Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 01:41

Ik zit vaak op de e bike van mijn moeder. Als iemand mij lui zou noemen, roep ik wel terug 'je hebt gelijk morgen pak ik de auto terug'

ik heb niets medisch aan de hand ik ben bijna 25, ben niet enorm lui, maar heb een hekel aan fietsen.

In die paar maanden dat ik de fiets gebruikt heb ik denk ik makkelijk 200 km afgelegd. Minder autokosten minder vervuiling. Dus roep maar dat ik lui ben, ben ik misschien op dat moment ook.
Maar wel ecologisch verantwoord lui :7

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 02:58

En toch heeft Oomens wel een punt. We hebben op een redelijk zorgwekkende manier last van overgewicht en gebrek aan beweging. Dit geldt ook juist voor jongeren, die van jongs af aan al minder buiten komen en spelen, minder bewegen, minder sporten etc. etc. Als je dan ook nog eens het fietsen gaat vervangen door bewegen zonder inspanning, oftewel een beweging die niks voor je conditie doet, dan is dat een zorgelijke ontwikkeling. Ja natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar bij het gros van de mensen is er geen medische noodzaak en de afstanden die we in ons kleine kikkerlandje af moeten leggen zijn over het algemeen ook niet extreem.

Maar goed, iedereen moet zijn eigen keuzes maken en dat betekent dat mijn kinderen niet op een e-bike fietsen en wel gestimuleerd worden om buiten te komen en te bewegen. Dat is namelijk wel hetgene waar ik invloed op heb.

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 06:19

Ik fietste eerst ook naar de middelbare school op een e bike, dat was ong. 25 km. Ideaal! Ik fietste veel door een vlakke polder en als je dan tegenwind hebt is dat best zwaar. Ik was eerst bijna enige die al überhaupt naar school fietste vanaf het dorp waar ik woon, maar toen ik de 1e was die elektrisch fietste gingen steeds meer mensen fietsen (ook elektrisch) . En dat is nu 2 jaar later al een groepje van ong. 10 man. Terwijl ik eerst de enige was.

En wat betreft te weinig beweging, toen ik elektrisch fietste bleef mijn gewicht stabiel en ik had een redelijke conditie. Maar nu ik iedere dag met de bus naar school ga is mijn conditie erg achteruit gegaan en er zijn wat kilootjes bij gekomen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 07:41

oomens schreef:
Veel jongere mensen met zo'n e-fiets zullen hem echt niet hebben in plaats van een auto, maar in plaats van een gewone fiets.


Nou denk ik niet dat ik nog onder de categorie 'jongeren' val met mijn 42 maar voor mij is het zeker ipv de auto :-)
En als ik met de auto overal naartoe ga hoor ik er niemand over, ga ik met de elektrische fiets ben ik opeens lui? Grappig is dat

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:05

Ik ben 24, heb nu denk ik al ruim 3 jaar mijn e-bike. Ik heb een chronische ontstekingsziekte, waardoor ik hele dagen vermoeid ben. Naar mijn werk is het 7 km fietsen. De e-bike zorgt ervoor dat ik ook 'normaal' op de fiets naar mijn werk kan, zonder dat ik daar bekaf op mijn werk aan kom. Dat dit er bij mij achter zit, dat zien mensen niet aan de buitenkant :Y) Overigens stimuleert het mij wel echt om op de fiets te gaan i.p.v. met de auto. Ik ben er nu net zo snel en het kost net zoveel energie :)

_Ezra

Berichten: 188
Geregistreerd: 27-01-16

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:17

Ik ben een van die mensen die het geen goede ontwikkeling vind. Natuurlijk is het handig voor mensen met medische beperkingen, maar dat is maar een kleine groep. Wat als er binnenkort elektrische loopondersteuning op de markt zou komen? Het zou een uitkomst zijn voor mensen die slecht te been zijn, maar wat als gezonde mensen het gaan gebruiken 'omdat het zoveel fijner loopt'. Kunnen jullie je Wall-e nog herinneren? Ik heb niet zoveel tegen de manier waarop mensen nu gebruik maken van elektrische fietsen, maar ben wel bezorgd over waar de ontwikkeling naar toe gaat.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:31

Het is zeer zeker niet zo dat je op een elektrische fiets helemaal niets meer hoeft te doen, en er zijn niet voor niks verschillende standen op zon fiets.

