Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:58

Heb niet alles gelezen...

Maar sinds vorig jaar oktober scheur ik rond op mijn Sparta Amazone 4 Life (elektrisch) en niemand die hem meer van mij afgepakt krijgt !!!

Voorheen als iemand het woord fiets nog maar zei zag ik er al tegen op en nu sta ik te trappelen ! Kilometers leg ik af met mijn dochtertje van 21 maanden voorop.

Heb ook veel commentaar mogen ontvangen van mijn omgeving maar ook vriendinnen die juist door mijn ervaring de stap hebben durven nemen en nu ook genieten van hun keuze.

Mijn moeder fietst nog dankzij het bestaan van elektrische fietsen, ik ben gaan fietsen door de elektrische fiets en anderen moeten meer naar zichzelf gaan kijken !

ps Ik ben 33 jaar...

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:59

Ik heb ook een elektrische, 14 jaar. Deze gebruik ik voor langere afstanden dan ik gewend ben of als ik mij erg moet haasten. Ik heb taaislijmziekte waardoor ik sneller last heb met ademhalen, als ik lange afstanden moet fietsen met een normale dan ben ik daarna uitgeput.
Irritant dat mensen zeggen dat ik lui ben en op een normale moet. Heb niet voor niets een elektrische.

Met normale fiets, geen lange afstand kom ik ook wel aan die 20 km p/u dus als ik een elektrische heb maakt dat niet veel verschil. Heb wel een redelijke conditie maar mijn lichaam zegt bij een bepaalde afstand gewoon nee als ik geen ondersteuning heb.
Laatst bijgewerkt door Scamander op 25-10-16 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:59


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:13

Jeika schreef:
eerlijk gezegd heb ik een hekel aan E-bikes.
ik kan me ontzettend ergeren aan kinderen die met 20 km p/uur langs je komen zoefen. en je dan zo aankijken. |o of van die oude mensen (kinderen ook) die dat kastje dan gaan camoufleren met enorme fietstassen. en dan langszoefen. en je aankijken. ik zie ook steeds vaker elektrische mountainbikes >;) het was toch een sport? waar je spierkracht voor nodig hebt? slaat toch nergens op? en dan dat irritante gezoem van die dingen >;) als een e-bike nemen niet anders kan, oke, neem zo'n ding. maar anders gewoon niet doen.


Haha ja van die mensen die het irritant vinden dat je zelf niet zo hard gaat _O- . Heftig bellend of 'aan de kant! Opzij!' end langs fietsen.. :') Dan denk ik ja, hallo, ik moet wél moeite doen, uberhaupt fiets ik niet in de weg (ik fiets meestal alleen en aan de rechterkant van de weg dus ze kunnen er makkelijk langs) en mag je ook wel een beetje geduld hebben af en toe.

Maar goed, als ik in het buitengebied woonde en ver moest reizen naar mijn werk had ik er ook voor gekozen hoor, lijkt me ideaal. Anders zou ik met een brommer gaan of idd de auto maar zon elektrische fiets is dan veel handiger en milieuvriendelijker.

In de stad vind ik het echt super mega irritant, zo'n ding hebben is dan ineens een vrijbrief om je niet meer aan verkeersregels te houden en vooral geen rekening te houden met anderen. Ik vind het vaak lastig om de snelheid in te schatten want van de voorkant ziet het er hetzelfde uit als een normale fiets. Als je dus ergens over wil steken of linksaf wil slaan wordt je nog net niet van je voeten gereden omdat ze zoveel sneller gaan dan de rest.
Ik fiets zelf in de stad ook niet zo snel, dat is gewoon niet handig. Iedereen steekt over, loopt over de straat, fietst kriskras overal doorheen, overal zijn zebrapaden, dan is het echt vragen om ongelukken als je daar met 25 km/h doorheen gaat fietsen.
En toch zijn er mensen die het doen, alsof ze niet meer langzaam kunnen ofzo.. :')

Maar goed, verder niks aantrekken van het commentaar hoor, als ik zover moest fietsen en er het geld voor had, was ik dus ook op een elektrische fiets rond gaan touren. :P Zolang je maar rekening houdt met je langzamere medemens a.u.b. :D

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:18

Wat een gezeur van mensen zeg! Ik heb zelf ook een electrische fiets in de schuur staan. En daar staat ie prima. Gemiddeld zo'n 364 dagen per jaar. Want ondanks de electrische fiets kan het fietsen mij niet bekoren. Ik krijg binnen enkele minuten zadelpijn, en volgens de fietsenmaker is dat bijna onmogelijk met het zadel van mijn fiets. Tja := Ik hou gewoon niet van fietsen :+ Daarom rij ik in een 45 km autootje want een rijbewijs heb ik niet. (Ja AM dus wel) En nu krijg ik nooit commentaar dat ik lui zou zijn. Want niemand die nu hardop denkt dat ik beter had kunnen gaan fietsen (al dan niet electrisch).

