Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:23

Lara_Silver schreef:
Wij, zowel als bij mijn vriendinnengroep als bij de collega-groep, delen we het totale bedrag door het aantal personen. Zo betaald iedereen even veel, hoef je je niet schuldig te voelen als jij een wijntje neemt en een ander een cocktail als aperitiefje.


Dat werkt als je dat allemaal wel een keer doet. Maar als iemand structureel niet drinkt, geen wijn en geen aperitiefje, dan is het op den duur toch wat uit balans. (Of dat erg is is natuurlijk aan iedereen voor zich, maar het kan frustrerend zijn als je zelf nooit verder komt dan een spa blauw.)

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:26

Het maakt mij nooit zoveel uit. Meestal gewoon het bedrag delen door het aantal personen.
Met terrasjes vind ik het lastiger, ik ben gewend om gewoon om de beurt een rondje te halen, maar ik heb daar toch wel eens twee keer over nagedacht toen vriendinnen van mij aan de (dure) wijn gingen en ik als enige bier nuttigde.

Of je nou €2,00 per biertje betaalt of €5,50 per vriendin voor een wijntje... dat scheelt nog al! Vonden ze bijzonder vreemd dat ik daar moeilijk over wilde doen. Toen ik zei dat ze anders best halve liters voor mij mochten halen was het ineens okee om het bier apart af te rekenen :').

Normaal ga ik eigenlijk alleen maar met mede-bierdrinkers om, dan maakt het me niets uit!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30651
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:30

Wij doen eigenlijk altijd de rekening delen met het aantal personen.
Maar dat frustreert mij ook weleens hoor. Doe ik voor nog geen 20 euro eten/drinken en een ander gewoon 40 euro of meer, dan betaal je dus echt wel een stuk meer. Maar goed, we gaan niet zo vaak, dus doen we het er maar mee. Alles uitrekenen is ook gedoe.

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:31

Ik ben zelf ook van het splitsen.
Maar nu was ik afgelopen vrijdag uiteten met collega's en hadden wij (4 pers) een voorgerecht genomen en de 5de persoon niet omdat zij later aanschoof. Wij hebben haar toen minder laten betalen, anders betaald zij voor iets wat zij niet gegeten heeft, dat vind ik dan niet netjes.

Nu moet ik zeggen dat ik het bijv. niet eerlijk vind als er 3 mensen aan de wijn zitten en de 4de persoon aan frisdrank. Dit omdat de prijzen totaal niet op 1 lijn liggen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:35

Sting schreef:
Ik betaal ook graag wat ik zelf heb gegeten. Dit juist ook om scheve gezichten te voorkomen. Ik ben wel eens uit eten geweest en dat mensen dan een uitgebreid voor- hoofd- nagerecht namen, en ik alleen een (goedkoop) hoofdgerecht + kopje thee. Dan zou ik niet weten waarom ik mee moet betalen aan hun duurdere eten. Zij kiezen daarvoor, helemaal prima, maar ik vind niet dat ik dat moet betalen.
Een kop thee of koffie zal je mij echter niet over horen, zolang het dan een beetje om en om betaald wordt.



hier het zelfde!

daarnaast drink ik geen alcohol dus ik drink ook nooit gezellig mee met de wijntjes etc en ik ben ook geen grote eter kwa voor-hoofd-na gerecht...(je drinkt immers geen 10 appelsapjes).

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:37

Is heel erg afhankelijk van de groep waarmee ik ben.
Enkele klasgenoten hebben het niet breed en ik vind niet dat zij voor mijn eten hoeven te betalen. Maar daar schiet meestal 1 iemand alles voor en word een foto van de bon in de groepsapp gegooid waarbij wordt waarbij dan ieder zijn deel kan overmaken naar de persoon die betaald heeft.

1 van mijn vriend zijn "vrienden" maakt het wel heel bont ook tijdens het stappen. Wanneer hij een rondje geeft komt hij alleen maar terug met cola, en wanneer iemand anders een rondje geeft besteld hij een luxe biertje. Eerste klas profiteur en hij mag dus ook op de cent na zijn eigen eten en drinken betalen.

Mijn vriend heeft ook 1 keer 2/3 van het etentje betaald omdat zijn hoofdgerecht 2x zo duur was dan mijn hoofdgerecht. Vind ik erg netjes van hem, maar als ze samen zouden wonen zou het gewoon van "ons" geld betaald worden.

