Blijven of niet...

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Blomme

Blijven of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 12:18

Allen,

ik ben langzaamaan gek aan het worden en had jullie graag mijn situatie even geschetst en gehoord wat jullie opinie is. Want ik kan echt niet helder nadenken nu...

Ik ben nu 10 jaar met mijn man, waarvan 7 jaar getrouwd. Hij is een Oekraïner, we hebben elkaar in het buitenland leren kennen en daar ook 2 jaar gewoond voordat we naar België verhuisden.
Het loopt al een tijdje was minder. Zaken waar ik het moeilijk mee heb, hij is heel dwangmatig op bepaalde vlakken, de dingen moeten lopen hoe hij het in zijn hoofd heeft en heeft heel veel moeite om af te wijken van plannen ed. Ik erger me vaak aan kleine dingen van hem, en vice versa. Hij is vrij explosief en er is regelmatig klinkende ruzie over heel banale zaken (brief vergeten posten, verwelkte groenten in de koelkast, enz...) We leven heel routinematig, hebben zeer weinig gemeenschappelijke interesses en doen weinig samen daardoor. En vooral : hij integreert hier zeer moeilijk, het lukt hem niet om nederlands te leren en op feestjes en dergelijke is het niet echt gezellig, hij zit er vaak voor spek en bonen bij en ik probeer dan aan de ene kant wel te genieten van de gesprekken aan tafel maar zou zo graag hebben dat mijn partner gezellig mee kan doen ipv wat op zijn gsm te zitten spelen. Daardoor hebben we ook samen weinig vrienden. Het gebeurt meer en meer dat ik alleen ergens naartoe ga want voor hem is er vaak niks aan.
Ik ben dus al een tijdje niet meer zo gelukkig in de relatie. Maar we hebben best ook wel fijne momenten samen.

We hebben vorige week weer een giga-ruzie gehad en naar aanleiding daarvan gisteren besloten dat het beter is uit elkaar te gaan. Financieel en praktisch valt alles vrij gemakkelijk te regelen en zou alles snel rond kunnen zijn.
Ik dacht dat ik opgelucht zou zijn, dat er eindelijk een beslissing is, ik heb zo vaak gedacht, was ik er maar vanaf...

En nu zit ik aan één stuk te huilen, en twijfel verschrikkelijk als we er wel goed aan doen. Zie ik plotseling alle goede dingen en niet meer de slechte, hoeveel hij in het huis gedaan heeft en voor mij, hoe geduldig dat hij luistert naar al mijn saaie paardenverhalen en hoe hij mij gesteund heeft door te zetten met mijn paardje... Hoe lief hij is voor de katten en de rommel die ze maken duld, hoe mooi hij de tuin heeft gemaakt, hoe vaak hij complimentjes geeft enz enz enz.

Het nog maar even proberen, ik weet niet of dit zin heeft, we hebben al eens op dit punt gestaan maar toen niet doorgezet, en het is nu niet beter dan vier jaar terug.

Iets zegt me dat ik nu moet doorzetten, dat dit beter is op lange termijn, maar een andere kant van me schreeuwt het uit nu dat ik niet wil stoppen.

Komt dit bij iemand herkenbaar over en wat was de conclusie?

Lante

Re: Blijven of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:29

Mijn ervaring is dat het moment waar jij in zit nu heel heftig en emotioneel is, maar daar moet je doorheen als je uit elkaar gaat. Over een half jaar ziet het leven er alweer veel zonniger uit. De breuk uitstellen heeft in mijn beleving weinig zin; zeker als jullie beide twijfelen. Het moment van loslaten en het alleen verder moeten verandert toch niet, dat is gewoon echt heel naar.
Heel veel sterkte.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:32

Dat je uit elkaar gaat betekend niet dat je dan ook niet meer van hem houd/ om hem geeft. Maar je eigen en zijn geluk veranderd niet als jullie bij elkaar blijven.

Toos onderschriftloos

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:35

Meestal bij dit soort topics (gaan of blijven) is het heel duidelijk een gaan!
Echter is dit bij jou (gelukkig!) Niet het geval, wat voor mij het advies geven wat moeilijker maakt :)

Hebben jullie wel eens relatietherapie gehad (bij Engels sprekende therapeut of met tolk erbij om miscommunicaties te voorkomen)? Ik heb het idee dat hij misschien het gevoel heeft dat hij naast jou/jullie relatie incl huis niemand/ niets heeft, en daardoor zo van de routine in huis is, bang dat hij daar de grip ook nog op verliest.

