Privacy

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 23:22

Oké ik weet niet wat ik hier mee moet.

Op TikTok zie ik een filmpje voorbij komen van een huis van een hoarder (van binnen) geplaatst door een loodgieter. (Stiekem)

Ik trek dat slecht, deze persoon of personen hebben hulp nodig. In plaats van belachelijk gemaakt te worden.

Ik ben wat verder op onderzoek gegaan en het blijkt dat die loodgieter ook de eigenaar van het bedrijf is, dus een berichtje naar het bedrijf heeft ook weinig zin.

Daarnaast wat haal ik mij aan om mij er mee te bemoeien?
Wat zouden jullie doen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:31

Waar is het filmpje gemaakt?

Edit: TikTok is ook gewoon geen leuke plek en compleet wild Wild West wat dit betreft. Niet kijken is wat mij betreft de eerste stap.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132089
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:32

Och, wat sneu. Het zal je maar gebeuren, of dat je bijv. ziet dat iemand in het huis van je bejaarde ouders zoiets flikt, of bij wie dan ook.
Ik denk wel dat er mensen zijn die helemaal niet weten wat het inhoudt. Neemt niet weg dat je het alleen al beroepshalve gewoon niet kunt maken om zoiets op internet te slingeren. Of uberhaupt te filmen.
Ik zou er wel wat van zeggen.

Kookaburra

Berichten: 5397
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:32

Is het filmpje in NL gemaakt?

Wel triest ja. Dat men zulke filmpjes plaatst.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:33

Heel vervelend maar denk niet dat er veel is wat je er aan kan doen behalve misschien een boze reactie achterlaten. tiktok doet bijna nooit wat met meldingen voor mijn gevoel en als hij de eigenaar van het bedrijf is heeft het ook geen nut om daar iets aan te geven.

edit: als je een linkje plaatst wil ik ook best een boze reactie plaatsen :Y)

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 23:40

Ja een Nederlands bedrijf.

Ik heb inderdaad gezegd dat ik het triest vindt dat hij dit zo het internet op pleurt. Dat dit iemands leven is en dat die geen sensatie zoekers nodig heeft. Maar hulp.

Is nog geen reactie op terug gekomen.

Ik ga het linkje niet plaatsen want dan ben ik net zo slecht en ik gun hem geen extra views.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:43

Ik snap je, maar je moet maar hopen dat meer mensen als jij denken en deze loodgieter overslaan om dit soort praktijken.

Ik sla bijv hierom al een bekapper over. Die plaatst ( hele herkenbare ) foto's van de dieren en thuissituatie en verteld er een verhaal bij, incl de soms fouten van de eigenaren. Daar ben ik ook niet van gediend. Je kan dingen aangeven en bespreken, maar niet alles hoeft op social media.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 23:59

Dit druist in tegen gdpr wetgeving dus je zou het kunnen melden

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18139
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 02:31

Het siert je dat je de link niet wilt plaatsen. Hoe kan iemand dat toch doen, heel erg.
Hij beseft ook niet dat dit zijn bedrijf echt niet ten goede komt.
Ik zou het ook melden, als ik jou was.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 07:37

Ik vind Tiktok dus wel een fijne plek, ze zijn snel in het reageren op meldingen. Zeker geen Wild Wild West, ze hanteren strenge regels.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:25

Urbanus schreef:
Ik vind Tiktok dus wel een fijne plek, ze zijn snel in het reageren op meldingen. Zeker geen Wild Wild West, ze hanteren strenge regels.



Ik ben het hier mee eens, bijna nergens op social media wordt zo snel ingegrepen als op TikTok. Als je deze video meldt is de kans aanzienlijk dat er wat mee gedaan wordt.
Goed dat je hier voor op komt, TS. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:11

Aha dat wist ik niet en dat is fijn nieuws.

Alsnog vind ik het geen fijne plek. Ik weet niet, vind de hele vibe raar. Maar dat is een andere discussie :)

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Privacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:19

Tiktok werkt met een algoritme, het laat in principe alleen dingen zien waar je in geïnteresseerd bent.

Dat is ook de verslavingsfactor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:25

Dat algoritme zul je wel een beetje moeten opbouwen in het begin dmv likes en video’s die je als niet geïnteresseerd aan klikt. Ik kom bijna nooit meer video’s tegen die ik niet leuk vindt. Ik heb tal van keren mee gemaakt dat een video die niet door de beugel kon later verwijderd was door TikTok, mijn nichtjes van onder de 13 kunnen met geen mogelijkheid een account meer aanmaken omdat ze een ID kaart moeten laten zien. Het is en blijft social media, maar ik zit er liever op dan op IG of FB.

Ik heb overigens zelf ook eens een keer een video gemeld en toen kreeg ik (snel) reactie dat er niets mee gedaan werd. Later was de video wel verwijderd, misschien dat er dan eerst een bepaald aantal mensen de video moeten melden. Het is het proberen waard in elk geval. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:33

Urbanus schreef:
Tiktok werkt met een algoritme, het laat in principe alleen dingen zien waar je in geïnteresseerd bent.

Dat is ook de verslavingsfactor.


Jaja ik weet het. Maak er anders ook een TikTok over :D

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:38

daantjuhhh schreef:
Wat zouden jullie doen?


