Sinds juni dit jaar is het bedrijf overgenomen. Hierbij begonnen ook gelijk alle problemen.
Al mijn collega's, op 1 na, zijn gillend weggerend. De nieuwe bazin heeft een karakter van, Ik ben je baas, je doet wat ik zeg..
Prima, ze ís ook mijn baas, maar een beetje respect mag je wel verwachten.
In de zomer zijn er eigenlijk geen problemen geweest qua uren. De zomer is altijd druk, dus genoeg uren. Ik werkte dan ook nog gewoon fulltime. Nu begint het seizoen af te nemen en werk ik eigenlijk voor het eerst sinds dat jaar, onder mijn contract uren.
Vorige maand kwam ik 4,5 uur tekort. Die zijn ook niet uitbetaald. Deze maand kwam ik 17,25 uur tekort!
Ik heb diverse keren aangegeven dat ik op deze manier mijn uren niet ga maken, maar ze heeft niets veranderd aan het rooster. Op rustige dagen word ik weggestuurd, omdat er dan niets te doen is en ze met teveel man staat.
Er zijn echter nog meer problemen daar, we hebben al een aantal keer een flinke confrontatie gehad, omdat ze gewoon niet fair is tegenover haar werknemers én klanten. Iedere keer dat ik weer moet werken krijg ik de dagen ervoor al flinke hoofdpijn, op de werkvloer is de sfeer niet te genieten, ik merk gewoon dat ik echt op aan het raken ben. Ben onwijs moe, lichamelijke klachten die ik nooit eerder heb gehad. Ik ben gewoon aan het eind van mijn latijn.
Je zou zeggen, neem ontslag en zoek wat anders, maar ook ik heb verplichtingen die ik moet nakomen. Anders was ik alláng weg geweest! Natuurlijk blijf ik wel verder zoeken, maar ik vertrek in het nieuwe jaar naar Portugal. Dus het is voor mij lastig om dan nog voor een paar maanden een baan te vinden.
Nu mijn vraag: Kan ze het maken mij niet mijn 80 uur per maand uit te betalen? Ik heb haar er natuurlijk mee geconfronteerd, maar haar antwoord was: Je hebt die uren gemaakt in de zomer, die worden nu gecompenseerd.
Ik heb natuurlijk zelf ook al wat onderzoek gedaan en naar mijn inziens kan dit dus niet en hoor ik gewoon voor 80 uur uitbetaald te worden. Het is haar verantwoordelijkheid mij in te roosteren naar mijn contract. Ik heb het zelf diverse malen aangegeven, dat ik meer uren moet maken.
Sinds 2014 is er geen horeca CAO meer. Ik heb ook gelezen dat er in principe niet meer aan "min uren" gedaan wordt. Er staat ook niets in mijn contract over eventuele over of min uren.
Wie kan mij helpen?
Dus die vertrouw ik niet.