Huren en huisdieren in België?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:22

Kleine kosten zijn altijd voor de huurder (hang- en sluitwerk, onderhoud tuin, wc ontstoppen etc..). Grote kosten, onderhoud van ketel en dergelijke, is altijd voor verhuurder.
Wij mogen zelfs de zolder verbouwen tot woongedeelte (was een niet afgewerkte zolder) en alle kosten declareren bij de verhuurder :list:

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 14:48

Ayasha: In NL draait de huurder bijna nergens voor op, behalve schade door de huurder zelf gemaakt. Ik begrijp natuurlijk dat het onderhoud aan de woning voor de huurder is (tuin bijhouden etc) maar ik hoorde dat deze huurder zelfs voor de waterschade van de woning opdraaide in Belgie. Terwijl dit niet aan de huurder lag. Ook het leegmaken van het toilet (in Belgie zijn deze niet allemaal aangesloten op het rioolnetwerk?) is voor de huurder. Onderhoud ketel ook voor huurder, terwijl dit in NL (dacht ik) gewoon voor de verhuurder is en elk jaar gedaan moet worden.

Rebel_Jits: Super dat je de zolder mag verbouwen en dit zelfs kan declareren bij de verhuuder! Klinkt als een goede huurbaas haha :)

Helaas tot op heden niks gevonden, al wordt ik in overweging genomen door 1 verhuurder. Ik ben benieuwd ;)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:57

Snollygoster schreef:
Wettelijk gezien mag een huurbaas mensen niet verbieden van huisdieren te nemen, dat zou een inbreuk op privacy zijn. Enkel als het dier overlast zou veroorzaken mogen er maatregelen genomen worden, maar zolang jouw hond geen overlast veroorzaakt is een verbod ongeldig.


wet op privacy is volgens mij iets anders dan de vrijheid om alles in woning te doen wat je leuk vind zolang het binnen de wet blijft.. immers de eigenaar van een woning bepaald de spelregels? hooguit kun je spreken op inbreuk op woongenot.. maar dat lijkt mij alleen van toepassing als je al een huisdier in de woning hebt en daarna veranderd de huisbaas van gedachten en stelt de regel 'geen huisdieren' in.. immers dan woonde je al met huisdier en een contract dat dat toeliet en daarna veranderd de situatie.

volgens DAS rechtsbijstand meldt de wet niets op het gebied van verbod op huisdieren.
op basis daarvan mag een huisbaas dus gewoon het houden van huisdieren verbieden..
Er is zelfs weinig rechtsspraak op dat gebied.

Je zou het verbod wel kunnen negeren, immers de wet zegt er niets over.. Maar dan kan de verhuurder dus naar de rechter stappen waarbij een belangenafweging wordt gemaakt. als het verbod in een huurcontract als redelijk wordt beoordeeld, dan blijft het verbod en dat zou kunnen leiden tot ontbinding van het huurcontract als de huurder dan het dier niet zou willen wegdoen denk ik.

maar dat is dus zo in Nederland.


en ik neem aan dat in België ook een belangenafweging moet worden gemaakt, maar goed ik weet natuurlijk niet of er een artikel in de belgische wetgeving staat waarin het een verhuurder verboden wordt om huisdieren te verbieden in een woning (wellicht dat iemand dat wetsartikel kan plaatsen? want dan is het gelijk duidelijk)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:28

Mijn moeder heeft een huisje in de buurt van Aalst (tussen Gent en Brussel) wat ze op termijn wil gaan verhuren, en ik denk niet dat zij problemen zou maken van huisdieren. Mits ze de boel niet onder schijten en vernielen natuurlijk. Zit ook tuintje bij van 1 of 2 are dacht ik. Het is echter ook wel weer een ouder huisje waar wat dingen aan vernieuwd zouden moeten worden maar in principe kan je er wel gelijk intrekken.

Misschien iets verder buiten de steden zoeken en eerder naar de omliggende dorpen?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:54


Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 12:34

Varekaj ik stuur je even een PB, nog steeds op zoek namelijk. Nog niets gehoord van de woning die ik heb bezichtigd.

