Dode wespen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:36

Lente schreef:
Zit maar één ding op... Huis afbranden...

Precies dat..... :')

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:56

Hebben er ook eens 2 gehad onder ons dak. Gelukkig hadden we het op tijd door voor ze gigantisch groot geworden zijn. Ook eens een bijennest in onze plante, die hebben we vriendelijk geholpen met verhuizen :p

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:58

oomens schreef:
(absoluut niet zenuwachtig en agressief zoals mensen nog wel eens van hoornaars verwachten).

Uhm, zou je dit ook eens aan onze hoornaars willen vertellen? Die waren zeker wel agressief, zeer territoriaal en niet erg rustig :=
Ze zitten nu gelukkig op een andere plek, maar vorig jaar vlakbij de voordeur een nest gehad, en kan je vertellen dat dit geen pretje is.. :')
We zijn zelf niet zo van het spuiten, wespen alleen als ze in het dak gaan zitten (half riet, half pannen) en hoornaars zijn wettelijk beschermd zelfs geloof ik, maar als ze nog eens zo dicht op de deur zitten gaan ze echt gedwongen verhuizen hoor, brrr.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:01

_l_amanda_l_ schreef:
oomens schreef:
(absoluut niet zenuwachtig en agressief zoals mensen nog wel eens van hoornaars verwachten).

Uhm, zou je dit ook eens aan onze hoornaars willen vertellen? Die waren zeker wel agressief, zeer territoriaal en niet erg rustig :=
Ze zitten nu gelukkig op een andere plek, maar vorig jaar vlakbij de voordeur een nest gehad, en kan je vertellen dat dit geen pretje is.. :')
We zijn zelf niet zo van het spuiten, wespen alleen als ze in het dak gaan zitten (half riet, half pannen) en hoornaars zijn wettelijk beschermd zelfs geloof ik, maar als ze nog eens zo dicht op de deur zitten gaan ze echt gedwongen verhuizen hoor, brrr.

Niet agressief wanneer je niet vlakbij het nest komt, bedoelde ik.

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 12:05

Omg , door al die verhalen hier krijg ik spontaan de kriebels.

Ts dat jij nog een oog dicht gedaan heb...
Ik had vrijwillig (en snel) m'n koffers gepakt , vrees ik :')

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 13:58

Nou, ik zou ook echt niet happy zijn met hoornaars in m'n huis. Voor mij zijn het gewoon grote wespen en dus moet het weg. :') Ik heb er vorig jaar een achter me aan gehad in het bos, nou die was echt niet van plan me even vriendelijk gedag te zeggen.

Wat is eigenlijk het nut van een wesp? :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:05

Nuray schreef:
Wat is eigenlijk het nut van een wesp? :+

Babywespen maken/grootbrengen. Hoezo?

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 14:09

Verder hebben ze geen nuttig doel? Zoals een bij bijvoorbeeld?

Ik vraag me af waarom die gemene steekbeesten bestaan. :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:15

Nuray schreef:
Verder hebben ze geen nuttig doel? Zoals een bij bijvoorbeeld?

Ik vraag me af waarom die gemene steekbeesten bestaan. :')

Hebben bijen dan een nuttig doel? Behalve bijtjes maken?

Dat bestuiven doen ze ook alleen maar omdat planten ze daarvoor misbruiken, niet omdat ze zelf nu zulke nobele bedoelingen hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:15

Horror! :oo :wow:

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:16

Leven er in dat nest nog wespen dan? Anders kan je dat nest toch weghalen?
Of de gemeente/bestrijder bellen of ze het weghalen?

Edit: Net het topic goed gelezen. Bestrijder komt terug om het nest weg te halen als alles dood is. :)

Brrr, eng hoor en wat enorm nest!
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 27-10-16 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:18

wespen eten muggen Y)(^)

Wij hebben in ons huis een enorm nest gevonden. Was bijna een halve meter :oo ik wil niet weten hoeveel er daar gewoond hebben :n maar dat was voor onze tijd.

Afgelopen week vond ik een wesp in onze slaapkamer, ik heb toen aan je gedacht hoor :=


Edit: dat filmpje :wow: :wow: :wow: :wow:
Laatst bijgewerkt door No_No op 27-10-16 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

evita13

Berichten: 1159
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:24

ik had ook last van wespen in mijn kamer ik ben er zelfds door geprikt in mijn slaap .
ik heb contact opgenomen met een goede vriend van mij die werkt met wespen en bijen . hij vertelde mij dat het nest waarscheinlijk niet zo groot is en al aan het uitsterven is . wespen en bijen hebben nooit 2x op dezelfde plek een nest dus wss ben je er over een paar weken vanaf . ik heb ze nu ook niet meer .

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:25

Als je zo'n wespennest open kunt maken is het nog mooier gemaakt.
Echt een heel kunstwerk, alleen al daardoor zou je bijna wespen leuk gaan vinden :)

Nee ik ook niet hoor, maar tot op heden zit het nest langs de pony uitloop er nog altijd.
Van de winter als ze weg zijn, wil ik dat ook eens gaan bekijken.
Nu niet ... blijf er eind bij uit de buurt :)

Hoornaars hebben wij hier ook laten bestrijden. Kwamen binnen en steken heel gemeen (zaten in de gordijnen en bij dichtschuiven pakte mijn tante er eentje vast en die stak uiteraard).
Bestrijder zei niets over beschermde dieren, wel dat het een mega groot nest kon zijn.
Maar omdat het in de spouwmuur zit, zullen we dat nooit zien. Extra isolatie moeten we maar denken :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:25

Vorige week nog een mooi nest gevonden naast de wei van de paarden. Was een komen en gaan van werksters.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26333
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:27

oomens schreef:
Nuray schreef:
Verder hebben ze geen nuttig doel? Zoals een bij bijvoorbeeld?