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:38

Als ik ergens een hekel aan heb is het wel splitten.
Ik pin wel ;) dat geneuzel altijd om geld.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70641
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:41

Met de vriendinnengroep splitten we de rekening door het aantal personen en dat betalen we.
Met familie of in klein gezelschap betalen we om de beurt.

daffieduck83

Berichten: 1749
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:43

Splitsen door het aantal personen is wel het makkelijkst, maar ik drink geen alcohol dus ik ga er niet altijd mee akkoord. Dat ligt aan het gezelschap. Als ik met mijn muziekmaatje ga eten is het altijd makkelijk, zij drinkt wijn, ik neem een dessert ipv koffie en dan komen we ongeveer op hetzelfde bedrag uit. Maar met mijn collega's betaal ik alleen wat ik zelf eet, daar zitten een paar flinke drinkers tussen die gerust 6 dure speciaalbiertjes bij een diner drinken en ik drink 2 ice-tea. Dat vind ik een te groot verschil. Momenteel ga ik helemaal niet uit eten, omdat ik een beetje op mijn uitgaven moet letten, maar eten we bij elkaar. Dan haal ik wel wijn of bier als er eters komen.

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:43

Ik en mijn vriendinnen doen ook meestal gewoon het bedrag delen. Ook op stap gaan we gewoon om de beurt een rondje halen. Al houden we er dan wel rekening mee dat ik bier drink en de anderen meestal wat duurdere drankjes.

xRaisin

Berichten: 1759
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:44

Wij doen met de vriendengroep eigenlijk altijd omstebeurt bij de kassa betalen en opnoemen wat je zelf gegeten hebt. Levert geen oneerlijkheden op zo.

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:00

Ik betaal toch ook enkel voor wat ik zelf neem hoor..
Als ik een bord goulash bestel, en mijn tafelgenoot wilt het duurste bord dat er is, is dat toch een serieus verschil op de rekening. Ik zal ook niet makkelijk alcohol bestellen, en drink daarbij voor de één of andere reden véél trager dan zowat iedereen, ik doe het niet eens expres haha, maar dat maakt wel dat ik een glas of 4 minder op heb dan het gemiddelde.
En daar hoef ik dan toch niet voor te betalen?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:03

Wij delen het gewoon met het aantal, zo simpel is dat. Of ze nu een duurder drankje/menu hadden of whatever, maakt niet uit, dat wisselt wel weer af. Mocht het verschil nu echt groter zijn, regelen we dat onderling wel weer als we een x een drankje gaan doen op het terras.

Maar moet zeggen dat we daar allemaal echt nooit moeilijk over gaan doen.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:07

Meestal split ik gewoon, maar 1 vriendin wil altijd alles tot de cent toe uitrekenen. Prima,dan schiet zij voor en hoor ik wel wat ik over moet maken :)

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:07

Ligt bij mij aan verschillende factoren:

1. Mijn vriend
splitten we het meestal (of 1 van ons betaalt volledig) dan maakt het me weinig uit wie er meer betaalt.
2. Goede vrienden en vrienden grote groep/mensen waarmee en af en toe afspreekt
Splitten door het aantal personen. Ik ga niet meer betalen voor iemand die ik 1 keer per jaar zie
3. Goede vrienden en vrienden met zn tweeën/ drieën
Om en om betalen

KM_Ris

Berichten: 2943
Geregistreerd: 22-12-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:11

Tja, ik doe daar zelf nooit zo moeilijk over en split meestal inderdaad ook het bedrag door het aantal eters/drinkers.
Maaar, ik kan het ook heel goed begrijpen dat sommige mensen het echt helemaal uit gaan tellen.
stel nou bijvoorbeeld dat je heel weinig te besteden hebt, dan ga je expres goedkopere dingen van de menukaart uitkiezen en goedkopere dranken. terwijl de rest misschien wel veel duurdere dingen besteld. als je daar geen geld voor hebt zou het banketstaaf zijn dat je daar voor moet gaan betalen.

Laurora

Berichten: 2647
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:24

In principe heb ik niet zo'n probleem met splitten.
Echter was ik een keer met een paar vrienden uit eten, waarbij ik omdat ik een beetje laag in de financiën zat weinig wou uitgeven, ik heb dit toen ook aangegeven in de groep en ze vonden het geen probleem als ik alleen mijn eigen eten zou betalen.
Maar dat ik dan het goedkoopste gerecht kies en slechts een drankje nam ter besparing, terwijl de rest van de groep koos voor een voorgerecht, een ontzettend duur hoofdgerecht, nagerecht, weet ik hoeveel bier en allemaal een koffie met grand marnier na, en dan vervolgens zeggen dat ik toch maar mee moet betalen omdat het nogal duur was uitgevallen (bijna 50 euro pp!) (m'n eigen gerecht+drankje kostten iets van 20 euro) dat vond ik wel heel ver gaan, ik heb toen ook gewoon m'n eigen eten betaald en de rest mocht het lekker uitzoeken :wave:

