Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:53

Verzekering zou niet nodig moeten zijn als ze die dingen wat minder snel maken. Ik zet hem nooit op de sterkste stand maar anderen vaak wel. Dat zou begrensd mogen worden.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:54

mysa schreef:
Verzekering zou niet nodig moeten zijn als ze die dingen wat minder snel maken. Ik zet hem nooit op de sterkste stand maar anderen vaak wel. Dat zou begrensd mogen worden.


Dat doe ik ook :o
Maar eerlijk: ik vind idd dat ze 'm strakker mogen begrenzen. Ipv 28 naar 25 km pu.

Eigenlijk is het idioot dat je een bekeuring krijgt als je scooter 25+ rijdt maar je mag wel harder met de fiets... Maar voor nu vind ik het nog wel leuk om scooters heel vrolijk in te halen :+
Laatst bijgewerkt door Willeke_ op 25-10-16 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:55

Hier een belegen mens met een gewone fiets.
Fijn dat die dingen er zijn maar leer er wel mee om te gaan. Levensgevaarlijk die dingen zoals mijn leeftijdsgenoten ermee omgaan. Als je lijf het niet meer goed doet of dat je erg veel moet karren.
Awel, maar inderdaad wegpiraten zijn het.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:55

Ik ben 44, dus geen echt jonkie meer, maar ik vind mijn elektrische fiets ideaal hoor. Erfenis van mijn vader en ik gebruik 'm bijna dagelijks om naar mijn werk mee te rijden. Ook met flink wind tegen kan ik dan nog normaal doorfietsen, heel fijn. Vinden mijn knieën erg prettig en dan kom ik niet zo bezweet aan op mijn werk. Zonder die elektrische fiets zou ik toch eerder geneigd zijn om de auto te pakken.

Dus gewoon lekker blijven fietsen en je niks aantrekken van jaloerse reacties of onbegrip. Elektrische fietsen worden steeds populairder, ook onder een jonger publiek.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:55

dan moet je toch wel flink meetrappen om de 45 per uur te halen Ayasha,
maar ik snap je punt wel.. de high speed peddles kunnen met meetrappen 45 km/h halen..

maar of je verzekering moet koppelen aan een electrisch ondersteunde fiets?
bedoel een beetje amateur fietser haalt ook prima de 30 km/h (gemiddelde snelheid ook van een normale e bike) zonder elektrische ondersteuning.. een beetje geoefende fietser kan een brommer zelfs nog wel bijhouden.. dan zou je gewoon alles dat zich op de rijbaan bevind van een kenteken moeten voorzien.. juist de amateur snelle fietser (niet persee op racefiets) zijn meestal een gevaar op de weg, omdat alle energie en focus naar het snelle trappen gaat.

reed vroeger 7.5 kilometer naar school.. ik kon een brommer rustig enige tijd (zo'n 2-3 kilometer) bijhouden op mijn uniontje met drie versnellingen.

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:59

Wielrenners halen mij in hoor. Mijn fiets kan niet harder dan 26/27 tenzij het bultje af is natuurlijk. Maar met wind mee fiets ik 25/26. Volgens mij is hij begrenst op 28.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:00

IMO zou een fietser gewoon een verzekering moeten hebben en IMO ook wegentaks betalen. Ik zie oprecht het verschil niet tussen een fiets en een brommer kwa gebruik van de weg.
En als we dan toch bezig zijn: zolang je geen auto rijbewijs hebt een rijbewijsje voor fietsers zodat ze leren dat ook zij voorrang van rechts moeten geven. Had gisteren weer bijna een jonge knaap op de capeau die zonder kijken links voor me in vloog met behoorlijk veel snelheid. Toen ik langs hem ging rijden en vroeg of hij niet wist dat hij ook voorrang van rechts moest geven leerde ik een hoop nieuwe scheldwoorden bij. Je gaat bijna hopen dat zo eentje een keer op een capeau beland en een keer goed schrikt (en als het even kan verder geen fysiek verwondingen op loopt.)

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:01

Ja ik vind dat ook altijd zo overdreven... Ben je 20 en heb je een auto kraait er geen haan maar kom je op een elektrische fiets aanzetten ben je lui en een bejaarde.


Ik ben dan ook daadwerkelijk daar wel lui in dus ik ga toch liever voor de auto, maar vind het een vreemd fenomeen. Zoveel diep gegronde haat altijd naar jonge mensen met e-bikes :P

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:01

Ayasha schreef:
IMO zou een fietser gewoon een verzekering moeten hebben en IMO ook wegentaks betalen. Ik zie oprecht het verschil niet tussen een fiets en een brommer kwa gebruik van de weg.
En als we dan toch bezig zijn: zolang je geen auto rijbewijs hebt een rijbewijsje voor fietsers zodat ze leren dat ook zij voorrang van rechts moeten geven. Had gisteren weer bijna een jonge knaap op de capeau die zonder kijken links voor me in vloog met behoorlijk veel snelheid. Toen ik langs hem ging rijden en vroeg of hij niet wist dat hij ook voorrang van rechts moest geven leerde ik een hoop nieuwe scheldwoorden bij. Je gaat bijna hopen dat zo eentje een keer op een capeau beland en een keer goed schrikt (en als het even kan verder geen fysiek verwondingen op loopt.)


