Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:33

Hier een 29 jarige met sinds deze zomer een elektrische fiets. Wat een uitkomst als ik dat had geweten was hij al jaren eerder gekomen :D
Maar reacties erop nee eigenlijk niet.
Ik heb hem gekocht omdat ik nu dagelijks op het werk naar de fiets kan en die straat heeft altijd tegenwind en hier aan de kust is dat met vlagen geen zacht briesje.
Ook naar stal pak ik nu zelfs met regen en veel wind de fiets.
En wat een genot dat als vriendin op paard een buitenrit gaat maken en ik mee fiets kan ze nu gewoon bijhouden zonder buiten adem te raken.

Mijn fiets is begrenst op 28,5 km.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:34

Fenrir schreef:
Ik heb een keer op die van mijn oma gefietst en je gaat zo met gemak over de 30 km/u en dan staat dat ding nog niet eens op de helft van wat hij kan. Vind het persoonlijk geen prettige ontwikkeling dat je steeds meer van die fietsen ziet en nu ook bij jongere mensen, je hoort ze vaak amper aankomen en ze kunnen veel te hard (met name in de stad is dat gewoon gevaarlijk).

Dat is dus een fiets die na 1 januari een kenteken moet hebben en waarbij je een helm op moet.
De hulpmotor moet stoppen met helpen bij 25km per uur.
Doet hij dat niet, dan wordt hij als snorfiets gezien en moet zo ook worden geregistreerd.

Volgend jaar zal er dus veel controle komen op e fietsen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:37

Brainless schreef:
Fenrir schreef:
Ik heb een keer op die van mijn oma gefietst en je gaat zo met gemak over de 30 km/u en dan staat dat ding nog niet eens op de helft van wat hij kan. Vind het persoonlijk geen prettige ontwikkeling dat je steeds meer van die fietsen ziet en nu ook bij jongere mensen, je hoort ze vaak amper aankomen en ze kunnen veel te hard (met name in de stad is dat gewoon gevaarlijk).

Dat is dus een fiets die na 1 januari een kenteken moet hebben en waarbij je een helm op moet.
De hulpmotor moet stoppen met helpen bij 25km per uur.
Doet hij dat niet, dan wordt hij als snorfiets gezien en moet zo ook worden geregistreerd.

Volgend jaar zal er dus veel controle komen op e fietsen.


Misschien stopt hij wel op 25 km/u, dat weet ik eigenlijk niet zeker, maar ik fiets van mezelf al vrij hard dus het zou best kunnen dat het deels aan mij lag :+ Ik schoot iig vele malen harder vooruit met dat ding, dat weet ik wel. :')
Dan nog is 25 km/u imo behoorlijk hard voor in de stad. Leuk voor landweggetjes waar niemand komt.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:39

Brainless schreef:
Fenrir schreef:
Ik heb een keer op die van mijn oma gefietst en je gaat zo met gemak over de 30 km/u en dan staat dat ding nog niet eens op de helft van wat hij kan. Vind het persoonlijk geen prettige ontwikkeling dat je steeds meer van die fietsen ziet en nu ook bij jongere mensen, je hoort ze vaak amper aankomen en ze kunnen veel te hard (met name in de stad is dat gewoon gevaarlijk).

Dat is dus een fiets die na 1 januari een kenteken moet hebben en waarbij je een helm op moet.
De hulpmotor moet stoppen met helpen bij 25km per uur.
Doet hij dat niet, dan wordt hij als snorfiets gezien en moet zo ook worden geregistreerd.

Volgend jaar zal er dus veel controle komen op e fietsen.