Een spartamet (dus met motortje waar je echt niet hoeft te trappen) bestaat al jaren, en heeft niemand problemen mee, is ook ideaal voor mensen die echt beperkt zijn. Maar juist voor degenen die daar tussenin zwerven vind ik dat de ebike juist een goede ontwikkeling is. Toch bewegen, maar met iets minder weerstand. Mensen kiezen sneller voor de fiets ipv de auto, en pakken ook eerder de fiets voor grotere afstanden.

Loopondersteuning bestaat ook al min of meer trouwens.

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:39

Karl66 schreef:
En toch heeft Oomens wel een punt. We hebben op een redelijk zorgwekkende manier last van overgewicht en gebrek aan beweging. Dit geldt ook juist voor jongeren, die van jongs af aan al minder buiten komen en spelen, minder bewegen, minder sporten etc. etc. Als je dan ook nog eens het fietsen gaat vervangen door bewegen zonder inspanning, oftewel een beweging die niks voor je conditie doet, dan is dat een zorgelijke ontwikkeling. Ja natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar bij het gros van de mensen is er geen medische noodzaak en de afstanden die we in ons kleine kikkerlandje af moeten leggen zijn over het algemeen ook niet extreem.

Maar goed, iedereen moet zijn eigen keuzes maken en dat betekent dat mijn kinderen niet op een e-bike fietsen en wel gestimuleerd worden om buiten te komen en te bewegen. Dat is namelijk wel hetgene waar ik invloed op heb.


Bij een ebike moet je zeker wel zelf trappen, je krijg alleen ondersteuning. Wat dat betreft is het dus wel beter dan bijv. scooter/brommer waar de jeugd anders wss op had gereden :)

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:44

Ik vind het ook wel grappig dat veel mensen van de tegen-beweging zich zo druk maken over het overgewicht van jongeren op de ebike. Mijn paarden staan in een klein dorpje langs de weg waar alle kids van de middelbare school langs moeten om naar school te gaan in een klein stadje verderop. De kinderen die ik op een e-bike zie fietsen zijn geen van allen zwaarlijvig te noemen.
Ik denk dat de echte kinderen met problematisch gewicht eerder met de bus/auto naar school worden gebracht, dan zou de ebike juist een mooi alternatief zijn om rustig conditie op te bouwen zonder halverwege niet meer verder te kunnen.

Ik ben dan zelf iets ouder (23) en ik heb zelf ondergewicht, ben al een jaar bezig om wat aan te komen (wat imo nog niet echt lukt). Op een ebike rijden helpt mij ook niet om aan te komen, voornamelijk natuurlijk omdat ik dan fiets ipv in de auto of bus stap. Wel merk ik dat het in de grotere afstanden (+10 km) wel mijn conditie opbouwt, dus ik ben het er ook niet mee eens dat iedereen denkt dat je niets doet als je elektrisch fietst.

@_Ezra: Ik denk niet dat je die ontwikkeling tegen gaat houden door ebikes te 'boycotten'. Loopondersteuning is daarbij een hele andere techniek, een fiets ondersteuning geven is vele malen simpeler omdat een fiets wielen heeft. Daarnaast verwacht ik dat als er ooit loopondersteuning zal komen dat het gericht is op mensen die normaal niet kunnen lopen, dit zal waarschijnlijk zo kostbaar en beperkend zijn voor de 'gewone' mens dat zelf lopen comfortabeler en sneller is.
Maar dat blijft speculeren in ieder geval. Dat het onwaarschijnlijk is dat fietsondersteuning een voorloper is op loopondersteuning is wel vrij reeel, simpelweg omdat het technisch en biomechanisch te verschillend is.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 09:48

weetje ik kan er niet mee zitten, al vind ik het gek dat ons buurjongetje van 11 er op naar de basis school gaat...het waait hier aan de kust wel veel en hard, maar 3 km en een kern gezonde jongen vind ik net te veel van het goede.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:26