Niemand zou zich moeten verdedigen voor het gekozen vervoermiddel. Denk dat in veel geval dit soort reacties ook door jaloezie komen hoor. Die krengen zijn best prijzig en denk dat er heel wat mensen zijn die er ook maar wat graag één zouden willen hebben, maar het te duur vinden.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:27

Ik rij ook geregeld op een elektrische fiets (20 km reis van en naar stal of als ik sportief ben 53 km van en naar de studie). Beetje frisse lucht happen zonder bezweet of echt moe aan te komen zetten, ideaal. Ik vind het vooral fijn om niet vast te zitten aan tijden van het ov. Het is voor mij ook een alternatief op reizen met ov of auto, niet als vervanger voor dingen die je normaal met de gewone fiets zou doen.

Heb nog nooit negatief commentaar erop gehad, maak er zelf soms wel grapjes om dat ik het makkelijk heb als mensen schrikken van de afstand.

Ik heb ook fietstassen erop, maar dat is puur omdat ik ook veel troep mee heb vaak. Meer dan een uur fietsen met zware tas op je rug is gewoon niet fijn.

Ik deel hem met mijn opa, mijn grootouders hebben er ook veel plezier van.

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:29

Alwiene schreef:
Wat een gezeur van mensen zeg! Ik heb zelf ook een electrische fiets in de schuur staan. En daar staat ie prima. Gemiddeld zo'n 364 dagen per jaar. Want ondanks de electrische fiets kan het fietsen mij niet bekoren. Ik krijg binnen enkele minuten zadelpijn, en volgens de fietsenmaker is dat bijna onmogelijk met het zadel van mijn fiets. Tja := Ik hou gewoon niet van fietsen :+ Daarom rij ik in een 45 km autootje want een rijbewijs heb ik niet. (Ja AM dus wel) En nu krijg ik nooit commentaar dat ik lui zou zijn. Want niemand die nu hardop denkt dat ik beter had kunnen gaan fietsen (al dan niet electrisch).

Niemand zou zich moeten verdedigen voor het gekozen vervoermiddel. Denk dat in veel geval dit soort reacties ook door jaloezie komen hoor. Die krengen zijn best prijzig en denk dat er heel wat mensen zijn die er ook maar wat graag één zouden willen hebben, maar het te duur vinden.



Het is meer dat ik er heel graag 1 wil en het geld er ook voor over heb.
Maar dat geld is er gewoon niet.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:30

Lepeltje schreef:
In de stad vind ik het echt super mega irritant, zo'n ding hebben is dan ineens een vrijbrief om je niet meer aan verkeersregels te houden en vooral geen rekening te houden met anderen.


Daar hebben ze hier in de stad geen e-bike voor nodig }:0 Het fietsverkeer in Utrecht is uberhaupt eh, uitdagend.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:39

Ik kan door gezondheidsproblemen heel vaak niet fietsen. Ik heb een elektrische fiets met de optie om helemaal niet te hoeven trappen. Er zit een gashendel op en een blauw plaatje. Meer een soort moderne spartamet. Je kan hem ook als normale elektrische fiets met trapondersteuning gebruiken.
Ik krijg er eigenlijk nooit opmerkingen over en soms zie ik wel eens mensen kijken, maar ik zal me er eerlijk gezegd geen moment druk over maken.
Voor mij is het een uitkomst.
Ik heb ook een snorbrommer maar ik kan nu met mijn hond en paard fietsen. En tijdens buitenritten kan ik weer op de fiets mee. In natuurgebieden mag je vaak niet met een brommer komen, maar met deze fiets wel. Ideaal.
Je kunt niet aan mij zien dat ik gezondheidsproblemen heb, dus veel mensen zullen mij ook een luilak vinden op het eerste oog. Tja... als je daar tijd in moet steken van wat andere mensen van je denken... kun je beter leuke dingen gaan doen als het kan!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:40

Haha nee, daar heb je gelijk in, maar de hoge snelheid geeft het nog een extra uitdaging om er levend uit te komen.. :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:42

Jelleee schreef:
Variërend van een "je bent toch geen bejaarde?" tot een hatelijk "je bent echt lui, dat je een elektrische fiets hebt genomen". Nu kan ik me daar aardig overeen zetten, maar leuk is natuurlijk anders.