Ben heel benieuwd waar je die info vandaan hebt! Zou je de bron willen sturen? Ik kan er niets over vinden

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:42

Ik vind het ook altijd bizar om te zien dat bij sommigen hun gezond verstand compleet wegwaait als ze nu eenmaal iets extra kunnen. Mijn auto haalt ook wel 150km maar ik ga niet in het dorpscentrum zo doorvliegen omdat het nu eenmaal kan (even los van de wettelijke beperking). Als ik met de elektrische fiets ben, let ik even hard op. Als er een kruising is met een fietspad of een gewone weg even goed vertragen en opletten, even bellen voor het voorbijsteken, eigenlijk gewoon gezond verstand gebruiken dus.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:43

Kwanyin schreef:
Ik vind het ook altijd bizar om te zien dat bij sommigen hun gezond verstand compleet wegwaait als ze nu eenmaal iets extra kunnen. Mijn auto haalt ook wel 150km maar ik ga niet in het dorpscentrum zo doorvliegen omdat het nu eenmaal kan (even los van de wettelijke beperking). Als ik met de elektrische fiets ben, let ik even hard op. Als er een kruising is met een fietspad of een gewone weg even goed vertragen en opletten, even bellen voor het voorbijsteken, eigenlijk gewoon gezond verstand gebruiken dus.


Helaas gaat met name oudere mensen en snelle voertuigen niet altijd even goed :=

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:43

Volgens mij gaat trapondersteuning toch maar tot 25 km/u, juist omdat het anders een snorfiets wordt oid?

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:46

Jelleee schreef:
Maar de reacties die ik er op krijg :oo Variërend van een "je bent toch geen bejaarde?" tot een hatelijk "je bent echt lui, dat je een elektrische fiets hebt genomen". Nu kan ik me daar aardig overeen zetten, maar leuk is natuurlijk anders.


Bedenk vooral dat als je de auto had genomen mensen lang zoveel kritiek niet hebben. Dat toont wel aan hoe raar de beeldvorming is. Dus laat je niet gek maken hoor!

Ik vind de reactie van Willeke_ "En voor mij!" heel leuk. Gewoon echt met veel enthousiasme en een grote glimlach brengen.
(En bedenk dan meteen wat het zegt over mensen als ze het nodig vinden om een negatief (voor)oordeel te hebben over wie wanneer wel en niet een e-bike mag gebruiken, en dat dan ook nog uit te spreken. Naast dat ik de opvatting vreemd vind, vooral in een maatschappij die autogebruik zo makkelijk accepteert, vind ik het zo onnodig onvriendelijk om dat als reactie te geven op iemand die er gebruik van maakt. Is ook een kwestie van beleefdheid volgens mij: oordeel niet over andermans keuzes, tenzij het je gevraagd wordt of die keuze jou daadwerkelijk aangaat.)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:51

Ben ook aan het kijken voor een ebike. MAar wel met ruimte voor kinderzitjes erop.
Gups gaat bij opa en oma ook altijd mee op de ebike. Netjes een helmpje op en een schermpje. Zij hebben een Flyer. Die ligt alleen boven mijn budget.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:57

Sinds ik jarenlang 12 km enkele reis door de polder moest om naar school te gaan, vertik ik het echt om nog lang te fietsen. Ben het gewoon echt zat. Met mooi weer geen enkel probleem hoor, heerlijk zelfs, maar onweer, sneeuw, hagel, harde windstoten waardoor je weinig adem krijgt.. bleh.

Zo'n elektrische fiets zou ik dan wel willen proberen, scheelt best wat tijd. Maar uiteindelijk zou ik als het rotweer is toch de auto pakken.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:04

Keet schreef:
Ben ook aan het kijken voor een ebike. MAar wel met ruimte voor kinderzitjes erop.
Gups gaat bij opa en oma ook altijd mee op de ebike. Netjes een helmpje op en een schermpje. Zij hebben een Flyer. Die ligt alleen boven mijn budget.