Loop ondersteuning bestaat ook al. Al die kids op hooverboards.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:31

Momenteel ga ik met de auto naar het werk (+30km enkele rit) maar als ik werk dichterbij vind overweeg ik ook een elektrische fiets. Het is ecologisch, je beweegt nog wat, je bent buiten. Alleen maar voordelen denk ik dan. Dus als ik commentaar krijg van iemand dan blaas ik ze gewoon omver met die argumenten. :D

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:33

Karl66 schreef:
Dit geldt ook juist voor jongeren, die van jongs af aan al minder buiten komen en spelen, minder bewegen, minder sporten etc. etc.


Dit ten eerste is regelrechte klets. De voornaamste reden dat we dat bij jongeren neerleggen is volgens mij dat we dan niet naar onszelf hoeven te kijken. Maar het zijn volwassenen die minder bewegen.

Citaat:
Als je dan ook nog eens het fietsen gaat vervangen door bewegen zonder inspanning, oftewel een beweging die niks voor je conditie doet, dan is dat een zorgelijke ontwikkeling.


Weet je wat een zorgelijke ontwikkeling is? Dat body shaming en pesten mensen weerhoudt van het maken van keuzes die voor hen het beste zijn. DAT is een probleem. Dat er heel veel mensen gekwetst worden en een gebrek aan zelfvertrouwen hebben doordat andere mensen het nodig vinden om - zonder ook maar iets te weten van een achtergrond - wat kwetsende oordelen te gaan orakelen.

En dat soort oordelen hebben dan ook werkelijk geen ene klap te maken met welke vorm van oprechte betrokkenheid dan ook. Want als je echt betrokken zou zijn, zou je je mond houden, aangezien dat aanzienlijk positiever en gezonder is dan dit soort opmerkingen maken.
Veel eerder is die zogenaamde bezorgdheid met gezondheid vooral een fijne manier om jezelf nog eens een klopje op de schouder te geven: je kunt dan doen alsof je heel Betrokken bent en dus aan de moreel goede kant staat - en je hoeft er niets wezenlijks voor te doen, ideaal.

(Je zou namelijk al die energie kunnen steken in het worden van coach bij de plaatselijke sportclub, en dan niet om dan op basis daarvan alsnog rotopmerkingen te maken maar te zorgen dat die sportclub veilig en plezierig is voor iedereen, zodat iedereen er steeds weer graag komt. Ook mensen wiens lichaam niet perfect is, of die niet motorisch handig zijn, of geen goede conditie.
DAN draag je wat positiefs bij aan het bewegen van jongeren. DIT is gewoon op een laffe manier onaardig zijn.)

Citaat:
de afstanden die we in ons kleine kikkerlandje af moeten leggen zijn over het algemeen ook niet extreem.


Wat een onzin. Hoe sportief je ook bent, als je op een gewone fiets en met wat bagage ergens heen moet, wordt het vanaf een km of 7 al een aardige inspanning en loop je al bij 15km ongeveer tegen de grens aan van wat praktisch nog haalbaar is, ook qua tijd.
Ik weet niet hoe klein jouw kikkerlandje is, maar aan die afstanden zit je zo, zeker buiten de stad.
(Maar hee, ook binnen mijn stad is het van punt tot punt ruim 8 km.)

