Teveel kopen

Moderators: Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly, ynskek

Gucci_

Teveel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 21:11

Misschien herkenbaar voor veel mensen, ik koop teveel spullen, zonder dat ik het gebruik.
Ik vind het zonde vaak, heb het vooral met paardenspullen en kleding terwijl ik weinig rijd. Wat moet ik nou met 30 dekjes... En ik kan moeilijk afstand doen van veel dingen, verkopen vind ik moeilijk. Iemand tips?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:13

Ik heb geen tips maar ik lees wel even mee :')

Nachocheese

Re: Teveel kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:15

Ik herken het ook.. ben student maar leef als iemand die fulltime werkt. Zou ook graag minder willen kopen, maar alles is zo leuk ^)

Dus lees ook mee voor tips

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:15

Jezelf bannen van het internet ? Visakaarten laten annuleren ? Regelmatig overschrijven naar je spaarrekening, zodat er nooit teveel op je werkrekening staat ?

Born to slide, forced to work

YoeriTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:19

Zeer herkenbaar! Heb ook altijd het gevoel dat ik vanalles nodig heb, en alles is ook gewoon zo leuk :j

Yoeri <3 Freek <3 Finn <3 Archie <3

MarcoBorsato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:20

Je inkomsten en uitgaven bij elkaar zetten en bedenken wat je overhoudt. Daar een deel van sparen en van het andere deel mag je iets leuks doen.

In theorie is het dus niet moeilijk := In de praktijk ga ik zeker wel 2 dagen in de week naar de stad :')

quera. Voor altijd en langer

Het is de waarheid

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:21

Ik heb het niet met paardenspullen, maar wel met uber domme hebbedingetjes van bijvoorbeeld Aliexpress/Action. Ik kan echt tientallen euro's uitgeven aan een domme hobby en twee weken later zoiets hebben van meh.. Eigenlijk geen zin meer in. Zelfde geldt voor makeup, haarproducten en geurkaarsen. Geurkaarsen zijn áltijd mijn grootste zwaktebod.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:23

Ik denk vaak na voordat ik iets koop, ben ik het echt nodig, ga ik het ook écht gebruiken.
Dan kom ik vaak tot de conclusie dat ik veel dingen net nodig ben, en daardoor ook niet hoef te kopen

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:25

Elke keer weer bij jezelf nagaan of je het nodig hebt, of je het geld er voor hebt en of je het geld er voor over hebt. Is het antwoord op 1 van deze vragen geen volmondig ja, dan koop je het niet. Blijft het na een paar dagen nog in je hoofd hangen dan kan je er nog eens over na denken, maar meestal ben je dat dekje of shirtje dan al weer vergeten.

Ik heb het juist andersom :+ fulltime baan maar qua uitgaven nog steeds het idee dat ik op studentenbudget zit :Y) Vind m'n spaarrekening niet erg trouwens

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:25

Geen geld meenemen of je portomonaie aan je vriendin geven ter bewaking.
Alles opruimen/verkopen op dat na wat je echt nodig hebt. Drie dekjes is genoeg, twee paar sokken, twee rijbroeken, geen beenbescherming,
(en alles wat je dan uitspaart mag je aan mij sturen ;) )

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:27

Idd gewoon verkopen wat je niet gebruikt, tenzij je van plan bent om ooit 30 paarden tegelijk van een dekje te voorzien natuurlijk :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:33

Ben je echt blij met de spullen en kan je het geld ervoor missen? Met 30 dekjes is niets mis als jij het heerlijk vindt om je dekjes met je sokken te matchen. Met 50 geurkaarsen ook niet als je ervan geniet om op élk moment precies die geur in huis te hebben waar je zin in hebt.

Het is een probleem als je het geld eigenlijk niet kunt missen, of als het je niet om de spullen zelf gaat maar om het kopen ervan. Als je er even blij van wordt, maar ze daarna in de kast gooit en er niets meer mee doet. Is dat het geval, dan zou ik er even goed over nadenken en dan niet over 'heb ik zoveel dekjes nodig' maar 'waarom blijf ik kortstondige vreugde in aankopen zoeken?' Als je het niet kunt betalen is het stomweg een kwestie van zelfdiscipline. Om dat te trainen kan je beloningen instellen: voor elke 500 gespaarde euro mag ik een dekje kopen/voor elke 2 weken niets overbodigs gekocht mag ik één geurkaars bestellen.

