Canada Goose, wie heeft er een?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:32

Eileen_ schreef:
Hier lopen vooral veel mensen in de stad rond met CG. In t farming/ranching gebied niet zo. Zon jas is te duur om t te dragen in een farm :P Vind het zo grappig dat mensen er hier niks van af weten van alle 'dierenleed', in Camada. Daarom vraag ik me echt af hoeveel dierenleed er eigenlijk achter zit. Soms zijn die activisten echt verschrikkelikk en hebben ze geen idee waar ze over praten. Ik vraag het me oprecht af :)
Hier, in Canada, wordt het ook behoorlijk koud (-40 is geen uitzondering) en ik heb de hele winter overleefd met een gewone jas (Roxy) en veel lagen. Vind lagen en een winddichte jas (en broek) erg goed werken!


Doodmaken = leed veroorzaken. Simpel. En zeker als je een bontje op je jas boven het leven van een voelend dier stelt, vraag ik me op mijn beurt echt af jij enig ethisch besef in je donder hebt.

Bootsiebob

Berichten: 5553
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:36

Resistance schreef:
Hoe is Dale of Norway? Ik zie die truien altijd op Oslo Gardermoen hangen en vind ze prachtig, alleen vind ik 200 euro voor een trui toch wel veel. Of zijn ze het echt waard? Voor een goede jas die lang meegaat heb ik wel veel over (richting 400 euro, vandaar ook marktplaats).


Ik heb een tweedehands trui van Windfjord met windstopper lining, ook heerlijk warm en vergelijkbaar met Dale of Norway. Alleen een waterdicht jasje erover wanneer het sneeuwt en het is heerlijk warm.
Gebruik hem 's winters in Zwitserland

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:38

Julia schreef:
Ik ga me niet mengen in de discussie, maar het zijn inderdaad kwalitatief erg mooie jassen die lang meegaan. Woolrich, Moscow, Musto vallen daar ook onder, allemaal hele mooie jassen waar je jaren mee vooruit kunt. Je kunt overigens kiezen of je een echte bontkraag wil of niet. De namaak van alle dure merken hebben vrijwel allemaal een nepbontje.
Wat je eventueel ook zou kunnen doen wil je toch het advies van anderen hier aannemen en eens naar een goede uitdoorwinkel zoals Bever gaan en naar merken zoals The North Face, Jack Wolfskin e.d. kunnen zijn. Super goede jassen die over het algemeen ook nog beter waterdicht zijn. Tevens ook beter verkrijgbaar op oa Marktplaats.

Succes met je keuze!


Nee hoor, namaak bevat juist echt bont vaak. Vreselijk verkregen bont, heel goedkoop, al dan niet met kat en hond.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:10

Ts, die noorse truien kun je dus vaak voor 50, 60 euro scoren op marktplaats, even zoeken op noorse trui en genoeg te vinden. Indien je tegen wol kunt zeker een aanrader. Ik heb er ook een paar en draag ze met een dun coltruitje eronder, daaroverheen een niet al te dikke jas die wind en waterdicht is en dan kun je echt min 15 tot 20 makkelijk doorstaan. Dunne thermolegging onder een broek die niet te strak zit en dat helpt prima tegen de koude, vooral winddicht is heel belangrijk.

Bootsiebob

Berichten: 5553
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:12

Geryon schreef:
Nee hoor, namaak bevat juist echt bont vaak. Vreselijk verkregen bont, heel goedkoop, al dan niet met kat en hond.


Klopt!
Echt bont is (vooral in landen als China) vaak goedkoper dan het produceren van imitatie bont. Uit onderzoeken is gbeleken dat veel merken die kleding met imitatiebont in de collectie hadden, onbewust echt bont erin hadden. Daarom zijn er weer extra onderzoeken geweest bij ketens als Zara, zodat imitatie ook écht imitatie is.