In therapie kunben jullie/ hij daar mee om leren gaan. En is er mischien een groep Oekraïners bij julie in de buurt waar hij mee af zou kunnen spreken?

Verder zou het voor hem ook erg fijn zijn dat als jullie met vrienden zijn, daar waar mogelijk iedereen Engels praat, ik kan me voorstellen dat hij zich ongewenst/buitengesloten voelt als jullie nl raten terwijl iedereen weet dat hij dat niet spreekt.

Succes en sterkte met het maken van de keuzes& beslissingen die je tegen gaat komen.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 12:40

We zijn vier jaar terug in relatietherapie geweest maar dat heeft toen weinig of niet geholpen.

Het is heel moeilijk om van een groep te verwachten dat iedereen zich aanpast om Engels te spreken voor één persoon. Gesprekken zijn dan toch geforceerder, niet iedereen kan zo super engels om iets met de juiste nuances te kunnen zeggen, humor gaat een stuk verloren.

rumay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:43

Zolang je man niet bereid is om Nederlands te leren en te integreren blijven er ergernissen van beide kanten. Maar waarom wil hij dit niet leren? heeft hij een baan en hoe doet hij dat dan, zoekt hij aansluiting bij andere Oekraïners?

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:45

Blomme, hij kan dus wel Engels dus waarom lukt het hem niet om Nederlands te leren?? Converseren jullie dus ook al jaren in het Engels? Wat betreft zijn manier van doen, komt dat niet uit iets anders voort, dat dwangmatige?? Ik snap goed dat je het moeilijk vind maar willen jullie elkaar niet kwijt dan is het toch zaak om verder te zoeken.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:46

Ik zou je toch adviseren de relatie te verbreken. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat dit soort patronen en ergernissen (zeer) moeilijk te veranderen zijn als de ander niet ook wil veranderen of werken aan de relatie. Je kunt jezelf voornemen om je niet meer zo te ergeren aan bepaalde dingen, en dat gaat dan een paar weken of maanden goed, maar uiteindelijk kom je toch weer terug op hetzelfde punt.

Als je man geen intrinsieke motivatie heeft om Nederlands te leren, te integreren, en een vriendenkring op te bouwen, en als jij die dingen wel belangrijk vindt (ook voor je eigen sociale leven) dan is rationeel besluiten uit elkaar te gaan toch het beste. Emotioneel doet dat even pijn, maar uiteindelijk is er dan minder constante ergernis.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 12:47

Het is niet zozeer niet bereid zijn... Hij heeft absoluut geen talenknobbel (en dat is een understatement). Hij heeft een internationale job waarbij de voertaal vnl Engels is. Hij volgt nu reeds 5 jaar avondschool Engels om het wat op niveau te krijgen maar maakt ook nog heel veel fouten en praat nogal gekunsteld Engels, het zit er gewoon niet in. Hij heeft wat Russisch-talige vrienden ja.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:49

Haalt je man voldoening uit zijn werk?

Heb je enig idee waarom je man zo "vasthoudend" is? Heeft hij wat autistische trekjes of heb je meer het idee dat het komt doordat hij uit zijn Eigen naar een plek is gekomen waar hij weinig grip op heeft (hij is de taal niet machtig, integreert slecht, kan zich niet goed verstaanbaar maken etc) en probeert hij dat te compenseren met dat gedrag?

Vindt hij het vervelend als jij in je eentje met je vrienden afspreekt en vermaakt hij zich thuis in zijn eentje of bij zijn vrienden ook / prima? Vind jij het vervelend om zonder hem weg te gaan?

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 12:52

Rocamor schreef:
Werkt jouw man? Werk jij?

Vindt hij het vervelend als jij in je eentje met je vrienden afspreekt en vermaakt hij zich thuis in zijn eentje of bij zijn vrienden ook / prima? Vind jij het vervelend om zonder hem weg te gaan?

We werken beiden, hebben beiden een vrij hoge functie en zware job.

