zorgtoeslag, geen recht op?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 19:55

Hallo Bokkers,

Ik krijg al jaren zorgtoeslag en ben er altijd vanuit gegaan dat iedereen dit gewoon krijgt.
Nu zeggen mijn collega's dat je zelf moet bijhouden of je er wel recht op hebt.
En dat als dat niet het geval is je soms hele hoge bedragen terug moet betalen :O
Nu heb ik op internet gekeken en er zit inderdaad een max aan je inkomen.. maar is dat dan netto of bruto? En het maakt ook verschil of je samen woont.... lekker dan .. het maakt toch niet uit of je samen bent.. het hangt toch af van je eigen inkomen.

Hoe doen jullie dit?

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:59

Je kunt een proefberekening op de site van de belastingdienst.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:03


WilliamsO2
Berichten: 66
Geregistreerd: 30-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:05

Volgens mij is het inderdaad wel anders als je samen woont omdat je dan eventueel een gecombineerd inkomen zou kunnen hebben.

Ik ben sinds vorig jaar aan het werk en kreeg daarnaast altijd nog zorgtoeslag, bleek begin dit jaar dat ik alles nog kon gaan terugbetalen omdat ik er geen recht op had. Gelukkig kwam het bericht van het terugbetalen van zorgtoeslag net toen ik me vakantiegeld had ontvangen. :')

Het is wel zo dat als je op een bepaalde grens zit met je inkomen dat je dan ook eventueel een lager bedrag zou kunnen ontvangen dan het maximale. Dus je kan bijvoorbeeld €0,- of €45 of het maximale bedrag ontvangen afhankelijk van je inkomen.

Ik heb nu alles aangepast op mijntoeslagen en ik denk dat ik nu wel goed zit. :+

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:09

Tuurlijk maakt het wel verschil of je samenwoont/een toeslagpartner hebt ;) als je samenwoont wordt het gezamenlijke inkomen berekend omdat je dan een gezamenlijke huishouding voert :)
Je kan idd op de site uitrekenen of je er recht op hebt en als je er geen recht op hebt gelijk stoppen :) Als je het onterecht hebt gekregen moet je hetgeen wat je onterecht hebt gekregen terugbetalen :j

Ik heb er geen last van want krijg toch niks :') toen ik studeerde kreeg ik het volle pond, toen ik ging werken heb ik het gelijk stopgezet, want je verdient al snel teveel.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:14

Samenwonen, als je niet getrouwd oid bent maakt niet uit voor je zorgtoeslag! In ieder geval vorig jaar nog niet :)

Edit: Heb het even opgezocht. Samenwonen indien je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt maakt je meestal geen toeslagpartners. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lagpartner

Dat inkomen hoeft dan dus niet meegerekend te worden.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 28-10-16 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Stef_Diva

Berichten: 161
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:16

Simbaa schreef:
Samenwonen, als je niet getrouwd oid bent maakt niet uit voor je zorgtoeslag! In ieder geval vorig jaar nog niet :)


Wel als je elkaars fiscaalpartner bent. Als je een hypotheek deelt, of samen in geschreven staat voor een huurhuis val je bij de belastingdienst onder 1 huishouden.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:17

Stef_Diva schreef:
Simbaa schreef:
Samenwonen, als je niet getrouwd oid bent maakt niet uit voor je zorgtoeslag! In ieder geval vorig jaar nog niet :)


Wel als je elkaars fiscaalpartner bent. Als je een hypotheek deelt, of samen in geschreven staat voor een huurhuis val je bij de belastingdienst onder 1 huishouden.


Zie mijn edit met link :) Fiscaal partner en hypotheek delen klopt, samen ingeschreven staan bij een huurhuis imo niet.

_Caitlinnn

Berichten: 3404
Geregistreerd: 04-07-10
Woonplaats: Heukelum

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 20:22

Wij willen particulier gaan huren.
Dan zijn we dus geen gedeeld huishouden?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:24

Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 28-10-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:24


verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:25

Simbaa schreef:
Samenwonen, als je niet getrouwd oid bent maakt niet uit voor je zorgtoeslag! In ieder geval vorig jaar nog niet :)

Edit: Heb het even opgezocht. Samenwonen indien je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt maakt je meestal geen toeslagpartners. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... lagpartner

Dat inkomen hoeft dan dus niet meegerekend te worden.