Uuhhh wij betalen voor een scooter geen wegenbelasting in Nederland. In Belgie wel?

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:02

Ayasha schreef:
Wat mij meer stoort aan die E-fietsen is dat ze geen verzekering of niks moeten hebben terwijl ze vaak even snel als een brommer kunnen.


Dit gaat geloof ik wel veranderen. Of toch voor de modellen die sneller dan 25km/u kunnen en helmen.
Dat laatste zou voor mij al een afknapper zijn.

Als je met een e-bike meer met de fiets gaat zie ik niet in waarom je een bepaalde leeftijd moet hebben. Als itt iemand die ik ken, voor 1km de auto neemt, naar de sportschool gaat om aan je conditie te werken en voor 5x/jaar een fietstochtje te maken een e-bike koopt, dan vindt ik het te gek voor woorden. Maar dat zal wel aan mij liggen :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:03

Zodra het gemotoriseerd is betaald het wegenbelasting, ironisch genoeg de fietsen niet. :)

petitparis; ik ken zat mensen die een auto hebben die geen 500km per jaar rijdt. Die moet ook gewoon wegentaks en verzekering betalen. :) Waar maak je het onderscheid?

Edit; helmen zouden voor elke fietser verplicht moeten worden. 25 per uur brommer moet ook een helm op, waarom een 25per uur fietser/wielrenner dan niet? Is je hoofd steviger als je op een fiets zit?

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:06

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten, al zou ik persoonlijk een elektrische fiets voor afstanden zoals 8 km naar het werk niet nodig vinden. (mits je jong en gezond bent).

Moet je echt veel grotere afstanden afleggen, zoals 15-20 km naar je werk dan zou ikzelf wel een e-bike overwegen. Dat is nog fietsend te doen (met de ebike) en dan bespaar je weer op het milieu door de auto te laten staan.

petitparis

Berichten: 15991
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:08

@ ayasha: het gaat mij er niet om verzekering of taksen te betalen ;) maar opdat jonge mensen met e-bikes het gevoeld krijgen "veroordeeld" te worden omdat ze jong zijn en toch met een e-bike rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:10

Ik heb er geen, maar zou er wel erg graag een willen. Naar school is het 25 kilometer enkele reis, of ruim 10 kilometer naar het dichtstbijzijnde station om daar de bus te pakken. Dan pak ik toch vrij snel de auto, maar die is erg duur in onderhoud, brandstof, e.d. Mijn moeder had een elektrische fiets die het inmiddels niet meer doet, maar dat was een oud model. Daar moest je zelf echt nog flink bij trappen, inmiddels heeft ze een mooie, sportieve en fijne elektrische fiets en zit ik er over te denken dezelfde aan te schaffen. Lijkt mij ideaal, dan ben ik snel en niet zo bezweet op school.

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:11

Wij hadden echt een van de eerste generaties electrische fietsen al aan huis staan :+. Mijn moeder is chronisch ziek en een van haar symptomen is dat ze veel sneller moe wordt. Daarbij houdt mijn moeder niet van voor benzine betalen, dus toen ze erachter kwam dat elektrische fietsen bestonden werd er heel snel eentje aangeschaft. Toen ze erachter kwam dat de dochters hem ook maar wat graag leenden, kwam er al snel een tweede, nieuwere. Hebben er al een stuk of vier versleten, denk ik (niet omdat wij zo snel door de fietsen heen gaan, maar er zijn er twee gestolen).
Het zijn gewoon heerlijke dingen als je in het buitengebied woont. Mijn ouderlijk huis staat in the middle of nowhere en het duurde drie kwartier tot een uur voor mij om op school/in de stad te komen. Daarnaast was het poldergebied aan zee waar je altijd tegenwind had. Als je zo ver van alles zit en geen rijbewijs hebt, dan is zo'n elektrische fiets een heerlijk ding, het scheelt best op je reistijd. Toen ik uit huis ging en in Engeland ging wonen heb ik het ding mooi meegenomen, want ja, heuvels :+.
Tja, gevaarlijk en lui. Je moet nog steeds gewoon trappen, ze geven trapondersteuning, ze doen het werk niet voor je. Daarbij zijn de meeste elektrische fietsen begrenst op 25 km per uur, daarna stopt de motor er gewoon mee en mag je het zelf weer opknappen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:15

petitparis schreef:
@ ayasha: het gaat mij er niet om verzekering of taksen te betalen ;) maar opdat jonge mensen met e-bikes het gevoeld krijgen "veroordeeld" te worden omdat ze jong zijn en toch met een e-bike rijden.

