(Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 02:37

silverdapple schreef:
Aan een bulletjournal ben ik sinds het begin van dit jaar ook begonnen. Prachtig mooi, leeg boekje gekocht voor 'n paar euro. En wat staat er in? "Agenda 2016-2017" en een doorgekraste pagina. Als ik het doe, wil ik het goed doen... en goed doen is zo lastig, daarom stel ik het uit.



Hier ook een Bullet Journal, wat ik oprecht heel leuk vind en ik zou er zo graag veel meer mee bezig willen zijn. Maar ik kan me er op een of andere manier niet tot zetten. Zelfde als met mijn planner. In mei dit jaar een (veel te dure) prachtige planner gekocht waar ik al maanden verliefd op was. Nu ik hem heb raak ik hem amper aan terwijl het een onwijs handig ding is voor een georganiseerd leven. Iets wat ik ontzettend graag zou willen. En waar ik dus ook echt iets aan moet gaan veranderen.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 03:44

Ik ben sinds kort ook bezig met een soort van bulletjournal en voor mij werkt het best goed, maar heb dan ook gekozen voor eentje waar je zelf niet zoveel aan hoeft te doen. Anders wil ik het inderdaad te goed dan en dan raak ik hem niet meer aan.

Vaak wil ik zoveel dingen tegelijkertijd doen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen, dan helpt het wel om het in mijn journal te verdelen onder "vandaag", "deze week", "deze maand" of op de "anytime" lijst. Zo breek ik ook grotere projecten op in kleine, haalbare stukjes.

Als ik veel zit te stressen gaat het nog wel de mist in, maar op andere dagen ben ik echt razend productief. Ik hoop dat ik er mettertijd steeds beter in word!

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 08:29

Voor wie er gevoelig is voor gamification en spelletjes leuk vindt: https://www.habitica.com
Het spel draait erom dat je jezelf goede gewoontes aanleert en dat je op tijd je dingen doet. Voor mij persoonlijk werkt dat heel goed, ik doe bijvoorbeeld nu een 'quest' waarbij ik bepaald monster moet verslaan. Dat doe ik door goede gewoontes te onderhouden, dingen uit mijn to-do-lijst te doen en overall gewoon productief te zijn. Ook maak je elke keer dat je iets afvinkt kans op een ei die je met een drankje kunt laten uitkomen, daarna kun je ze opvoeden met snoep of ander eten dat je ook kunt krijgen door je taken te doen.

Bij mij heeft het geresulteerd in een opgeruimd en schoon huis dat ik bijhoud en ik heb ook nooit meer afwas op het aanrecht. :D Mijn huis was eerder altijd een bende en ik gebruikte altijd alle servies tot ik eerst iets moest afwassen tot ik het kon gebruiken. Maar ik vind het zo leuk om punten te krijgen of eieren in het spel dat ik het nu direct doe. :D

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:08

Ik hoor hier veel mensen over een bullet journal, maar wat is dat precies?

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:41

Hier ook erg herkenbaar. Ik heb add, ben hoog sensitief, heb extreme faalangst, ben erg perfectionistisch en heb een dystyme stoornis.
Dit gaat dus allemaal niet samen, dus ik zit inmiddels al zo'n 2,5 jaar ziek thuis. Met hulp, omdat ik mn huishouden ook niet draaiende kan houden.

Als iemand mij "een schop onder mijn kont" wil geven, blokkeer ik juist compleet. En dan gebeurt er dus helemaal niets meer.
Naast het uitstel gedrag is het zo'n chaoss in mn hoofd, dat ik ook gewoon echt niet weet waar ik moet beginnen.

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:01

jolijn2001 schreef:
Ik hoor hier veel mensen over een bullet journal, maar wat is dat precies?


http://bulletjournal.com/

Het is een to do lijst / agenda.

Overigens, ik heb het idee dat het gros van de mensen in dit topic niet eens écht lui is. De grote gemeenschappelijke deler hier is vooral dat hoe moeilijker iets wordt, hoe verder we het uitstellen. Dat heeft in mijn ogen niet zo veel met luiheid te maken. Ik vind luiheid meer "ik heb geen zin........". En het heeft natuurlijk allemaal wel met elkaar te maken; moeilijke dingen vergen veel meer tijd en moeite. Maar ik vind het toch anders..

Of misschien probeer ik mijn uitstelgedrag gewoon goed te praten :Y)

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:23

Cowboy55 schreef:
Ik ben rond jouw leeftijd ex-uitsteller geworden TS. Om dezelfde reden als Sheran beschrijft: meer verantwoordelijkheden. Op gegeven moment heb ik in mijn werk van een belangrijk onderwerp zo'n zooitje gemaakt door het uitstellen, dat ik wel moest veranderen......of mijn loopbaangedachten definitief los moest laten.

Omdat ik geen slaaf wilde blijven van mijn eigen uitstellen heb ik toch maar dat eerste gedaan. En het niet-uitstellen is wat mij betreft daarna steeds makkelijker geworden.