Als je samenwoont word je ook fiscalepartner en toch ook toeslagpartner dan? :=

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:26


ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:27

Als je samen staat ingeschreven ben je dus wel een gedeeld huishouden. Even alles goed invullen bij mijntoeslagen en als je twijfelt beter stopzetten. Of je houdt het apart zodat je het eventueel terug kunt betalen als dat nodig is.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:28

Maar een gedeeld huishouden maakt je toch niet automatisch fiscaal partner/toeslagpartner? :)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:30

Overigens vind ik het wel heel erg logisch dat toeslagen afhankelijk zijn van je inkomen, en van het totale inkomen van je huishouden.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:32

Vjestagirl schreef:
Overigens vind ik het wel heel erg logisch dat toeslagen afhankelijk zijn van je inkomen, en van het totale inkomen van je huishouden.


Wel van je eigen inkomen inderdaad. Maar als het mede afhankelijk zou zijn van het inkomen van mijn vriend zou ik dat erg raar vinden. Het feit dat we samenwonen betekent toch niet meteen dat we ons eigen geld maar bij elkaar op moeten tellen?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:36

Het is normaler dat je elkaar aanvult in het huishouden dan dat je de boel strict gescheiden houdt Simba, als partners heb je voordelen boven alleen wonend, maar ook nadelen..

toeslagen zijn er voor zodat je het als gezinsvorm iets makkelijker kan rooien.
in een gezin van meerdere inkomens, worden dus ook de inkomens bij elkaar opgeteld..

dit geld ook bijvoorbeeld bij het bepalen van de hoogte van een uitkering.

bij te hoog vermogen heb je ook nergens recht op.

jooproo

Berichten: 972
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:39

Simbaa schreef:
Vjestagirl schreef:
Overigens vind ik het wel heel erg logisch dat toeslagen afhankelijk zijn van je inkomen, en van het totale inkomen van je huishouden.


Wel van je eigen inkomen inderdaad. Maar als het mede afhankelijk zou zijn van het inkomen van mijn vriend zou ik dat erg raar vinden. Het feit dat we samenwonen betekent toch niet meteen dat we ons eigen geld maar bij elkaar op moeten tellen?


Als je samenwoont deel je lasten. 2 (kleine) huizen of 1 huis huren, dat scheelt alweer, net als lasten als Elektra, verzekeringen, water, enzovoort.

eridinges

Berichten: 2270
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:40

Simbaa schreef:
Maar een gedeeld huishouden maakt je toch niet automatisch fiscaal partner/toeslagpartner? :)


Klopt helemaal

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:55

elenaMM77 schreef:
Het is normaler dat je elkaar aanvult in het huishouden dan dat je de boel strict gescheiden houdt Simba, als partners heb je voordelen boven alleen wonend, maar ook nadelen..


Dat is helemaal niet zo logisch vind ik eigenlijk: samenwonen is maar samenwonen, en gebruikelijk genoeg. Niet alleen bij partners, maar veel meer mensen die niet alleen een woning kunnen of willen betalen, of nog geen woning kunnen vinden. Prima: alle financien gescheiden en de gezamelijke lasten verreken je met elkaar. Dat is niets raars of uitzonderlijks en werkt over het algemeen prima, en no way dat iemand dan ook wat met je persoonlijke financien te maken heeft alleen maar omdat je samen een woning deelt en samen kookt.

Zodra je echt een verbintenis aangaat, zoals een geregistreerd partnerschap, ben je wel toeslagpartner.
En voor de huurtoeslag worden de inkomens wel bij elkaar opgeteld.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:56

elenaMM77 schreef:
Het is normaler dat je elkaar aanvult in het huishouden dan dat je de boel strict gescheiden houdt Simba, als partners heb je voordelen boven alleen wonend, maar ook nadelen..

toeslagen zijn er voor zodat je het als gezinsvorm iets makkelijker kan rooien.
in een gezin van meerdere inkomens, worden dus ook de inkomens bij elkaar opgeteld..

dit geld ook bijvoorbeeld bij het bepalen van de hoogte van een uitkering.

bij te hoog vermogen heb je ook nergens recht op.


