zorgtoeslag, geen recht op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:40

Toch helemaal niet relevant wat we er allemaal persoonlijk van vinden of het wel of niet af zou moeten hangen van het inkomen van degene met wie je samenwoont? Dat hebben ze allang voor ons bepaald en hangt dus van een aantal dingen af.

Ik woon samen, al jaren, maar voldoe niet aan de voorwaarden voor fiscaal partnerschap en daarmee ook niet voor die van de zorgtoeslag. Ik krijg dus wel, mijn partner niet.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 09:44

Ik vind het nogsteeds heel ingewikkeld.. ook de dingen op internet kom ik er eigenlijk nog steeds niet achter of ik een fiscaal partner .. maar ik ga denk ik gewoon bellen en dan hoor ik het wel :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:50

_Caitlinnn schreef:
Hallo Bokkers,

Ik krijg al jaren zorgtoeslag en ben er altijd vanuit gegaan dat iedereen dit gewoon krijgt.
Nu zeggen mijn collega's dat je zelf moet bijhouden of je er wel recht op hebt.
En dat als dat niet het geval is je soms hele hoge bedragen terug moet betalen :O
Nu heb ik op internet gekeken en er zit inderdaad een max aan je inkomen.. maar is dat dan netto of bruto? En het maakt ook verschil of je samen woont.... lekker dan .. het maakt toch niet uit of je samen bent.. het hangt toch af van je eigen inkomen.

Hoe doen jullie dit?


ik stopte er mee, ik moest het altijd terug betalen omdat ik wel 3 euro te veel verdiende...en dan woonde ik alleen....en had echt het minimum loon even als huur toeslag -O-

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 09:53

Ja wat een drama is dat...
misschien moet ik het ook maar gewoon stop zetten maar bah.. dat scheelt echt veel geld :P

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:04

Ik heb ook mijn zorgtoeslag stopgezet en krijg het bedrag nu dus 1x per jaar met de definitieve berekening. Leuk extratje dan en geen gezeur dat ik teveel ontvangen heb en evt terug moet betalen

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:07

Bij twijfel de maandelijkse toeslag meteen stoppen en zelf jaarlijks terug vragen. Dan hoef je nooit terug te betalen.
Of elk jaar checken zeker als je elk jaar in loon iets omhoog gaat. Ik heb terug moeten betalen, krijg nu niets meer.

snorkel1986

Berichten: 3028
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:07

Na je belasting aanbidt kun je altijd nog zien of je errecht ophef en dan als nog aanvragen over dat jaar ...
( moest ook jaren terugbetalen woonde in zijn koop huis en haddenniks geregistreerd samen maar kregen een kind en toen rekende de even 3 jaar zorg toeslag terug.. enjadat mochten ze ook nog _-:(

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:13

elenaMM77 schreef:
zoals jullie beiden al aangeven, de vaste lasten worden gedeeld, met andere woorden, je bent veel voordeliger uit dan wanneer je alleen woont (neem overigens aan dat jullie ook jullie boodschappen samen delen, of koopt en kookt ieder voor zich?).. er is dan toch geen stricte scheiding?


Afhankelijk van hoe je het inricht: jawel hoor. Ik heb jaren in een studentenhuis gewoond, waar we ook gezamelijk kookten en andere dingen gezamelijk hadden... en dat werd gewoon opgeschreven en dan verrekend met elkaar, zonder dat dat ook maar iets te maken had met andere dingen. (En hoe is het nou anders als je boodschappen met elkaar verrekend dan als je het met de supermarkt verrekend? Je kunt ook prima boodschappen delen terwijl je niet eens in hetzelfde huis woont.)

Zorgtoeslag is geheel individueel, maar ook de zorgverzekering is individueel, en gaat erom dat de last van de zorgpremie niet uit de hand loopt voor mensen met lagere inkomens. Meer dan logisch dat dat ook vrij lang gescheiden blijft, want ook al woon je samen, iemand kan nog steeds eigen keuzes maken op gebied van zorg, hobby's, andere kosten... Lijkt mij absoluut niet fair als je door het samenwonen ineens meteen die keuzeruimte moet inleveren. Juist omdat samenwonen nog echt uitproberen kan zijn, en er zoveel andere situaties dan partnerschap zijn waarom je een woning deelt.

Bij huur ligt het iets anders, daar worden de inkomens al bij elkaar opgeteld. Enne... dat terwijl de huurtoeslag niet eens zozeer terecht komt bij de huurders, maar rechtstreeks doorgaat naar de verhuurders. We hebben toegelaten dat de huurmarkt volkomen verstoord is, en de woningprijzen gigantisch zijn opgedreven, meer dan in welk land in Europa dan ook.
Als we verstandiger waren omgegaan met ons woningaanbod, hadden we nooit een situatie hoeven hebben waar we zoveel geld betalen aan vastgoedspeculanten en investeerders.

Bovendien contrasteert al die verontwaardiging over huurtoeslag fiks met bv de HRA, die alleen maar meer wordt als je een hoger inkomen hebt, en waar je verder niemand over hoort. Niet over het marktverstorend effect, maar ook niet over het voordeel voor de hoge inkomens.

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:24

Haha, dat heb ik inderdaad ook ondervonden.
Toen ik mijn 1e baan kreeg liep mijn zorgverzekering gewoon door, terwijl ik daar toen geen recht op had.
Toen moest ik dus 77 x 12 terug betalen. Daarna heb ik het gewoon standaard op 0 gezet, en mocht je aan het einde van het jaar toch recht op iets gehad hebben,
dan wordt het verrekend.