Wat ik in elk geval zou doen wanneer ik een donsjas koop, is uitzoeken of het dons gecertificeerd is, dus niet van levend geplukte eenden.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:18

Bootsiebob schreef:
Geryon schreef:
Nee hoor, namaak bevat juist echt bont vaak. Vreselijk verkregen bont, heel goedkoop, al dan niet met kat en hond.


Klopt!
Echt bont is (vooral in landen als China) vaak goedkoper dan het produceren van imitatie bont. Uit onderzoeken is gbeleken dat veel merken die kleding met imitatiebont in de collectie hadden, onbewust echt bont erin hadden. Daarom zijn er weer extra onderzoeken geweest bij ketens als Zara, zodat imitatie ook écht imitatie is.

Wat ik in elk geval zou doen wanneer ik een donsjas koop, is uitzoeken of het dons gecertificeerd is, dus niet van levend geplukte eenden.

Welke merken jassen zijn er zoal met gecertificeerd dons? Vind dierenwelzijn heel erg belangrijk, maar ben ook een ontzettende koukleum, dus een tussenweg zou prettig zijn. :)

Bootsiebob

Berichten: 5553
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:29

Veel outdoormerken zijn gelukkig hiermee begonnen, zoals The North Face, Mammut, Jack Wolfskin, Timberland, Adidas. Maar ik las dat vanaf deze winter ook C&A en h&m gecertificeerd dons verkopen.
Het staat vaak op een label, ook bij dekbedden en slaapzakken.

Lederen producten zoals schoenen en riemen, imitatiebont en donsproducten uit Azië zijn meestal goedkoop, maar staan bijna garant voor dierenleed.
Dan koop je een leren riem die waarschijnlijk van hondenhuid gemaakt is.
Ook Oost-Europese donsproducten kun je het best vermijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:47

Gecerfiticeerd dons blijkt helaas niet zo heel veel te zeggen, tenminste, een tijd terug kwam ik daar een filmpje van tegen waarin ze dat onderzochten en het bleek een beetje een wassen neus. Alsnog eenden levend geplukt.

Anoniem

Re: Canada Goose, wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:29

Een goede sweater onder een wind en waterdichte jas zou je ook nog kunnen doen. Het is algemeen bekend dan laagjes voor meer warmte zorgen dan 1 hele dikke jas.

Afbeelding

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: Canada Goose, wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:40

En een jas van Fjallraven, the North face of een ander outdoormerk dan? Canada Goose is echt niet het enige goede merk voor warme winterkleding.

Of in laagjes gekleed gaan?

Anoniem

Re: Canada Goose, wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:44

In laagjes gekleed heb ik geprobeerd. :D Als in thermo ondergoed, een hemd eroverheen, een shirt daaroverheen, daaroverheen een dikke goede trui, een sjaal en dan weer een dikke jas. Ook nog een legging onder m'n broek en 4 paar sokken.

Helaas, het mocht niet baten. Ik weet niet of jullie ooit hebben gevoeld hoe -28 is maar echt; met laagjes kom je er niet. Dat is zo koud dat het pijn doet.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:06

Resistance schreef:
In laagjes gekleed heb ik geprobeerd. :D Als in thermo ondergoed, een hemd eroverheen, een shirt daaroverheen, daaroverheen een dikke goede trui, een sjaal en dan weer een dikke jas. Ook nog een legging onder m'n broek en 4 paar sokken.

Helaas, het mocht niet baten. Ik weet niet of jullie ooit hebben gevoeld hoe -28 is maar echt; met laagjes kom je er niet. Dat is zo koud dat het pijn doet.


Ik begrijp je helemaal. Zorg wel dat je van Canada Goose een langere jas hebt, dat scheelt zoveel! Tot min 29 was het voor mij uit te houden met een Dale of Norway dikke trui eronder en een thermo hemd met lange mouwen. Je benen zou ik ook hullen in een donsbroek en voor mijn voeten gebruikte ik laarzen gevoerd met bont. Daarin echte merino wool sokken.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:07

Resistance schreef:
In laagjes gekleed heb ik geprobeerd. :D Als in thermo ondergoed, een hemd eroverheen, een shirt daaroverheen, daaroverheen een dikke goede trui, een sjaal en dan weer een dikke jas. Ook nog een legging onder m'n broek en 4 paar sokken.