Giant heeft ook standaard een breed en diep stuur waar een zitje op past :)

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:05

Ik ben 17 en heb een elektrische fiets. Ik krijg hier best wel vaak reacties op, maar ben wel heel blij dat ik hem heb! Want zonder E- bike zou ik toch niet zo goed kunnen fietsen met mijn reuma. En daarom trek ik me van de negatieve reacties nooit iets aan :D

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:07

uggy schreef:
Ik ben 17 en heb een elektrische fiets. Ik krijg hier best wel vaak reacties op, maar ben wel heel blij dat ik hem heb! Want zonder E- bike zou ik toch niet zo goed kunnen fietsen met mijn reuma. En daarom trek ik me van de negatieve reacties nooit iets aan :D

Misschien moet je eens terugroepen "ja sorry maar volgend jaar kan ik met de auto dan zie je mijn luiheid niet meer!" :+

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:07

Willeke_ schreef:
Mars schreef:
Tja heel eerlijk vind ik t ook meer iets voor omaatjes. Ik denk dat t veel gezonder is om zelf te bewegen, zeker als jonger iemand. Voor oudere mensen of mensen die om een of andere reden (medisch )moeilijk kunnen fietsen vind ik t een top uitvinding.

Maar wat maakt t uit wat anderen vinden? Als je zelf blij bent met je fiets is het toch prima :)


En als het ipv een scooter is? Vind je het dan nog steeds voor omaatjes?


Ik begrijp niet helemaal wat dat aan mijn mening zou veranderen... Jonge mensen bewegen vaak al zo weinig en dan ook nog hulp met fietsen?
Dus ja voor ouderen of mensen met lichamelijke beperking: top. Voor jonge mensen die prima kunnen fietsen: erg lui en ongezond.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:12

Ik heb een auto maar toen ook mijn scooter ingeruild voor een Electrische fiets, reacties waren vooral dat ik lui was. Ach gemak dient de mens en ik fiets nu wel vaker dan zonder de trapondersteuning :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:12

Gewoon schijt aan hebben. Ik was dolblij dat mijn moeder een elektrische had die ik kon lenen, maakte destijds mijn fietstocht naar stal van 12 km een stuk makkelijker.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:13

Ja, aan alle mensen die een electrische fiets gebruiken omdat gewoon fietsen te zwaar is wegens lichamelijke ongemakken: overweeg om het eens lekker niet uit te leggen /verdedigen als mensen erover beginnen, maar juist te zeggen 'ik vind het fantastisch!'
Weg met het stigma!

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:17

Magrathea schreef:
Volgens mij gaat trapondersteuning toch maar tot 25 km/u, juist omdat het anders een snorfiets wordt oid?


Klopt, die van mij stopt met ondersteunen op 25.
Hoogste wat ik gehaald heb is 29 (van heuveltje af) daarna moet je echt heel hard mee trappen.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:23

Mars schreef:
Willeke_ schreef:


En als het ipv een scooter is? Vind je het dan nog steeds voor omaatjes?


Ik begrijp niet helemaal wat dat aan mijn mening zou veranderen... Jonge mensen bewegen vaak al zo weinig en dan ook nog hulp met fietsen?
Dus ja voor ouderen of mensen met lichamelijke beperking: top. Voor jonge mensen die prima kunnen fietsen: erg lui en ongezond.


Ik vind 'm een beetje kort door de bocht. Vind jij dan dat mensen die een uur naar bijv stal of school moeten fietsen door weer en wind geen trapondersteuning moeten gebruiken? Beter trapondersteuning dan een scooter of auto toch?

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:33

Ja, maar vroeger he! Toen deden ze dat ook. (Of nee, toen gingen mijn klasgenoten een deel van de tijd met de trein, omdat het zo ver fietsen was en gewoon niet vol te houden in slechter weer. Met alle lange reistijden en gedoe van dien. Maar goed, jongeren horen te lijden, want dat bouwt karakter en/of enige verbitterdheid.)

Het is heel opmerkelijk hoe electrisch fietsen alleen als alternatief voor gewoon fietsen gezien wordt - terwijl het in de praktijk vooral ook scooters, auto's en ov-reizen vervangt. En ten opzichte van die opties is het een verbetering, voor mens en milieu, dus alleen maar toe te juichen. Door electrisch fietsen kunnen sommige leerlingen naar een beter passende school die ze anders niet zouden kunnen bereiken, kunnen mensen hun paard houden die ze anders op moeten geven, laten mensen de auto staan waar ze die anders gebruikt hadden, gaan mensen naar buiten in plaats van dat ze aan huis gekluisterd zijn.