Afstand doen van dingen vinden de meeste mensen lastig. Het is van jou, je hebt er geld voor betaald en je hebt er een bepaalde emotionele band mee of je vindt het juist zonde om iets te verkopen terwijl je het zelf nauwelijks hebt gebruikt. Als je het idee hebt dat dit problematisch wordt, omdat je bijvoorbeeld zelfs mooie verpakkingspapiertjes eindeloos bewaart of omdat je gloednieuwe dingen al 4 jaar in de kast hebt hangen, dan moet je je afvragen waarom die spullen zóveel waarde voor je hebben. Het zijn tenslotte maar spullen. Inherent zijn ze niet anders dan een propje papier, alleen ken jij er een andere waarde aan toe. Waarom? Als je dat begrijpt kan je dat denkproces ook beter doorbreken.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:42

Ik maak altijd geld over nadat ik mijn geld heb gekregen over naar de spaarrekening zodat ik niet genoeg erop heb staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:45

Ik vind het wel knap eigenlijk dat je teveel kunt kopen. Volgens mij plaatste je heel recent dat je geen baan hebt (en nooit hebt gehad) dus dat doe je goed dan :D

Overigens meteen de beste manier om te stoppen met (teveel) kopen: geen inkomsten = niets kopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:45

Een poos moeten leven op basis van elk dubbeltje om moeten draaien...
Zelfs als ik een shirtje van 5 euro zie hang ik m 9 van de 10x weer terug, terwijl dat echt niet meer hoeft...

-The outsider for life-
Ambassadeur van
Dogstar Foundation

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:46

Ik doe ondertussen op het moment dat ik geld binnen krijg eerst mijn rekeningen betalen, dan op mijn spaarrekening(en) zetten wat mijn spaardoel voor dat maand is. Verder heb ik dan nog een apart spaardoel (heb ING dus verschillende doelen) waar ik genoeg geld op zet om wekelijks door te komen. Ik woon weer tijdelijk bij m'n ouders dus dat gaat vooral om geld om sigaretten van te kopen, af en toe een drankje van te kunnen doen en iets te eten/drinken als ik de hele dag op school ben of lang in de trein zit.

Dan blijft er altijd nog wat over en dat mag ik gewoon uitgeven van mezelf. Het liefst natuurlijk aan duurzame, mooie dingen maar er zijn wel eens dagen dat ik inderdaad gewoon heel veel geld uitgeef aan troep. Als het je verder niet in de problemen brengt prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:46

Ik heb een bewindvoerder , heb geen internebankieren . Een uitkering heb ik en meer niet , dan leer je het wel af :P

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:47

Ik kom er gelukkig ook niet in de problemen door. Maar zou zo graag een keer het geld wat ik aan het begin vd maand op m'n spaarrekening hebt gezet, er ook ophouden :')

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:51

Yup, ernstig herkenbaar. Toen ik nog een pony had moest ik echt heus een heeeeeeeleboel dekjes hebben, met bijpassende peesjes en strijkjes natuurlijk. En waarom 1 uitrijdeken als je er ook 3 verschillende kan hebben. Uiteindelijk is de pony verkocht. Heeft het spul nog tijden in de kast gelegen. Heb ik een deel SPLINTERNIEUW kunnen verkopen voor een fractie van wat ik ervoor betaald heb (vaak kaartjes er nog aan). Een deel amper gebruikt is ook in de verkoop gegaan. Wat ik super mooi vond heb ik nog een tijdje gehouden. Maar na een paar jaar overtuigd dat er geen paardenhobby meer komt heb ik kort geleden bijna alles wat er nog over was in dozen gestopt en naar de Paardenkamp gebracht. We hadden een achterbak vol. Over de waarde wil ik helemaal niet meer nadenken. Ik hoop dat het bij hen nog flink wat opbrengt voor de oude paarden. Zonde? Absoluut! Maar op dat moment moest en zou ik het hebben. :=

Bepaald minder in de papieren liep mijn lipsmacker verslaving. Toen ik ontdekte dat die nog bestonden in Amerika wilde ik die graag nog eens proberen. Maar er waren zoveel soorten, en ik ben niet zo goed in kiezen. Dus afijn. Er zijn er via Ebay een heleboel mijn kant op gekomen. Een paar weken heb ik me vermaakt met er af en toe aan snuffelen. Echt gebruiken vond ik toch niet zo'n succes. En nu liggen ze in de kast niets te doen.

Bakken vol met dure bakspulletjes heb ik ook, vanalles waarmee je de mooiste taarten en cupcakes kan maken. Als je tenminste het geduld daarvoor hebt. Nadat ik twee winters met goede voornemens opnieuw marsepein, mixen, kleurtjes en eetbare decoratie aanschafte bij zo'n leuke maar stervensdure taartenbakwinkel en het een jaar later bijna ongebruikt weg kon gooien heb ik de bakspulletjes nu maar naar boven verplaatst.

