Ik ben dol op mijn werk. Ik kan vanalles zelf maken, alleen het lastige is, dat ik heel veel gevraagd wordt om een bijkomstigheid te doen mbt mijn opleiding dan het eigenlijke werk. Vandaar dat ik nu toch eens wil weten wat heb publiek vindt.
Het zit zo:
Ik doe inmiddels 4 jaar een opleiding in Engeland om vanalles te leren maken omtrent hoofdstellen, zadels en mentuigen. Keileuk om te doen! En ik heb er met goed gevolg ook mijn diploma's voor gehaald. Natuurlijk heb ik de intro zadels meten gedaan, maar die beschouw ik eigenlijk als noodzakelijk om mijn vak beter uit te oefenen. Het helpt om een zadel beter passend te bouwen voor een paard.
Via mond op mond reclame heb ik een leuke (maar veel te grote) klantenkring opgebouwd. Vooral zadels aanmeten. Ik kreeg ook in Engeland te horen dat ik dringend op examen moet, omdat ik ook volgens de Engelse normen goed voldoe aan de eisen om het diploma daarvoor te halen. Allemaal heel leuk, maar eigenlijk niet het doel van mijn opleiding.

Maar om mijn eigen maaksels op termijn op de markt te brengen is een fijne klantenkring die het wil proberen wel handig.
Vandaar dat ik eigenlijk op zoek ben naar een balans om de combi beter te vinden. Ik kreeg in Engeland al te horen dat ik met mijn papieren al te goedkoop ben en kijkend naar de kosten van het op en neer karren klopt dat wel.
Wat ik me nu ook afvraag is waar de markt eigenlijk is? Zo vraag ik me af of er vraag is naar dameszadels (ik moet gaan nadenken of ik me daarin wil verdiepen) of een echt in Nederland maatwerkgemaakt zadel? Of hoe zit het met hoofdstellen? Ik zie in de winkels de goedkope hoofdstelletjes ook wel, daar kan ik met mijn mooie Engelse kunde wel iets beters tegenover zetten, maar in hoeverre is er markt voor?
Ik zou graag weten wat mensen over hebben hiervoor? Ik zie mezelf soms bij ruiters verschijnen als 'sluitpost'. Dan mag het niks meer kosten en een zadel wordt vaak omschreven als onnodig duur. Ook wordt er soms ontzettend moeilijk gedaan over voorrijkosten, terwijl ik ook maar gewoon mijn werk wil doen en er een boterham mee wil verdienen. Ik weet wat er bij komt kijken en ik begrijp de gedachte niet, dat er op harnachement moet worden bezuinigd. Vandaar een hengel naar de mening van de lezer? Wat mis je tegenwoordig in lederwaren voor je paard? Waarin kan daarin nog verbetering komen? En dan denk ik vooral aan kwaliteit. Waar is de ruiter bereid meer voor te betalen in kwaliteit? Het helpt mij om keuzes te maken. Dus alvast bedankt voor de reacties.
Laatstes vraag ik me af of er animo zou zijn voor een opleiding? Ik heb nog 2 jaar te gaan om meester te worden, dan mag ik mensen opleiden volgens de Engelse normen. We zaten er in Engeland over te geinen, dat dat ook een mogelijkheid is. Kijkend naar het aantal zadelmakers in Nederland die echt alles nog kunnen een uitdaging? Maar is daar eigenlijk vraag naar? Ik ken de MSFC opleiding. Die richt zich naar mijn idee meer op het zadels passen en niet op het maken?
Let wel, ik wil niemand beledigen of tegen me in het harnas jagen. Mocht ik het verkeerd hebben, dan hoor ik het graag natuurlijk, want ik weet niet alles wat er speelt in NL.