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:53

Afstanden vallen wellicht mee in ons land.
Maar als je de hele reis wind tegen in de polder hebt denk je er toch anders over.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:02

Fenrir schreef:
Bij een ebike moet je zeker wel zelf trappen, je krijg alleen ondersteuning. Wat dat betreft is het dus wel beter dan bijv. scooter/brommer waar de jeugd anders wss op had gereden :)


Dit is dus een drogredenering. Om van bewegen naar actief bewegen te gaan, zal je toch een bepaalde hoeveelheid vermogen met je eigen lichaam moeten leveren. Een e-bike neemt zoveel vermogen over dat de meeste mensen niet meer actief bewegen en dus geen conditie opbouwen. Mensen die van een fiets op een e-bike overstappen en na een jaar weer eens terug op de gewone fiets stappen merken een behoorlijke achteruitgang in hun conditie. Zo onschuldig is het dus niet.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:15

Het probleem bij overgewicht ligt zelfs niet zozeer bij te weinig beweging. Maar door eten, vroegah zat er niet zoveel rotzooi in. Ik denk dat kinderen even veel bewegen als vroeger hoor, ze krijgen enkel meer rotzooi binnen.

Ik snap trouwens niet waarom we kinderen veroordelen als ze voor een korte afstand de e bike nemen, is beter voor de knieën omdat ze niet zoveel kracht er moeten opzetten. En nog belangrijker misschien, het is niet jouw kind, je hebt er geen kijk op waarom dat die ouders die beslissing maken. Zo zouden we ieder kind onder de loep leggen. Waarom laten we kinderen dan spelen met lego, ze zouden krachttraining moeten doen... pff stelletje luiaards :roll: (belachelijk natuurlijk)

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:27

Overgewicht krijg je doordat je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Dus ja dat kan komen door meer eten of door minder bewegen. En ja het is gemakkelijk om factfree te roepen dat kinderen nog steeds evenveel bewegen ook als dat niet zo is: kinderen minder fit dan 30 jaar geleden

En stel dat kinderen niet minder zouden zijn gaan bewegen, dan los je overgewicht nog steeds niet op met fietsen vervangen door e-bikes. Want ja voor een deel zal het vast auto, brommer of scootergebruik vervangen. Maar in fietsland Nederland is het voor een groot deel het vervangen van fietskilometers. Waarom denk je dat het gros van de fietsen in een fietsenzaak tegenwoordig e-bikes zijn? Niet omdat we nog steeds evenveel fietsen en veel minder auto's kopen :)*

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:35

Karl66 schreef:
Fenrir schreef:
Bij een ebike moet je zeker wel zelf trappen, je krijg alleen ondersteuning. Wat dat betreft is het dus wel beter dan bijv. scooter/brommer waar de jeugd anders wss op had gereden :)


Dit is dus een drogredenering. Om van bewegen naar actief bewegen te gaan, zal je toch een bepaalde hoeveelheid vermogen met je eigen lichaam moeten leveren. Een e-bike neemt zoveel vermogen over dat de meeste mensen niet meer actief bewegen en dus geen conditie opbouwen.


Het statement van Fenrir is geen drogredenering. Mensen bewegen aantoonbaar actiever dan op een scooter, en scooters komen behoorlijk voor onder jongeren: die vergelijking is dus niet vergezocht maar ter zake doend.

Citaat:
Mensen die van een fiets op een e-bike overstappen en na een jaar weer eens terug op de gewone fiets stappen merken een behoorlijke achteruitgang in hun conditie. Zo onschuldig is het dus niet.


Je reageert op een statement over de vergelijking 'scooter - ebike' en onderbouwt dat met een voorbeeld 'fiets - ebike.' Dat klopt natuurlijk niet.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:09

Eten van tegenwoordig zit ook vol met suikers en andere troep.
Helpt ook niet echt.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 14:05

Mijn moeder, 54, heeft een elektrische fiets. Ouders willen er ook eentje voor mij (19, heb een beenamputatie gehad) kopen, maar dat wil ik niet. Ik vind dat je daar namelijk te voorzichtig mee moet zijn, omdat ze duur zijn. Ik wil een fiets die ik zeg maar gewoon tegen een boom kan gooien zonder me zorgen te maken.