Mijn huidige verslaving zijn waxmelts. Het voordeel van deze verslaving is dat het minder in de papieren loopt dan paardensetjes. Ook een voordeel is dat je ze opbrandt dus je hoeft het niet tot in de eeuwigheid op te blijven slaan. Zo is althans de theorie. De praktijk is dat ik niet kan kiezen en ALLES wil hebben wat me lekker lijkt. Ik dus een voorraad heb waar je U tegen zegt. En er voor elk blokje wat ik opmaak zo ongeveer minstens 3 nieuwe blokjes aangeschaft worden. :')
Voordeel is dan weer dat ik ze graag uitdeel aan mensen, die hier dan weer geen bezwaar tegen hebben :+ (En ik zo dus weer een goede reden heb om weer nieuwe te bestellen :') )

Oh en ik vrees dat hondenspeeltjes/hondensnacks en verrassingsboxen voor de hond hier ook nog in thuishoren. Ik vind die verrassingsboxen geweldig, dus die bestel(de) ik regelmatig. Gevolg: Veel meer snacks dan mijn hond ooit op tijd op zou kunnen eten. Dus een heleboel onaangebroken zakjes aan mijn zus gegeven. En nog steeds meer dan genoeg voorraad. Maar het toch niet kunnen laten om gewoon weer te kopen in de winkel of te bestellen als ik wat leuks tegenkom. Mijn hond heeft twee kisten met speeltjes. Soms zelfs met de kaartjes er nog aan. Maar meestal speelt hij gewoon met zijn lievelingsdonutspeeltje :=

Ik vrees dus dat ik maar al te goed begrijp wat je bedoelt. Misschien denk jij na mijn verhaal nu wel "Oh ik val nog reuze mee" Haha. Tips heb ik niet. Ik weet in de theorie precies wat ik wel en niet zou moeten doen hoor, maar in de praktijk geniet ik gewoon erg van het aankopen en bezitten :=

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:00

Ik ga mij hier ook aansluiten, ik wil graag minderen met kopen maar ik weet niet hoe...

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:03

Overbodige dingen kopen. Daar was ik vroeger ook heel goed in. Sinds een jaar of 2 is dit totaal verandert. Ik kocht alles wat ik niet nodig had. Had 30 dekjes voor mijn pony en ook voor mijzelf kocht ik van alles. Heb toen besloten om alles uit te zoeken. Wat heeft voor mij waarde en kan ik nog gebruiken? Ik gooi niks weg wat ik nog gebruik. Ik heb het in delen opgedeeld: dit gooi ik weg, dit verkoop ik, dit geef ik weg en dit houd ik. Nu ben ik een netjes en geordend persoon! Ik heb voor mijn pony nu nog 5 dekjes. Ook nagellak, make-up en kleding alles uitgezocht.

bontje

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:06

bontejames schreef:
Overbodige dingen kopen. Daar was ik vroeger ook heel goed in. Sinds een jaar of 2 is dit totaal verandert. Ik kocht alles wat ik niet nodig had. Had 30 dekjes voor mijn pony en ook voor mijzelf kocht ik van alles. Heb toen besloten om alles uit te zoeken. Wat heeft voor mij waarde en kan ik nog gebruiken? Ik gooi niks weg wat ik nog gebruik. Ik heb het in delen opgedeeld: dit gooi ik weg, dit verkoop ik, dit geef ik weg en dit houd ik. Nu ben ik een netjes en geordend persoon! Ik heb voor mijn pony nu nog 5 dekjes. Ook nagellak, make-up en kleding alles uitgezocht.

Door de orde, vind je rust. Ik denk dat het probleem niet ligt bij het uigeven van geld maar dat het iets gecompliceerder ligt. Zoek de oorzaak waarom je iets koopt. Wat zet jou er toe? En probeer door de oorzaak aan te pakken het probleem te verhelpen.

bontje

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:45

bontejames schreef:

Oh ja, nagellak, ik wist dat ik minstens 1 verslaving vergat :')

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:48

Ik doe het ook, maar kan mij gelukkig wel inhouden als ik een maandje wil/moet sparen.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 00:04

lieveli schreef:
Je inkomsten en uitgaven bij elkaar zetten en bedenken wat je overhoudt. Daar een deel van sparen en van het andere deel mag je iets leuks doen.

In theorie is het dus niet moeilijk := In de praktijk ga ik zeker wel 2 dagen in de week naar de stad :')

Over hebben zegt ze _O-

Hυяσ'ѕ Ƒαɴтαѕтιc Ƈσℓσя R (Vleut x Verdi) ~ Z2 dressuur ~ GGK bij AES
    Hυяσ'ѕ Ƒяαηsιscα R (Favorit ASK x Libero H) ~ L2 dressuur
      Hυяσ'ѕ Hαηηα Mυη∂ιg R (Vleut x Nexxus) ~ L springen
        Hυяσ'ѕ Hιяσηιqυє R (Cachet L x Goodtimes) ~ M1 dressuur