Helaas, het mocht niet baten. Ik weet niet of jullie ooit hebben gevoeld hoe -28 is maar echt; met laagjes kom je er niet. Dat is zo koud dat het pijn doet.


Wat voor jas hebben de Zweden aan?

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:09

En dan denk je dat één jas het wel red? Die min 28 is pittig, dat zeker maar winddichte kleding is dan een must, en dan zijn er veel meer en veel goedkopere oplossingen. nadeel van een donsjas is wel dat het heel moeilijk is om het dons op de goede plek te houden. Vaak na één keer stomen of zelf wassen krijg je klonten en koude bruggen.

Blacky94

Berichten: 3500
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:11

269_life schreef:
Eileen_ schreef:
Hier lopen vooral veel mensen in de stad rond met CG. In t farming/ranching gebied niet zo. Zon jas is te duur om t te dragen in een farm :P Vind het zo grappig dat mensen er hier niks van af weten van alle 'dierenleed', in Camada. Daarom vraag ik me echt af hoeveel dierenleed er eigenlijk achter zit. Soms zijn die activisten echt verschrikkelikk en hebben ze geen idee waar ze over praten. Ik vraag het me oprecht af :)
Hier, in Canada, wordt het ook behoorlijk koud (-40 is geen uitzondering) en ik heb de hele winter overleefd met een gewone jas (Roxy) en veel lagen. Vind lagen en een winddichte jas (en broek) erg goed werken!


Doodmaken = leed veroorzaken. Simpel. En zeker als je een bontje op je jas boven het leven van een voelend dier stelt, vraag ik me op mijn beurt echt af jij enig ethisch besef in je donder hebt.

Nee maar dat overschot aan (hybride) coyotes die vervolgens huizen terroriseren, aangeleinde honden tijdens het uitlaten grijpen en opeten (om nog maar niet te spreken over het risico op het grijpen van een kind) of je tijdens een wandeling in het bos omsingelen is niet gevaarlijk...
Als het dan wild afgeschoten wordt en het vel vervolgens als bijproduct tot bontkraag verwerkt wordt kan ik daar niet rouwig om zijn.
Vrienden van mij zijn omsingeld geweest, de aangeleinde hond van de buren hebben ze voor de ogen van de buurvrouw opgegeten en ook onze hond hebben ze achterna gezeten (sowieso wel met enige regelmaat over de veranda horen lopen). Wij stonden met een geweer in de achtertuin, jammer dan hoor.

Aan veel reacties te zien denk ik ook niet dat mensen weten wat het inhoudt om met en tussen wilde dieren te leven en in de winter regelmatig temperaturen tussen de -20 en -40 te moeten overleven.

Voor de rest ben ik het er mee eens dat we dat soort jassen/bontkragen in NL niet nodig hebben. Tis hier normaal gesproken warm zat. Maar ik zie wel graag dingen met mijn eigen ogen voor ik er een mening over vorm.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33844
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:14

Ik zou gaan voor een jack wolfskin 2 in 1 jacket. Is énorm warm en je kan de binnenste laag er uit halen, waardoor je hem in Nederland ook kan gebruiken! Zonde om zo'n dure jas maar een paar weken per jaar te gebruiken!

Zoiets:
http://www.otto.nl/product/?amount=1&pr ... n-1-jassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:22

lieveli schreef:
Resistance schreef:
In laagjes gekleed heb ik geprobeerd. :D Als in thermo ondergoed, een hemd eroverheen, een shirt daaroverheen, daaroverheen een dikke goede trui, een sjaal en dan weer een dikke jas. Ook nog een legging onder m'n broek en 4 paar sokken.

Helaas, het mocht niet baten. Ik weet niet of jullie ooit hebben gevoeld hoe -28 is maar echt; met laagjes kom je er niet. Dat is zo koud dat het pijn doet.