.

Bizar eigenlijk, ik denk niet dat er veel automobilisten zijn die dergelijjke (zeer onbeleefde) opmerkingen naar hun hoofd krijgen.

F_inley

Berichten: 6405
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:46

Ik ben 25 en fiets nu drie jaar op een Elektrische fiets en heb eigenlijk nog nooit commentaar gehad de mensen die ik ken weten dat het eeb medische reden heeft maar ook vreemde hebben nog nooit iets lelijks gezegd eigenlijk

Ik ben er heel blij mee je pakt hem toch sneller dan een gewone fiets

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:48

Kun je die trapondersteuning ook uitzetten? Ik vind 20 km fietsen naar mn werk te ver, dus doe het nu met het OV. Een elektrische fiets zou leuk zijn, maar het is ook niet bepaald veilig om eerst met 25 km/u door het centrum van Den Haag te scheuren... zou je dus bv de eerste 10 km de trapondersteuning uit kunnen zetten, en als je eenmaal de stad uit bent aan kunnen zetten? Dan ga ik er nl eens serieus over nadenken :)

F_inley

Berichten: 6405
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:50

Foaly schreef:
Kun je die trapondersteuning ook uitzetten? Ik vind 20 km fietsen naar mn werk te ver, dus doe het nu met het OV. Een elektrische fiets zou leuk zijn, maar het is ook niet bepaald veilig om eerst met 25 km/u door het centrum van Den Haag te scheuren... zou je dus bv de eerste 10 km de trapondersteuning uit kunnen zetten, en als je eenmaal de stad uit bent aan kunnen zetten? Dan ga ik er nl eens serieus over nadenken :)


Dat kan maar vind ik erg zwaar fietsen. Maar je kan hem ook op de laagste stand zetten en gewoon langzaam fietsen dat is geen probleem

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:56

Ligt eraan welke ondersteuning het is.
Mijn zoons fiets, trapt gewoon als een normale fiets.
Wel is hij wat instabiel (en zwaarder in gewicht) door de accu.
(mijn dochter fiets er nu 13 km mee zonder accu naar school en dat gaat prima; de bedieningskastje is kapot en wordt volgende week vervangen).

De andere fiets die wij hebben, blijft zwaarder trappen dan een gewone fiets, je voelt dan echt weerstand.
Dat is voor een paar km niet zo erg (als hij bv net leeg is als je bijna thuis bent), maar om daar langer mee te fietsen is eigenlijk geen doen.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 15:59

Foaly schreef:
Kun je die trapondersteuning ook uitzetten? Ik vind 20 km fietsen naar mn werk te ver, dus doe het nu met het OV. Een elektrische fiets zou leuk zijn, maar het is ook niet bepaald veilig om eerst met 25 km/u door het centrum van Den Haag te scheuren... zou je dus bv de eerste 10 km de trapondersteuning uit kunnen zetten, en als je eenmaal de stad uit bent aan kunnen zetten? Dan ga ik er nl eens serieus over nadenken :)

Uitzetten is echt zwaar, hij rijdt echt zwaarder dan mijn verrotte studentenfiets die ik ook heb.
Maar meestal heeft de fiets meerdere standen en hoe hard je gaat is gekoppeld aan hoe hard je trapt (op stand 1 wordt er dan minder snelheid 'toegevoegd ' dan op stand 3).
Met rustig trappen op stand 1 ga je op die van mij echt niet harder dan 13 km/h. Het maximum zit op 28 bij die van mij als je lekker door trapt op stand drie, dat doe ik op de lange stukken rechtuit buiten de stad.

Foaly

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:01

Bedankt voor de antwoorden, ik ga me er eens in verdiepen!