En toch willen sommigen het blijven zien als 'lui en ongezond' - zonder ook maar de moeite te nemen om te erkennen dat er tig situaties zijn (ook bij jonge mensen zonder fysieke problemen) dat een e-bike een verrijking is.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:37

eerlijk gezegd heb ik een hekel aan E-bikes.
ik kan me ontzettend ergeren aan kinderen die met 20 km p/uur langs je komen zoefen. en je dan zo aankijken. |o of van die oude mensen (kinderen ook) die dat kastje dan gaan camoufleren met enorme fietstassen. en dan langszoefen. en je aankijken. ik zie ook steeds vaker elektrische mountainbikes >;) het was toch een sport? waar je spierkracht voor nodig hebt? slaat toch nergens op? en dan dat irritante gezoem van die dingen >;) als een e-bike nemen niet anders kan, oke, neem zo'n ding. maar anders gewoon niet doen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:40

Ik maak regelmatig wandelingen van +10km, ik ga regelmatig joggen en heb thuis gewichten voor de regenachtige dagen...ik ben geen supersporter maar ik durft van mezelf zeggen dat ik ook niet in de categorie lui en ongezond hoor. Maar fietsen, dat doe ik niet vaak en als ik dat doe is het doel niet conditie kweken en sportief zijn, maar het genieten van de omgeving of op tijd op een bestemming geraken. Ik vind fietsen an sich leuk maar fietsen als sport gewoon geen leuke sport.

Ik ben het ook helemaal met je eens Shadow, men moet eens stoppen om te vergelijken met normale fietsen, maar het juist als een positieve stap zien van de auto/brommer af.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:48

Tja, ik heb er zelf ook voor gekozen om gewoon een sportfiets te kopen. Fietst ook soepel, met gemak 25 km/h en het is meteen sporten.

Met een elektrische fiets kost het nogal weinig energie, ik vind dat je zo'n ding niet eens een fiets mag noemen. En daarbij vind ik het voor oudere mensen levensgevaarlijk. Mijn oudoom is aangereden op zo'n ding, ze gaan gewoon veel te hard.

Als jong persoon vind ik het inderdaad lui.

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:50

Hier ook... laatst kreeg ik nog "Opschepper!" naar m'n hoofd geworden toen ik een vrouw van rond de 50 inhaalde.
Ze fietste zelf op een verroeste fiets met 20 slagen in beide banden, dus zal wel jaloers zijn geweest. :+

Ik vind het echt ideaal. Moet met weer en weer 15 kilometer tussen de weilanden door naar mijn werk fietsen, met de e-bike hoef ik maar 45 minuten van te voren weg en kom ik niet bezweet aan op het werk! *\o/*

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132106
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 14:57

Dat mensen ergens iets van vinden is volgens mij vrij normaal, maar de behoefte om het ook nog even hardop recht in iemands gezicht te laten weten terwijl ze er eigenlijk geen bal mee te maken hebben vind ik toch wel heel bijzonder :))

Afgelopen zomer hebben we op een camping naast een ouder stel gestaan dat ook duidelijk wat van mijn snorbrommertje vond. Ze hebben me eerst 2 dagen met kritische blik bekeken. Na die 2 dagen volgde een goedkeurend knikje toen ze zagen dat ik de tank van mijn brommertje vulde met Aspen (kettingzaagbenzine die een stuk milieuvriendelijker is dan gewone benzine).
Een dag of wat daarna kwam de vrouw uit het gezelschap naar me toe om te zeggen 'dat ze ondertussen wel gezien hadden dat ik behoorlijk beperkt was en dat ze het daarom wel oke vonden dat ik zo'n brommertje had'. Gewoon vanuit het niets he :))
Mijn ironisch bedoelde antwoord (dat ik dat heel fijn vond en dan vast een stuk lekkerder kon slapen :+ ) werd ook niet opgevat zoals ik het bedoeld had, want daarop kreeg ik nog een 'dan is het toch maar fijn dat ik het uitgesproken heb'.

Tsja, sommige mensen....... :')