Wat voor jas hebben de Zweden aan?



In Zweden zie ik ook heel veel Canada Goose en ook 66 North? Vooral die twee. Ook een beetje Fjällräven maar ik hoor van veel mensen dat die uiteindelijk toch niet heel warm zijn.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Canada Goose, wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:25

Ik zou voor de diervriendelijkste optie kiezen, maar als dat betekent dat je dan bevriest, doe maar niet := Die jassen van 66 North zijn volgens mij wel betaalbaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:26

bigone schreef:
En dan denk je dat één jas het wel red? Die min 28 is pittig, dat zeker maar winddichte kleding is dan een must, en dan zijn er veel meer en veel goedkopere oplossingen. nadeel van een donsjas is wel dat het heel moeilijk is om het dons op de goede plek te houden. Vaak na één keer stomen of zelf wassen krijg je klonten en koude bruggen.



De jas die ik op het oog heb is winddicht en waterbestendig. Ik hoor van veel mensen dat ze écht heel warm zijn; ze worden niet voor niets op poolexpedities aangeraden.

En natuurlijk moet je er dan niet met een hempje onder gaan lopen. Maar met een "normale" jas red je het gewoon niet.


Het dons wordt trouwens op de goede plek gehouden, daar hebben ze bij Canada Goose een maatregel voor genomen (staat in de filmpjes).

Bootsiebob

Berichten: 5553
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Canada Goose, wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:58

Ik denk dat voor de écht koude temperaturen dons nog altijd de beste optie zal zijn. Expeditie jassen en slaapzakken tot abnormale vriestemperaturen zijn niet voor niets toch meestal donsgevuld....

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:02

https://www.adventurepeaks.com/shop/rab-batura-jacket/ niet moeders mooiste, maar zeker wel warm. Wordt veel gebruikt in hoog alpien terrein. (Aka everest en co). De Nederlandse winkel Kathmandu verkoopt ze. Ook in zwart verkrijgbaar. Wel iets boven jou budget maar ruim onder CG.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:05

Bootsiebob schreef:
Ik denk dat voor de écht koude temperaturen dons nog altijd de beste optie zal zijn. Expeditie jassen en slaapzakken tot abnormale vriestemperaturen zijn niet voor niets toch meestal donsgevuld....



Daarom. Ik neem het niemand kwalijk, maar mensen lijken zich niet te beseffen hoe godsgruwelijk koud -30 wel niet is. Misschien toch iets van: je weet het niet totdat je het ervaren hebt.

kimberley

Berichten: 2359
Geregistreerd: 07-02-09
Woonplaats: Newfoundland, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:08

Met de discussie bemoei ik me even niet, maar wbt de jassen, die zijn echt fijn. Ik heb in Canada gewoond en in een gewone jas rondlopen is echt niet grappig met zulke temperaturen. Kan me voorstellen dat het in Zweden net zo is en dat is echt niet te vergelijken met de winter in Nederland. Vriendin van mij had een Canada Goose jas die ik soms leende en echt, daar kwam geen zuchtje wind doorheen. Was heerlijk warm.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Canada Goose, wie heeft er een?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:08

Ik weet wel degelijk hoe -30 voelt. Dat is koud, klopt, maar voor mij echt geen reden om een jas aan te schaffen dat staat voor zoveel dierenleed...

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:12

Resistance schreef:
Bootsiebob schreef:
Ik denk dat voor de écht koude temperaturen dons nog altijd de beste optie zal zijn. Expeditie jassen en slaapzakken tot abnormale vriestemperaturen zijn niet voor niets toch meestal donsgevuld....



Daarom. Ik neem het niemand kwalijk, maar mensen lijken zich niet te beseffen hoe godsgruwelijk koud -30 wel niet is. Misschien toch iets van: je weet het niet totdat je het ervaren hebt.


Je lijkt anders elke diervriendelijke optie die je geboden wordt te negeren? Die hoodlum jassen worden oa op de Sea Sheperd expedities gebruikt, dus dat zit qua warmte best wel goed ;)