Tja dat vindt jij. Wij houden alles toch wel gescheiden, behalve de vaste laste, die gaan door twee. Ik vind dat heel logisch en heerlijk!
Bij zorgtoeslag wordt in veel gevallen trouwens het inkomen van je partner/huisgenoot niet meegenomen en ik vind dat heel logisch. Maar meningen kunnen uiteraard verschillen!

Edit: ik ben het dus helemaal eens met Shadow!

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: zorgtoeslag, geen recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:05

Ik heb een vriendje dat al jaren fulltime werkt en absoluut geen recht heeft op zorgtoeslag. Toen ik hem leerde kennen had hij het over grote rekeningen van de zorgtoeslag.. en dat begreep ik niet zo goed. Ben er voor hem ingedoken en bleek dat hij al jaren onterecht zorgtoeslag kreeg en dus aan het eind van het jaar steeds alles weer moest terugbetalen. Hardstikke balen maarja, dat krijg je als je verzamelinkomen bij mijn toeslagen op 2000 euro staat..

Wij wonen nu samen, in zijn koophuis en hebben verder geen samenlevingscontract o.i.d. en zijn dan dus ook geen fiscale partners. Ik (als student) krijg gewoon zorgtoeslag en hij dus niet meer.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:25

Simbaa schreef:
elenaMM77 schreef:
Het is normaler dat je elkaar aanvult in het huishouden dan dat je de boel strict gescheiden houdt Simba, als partners heb je voordelen boven alleen wonend, maar ook nadelen..

toeslagen zijn er voor zodat je het als gezinsvorm iets makkelijker kan rooien.
in een gezin van meerdere inkomens, worden dus ook de inkomens bij elkaar opgeteld..

dit geld ook bijvoorbeeld bij het bepalen van de hoogte van een uitkering.

bij te hoog vermogen heb je ook nergens recht op.


Tja dat vindt jij. Wij houden alles toch wel gescheiden, behalve de vaste laste, die gaan door twee. Ik vind dat heel logisch en heerlijk!
Bij zorgtoeslag wordt in veel gevallen trouwens het inkomen van je partner/huisgenoot niet meegenomen en ik vind dat heel logisch. Maar meningen kunnen uiteraard verschillen!

Edit: ik ben het dus helemaal eens met Shadow!
`

zoals jullie beiden al aangeven, de vaste lasten worden gedeeld, met andere woorden, je bent veel voordeliger uit dan wanneer je alleen woont (neem overigens aan dat jullie ook jullie boodschappen samen delen, of koopt en kookt ieder voor zich?).. er is dan toch geen stricte scheiding?


je hoeft niet eens een relatie te hebben, om gekort te worden op bijvoorbeeld een uitkering. dan hoef je zelfs alleen maar een huis te delen met meerdere volwassenen.


Vind het zelf juist reeël om heel eerlijk te zijn.. samenwonen drukt de lasten, waarom moeten mensen dan bijdragen om iemand geld te verstrekken die het zonder ook red..

nogmaals, ik heb zelf helemaal nergens rechten op, dus het is niet zo dat ik een ander misgun.. maar ik vind ook niet dat de gemeenschap mij hoeft te spekken met betrekking tot toeslagen. Zorg toeslag is er om de zorg zo betaalbaar mogelijk te houden, als je samenwoont, heb je een andere financiële situatie, waardoor je (vaak) buiten de voorwaarden valt die je het recht geven op een toeslag.


als je echt wilt kijken of je het nog kunt krijgen.. dan verhuur je een kamer aan je partner (en noemt m geen partner).. dan moet je de kamerhuur (die wel moet voldoen aan het minimum) optellen bij je inkomen en kijken of je onder de gestelde grens voor zorgtoeslag blijft..
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 28-10-16 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 21:27

Hier is hij sinds vorig jaar gestopt.
Maar ben al 3 jaar aan het terugbetalen aan de belasting.
Was net klaar met het ene jaar en bezig net andere jaar toen ik weer heel leuk papier kreeg om het volgende jaar terug te betalen.
En het zijn ook geen kattepis bedragen.
Ene jaar was bijna 400,-- en de 2 jaar daarna 700 nog wat.
Gelukkig kan het allemaal in termijnen. Maar betaal per jaar 2 jaar af.