Ik sta wel op de wachtlijst voor een Copenhagen Wheel. https://www.superpedestrian.com/

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:08

Karl66 schreef:
Overgewicht krijg je doordat je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt. Dus ja dat kan komen door meer eten of door minder bewegen. En ja het is gemakkelijk om factfree te roepen dat kinderen nog steeds evenveel bewegen ook als dat niet zo is: kinderen minder fit dan 30 jaar geleden

En stel dat kinderen niet minder zouden zijn gaan bewegen, dan los je overgewicht nog steeds niet op met fietsen vervangen door e-bikes. Want ja voor een deel zal het vast auto, brommer of scootergebruik vervangen. Maar in fietsland Nederland is het voor een groot deel het vervangen van fietskilometers. Waarom denk je dat het gros van de fietsen in een fietsenzaak tegenwoordig e-bikes zijn? Niet omdat we nog steeds evenveel fietsen en veel minder auto's kopen :)*


Is een leuke link die je aanhaalt, maar in die link wordt niet gezegd dat kinderen minder sporten dan vroeger. Ze zeggen zelf dat ze niet weten waardoor kinderen van nu minder fit zijn. Nergens zie ik hun beweren dat dat komt doordat vroeger mensen actiever zijn.
Dus dat je zegt dat ze vroeger meer bewegen kan ik uit dit artikel niet halen.
Ik persoonlijk fiets meer km met een e bike dan met de gewone fiets, ik denk zelfs 3x zoveel.
Dus ik doe nog altijd meer aan mijn conditie met de e bike dan zonder de e bike.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:30

Je werkt pas aan je conditie als je een bepaald (per persoon verschillend) vermogen ontwikkelt. Het is maar ernstig de vraag of je dat vermogen op een e-bike haalt. Het is namelijk een illusie om te denken dat je aan je conditie kan werken zonder moe te worden en te zweten. En laat dan nou net de reden zijn waarom de meeste mensen in dit topic een e-bike aanschaffen, omdat ze daarmee niet moe worden en niet zweten.

LoveSenna

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:41

Karl66 schreef:
Je werkt pas aan je conditie als je een bepaald (per persoon verschillend) vermogen ontwikkelt. Het is maar ernstig de vraag of je dat vermogen op een e-bike haalt. Het is namelijk een illusie om te denken dat je aan je conditie kan werken zonder moe te worden en te zweten. En laat dan nou net de reden zijn waarom de meeste mensen in dit topic een e-bike aanschaffen, omdat ze daarmee niet moe worden en niet zweten.


Dat ben ik met je eens! Ik heb ook nog een tijdje met een gewone fiets naar school gefietst (25 km) en toen had ik een beter conditie dan toen ik met de e bike fietste! Maar het was wel erg zwaar elke dag 25 km fietsen na een lange schooldag.
Maar met een e bike heb je een betere conditie dan dat je elke dag in de bus zit :)

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:52

Karl66 schreef:
Je werkt pas aan je conditie als je een bepaald (per persoon verschillend) vermogen ontwikkelt. Het is maar ernstig de vraag of je dat vermogen op een e-bike haalt. Het is namelijk een illusie om te denken dat je aan je conditie kan werken zonder moe te worden en te zweten. En laat dan nou net de reden zijn waarom de meeste mensen in dit topic een e-bike aanschaffen, omdat ze daarmee niet moe worden en niet zweten.

Dus als ik 15 km per dag wandel (waarvan ik niet ga zweten/moe wordt) heb ik geen conditie?!

Als dat zo is; kan ik beter thuis op de bank blijven zitten....

ps:
Het gaat er om of je hartslag omhoog gaat en daarvoor hoef je absoluut niet te zweten/moe te worden.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:52

Karl66, je wilt wel heel bewust het punt missen geloof ik?