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:25

Vriendin van mij mocht alles terug betalen toen haar moeder en stiefvader scheidde (weet even niet of ze getrouwd waren) en zij bij haar stiefvader bleef wonen en werkte fulltime. Werd gezien als partner en tot op de dag van vandaag (is 4 jaar geleden gebeurd ofzo) mag ze nog terug betalen. Soms dan snap je echt niet hoe ze bepaalde dingen in hun hoofd halen...

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:27

Ik had ook altijd recht op zorgtoeslag. Op de toeslagenwebsite heb ik altijd mijn inkomen aangepast waardoor ik vrijwel nooit iets terug moest betalen. Vaak kreeg ik juist nog wat nabetaald. In juli dit jaar hebben mijn vriend en ik een huis gekocht. Nu kunnen we allebei onze toeslagen over 2016 terugbetalen, want samen verdienen we net teveel. Als ik van tevoren had geweten dat ik dit jaar een huis zou kopen, had ik het wel stopgezet..

Ik hoor vooral veel mensen die fiscaal partners zijn klagen over de zorgtoeslag. Vaak zitten ze dan net iets te hoog met het inkomen, waardoor je uiteindelijk alles weer kunt terugbetalen.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:32

_Caitlinnn schreef:
Ik vind het nogsteeds heel ingewikkeld.. ook de dingen op internet kom ik er eigenlijk nog steeds niet achter of ik een fiscaal partner .. maar ik ga denk ik gewoon bellen en dan hoor ik het wel :D


Er is ergens via mijntoeslagen.nl een vragenlijstje te vinden. Ze stellen je een aantal vragen en aan de hand daarvan stel je vast of je al dan niet toeslagpartners bent. Het komt er op neer dat je toeslagpartner bent als je getrouwd/geregistreerd partner hebt, of er (minderjarige) kinderen zijn (in bepaalde situaties), nog zo wat van die zaken. Samenwonen betekent niet automatisch dat je toeslagpartners bent, maar het is wél belangrijk om dat even goed te checken.

Bij twijfel zou ik zeggen: eerst stopzetten, wijzigingen in inkomen altijd direct doorgeven, want het is enorm zuur als later blijkt dat je terug moet betalen... -O-

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:35

Liselot schreef:
Ik heb ook mijn zorgtoeslag stopgezet en krijg het bedrag nu dus 1x per jaar met de definitieve berekening. Leuk extratje dan en geen gezeur dat ik teveel ontvangen heb en evt terug moet betalen


Dit deed mijn ex ook en is misschien voor mij ook wel slim om te doen. Maar wanneer moet je het dan invullen en waar? Want daar kon ik nooit uitkomen :x

Liselot

Berichten: 32201
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:37

suikermeisje schreef:
Liselot schreef:
Ik heb ook mijn zorgtoeslag stopgezet en krijg het bedrag nu dus 1x per jaar met de definitieve berekening. Leuk extratje dan en geen gezeur dat ik teveel ontvangen heb en evt terug moet betalen


Dit deed mijn ex ook en is misschien voor mij ook wel slim om te doen. Maar wanneer moet je het dan invullen en waar? Want daar kon ik nooit uitkomen :x


Als je je belastingaangifte hebt gedaan en dus weet wat je verzamelinkomen is geweest kan je met terugwerkende kracht aanvragen over het jaar waarover je aangifte hebt gedaan. Op mijntoeslagen.nl

s_casper

Berichten: 489
Geregistreerd: 13-12-08

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:41

Ik heb niet alle reacties helemaal gelezen, maar ik zie veel reacties staan over stopzetten. Ik heb afgelopen jaar ook met de belastingdienst gebeld, omdat ik het zat was om elk jaar terug te moeten betalen, dus ook ik wilde het stopzetten. De medewerker adviseerde echter om hem niet stop te zetten, maar mijn jaarinkomen hoger in te schatten, waardoor je geen voorschot krijgt maandelijks, maar ze wel aan het einde van het jaar berekenen of je er recht op hebt. Mocht je dan nog ergens recht op hebben krijg je dat bij de definitieve berekening. En zo niet, dan krijg je niks, maar hoef je ook niks terug te betalen.

Anoniem

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:46

Samen in een huurhuis gaat niet op als toeslagpartners voor zorgtoeslag. Anders zou je bijvoorbeeld ook niet met je ouders in een huurhuis kunnen wonen en zorgtoeslag krijgen, of met studenten. Dat kan wel.

Ik zou het gewoon even berekenen op de site, dan weet je gelijk waar je staat. Als je het niet zeker weet in verhouding tot je partner, dan kan je altijd even bellen. Dan geven ze je gelijk antwoord en hoef je het niet zonder rede stop te zetten.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:02

_Caitlinnn schreef:
Ik vind het nogsteeds heel ingewikkeld.. ook de dingen op internet kom ik er eigenlijk nog steeds niet achter of ik een fiscaal partner .. maar ik ga denk ik gewoon bellen en dan hoor ik het wel :D


Wat is er dan zo moeilijk? Waarom twijfel je?
Ik vind de site namelijk heel duidelijk!

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:06

Simbaa schreef:
_Caitlinnn schreef:
Ik vind het nogsteeds heel ingewikkeld.. ook de dingen op internet kom ik er eigenlijk nog steeds niet achter of ik een fiscaal partner .. maar ik ga denk ik gewoon bellen en dan hoor ik het wel :D


Wat is er dan zo moeilijk? Waarom twijfel je?
Ik vind de site namelijk heel duidelijk!


Hier kun je makkelijk zien of je toeslagpartner bent of niet:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... agpartner/

RianneH

Berichten: 28244
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 11:18

Omdat dit topic niet over de zorg zelf gaat, maar over de toeslag past het topic beter op Leven Zonder Paarden.
Vandaar de verplaatsing van MWS naar LZP.