(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:31

laraxXxemma schreef:
Nee absoluut niet! Het is ook maar net hoe moeilijk je het zelf maakt. Je kan het ook zo simpel houden zoals ze op de officiele bullet journal site hebben. Je moet eigenlijk gewoon eens uitproberen in een simpel notitieboekje van de action of de hema, dan kan je een beetje een idee krijgen van hoe en wat. Kan gewoon met een lijntjes of als je het prettiger vind hokjesschrift, stippen zijn fijn maar wel flink prijziger dus voor uitproberen iets minder, die kan je ook later doen als je merkt dat het idee van een BuJo je bevalt. Ook vooral niet bang zijn om te proberen wat voor jou past en wat niet. Voor mij is het echt een plek om mijn gedachten kwijt te kunnen en dingen niet meer te vergeten. Zorgt voor een stuk minder warhoofd :+ Een beetje een agenda/planner met een beetje dagboek erbij. In tegenstelling tot een gewone agenda schrijf ik hier wel zowat alles in op waarvan ik denk dat ik het nog moet doen (denk aan brievenbus leeg halen, vergeet ik nog wel eens) en belangrijk is om te onthouden (1 pagina is een lijst met deadlines en toetsmomenten, handig om dat bij elkaar te hebben). Een beetje een design je eigen agenda met alles wat je er zelf bij wil hebben wat een gewone agenda niet per se heeft.
Kijk anders hier even; [UK] Bullet Journal
Maar ik zeg; gewoon beginnen, ik kan het iedereen aanraden! Alles wat je eigenlijk nodig hebt is een pen en een schrift ;)


Thanks voor de uitleg, ik ga er in februari eens mee aan de slag (klinkt lekker uitstellerig maar er gaan vanaf februari wat dingen veranderen voor mij :o ).


Ik heb op 1 december de knop helemaal omgezet qua 'mindset', en dat heeft een hele goede invloed op mijn uitstelgedrag gehad. Het vergt wilskracht maar dan heb je ook wat. Goed plannen en dingen gewoon DOEN hielp enorm om minder uit te stellen. En denken "iets is beter dan niets". Dus tevreden zijn met iets kleins gedaan te hebben. En het is best pittig geweest een week of 2 maar eenmaal eraan gewend gaat het prima. Ik heb vanaf a.s donderdag proefwerkweek, en met de eerste 2 vakken ben ik al bijna klaar. Is weer eens wat anders dan de avond/nacht van te voren beginnen. :))

Nirvana_

Berichten: 3204
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:16

Incroyable schreef:
En denken "iets is beter dan niets".


Denk dat hier ook iets belangrijks wordt genoemd. Wees trots als je wel iets gedaan hebt, ipv teleurgesteld omdat het niet zoveel is als dat je had gepland!

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:33

Hier nog een extreme uitsteller! Deadlines van school heb ik nog bijna nooit gehaald en ga vaak ook standaard voor de herkansing :oo.
Bij mij komt het ook omdat er gewoon geen negatieve consequenties aan zitten.. lever ik op school iets te laat in? Het wordt toch nog wel nagekeken..
Ik weet zeker als er negatieve consequenties aan zaten ik echt niet meer zo laks was :o.
Maar wees eerlijk.. als het lekker weer is, en je moet wat voor school afmaken, of je kan lekker paardrijden en de hele (mid)dag op stal door brengen. Dan is de keuze toch niet moeilijk? Zeker niet als er toch geen negatieve consequenties aan zitten.

Bij zo'n bullet journal denk ik altijd: wat moet ik daar inzetten dan?

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:47

ItsMe2 schreef:
Hier nog een extreme uitsteller! Deadlines van school heb ik nog bijna nooit gehaald en ga vaak ook standaard voor de herkansing :oo.
Bij mij komt het ook omdat er gewoon geen negatieve consequenties aan zitten.. lever ik op school iets te laat in? Het wordt toch nog wel nagekeken..
Ik weet zeker als er negatieve consequenties aan zaten ik echt niet meer zo laks was :o.
Maar wees eerlijk.. als het lekker weer is, en je moet wat voor school afmaken, of je kan lekker paardrijden en de hele (mid)dag op stal door brengen. Dan is de keuze toch niet moeilijk? Zeker niet als er toch geen negatieve consequenties aan zitten.

Bij zo'n bullet journal denk ik altijd: wat moet ik daar inzetten dan?