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:26

Wij splitsen de rekening ook gewoon, in overleg. Dus gaat het niet op dat iemand over mijn financien beslist.
Als ik iets heel duur heb gegeten, zal ik wel voorstellen om bij te leggen. Dat doet iedereen eigenlijk, is een evidentie.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:31

Met vrienden is het inderdaad normaal om de bon in de groepsapp te gooien en dat ieder z'n eigen deel betaalt. Tsja, arme studenten :+

Toen ik met vrienden op vakantie was, was het meestal splitten, omdat we toen iedere avond uit eten gingen.

Met m'n vriend is het iets van om en om ofzo :Y)

Doubtless

Berichten: 8493
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:41

Ik spreek het iig altijd vóóraf af, om achteraf gezeur te voorkomen. En wil jij alles tot op de cent na verdelen? Zorg dan dat je zeer divers klein geld bij je hebt. Niks irritanters dan een 'laatste' die niet 'kan' inleggen omdat er niet het juiste wisselgeld ligt. Of een grote groep die op vrijdag/zaterdagavond in de spits van het diner bij een restaurant allemaal apart willen pinnen :+

Ik ben voorstander van gewoon splitten. Mijn ervaring is ook wel dat eet- en drinkgedrag in de groep overeenkomt.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:54

Meestal splitsen we het gewoon. Vaak eten we ook wel redelijk hetzelfde, drinken we wijntjes etc. Of zoals laatst allemaal een driegangen menu van een gelijke prijs, kwamen alleen de drankjes nog overheen.

Kan me wel voorstellen dat als je flink minder eet of alleen water drinkt, je wel graag je eigen gedeelte wil betalen, zeker als de rest meer eet en duurdere drankjes drinkt.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:56

Gewoon door het aantal personen en verder geen gezeik. Ik neem nooit drie gerechten dus ik ben dan vaak duurder uit dan nodig, dat is dan maar zo. Mensen die er wel moeilijk over doen is een keer en nooit weer.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:00

Ik ben student en de zeldzame keren dat ik uit eten ga, let ik erg op wat ik kies qua prijs. Ik zal dus ook niet zo gauw een wijntje bestellen en als een ander dat wel doet, prima, maar daar ga ik niet voor betalen. Aan de kassa doen ze ook nooit moeilijk als iedereen gewoon opnoemt wat hij/zij heeft besteld en dat afrekent. Gedoe met kleingeld heb ik toch nooit want ik pin altijd :+

Zelfde geldt trouwens voor een drankje/bakje koffie doen ergens. Ik betaal gewoon wat ik heb besteld, laatst had ik bijv. wel een keer een duurder drankje besteld dan vrienden waarmee ik op het terras zat en daar ga ik hen dan toch niet voor op laten draaien? Uiteraard geeft iedereen zo nu en dan wel eens een rondje, maar over het algemeen betaalt iedereen die ik ken gewoon voor zich.

Anoniem

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:13

Verschilt!
Met mijn twee beste vriendinnen splitten we altijd :)
Ben de enigste alcoholdrinker, dus ik ben dan relatief gezien iets goedkoper uit.. Maar ach, trakteer ik hun wel eens op een ijsje ofzo :)
Die paar euro maken ook niet veel uit.

Ik was laatst ook met introductiekamp uit eten met wat anderen die ik toen nog niet zo goed kende. Toen hebben we, sorry serveester, alles apart betaalt. We hadden even uitgelegd waarom we apart wouden betalen en waren onder het betalen door gezellig met de serveerster aan't kletsen. Zodat we niet die vervelende saaie apart-betalers waren :D

Voorderest ga ik amper uit eten. Maar als de bedragen ongeveer gelijk zijn zeg ik splitten. En als het kleine bedraagjes zijn. (Kop thee ofzo) dan betaalt 1tje, en betaald de rest diegene contant terug.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:13

Ik betaal het liefst, in onbekende gezelschappen, alleen wat ik zelf neem. Ik ben geen grote eter en heb het niet breed. Ik heb al een paar keer gehad dat ik alleen een soepje nam en de rest een fiks hoofdgerecht, en dat we dan de rekening door het aantal personen deelden. Dat vond ik niet leuk - als ik dat van tevoren geweten had dan had ik ook wel wat meer besteld, dan had ik er zelf tenminste nog wat aan gehad.