Urielle: bedankt voor je reactie. Opzich is het dus niet toegestaan om huisdieren te verbieden, maar kunnen ze het huurcontract wel stoppen als het huisdier overlast veroorzaakt. Onze hond is echter zo'n lieve luie sul: die gaat met moeite van zijn deken om te wandelen haha.

Ik hoop nog steeds iets te vinden. Mocht iemand iets weten: ik hoor het graag.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 12:54

Idd, op gebied van huisdieren is België erg bekrompen :(

Ik verhuur mijn alleenstaand huisje aan mensen met honden, ik geef ze zelfs voorrang omdat het zo moeilijk te vinden is. Heb zelf al mijn hele leven honden dus begrijp het probleem.
Ik merk dat dit erg geapprecieerd wordt, mijn huisje staat nooit langer dan 2 dagen te huur.

Misschien als je je sloeber meeneemt op je speurtocht en ze in levende lijve kunnen zien dat het een sloeber is? Je verliest er tenslotten niks mee ;)

Is idd de gewoonte bij de immo's om iedereen in 1 keer met een half uurtje tss, de woning te latenbezichtigen. Is voordeliger voor de mensen die er nog inzitten. Nadeel is wel als de eerste al direct ja zegt, je daar voor niks gestaan hebt (soms)

Is het voor jou geen optie om in zeeland iets te zoeken? Is niet ver van België? Ik neem aan dat ze daar veel hondvriendelijker zijn. Hier in België zal het makkelijker lukken in de minder bewoonde dorpen, de boerenbuiten zoals ze hier zeggen. Meer weg van de grote steden. Waals Brabant, Limburg die kanten op.

Veel succes nog!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 13:24

Happyfeet2 schreef:
Varekaj ik stuur je even een PB, nog steeds op zoek namelijk. Nog niets gehoord van de woning die ik heb bezichtigd.

Urielle: bedankt voor je reactie. Opzich is het dus niet toegestaan om huisdieren te verbieden, maar kunnen ze het huurcontract wel stoppen als het huisdier overlast veroorzaakt. Onze hond is echter zo'n lieve luie sul: die gaat met moeite van zijn deken om te wandelen haha.

Ik hoop nog steeds iets te vinden. Mocht iemand iets weten: ik hoor het graag.



maar dan zit je dus wel snel aan 'liegen' vast..
immers tenzij je eerste recht op een woning hebt,
gaat het huren meestal op gunning..

ze hoeven je de woning niet te geven.. als je aangeeft dat je een huisdier hebt, dan nemen ze je gewoon niet als huurder.. is een manier om die wet te omzeilen.

ik wilde ook geen hordes kinderen in het huis dat ik verhuur (gaat weer in de verkoop na afloop huur).
kinderen verbieden in een woning is ook vrijwel onmogelijk natuurlijk, maar het staat mij wel vrij om alleen te verhuren aan kinderloze paren of mensen met slechts 1 of 2 kinderen in de pubertijd.


en bij een leugen, heb je natuurlijk wel gelijk een verstoorde relatie met je verhuurder (die voelt zich dan genaaid). dan heb je het spreekwoord 'wie een hond wil slaan kan altijd wel een stok vinden'. hij/zij kan je het leven dan behoorlijk zuur maken, zelfs als hij je er niet uit kan krijgen, kan het woongenot behoorlijk verstoord raken..

hopelijk vind je gewoon iemand die geen probleem heeft met huisdieren, of een rustig dier wil toelaten om te kijken hoe het gaat.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 13:47

elenaMM77 schreef:
Happyfeet2 schreef:
Varekaj ik stuur je even een PB, nog steeds op zoek namelijk. Nog niets gehoord van de woning die ik heb bezichtigd.

Urielle: bedankt voor je reactie. Opzich is het dus niet toegestaan om huisdieren te verbieden, maar kunnen ze het huurcontract wel stoppen als het huisdier overlast veroorzaakt. Onze hond is echter zo'n lieve luie sul: die gaat met moeite van zijn deken om te wandelen haha.