Ik vraag me af waarom die gemene steekbeesten bestaan. :')

Hebben bijen dan een nuttig doel? Behalve bijtjes maken?

Dat bestuiven doen ze ook alleen maar omdat planten ze daarvoor misbruiken, niet omdat ze zelf nu zulke nobele bedoelingen hebben.


Het nut van de wesp is het opruimen van bepaalde insecten en van allerhande (gft) afval. Vandaar dat ze ook zo vaak in containers huizen. Daar ruimen ze ook de laatste restjes uit verpakkingen enzo op. Wespen zijn dus eigenlijk een soort vuilnismannetjes.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:29

Afbeelding

Zo ziet een bijen nest er dan uit :) beetje vage foto maar werd net gestoken.
Het soort nest is heel anders omdat deze open is en van wespen is het nest echt dicht.

Die raten die je nog een beetje kunt zien daar zat de helft van vol met honing, de rest was broedkamer.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:29

Het zijn gewone wespen. Er liggen steeds weer dode onder dus ze ruimen wel op. Op internet staat ook dat ze rond de jaarwisseling allemaal dood zijn en dan alleen de koningin overblijft. Ze schijnen het oude nest niet weer te betrekken, dus ik wacht het wel even af. Om het weg te halen moet ik het plafond uitbreken. We hebben er dit jaar ook totaal geen last van gehad, dus ik zie wel. Overigens doet de gemeente hier niks aan ongedierte bestrijding.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 14:31

Hier weten ze dat ik een hekel aan insecten heb, op de een of andere manier trek ik ze aan. Laatst al een bijenvolk in onze beukenhaag, nu twee wespennesten, zomers stikt het hier van de vlinders (over enge beesten gesproken)... Hoop dat we nu even insectvrij blijven, heb toch liever alleen m'n honden in huis.

Ik heb ze trouwens niet meer gezien dus denl dat ze dood zijn. _/-\o_

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:31

No_No schreef:
wespen eten muggen

Ja, en? Maakt ze dat nuttig? Daar zullen de muggen ongetwijfeld heel anders tegenover staan.

Citaat:
Het nut van de wesp is het opruimen van bepaalde insecten en van allerhande (gft) afval. Vandaar dat ze ook zo vaak in containers huizen. Daar ruimen ze ook de laatste restjes uit verpakkingen enzo op. Wespen zijn dus eigenlijk een soort vuilnismannetjes.

Ook dat nut is maar beperkt. De opgegeten insecten zullen er weinig nutin zien en ook de soorten die zelf van dat gft-afval moeten leven, zullen wespen eerder als concurrentie dan als 'nuttig' zien.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:33

palousa_boy schreef:
[ [url=m/7ym0uA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet een bijen nest er dan uit :) beetje vage foto maar werd net gestoken.
Het soort nest is heel anders omdat deze open is en van wespen is het nest echt dicht.

Die raten die je nog een beetje kunt zien daar zat de helft van vol met honing, de rest was broedkamer.

Ben je die tegengekomen bij het uitgraven van de vloer? Nooit geweten dat honingbijen ook ondergronds nestelden.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:33

oomens schreef:
Hebben bijen dan een nuttig doel? Behalve bijtjes maken?

Dat bestuiven doen ze ook alleen maar omdat planten ze daarvoor misbruiken, niet omdat ze zelf nu zulke nobele bedoelingen hebben.


Bijen maken honing en dat vinden wij mensen (meestal) lekker :D Ook steken die niet zomaar, wespen wel, die dringen zich op menselijk leefgebied en worden boos als ze niet op je zoete meuk mogen zitten. Ik ben te vaak gestoken terwijl ik doodstil zat zonder aanleiding vanuit mijn kant dat ik de enige goede wesp een dooie wesp vind.

Ik vind bijen en hommels daarentegen prima en niet eng. Ook word ik nooit gestoken door muggen dus ik zal er geen nacht minder om slapen als er minder wespen zijn om muggen op te ruimen. Wij hebben wel veel zwaluwen in de haven waar ik woon en die eten ook muggen :D ik heb liever die vogelschijt dan een levende wesp.

Scamander

Berichten: 467
Geregistreerd: 25-05-16
Woonplaats: Inside my suitcase

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:33

Ik heb een fobie voor wespen. Heb ik ontwikkeld toen ik een keer gestoken werd en er op dat moment pas achter kwam dat ik zwaar en dan ook echt zwáár allergisch ervoor ben. -O-
Als ze in mijn huis zouden zitten zou ik echt niet meer kunnen slapen. Ben dus blij voor je dat je ze niet meer ziet. ;)

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 14:47

Ik bedoelde ook meer wat is het nut voor ons dat er wespen bestaan? We kunnen dus prima zonder die vreselijke steekbeesten.

Bijen en hommels heb ik ook geen problemen mee, die zijn niet zo agressief.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dode wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:47

Ik ben ook nog steeds op zoek naar het nut van wespen, muggen en teken.