Dit inderdaad :j

Heb zelf ook extreem last van uitstelgedrag, is wel gekoppeld aan faalangst. Want ik ben helemaal niet lui eigenlijk, juist een harde werker, maar van zodra het moeilijk/eng wordt, raak ik half in paniek en ga uitstellen.

In mijn studie was het echt een enorm probleem. Nu ik ben beginnen werken, heb ik mezelf erover moeten zetten, want heb zeker ambitie en wil het graag goed doen.

Bij mij helpt het om tegen mezelf te zeggen:

-je moet dit doen, je wordt ervoor betaald dus je kan het maar beter goed doen (ja, dat helpt voor mij :') )
-je weet dat als je dit uitstelt, het enkel maar moeilijker en enger gaat worden
-gewoon beginnen, je weet dat je het kan als je gewoon bij stap 1 begint

Sowieso "gewoon beginnen" helpt, zeker bij een moeilijke taak. Gaandeweg zie je het kluwen zich ontwarren en merk je dat je het probleem/de taak eigenlijk makkelijk de baas kan.

Hoe meer successen je zo boekt, hoe gemakkelijker het is die eerste reflex van uitstellen uit te schakelen.

dejavu

Berichten: 3576
Geregistreerd: 22-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 10:43

Herkenbaar wat ik hier lees. Voor mij geldt dat ik het ook vrij extreem had: altijd een rommelig huis, studievertraging, etc. Ik had hier last van, want er hing altijd een donkere wolk boven mijn hoofd 'eigenlijk zou je nu moeten studeren' of 'ipv naar de stad gaan, zou je de woonkamer eens kunnen soppen'. :( Dit werd vervelend. Plus dat ik ook last had van een verminderd zelfvertrouwen. Wat ik hier al eerder las over bang zijn voor een teleurstelling, is dus herkenbaar. 'Ik kan het toch niet.' ;)
Uiteindelijk ben ik een tweede studie gestart met het idee 'ik moet het bijhouden, anders wordt het een blok aan mijn been'. Vooral in combinatie met mijn werk, paarden, huishouden en sociale bezigheden.
Toen is het me gelukt om alles in balans te houden door gewoon keihard te werken. Mijn master rondde ik op tijd af, mijn huis was netjes, paardrijden lukte ook tussendoor en dan werkte ik ook nog 4 dagen in de week.
Weet je.. Ik heb in die periode heel veel geleerd. Namelijk dat ik niet onder doe voor de rest en dat ik een succesvolle aanpakker ben geworden. :) Nu kan ik ook terugkijken met het gevoel dat ik veel beter in mijn vel steek.

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:08

Ik moet nu bezig met twee vreselijke presentaties die ik maandag en dinsdag moet geven naar aanleiding van twee onderzoeken. Daarbij hebben we net een huis gekocht en moeten we voor 1 november verhuisd zijn. Maar toch presteer ik het om zo veel uitstelgedrag te vertonen dat ik ondertussen al de hele ochtend dit topic heb uitgeplozen en alle informatie heb gezocht die er te vinden is over Bullet Journals. Ik heb zelfs meer behoefte om dat te gaan doen dan om daadwerkelijk iets te doen aan die presentaties, die ik sowieso ga verknallen.

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:31

Silver_Fox schreef:
<KNIP>. Als ik iemand die ik niet ken moet bellen, kan ik dat soms ook een week of wat uitstellen. <nog meer KNIP>


Oh ja, dit herken ik ook. Als dit een Olympisch onderdeel zou zijn deed ik ook mee voor de medailles hoor! :D

Totdat ik ontdekte dat 9 van de 10 of zelfs 99 van de 100 gesprekken toch heel gewoon verliepen en meestal naar tevredenheid eindigden. De persoon aan de andere kant is ook maar een mens. En niet iemand die het tot levensdoel heeft om jouw leven te vergallen. Elk gesprek dat ik wist te voeren bevestigde dat het wel gewoon kon. Althans, bij mij werkte dat zo. Ik ben nog steeds geen fan van de telefoon (ik wil de ander graag face-to-face zien) maar het lukt me tegenwoordig vrij aardig.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:38

Kennen jullie het boek (moet eerlijk bekennen dat ik nog niet het hele topic heb gelezen...) Getting things done? Dat vind ik persoonlijk een erg nuttig boek!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:54

Ik kijk blij naar het bullet journal, ziet dat het engels is en klikt het weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:55

Tiggs schreef:
Kennen jullie het boek (moet eerlijk bekennen dat ik nog niet het hele topic heb gelezen...) Getting things done? Dat vind ik persoonlijk een erg nuttig boek!

Jep, je hebt er nog wel meer :) Maar ook dan moet je wel open staan voor verandering in je leven, anders kan je zo'n boekje leuk doorbladeren zonder dat je er daadwerkelijk iets aan hebt.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:59

eclair98 schreef:
Ik kijk blij naar het bullet journal, ziet dat het engels is en klikt het weer weg.


Kan ook gewoon in het Nederlands hoor :) geen probleem.

Anoniem

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:01

Even googlen op bullet journal en je komt genoeg nederlandse blogs tegen..