Ik hoop nog steeds iets te vinden. Mocht iemand iets weten: ik hoor het graag.



maar dan zit je dus wel snel aan 'liegen' vast..
immers tenzij je eerste recht op een woning hebt,
gaat het huren meestal op gunning..

ze hoeven je de woning niet te geven.. als je aangeeft dat je een huisdier hebt, dan nemen ze je gewoon niet als huurder.. is een manier om die wet te omzeilen.

ik wilde ook geen hordes kinderen in het huis dat ik verhuur (gaat weer in de verkoop na afloop huur).
kinderen verbieden in een woning is ook vrijwel onmogelijk natuurlijk, maar het staat mij wel vrij om alleen te verhuren aan kinderloze paren of mensen met slechts 1 of 2 kinderen in de pubertijd.


en bij een leugen, heb je natuurlijk wel gelijk een verstoorde relatie met je verhuurder (die voelt zich dan genaaid). dan heb je het spreekwoord 'wie een hond wil slaan kan altijd wel een stok vinden'. hij/zij kan je het leven dan behoorlijk zuur maken, zelfs als hij je er niet uit kan krijgen, kan het woongenot behoorlijk verstoord raken..

hopelijk vind je gewoon iemand die geen probleem heeft met huisdieren, of een rustig dier wil toelaten om te kijken hoe het gaat.


ElenaMM77: ik geef nog steeds gewoon aan dat ik een huisdier heb ;) Wil er geen problemen mee krijgen en ik zit al helemaal niet op een rechtzaak te wachten haha. Dus ik probeer nu via particulieren een woning te krijgen, gaat makkelijker dan via een makelaar. Al wacht ik nog even op de 'uitslag' van de woning die ik maandag heb bekeken.

tweebelgen
Berichten: 713
Geregistreerd: 24-11-09

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 15:31

Ik verhuur mijn huis liever niet aan mensen met huisdieren. Ik heb het ooit verhuurd aan iemand met twee "kleine" hondjes. Geen probleem, totdat ik die kleine hondjes voor de eerste keer zag. Twee pitbuls. Achteraf kwam ik met de huurwaarborg niet toe om de schade aangebracht door die honden te herstellen.
Ook met een kleine hond heb ik problemen gehad, deur vol krassen, kleine haartjes die nog overal tevoorschijn kwamen.
Liever geen huisdieren tenzij een vis of een vogel.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:15

dat is geen referentie, heb ooit aan een alleenstaande man drie jaar verhuurd, je wil ni weten wat voor kosten ik toen heb gehad, gewoon uit nalatigheid en laten aan te slepen.
Dan kies ik voor wat schrammen en haartjes :P

_Cathalijne

Berichten: 856
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:55

Ik heb wat dat betreft heel veel geluk gehad met mijn huidige woning (kot) in Gent. Maar ook voor mij was de zoektocht niet eenvoudig om een huis/appartement/kot te vinden waar een hond mee mocht. Ik heb uiteindelijk via easykot iemand gevonden die via via weer iemand kende waar een hond wel was toegestaan. Dus zodoende heb ik nu een huis (met tuin) waar mijn hond mee mag

Tip voor TS, kijk eens in Merelbeke (als je graag naar Gent wil). Daar wonen veel diergeneeskunde studenten, en voorzover ik begrepen heb zijn er hier best wat huizen die huisdieren toestaan
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 05-10-16 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:06

_Cathalijne schreef:
Ik heb wat dat betreft heel veel geluk gehad met mijn huidige woning (kot) in Gent. Maar ook voor mij was de zoektocht niet eenvoudig om een huis/appartement/kot te vinden waar een hond mee mocht. Ik heb uiteindelijk via easykot iemand gevonden die via via weer iemand kende waar een hond wel was toegestaan. Dus zodoende heb ik nu een huis (met tuin) waar mijn hond meemaak.