Ik snap je haha! Dat had ik eerst ook. Maar uiteindelijk ging ik me zo aan mezelf ergeren. En mijn omgeving ook. Omdat het uitstellen ook in andere dingen sloop (opruimen, betalen, (met) mensen (af)spreken, en ga zo maar door. :o En toen heb ik de knop omgezet. Ik zit bijvoorbeeld niet op school voor de leraren (of de negatieve consequenties als ik niet mijn best doe). Ik zit op school om me te ontwikkelen. Waarom 6jes halen als 8en ook makkelijk lukken als er een beetje werk in gestopt wordt? Toen ben ik na gaan denken over een plan hoe ik dat het beste kon verwezenlijken. En die stappen heb ik daadwerkelijk gezet (en niet uitgesteld). Tot nu toe geeft het onwijs veel voldoening en kan ik alweer een beetje zeggen dat ik ergens wel trots ben op mezelf :j ondanks dat het even moeilijk was

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 20:58

Ik meld me ook! Zit momenteel op bokt, terwijl ik voor morgenochtend 08.00 een belangrijk essay moet inleveren! Lang leven uitstellen en nachten doorhalen!

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:10

Incroyable: welke stappen heb jij ondernomen om van het extreme uitstel gedrag af te komen?

Met afspraken wat betreft tijd, en terug betalen e.d. ben ik wel weer heel secuur.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:53

dat heb ik inderdaad ook Itsme!

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:59

Ik ga maar eens even Googlen op 'bullet journal' voor tips :)

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:39

ItsMe2 schreef:
Incroyable: welke stappen heb jij ondernomen om van het extreme uitstel gedrag af te komen?

Met afspraken wat betreft tijd, en terug betalen e.d. ben ik wel weer heel secuur.



Het is een erg lang verhaal, wat ik je gerust in een pb wil vertellen als je dat wilt. :j

Even heel kort samengevat: Ik heb onder andere gebruik gemaakt van (zelf bedachte) beloningssystemen om slechte gewoontes te verminderen en strakke planningen (dat werkt alleen als je er 100% voor gaat). Doelen en prioriteiten stellen en bedenken waar ik het voor doe. Er 100% voor gaan en dus afentoe echt even 'streng' voor mezelf zijn. Duidelijk naar mijn omgeving zijn ("ik ga nu een uur leren, dus ik kan nu geen appjes/vragen/verzin maar wat beantwoorden/doen). Ik ben een timer gaan gebruiken tijdens het studeren zodat ik het langer volhoud

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:41

Ik hoor graag je hele verhaal via pb.
Heb al een mooi gestippeld notitieboek gezien :)

Cowboy55
Berichten: 8526
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 09:35

ItsMe2 schreef:
Hier nog een extreme uitsteller! Deadlines van school heb ik nog bijna nooit gehaald en ga vaak ook standaard voor de herkansing :oo.
Bij mij komt het ook omdat er gewoon geen negatieve consequenties aan zitten.. lever ik op school iets te laat in? Het wordt toch nog wel nagekeken..
Ik weet zeker als er negatieve consequenties aan zaten ik echt niet meer zo laks was :o.
<KNIP>


Nou ja, als je maar lang genoeg op deze aarde rond loopt komen die negatieve consequenties voor het niet halen van deadlines vanzelf wel. Is een kwestie van tijd. En tegen die tijd moet je dan dubbel zo hard aan de bak omdat uitstellen niet meer getolereerd wordt......

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:22

Ik ben ook wel benieuwd naar je verhaal Incroyable, zou je mij ook een PB willen sturen? :)

Ik ben hier ook begonnen aan een bullet journal, had er nog nooit van gehoord! Op Youtube even opgezocht hoe je zoiets nu in elkaar steekt, dus heb nu de basis voor elkaar. Ga straks naar de winkel voor kleurpennen en stiftjes om alles leuk te versieren :D Zo'n journal geeft wel extra motivatie om aan de slag te gaan!

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:24

Snollygoster schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar je verhaal Incroyable, zou je mij ook een PB willen sturen? :)

Ik ben hier ook begonnen aan een bullet journal, had er nog nooit van gehoord! Op Youtube even opgezocht hoe je zoiets nu in elkaar steekt, dus heb nu de basis voor elkaar. Ga straks naar de winkel voor kleurpennen en stiftjes om alles leuk te versieren :D Zo'n journal geeft wel extra motivatie om aan de slag te gaan!