Hij vindt het niet vervelend als ik in mijn eentje met vrienden afspreek, maar ik ben zoooo jaloers als ik andere koppels zie die dan gewoon in gezelschap kunnen babbelen. Ik voel me daardoor minder een "koppel" met hem.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:53

Dat lijkt mijn verhaal wel alleen had ik een Amerikaan en nog een kind erbij. Afgelopen mei ben ik weggegaan na 10 jaar waarvan 8 jaar huwelijk.

Het is de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt maar ook de moeilijkste. Ik kan het je ten zeerste aanraden.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:53

Voor mij klinkt het eigenlijk alsof jullie helemaal nog niet er aan toe zijn om uit elkaar te gaan. Zeker omdat, wat je ook aangeeft, jullie nog heel veel mooie momenten samen ook hebben. Je geeft aan dat hij heel slecht tegen plotselinge veranderingen kan, dat herken ik in mijzelf: ik kan dan ook ineens ruzie krijgen met mijn man om eigenlijk helemaal niks. Ik weet zelf niet zo goed waardoor ik daar niet tegen kan, maar vaak is er wel een oorzaak voor te vinden: misschien dat jullie daar samen naar op zoek kunnen. Want ik denk dat jullie beiden niet gelukkiger gaan worden als jullie nu uit elkaar gaan.

Overigens gaan mijn man en ik ook lang niet altijd samen overal naar toe, als wij weten dat de ander er geen plezier uit haalt dan gaan we apart van elkaar. :j wat niet betekent dat je geen koppel meer bent, want zo kan je elkaar juist beter leren kennen op dingen die jullie dan wel samen willen doen.

Those who look with clouded eyes see nothing but shadows

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:57

7 jaar getrouwd. Ik zeg ga eerst praten of relatietherapie zo iets.
Zou zonde zijn om gelijk alles weg te gooien. Een relatie gaat toch nooit alleen over zonneschijn.

Snap dat het super moeilijk is maar ik zou eerst dit nog proberen

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 12:59

Het speelt dus eigenlijk niet sinds kort, aangezien je 4 jaar terug al in therapie geweest bent wat weinig tot niets geholpen heeft?!
Ik zou de stap nu toch doorzetten, nu jullie er allebei achter staan! Tuurlijk heeft hij ook zijn mooie kanten, maar jullie gaan elkaar niet gelukkig maken.
De dingen waar je nu zo tegen aan loopt, gaan hoogstwaarschijnlijk niet veranderen.
Ik wil je in het ieder geval heel veel sterkte wensen, met welke beslissing je ook maakt!

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:03

Blomme, ik heb je een PB gestuurd met mijn persoonlijke ervaring (die erg op de jouwe lijkt), mocht je daar wat aan hebben dan kunnen we altijd praten!

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:05

Vraag je zelf af of je tot je 80-ste (of zo) zo wil blijven leven als je leven nu was met hem samen. Dan weet je vast wel je antwoord (denk ik)... Die vraag stelde ik mezelf ook toendertijd en ik ben blij met mijn keuze al was het een heel lastige tijd direct erna.

Het is nu ook wat koudwatervrees voor de situatie zonder hem. Heb je steun in je omgeving die je kan helpen met een schouder, praktische dingen etc?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:06

Blomme schreef:
Rocamor schreef:

Hij vindt het niet vervelend als ik in mijn eentje met vrienden afspreek, maar ik ben zoooo jaloers als ik andere koppels zie die dan gewoon in gezelschap kunnen babbelen. Ik voel me daardoor minder een "koppel" met hem.

Ik zag je antwoord al te laat, vandaar mijn gewijzigde post.

Vergeet niet, dat hetgeen jij van die andere koppels ziet, wellicht een masker is. Wie zegt dat het achter de voordeur bij hun thuis ook zo gezellig is. (vuile was hang je niet buiten).