Iedereen wordt veroordeeld. Dat is deel van het leven. :)

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:15

Ik krijg dat commentaar ook heel vaak. Mijn opa is overleden en ik heb zijn elektrische fiets gekregen, dus daar fiets ik nu mee rond. Toen ik nog naar mijn verzorgpaard fietste, ging ik altijd op de elektrische (11km enkel). Dat kostte me al een half uur, op mijn normale fiets was dat denk ik zo'n 20 minuten extra, daar had ik gewoon echt de tijd niet voor. Nog steeds fiets ik op de elektrische rond en krijg ik commentaar, maar ik denk dat veel mensen gewoon niet weten hoeveel genot zo'n ding geeft. Lekker hard rondcrossen zonder jezelf in het zweet te werken. Heerlijk.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:18

mijn dochter is 17, heeft fybromialgie en is superblij met haar fiets, maar krijgt ook regelmatig opmerkingen waar ze niet blij van wordt. Maar ja, chronisch pijn is niet zichtbaar he...

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:22

Geweldige uitvinding, gezond en handig. Mijn broer maakt elektrische bakfietsen, die zijn echt super. Kids in de bak, boodschappen etc.etc. Je laat de auto veel sneller staan voor kleine afstanden dus veel schoner en goedkoper.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:23

Ja hier nog één die twijfelde scooter of elektrische fiets. Ik koos voor het laatste.
Vind het zelf toch gezonder dan een scooter en beter voor het milieu ook inderdaad.
Maar dan komt het commentaar; het is een vervoermiddel voor oudere mensen. Eh tja ... scooter niet dan? Ik vind dat dus echt zo debiel eigenlijk.
Ik fiets lange afstanden voor cursussen of fotoshoots ed (> 20 km, soms zelfs 40 km) en dat ga ik echt niet doen met een gewone fiets. Zeker niet bij wind en regen.

Voor de stad en kleinere afstanden pak ik mijn gewone stads/boodschappen fiets.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:26

Willeke_ schreef:
mysa schreef:
Verzekering zou niet nodig moeten zijn als ze die dingen wat minder snel maken. Ik zet hem nooit op de sterkste stand maar anderen vaak wel. Dat zou begrensd mogen worden.


Dat doe ik ook :o
Maar eerlijk: ik vind idd dat ze 'm strakker mogen begrenzen. Ipv 28 naar 25 km pu.

Eigenlijk is het idioot dat je een bekeuring krijgt als je scooter 25+ rijdt maar je mag wel harder met de fiets... Maar voor nu vind ik het nog wel leuk om scooters heel vrolijk in te halen :+
Dan mag ik voortaan wel opletten tijdens het wielrennen :P

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:29

Ayasha schreef:
Zodra het gemotoriseerd is betaald het wegenbelasting, ironisch genoeg de fietsen niet. :)

petitparis; ik ken zat mensen die een auto hebben die geen 500km per jaar rijdt. Die moet ook gewoon wegentaks en verzekering betalen. :) Waar maak je het onderscheid?

Edit; helmen zouden voor elke fietser verplicht moeten worden. 25 per uur brommer moet ook een helm op, waarom een 25per uur fietser/wielrenner dan niet? Is je hoofd steviger als je op een fiets zit?

Elektrische auto's betalen ook geen wegenbelasting.
Brommers/snorfietsen betalen ook niets.
Motoren ong 10E per maand.....

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:29

Ik heb een keer op die van mijn oma gefietst en je gaat zo met gemak over de 30 km/u en dan staat dat ding nog niet eens op de helft van wat hij kan. Vind het persoonlijk geen prettige ontwikkeling dat je steeds meer van die fietsen ziet en nu ook bij jongere mensen, je hoort ze vaak amper aankomen en ze kunnen veel te hard (met name in de stad is dat gewoon gevaarlijk).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-10-16 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 13:29

Wat een hoop reacties al! Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben :')

Mijne 'slaat af' bij 25 km/uur, maar sowieso ga ik eigenlijk nooit zo hard. Je ziet inderdaad ook wel eens echte racemonsters voorbij vliegen, dat is jammer want dat komt de verkeersveiligheid ook niet ten goede.

Sommige opmerkingen in dit topic vind ik echt briljant overigens _O-

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:32

Ik heb er ook een en inderdaad voor woon-werkverkeer. Dat is 19 km enekele reis en dat is niet het probleem, maar omdat ik ook wielren en mountainbike ben ik gewend tot de max te fietsen. Kwam dus altijd bezweet aan. Daar heb ik nu geen last meer van. Merk wel dat ik altijd tot aan de begrenzing fiets. Dus nog steeds tot de max, maar het gaat gewoon makkelijker en zonder al te veel inspanning.