Doe ik! :j

_Linn_
Berichten: 3741
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Nieuwegein

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:39

Hallo, ik weet niet of ik hier eerder ook al gereageerd had maar ik dacht opeens weet aan dit topic.
Ik heb hier ook extreem last van en dit begint me op dit moment problemen te bezorgen.

Ik zit in het laatste jaar van mijn HBO opleiding. Ik had er eigenlijk al 3 1/2 jaar over kunnen doen maar mede door mijn uitstelgedrag is dit nu 4 jaar geworden. Vind ik op zich niet zo'n ramp maar ik zit nu op een punt dat ik zelfs daar overheen ga.

Het is nog steeds mogelijk dat ik in juli afgestudeerd ben maar dan moet ik echt wel heeeeeel hard aan de bak. Ik heb heel erg moeite met verslagen schrijven en doordat ik dit zo moeilijk vind en hier geen motivatie voor heb ga ik het uitstellen en andere dingen doen. Als ik vervolgens weer een gesprek heb gehad en weer even weet wat ik kan doen, wat dan echt heel duidelijk is voor mezelf, dan ben ik weer even gemotiveerd om eraan te werken. Maar zodra het maar enigszins vaag is dan stel ik het al snel uit.

Vanmorgen had ik een niet zo'n fijn gesprek op mijn stage. Ik heb het afgelopen halfjaar hier stage gelopen en ik zou hier werken aan 2 bs'en (beroepssituaties). Echter heb ik natuurlijk door mijn eigen stomme schuld veel te weinig gedaan. Vanmorgen kreeg ik te horen dat ik na deze maand eigenlijk niet meer echt begeleiding kan verwachten omdat mijn stageperiode over is. Maar ik heb de verslagen dus nog niet af. 1 verslag zou ik nog af kunnen ronden in een maand tijd (halverwege februari is er weer een inlevermoment op school) maar de andere gaat echt niet lukken. Oftewel, ik moet dat verslag voor de 3e keer weer opnieuw gaan doen ergens anders.

Het komende halfjaar ga ik aan mijn afstudeeronderzoek beginnen. Daarvoor heb ik nu al een stageplek en een afstudeeridee. Ik heb op het moment 3 openstaande verslagen waarvan ik er 2 als het goed is in zou moeten kunnen leveren halverwege februari. Die andere moet ik dus opnieuw gaan doen maar dit hoop ik op dezelfde school (zit in het onderwijs) te gaan doen als waar ik mijn afstudeeronderzoek ga doen (heb hier eerder ook al stage gelopen en toen ook al die bs daar begonnen maar toen brak ik mijn enkel en dit was dus de 1e keer dat ik dit verslag toen moest stoppen).

Ik wil echt echt echt heel graag mijn diploma in mijn handen hebben in juli maar man wat vind ik het moeilijk. Ik weet dat het allemaal mijn eigen schuld is maar ik snap gewoon soms echt niet waarom ik dit gedrag doe, zo frustrerend.

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 16:55

studeren + ik = 3u slapen de nacht voor het examen omdat ik weeral eens wat lui was...

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:26

kwii schreef:
Hier ook eentje..Echt als serieus probleem. Ik zal het topic later nog even doorlezen. Ik kan complete 30uurs verslagen uitstellen tot de avond van te voren, en dan balen dat het niet lukt voor de deadline :+


Nou hier ben ik dan. Het topic heb ik niet meer doorgelezen.
Ondertussen wel habitica gebruikt, dat gaat dan een paar weekjes goed en dan vind ik het weer saai :P
Een bulletjournal lijkt mij te ingewikkeld. Ik heb wel doodgewone a3 papieren op mijn tafel liggen waarvan ik van alles opkrabbel. Met to-do lijstjes en tekeningen. Dit helpt wel een beetje met het opstarten van de dag, want ik weet in elk geval wat er gebeuren moet.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:48

Nou hier zit ik, op van de zenuwen omdat er ineens wel het gevoel is van; ik heb een toets straks, gevoel had ik door andere cursus totaal niet afgelopen dagen. En dus wederom niet al te veel gedaan. Gelukkig maar een multiple choice toets van 1 uurtje maar weet totaal niet wat te verwachten.

Dus wens me geluk...