Het gevoel "minder Koppel" is het stempel dat jij erop plakt. Je kunt ook lekker genieten van je tijd bij je vrienden, naar huis rijden en lekker tegen je vent aankruipen en daarvan genieten. Dat zijn de "relatie-instellingen" die je zelf vaststelt

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:12

Blomme schreef:
Rocamor schreef:

Lijkt me duidelijk, Tijd om verder te gaan.
Je hebt het geprobeerd en geprobeerd en het werkt niet, iets wat niet werkt, werkt niet!
Je weet het, je denkt het,je voelt tot in je botten!
Nu alleen de allerlaatste en moeilijkste stap zetten.
Het is niet makkelijk en afscheid nemen doet pijn! Maar dit is iets waar je uiteindelijk veel beter uitkomt.
Een goede of fijne relatie moet een situatie zijn waar je je prettig en goed voelt over jezelf en je partner en zo te horen is dat in dit geval absoluut niet het geval!
Je bent nu niet gelukkig en dat ga je op deze manier in de toekomst ook niet worden.

Dus raap al je moet bij elkaar en ga voor het geluk wat achter de nu nog gesloten deur ligt! <3
Op wat voor manier dan ook,
Go for it

Succes!

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-16 14:40

Bedankt voor alle reacties. Het is wat opgeklaard in mijn hoofd. Rationeel weet ik dat ik altijd iets essentieels zal missen in onze relatie en als ik terugkijk was dat er al van in het prille begin, alleen was ik te verliefd toen om het te zien of willen zien. We leefden toen al in twee afzonderlijke communities, hij had zijn Russische, ik de Belgische en we hadden het nooit fijn samen als we bij één van de twee communities waren. Na een tijdje gingen we dan maar elk naar de zijne maar niet meer samen. Alleen hadden we toen wel gemeenschappelijke vrienden bij andere communities waar we deel van uitmaakten, bvb de Philipijnen en de Duitsers. Ik dacht dat dat wel ging beteren eens we hier woonden en dat was heel naïef van me.
Ik zal moeten loslaten, hoe moeilijk het ook is, want het is écht geen slechte man en we hebben het best goed samen. Maar inderdaad, zo wil ik niet oud worden. Ik ben nu "nog maar" 42, nu kan het nog...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:14

Ik vind dat je getrouwd moet blijven. Je hebt een goede man die je niet mishandelt of misbruikt. Aan kleine verschillen moet je samen werken.Als je deze dumpt krijg je gegarandeerd spijt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:19

TS, ik geef je groot gelijk in deze keuze!! En als jullie uit elkaar gaan, is er geen mogelijkheid om vrienden te blijven??
Als jullie nog wel om elkaar geven, is er toch geen reden om elkaar niet meer te zien?

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:21

anjali schreef:
Ik vind dat je getrouwd moet blijven. Je hebt een goede man die je niet mishandelt of misbruikt. Aan kleine verschillen moet je samen werken.Als je deze dumpt krijg je gegarandeerd spijt.

Als je ongelukkig bent moet je zeer zeker niet blijven.
Lig je op je sterfbed, ben je heel je leven ongelukkig geweest met je partner. Slecht idee.

TS als jij niet met deze man oud wil worden neem je een goede beslissing. Zeker is die pijnlijk, maar dat is logisch. Sterkte!

Fabj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:25

Het is verschrikkelijk moeilijk een knoop door te hakken, het besef te hebben dat het ineens over is.
Maar dat jij al zo goed door hebt dat dit niet de weg is naar een gelukkig leven, zou voldoende moeten zijn om toch een keuze te maken.
Ga op je gevoel af.

Wat ook erg veel kan verduidelijken voor jezelf is door 2 lijstjes te maken met de positieve en negatieve dingen in jullie relatie.

Heel veel sterkte!

Dat ik van je hou , dat is geen wonder. Maar dat jij om mij geeft dat is heel bijzonder.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:42

Bij de meeste topics is het van meet af aan duidelijk wat de "juiste" beslissing zou zijn. Bij deze ben ik niet zo zeker. Het gaat hier om een situatie die weliswaar niet ideaal is, maar ook zeker niet uizichtloos. De vraag is mijns inziens: wat zou er wel voor jou werken als je bij je man blijft, wat zou er dan moeten veranderen om het "leuker" of "de moeite waard" te maken? Zou een LAT-relatie of een vorm daarvan bijvoorbeeld ook kunnen werken?

Ik lees dat jullie al eerder in relatietherapie zijn geweest (en dat dat blijkbaar niet voldoende effectief was). Waar woonden jullie toen, waren de omstandigheden anders dan nu?

If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey
"Keep Buggering On", W. Churchill en Appleman, Leiden, 3 december 2019
"Under a cherry tree there are no strangers", Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018