Tip voor TS, kijk eens in Merelbeke (als je graag naar Gent wil). Daar wonen veel diergeneeskunde studenten, en voorzover ik begrepen heb zijn er hier best wat huizen die huisdieren toestaan


Dat laatste is inderdaad een goede :j Vele diergeneeskunde studenten hebben huisdieren en het is me inderdaad opgevallen dat bij advertenties voor Merelbeke vaak huisdieren toegestaan zijn.
Daarnaast is Merelbeke vlakbij Gent en winkels die je dagelijks / regelmatig nodig hebt zijn er gewoon. :)

Anoniem

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:24

Merelbeke is inderdaad een diervriendelijk stuk, door de vele diergeneeskunde studenten. Of misschien de dorpjes vlak buiten Gent? Ik heb zelf een jaar in Laarne gewoond. Volgens mij heeft dat halve dorp huisdieren. Soms staat daar wel wat te huur. Maar geen idee qua kosten.. hoe dichterbij het kasteel hoe duurder vrees ik :') Wel mooie omgeving om met hond te wonen trouwens.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 18:52

Bedankt voor jullie reacties :) Helaas staat er in Merelbeke en Laarna tot nu toe niks te huur wat passend zou zijn. Heb een paar woningen gebeld maar het is of al verhuurd, of alle bezichtigingen staan al volgepland. Morgen vertrek ik voor een paar dagen naar Gent, hopelijk vindt ik daar een woning (of gaat de woning van maandag door) mocht dat niet zo zijn dan ga ik in omgeving Brugge verder zoeken.

Cathalijne wat fijn dat je een fijne woning hebt gevonden waarbij de hond ook mee mag :) Ik hoop dat ik snel je stadsgenootje kan worden, met hond haha.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:54

Bel eens met Immo Nobels, veel kans dat zij wel iets weten (vooral landelijk ten Zuiden van Gent).

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 19:34

Bedankt Maximuss, inmiddels contact gehad maar helaas... Mijn zoektocht dusver lijkt niet echt op te schieten :( Ben nu in Gent om rond te rijden/naar particuliere woningen te zoeken. Af en toe bel ik een makelaar maar helaas vaak hetzelfde antwoord met betrekking tot huisdieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:49

Ik zou het huisdier gedeelde niet meer vermelden als je belt. Ze hebben totaal geen beeld bij jou als persoon. Dus de kans dat het sowieso niet mag is dan veel groter. Gewoon bezichtigen en vragen: joh ik heb een hondje / oude hond (geef er een positieve rustige draai aan) mag die mee verhuizen. Uiteraard op eigen risico, bij overlast zoek ik een oplossing. Op die manier heb ik ook mijn kat meegenomen naar een appartement waar absoluut geen huisdieren mochten aldus de advertentie.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 00:14

Bedankt Idinn! :D Inmiddels mag ik deze week bij 3 woningen kijken waar mijn hond mee naartoe mag, dit al telefonisch aangegeven. Wordt natuurlijk wel op de clausule vermeldt, maar dat is logisch. Kan me echt niet voorstellen dat een hond zoveel schade aan kan richten, maar mijn man zei ook al: sommige honden (en baasjes) zijn echt draken, die wil je niet in je woning hebben. Begrijpelijk, maar gelukkig (en ook door zijn opvoeding) is onze hond een goedzak, en laat hij zelfs een bord kipfilet gewoon staan als het voor zijn neus staat.

Tweebelgen: had je de honden van te voren in de clausule opgenomen? Dan zou je (naar mijn weten) namelijk de kosten extra kunnen verhalen op de huurder, toch? Of gaat de verhuurder zijn borg daar dan naartoe? Weet het niet precies met de regelgeving in BE, al hoop ik dit snel allemaal te weten.

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 10:21

Ik heb een huisje gevonden lieve Bokkers! :D Hond mag mee, ben er super blij mee. Bedankt voor de tips allemaal :D

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 10:28

*\o/* *\o/* *\%/* +:)+

En waar is het?

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 12:03

Hihi bedankt maximuss :D Net aan de rand van het centrum van Brugge, naast het stadspark. Ideale locatie dus :D Ben er zooo blij mee, had niet verwacht dat we werden uitgekozen maar toch :D

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:37

*\o/* Woohooo!
Geniet ervan!

Happyfeet2

Berichten: 202
Geregistreerd: 03-10-15

Re: Huren en huisdieren in België?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 12:54

Hihi dankjewel Rebel_Jits :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 14:07

<3 geweldig! Veel geluk in je nieuwe nestje :j