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:23

Ik meld mij ook als dat mag. Ik ben ook een beetje lui :+ daarnaast hoog gevoelig en momenteel overspannen. Er komt niks uit mijn handen. Heb momenteel een zeer laag energieniveau. Een bezoekje aan de fysio is genoeg om voor de rest van de dag kapot moe te zijn. Ik ga eens kijken voor die bullet journaal. Doe het nu met weekplanners.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:28

Is ook een topic over bullet journals op bokt. Kunnen we daar specifiek kletsen :)

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:26

Ik ook!!
Heb al een scriptie deadline gemist en het schrijven gaat zooooo langzaam -O-
Ik geef echt alles prioriteit hoger dan mn scriptie momenteel.

En een rotti puppy helpt al helemaal niet (ik wil je niet ontmoedigen sorry :P )


Ik hik er vooral zo tegen aan omdat ik ook gewoon niet zo goed weet hoe ik het moet aanpakken, en dat het ook zo'n immens grote opdracht is (50 tot 100 pagina's)...

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:05

O, ik keek alleen naar de link :=

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:10

Waar kun je een goede bullet journal kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:11

Nico_lette schreef:
Waar kun je een goede bullet journal kopen?

Je kan een bullet journal niet kopen, het hele idee is juist dat het een systeem is dat je helemaal zelf maakt en dus ook helemaal zelf in kan richten :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:15

EvelijnS schreef:
Voor wie er gevoelig is voor gamification en spelletjes leuk vindt: https://www.habitica.com
Het spel draait erom dat je jezelf goede gewoontes aanleert en dat je op tijd je dingen doet. Voor mij persoonlijk werkt dat heel goed, ik doe bijvoorbeeld nu een 'quest' waarbij ik bepaald monster moet verslaan. Dat doe ik door goede gewoontes te onderhouden, dingen uit mijn to-do-lijst te doen en overall gewoon productief te zijn. Ook maak je elke keer dat je iets afvinkt kans op een ei die je met een drankje kunt laten uitkomen, daarna kun je ze opvoeden met snoep of ander eten dat je ook kunt krijgen door je taken te doen.

Bij mij heeft het geresulteerd in een opgeruimd en schoon huis dat ik bijhoud en ik heb ook nooit meer afwas op het aanrecht. :D Mijn huis was eerder altijd een bende en ik gebruikte altijd alle servies tot ik eerst iets moest afwassen tot ik het kon gebruiken. Maar ik vind het zo leuk om punten te krijgen of eieren in het spel dat ik het nu direct doe. :D


Ziet er super leuk uit dat habitica, ga het proberen!

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: (Extreem) uitstelgedrag, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:17

Mag ik me ook bij jullie aansluiten?

Ik heb ook last van uitstelgedrag dat voortkomt uit mijn extreme perfectionisme en daardoor ontstane faalangst. Heel vaak heb ik een stemmetje in m'n hoofd van "Begin daar nu maar niet aan, want je kunt het nu toch niet goed doen." Door dat stemmetje ben ik dus geneigd heel veel uit te stellen. Het gekke is dat als ik eenmaal ergens aan begonnen ben, ik ook weer erg moeilijk kan stoppen. :')

Ik ga zo even alle tips doorlezen die hier in het topic gegeven zijn.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:22

Ik heb echt last van best extreem uitstel gedrag. Ik ben hierdoor al twee keer blijven zitten en ipv van vwo, heb ik mijn havo afgemaakt.
Het vervelende is dat ik weet dat er iets moet veranderen, maar het daadwerkelijk veranderen wil dus niet lukken.
Zo moet ik eigenlijk ook al sinds mei een afspraak met de huisarts maken, maar dat stel ik steeds uit.
Net als met de opticien. Op een gegeven moment had ik mijn maand lenzen al twee maanden in, maar nog steeds geen afspraak gemaakt.
En met school weer hetzelfde. Doe nu een helel leuke hbo opleiding en heb volgende week tentamens. Heb er een hele week vrij voor gehad om te leren, en ik heb er nog geen reet aan gedaan. Ik word er ook gewoon zo moe van dat ik niks uitvoer. Soms vraag ik me ook echt af of dit geen serieus probleem is...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:13

Nuray schreef:
Mag ik me ook bij jullie aansluiten?

Ik heb ook last van uitstelgedrag dat voortkomt uit mijn extreme perfectionisme en daardoor ontstane faalangst. Heel vaak heb ik een stemmetje in m'n hoofd van "Begin daar nu maar niet aan, want je kunt het nu toch niet goed doen." Door dat stemmetje ben ik dus geneigd heel veel uit te stellen. Het gekke is dat als ik eenmaal ergens aan begonnen ben, ik ook weer erg moeilijk kan stoppen . :')

Ik ga zo even alle tips doorlezen die hier in het topic gegeven zijn.

JA! Ik heb een tijdje terug de hele zondag aan mijn huiswerk lopen werken (ik lag ook flink achter :+ ), maar ik was zo lekker bezig dat ik toen ook maar een stukje vooruit ben gaan werken. Inmiddels lig ik weer achter.. |o