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:55

Uitstellen , wegkijkeb, kop in 't zand... Heb er drie studies door verpest en uiteindelijk 3 maanden lang begeleidingstraject voor gehad bij het psychiatrisch centrum waar ik sta ingeschreven voor behandeling van winterdepressie. Ben nu dan wel parttime aan het werk maar droom er wel van om ooit nog eens een studie af te maken...

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:15

Ik meld mij ook als uitsteller. Ik zie altijd als een berg op tegen opdrachten die moeite kosten, waar ik lang mee bezig ben of echt goed over moet nadenken. Ik kies altijd als eerste voor het makkelijkste, dan heb ik in ieder geval al iets gedaan en iets af. Maar de moeilijke en vermoeiende taken stapelen zich op en de drempel om te beginnen wordt dan steeds hoger. Ik kan hele ochtenden tegen het werk aan hikken, andere dingen doen zoals Facebook, bokt, lunchen terwijl er constant zo'n stemmetje tegen mij zegt: nu moet je echt wat doen.
Het is inderdaad wel zo, als je eenmaal begonnen bent, dan loopt het wel. Maar dat beginnen is zo verdomde lastig.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:52

Ik moet wat van sommige van hier hebben zeg haha :')


Ik ben totaal het tegenovergestelde. Altijd overal gelijk aan beginnen. School ook ik lever altijd mega verslagen in omdat ik teveel tijd er voor heb en uitbesteedt omdat ik veel te vroeg begin. Ik blijf aanpassen en toevoegen..

Voor al het eerste jaar was erg. Ik had aan het einde van het jaar nog net geen Burn out. Als ik nou wat van mij aan iemand geef krijg ik dan wat uitstelgedrag er voor terug? :+

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:10

tassie schreef:
Ik moet wat van sommige van hier hebben zeg haha :')


Ik ben totaal het tegenovergestelde. Altijd overal gelijk aan beginnen. School ook ik lever altijd mega verslagen in omdat ik teveel tijd er voor heb en uitbesteedt omdat ik veel te vroeg begin. Ik blijf aanpassen en toevoegen..

Voor al het eerste jaar was erg. Ik had aan het einde van het jaar nog net geen Burn out. Als ik nou wat van mij aan iemand geef krijg ik dan wat uitstelgedrag er voor terug? :+



Je mag best wat van mij, dat we ruilen. Maar zelfs met uitstel gedrag kan je nog een Burn out krijgen :=
Ben gewoon niet gemaakt om te werken :+

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:05

@tassie ik ben jaloers :P
En indd je kan als nog een burn out krijgen als je uitstelt, vaak moet alles dan in 1 keer en daarbij zit je ook steeds met schuldgevoelens en dat je jezelf gewoon vreselijk vind :')

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:17

Bij mij begint de knop om te schakelen. Ik heb een aantal weken terug mijn vaardigheidstoets niet gehaald. Kan, geen probleem. Was naar mijn gevoel niet helemaal mijn schuld maar ach geen argumenten voor dus ook geen discussie over gevoerd. Wel mijn eerste echte herkansing sinds ik de opleiding doe. Vorige week de herkansing van de toets (op een ander werkveld binnen mijn opleiding), en deze wederom niet gehaald :( Dit keer wel echt mijn schuld, de fout was heel duidelijk in dat ik meer had moeten oefenen. Een kritiek punt niet gehaald.
Ik baal er zo vreselijk van. En het voorspelt niks goeds voor mijn Assessment deze periode, die ik wel moet halen wil ik op stage gaan. Dus ik wil ervoor zorgen dat dit het enige is dat ik van dit jaar volgend jaar nog opnieuw moet doen.
Tentamens gingen ook erg slecht, met hulp van mijn vriendin en studiemaatje heb ik mezelf er toch doorheen weten te slepen en heb ik in ieder geval de eerste gehaald. De tweede is nog even afwachten maar ik heb nog hoop op een studenten 10. Dit wil ik alleen echt niet meer voor de volgende periode.

https://www.youtube.com/watch?v=O2NNIiDGOoQ
Ik kwam laatst dit filmpje tegen. Het excuus ergens geen tijd voor te hebben is nu ook voorbij. Ik ben beter bezig met plannen en hoop dat ik dit ook vol houd tot het eind van de periode, en hopelijk ook voor de periodes erna. Kamer opruimen en opgeruimd houden gaat ook een stuk beter, simpelweg omdat ik per dag 10 minuutjes de tijd neem voor mezelf om het wat op te ruimen.

senna21

Berichten: 11911
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:17


Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:24