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:01

Ik heb er ook 1, sinds 2 jaar. Lange tijd wilde ik er niet aan maar wilde ik blijven fietsen en niet voor alle kleine dingen de auto te moeten pakken heb ik er toch 1 aangeschaft.
Door een kapotte knie en onderbeen was gewoon fietsen te zwaar voor mij, heen gaat wel maarja je moet ook weer terug naar huis. Punt bij mij is dat je niets ziet als ik een lange broek aan heb. Juist dan krijg je wel eens een opmerking.
Ik trek me er niets van aan. Mensen beoordelen nu eenmaal snel als ze niet de achtergrond weten of als ze wel wat denken te weten.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:04

Foaly schreef:
Kun je die trapondersteuning ook uitzetten? Ik vind 20 km fietsen naar mn werk te ver, dus doe het nu met het OV. Een elektrische fiets zou leuk zijn, maar het is ook niet bepaald veilig om eerst met 25 km/u door het centrum van Den Haag te scheuren... zou je dus bv de eerste 10 km de trapondersteuning uit kunnen zetten, en als je eenmaal de stad uit bent aan kunnen zetten? Dan ga ik er nl eens serieus over nadenken :)


Bij mijn fiets kan je kiezen uit vele soorten ondersteuning. Van heel weinig waardoor je er niet zoveel van merkt tot het hoogste en dan vlieg je vooruit zeker als je de fiets dan ook nog eens in de hoogste versnelling zet. Je kunt het uitzetten, maar de fiets is vanzichzelf al zwaarder in gewicht door de motor en accu e.d dus je trapt dan wel zwaarder dan een gewone fiets is mijn ervaring.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:06

Ik snap het helemaal voor jongeren en ik hou er ook van. Mijn moeder heeft er een omdat haar knieen te slecht zijn, maar ik wil er ook een omdat ik niet teveel wil afvallen en snel last heb van een ijzertekort. Vaak red ik het dan niet goed op een gewone fiets, maar met een elektrische fiets is die stap veel kleiner :)

Ik fiets trouwens wel vaak zo hard op dat ding dat hij helemaal geen energie meer verbruikt als ik eenmaal op gang ben :P

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:10

Een vriendin van mij heet ook een elektrische fiets, maar met medische reden.
Zo heeft zij nog energie over om te leren als ze eenmaal op school is (5km)

Hier ook af en toe reacties op, vooral als ze met mensen fietst en dan zelf hard gaat en roept dat wij harder moeten, maar ja, daar zie ik er geen nadeel in.

Mensen kiezen een elektrische fiets met een reden, en als ze hier door ook nog vaker de fiets word gepakt zie ik er alleen maar voordeel in

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:12

Eerlijk gezegd ben ik mijzelf aan het bedenken of ik mijn scooter niet liever inruil voor een e-bike. Het scheelt geld, je bent toch sportief bezig en mijn haat aan fietsen wordt er iets minder door :P Vroeger fietste ik 150 km in de week. Toen heb ik een afkeer gekregen voor fietsen. Maar een e-bike lijkt me wel wat. Dan geniet ik meer van de beweging. Ik moet naar stal 15 km heen en weer terug, dus fietsen vind ik echt te ver. Dan kom ik niet meer aan paardrijden toe. Dus als ik met een e-bike er in een klein half uurtje ben, lijkt het me een mooie oplossing.

En ik ben 23 :+

luuntje

Berichten: 13987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:13

Onze zoon heeft sinds de brugklas een ebike.
Ebike is aangepast door de fietsenmaker zodat hij en een teugtraprem en een handrem heeft.
Ideaal als enkel of pols uit de kom liggen, kan hij toch remmen.

Door ziekte is fietsen erg belastend. Nu is hij toch in beweging zonder over te belasten.
Aangeraden trouwens door ergotherapeut.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:00

Er wordt nu vaak gezegd dat het meer als alternatief op de auto moet worden gezien enzo. Maar ik heb een trouwma gehad die ook een e-bike kocht, als alternatief op de auto, waar ze dan mee naar de supermarkt ging. Of haar dochter ophalen, voor wie 3 km fietsen ook echt te ver was. :+ En nee, was niks mis met die mensen.

Dus ja, sóms heb je wel degelijk mensen die de e-bike als alternatief op de auto nemen zodat ze minder lui lijken :=

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:10

Magrathea: als die mensen die afstand nu met e-bike doen terwijl ze dat anders met de auto zouden doen is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

Het is verder niet echt aan jou om te oordelen of iemand wel of niet 3km zou moeten kunnen fietsen. Als mensen dat niet willen of kunnen, willen of kunnen ze dat niet, om welke reden dan ook. En daar heb je eigenlijk niet zoveel mee te maken. Ik vind het echt onaardig, dat bekritiseren van andermans keuzes. En ik vind het ronduit onbegrijpelijk als je dat in een topic doet waarin mensen zowel hun beweegredenen aangeven als hoe vervelend ze het vinden dat die opmerkingen gemaakt worden.