Ik zou eens kijken op de website van de gemeente waar deze hoarder woont (als je dat kunt opmaken uit het filmpje tenminste - hoeft niet de woonplaats van de loodgieter te zijn natuurlijk) en kijken of daar iets van een sociaal loket is of een meldpunt oid. Dan zorg je er nl voor dat deze persoon mogelijk idd de hulp krijgt die hij/zij nodig heeft. En misschien dat diezelfde gemeente dan ook die loodgieter op de vingers kan tikken.

Sansevieria
Berichten: 4208
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:39

poes schreef:
Dit druist in tegen gdpr wetgeving dus je zou het kunnen melden

Dat dus, en als tiktok er niks mee doet, dan zou je dat zo aan het bedrijf kunnen mededelen.

Vind dat ook niet kunnen, is zoiets tegenwoordig het nieuwe volksvermaak?

Ik heb wel wat schrijnende situaties gezien in de tijden dat ik als vrijwilliger voor een dierenbeschermingsorga in BE onderweg was, maar dan schakelde je politie en maatschappelijk werk in, zodat die mensen (hopelijk) hulp kregen.
We moesten dan ook foto's maken, in het belang van de dieren, als (intern) bewijs voor bijv.de FOD.

Maar toch echt niet dat het in mijn harses opgekomen zou zijn die mensen zo het net op te pleuren :(

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:44

Urbanus schreef:
Ik vind Tiktok dus wel een fijne plek, ze zijn snel in het reageren op meldingen. Zeker geen Wild Wild West, ze hanteren strenge regels.


Dit! Direct even melden daar :)

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:45

Sansevieria schreef:
Maar toch echt niet dat het in mijn harses opgekomen zou zijn die mensen zo het net op te pleuren :(


Ik vermoed wel dat mensen denken dat het gewoon mag en kan, omdat er zat reality TV programma's zijn die juist dit soort ellende uitmelken. Was er niet een programma (ik kijk nooit TV) dat een schoonmaker volgde die de meest ranzige huizen schoonmaakt? Als je dat op TV ziet, en denk je (kennelijk) dat je zelf ook dat soort beelden wel op het net kunt knallen...

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 10:46

De loodgieter komt uit Gouda. Maar ik weet niet waar dat filmpje opgenomen is.

Ik heb inmiddels bij TikTok een melding gedaan.
Maar ik heb daar geen hoop in.
Ik heb 2 weken terug 6 dezelfde filmpjes gemeld, 3 accounts zijn verwijderd en mijn melding geaccepteerd. 3 andere werd mijn melding niet geaccepteerd.

Letterlijk 6 dezelfde filmpjes, zelfde soort melding.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:47

Als mensen de GDPR overtreden kan je dat melden bij een instantie. Boetes zijn niet mals. Even Googlen hoe en wat.
En het siert je TS. Opkomen voor je medemens ipv belachelijk maken :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:48

Ibbel schreef:
daantjuhhh schreef:
Wat zouden jullie doen?


Ik zou eens kijken op de website van de gemeente waar deze hoarder woont (als je dat kunt opmaken uit het filmpje tenminste - hoeft niet de woonplaats van de loodgieter te zijn natuurlijk) en kijken of daar iets van een sociaal loket is of een meldpunt oid. Dan zorg je er nl voor dat deze persoon mogelijk idd de hulp krijgt die hij/zij nodig heeft. En misschien dat diezelfde gemeente dan ook die loodgieter op de vingers kan tikken.


Juist niet. Deze persoon had anoniem moeten blijven en dan zelf reddende engel gaan spelen is net zo goed een inbreuk op de privacy vind ik.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 10:52

Ik weet echter niet wat die instanties doen?
Worden mijn gegevens ook bekend bij degene waar het om gaat?
Hij ziet er niet bepaald uit als een lieverd :+

Ik heb 3 jaar terug op klaar lichte dag samen met een andere automobilist een dronken kerel klem gereden. Omdat de politie niet de persoon zelf achter het stuur heeft zien zitten moesten ze mijn verklaring opnemen. Nadat ik dat gedaan had bleek echter dat mijn naw gegevens inzichtelijk waren voor die kerel.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:53

Ik denk niet dat dit een GDPR/AVG geval is. Dat gaat om tot personen herleidbare data.
Maar hier is wél een inbreuk op de privacy gedaan op een andere manier. Je zou even moeten kijken of dit eerder onder portretrecht of huisvredebreuk oid valt.
Loodgieter had wel toegang, dus huisvredebreuk is het ook niet echt, maar maakt wel misbruik door te filmen op privéterrein. Portretrecht is het ook niet echt, want ik neem aan dat de persoon zelf niet is gefilmd, maar ergens in die hoek zit het wel.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:54

poes schreef:
Juist niet. Deze persoon had anoniem moeten blijven en dan zelf reddende engel gaan spelen is net zo goed een inbreuk op de privacy vind ik.


Je geeft toch geen naam of adres want dat heb je zelf ook niet.
Je meld bij de instanties dat een loodgieter iets geflikt heeft wat niet mag, en dan mogen de instanties (die ietsje meer ruimte hebben qua 'bemoeizucht') uitzoeken hoe of wat.