Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10330
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 16:53

Ik vermoed dat HC bedoeld dat met niet sexclusieve relaties er vaak meer openheid is.
Er kan gepraat worden over aantrekking tot andere mensen, ipv dat allemaal maar binnen gehouden moet worden.
Er is geen vreemdgaan(vaak dealbreaker) want het mag.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 16:59

Callisto04 schreef:
Zijn niet-sexclusieve relaties dan zoveel duurzamer? Alsof dat de enige parameter is die bepalend is voor de duurzaamheid...


Vreemdgaan is met afstand de meest voorkomende reden voor uit elkaar gaan.
Verwijder dat probleem en :)*

Inderdaad Fleurtjeuh. Je legt de vinger op de zere plek. Het niet integer eerlijk zijn is het grootste probleem.

Kijk, Callisto04 hebt een slechte ervaring met liegen, met bedrog, NIET met open.

Waarom eigenlijk bewijs eisen over niet monogaam?
Verder zijn de massaal slechte ervaringen met sexcluisef monogaam blijkbaar ook geen reden om daaraan te twijfelen, dat telkens weer te herhalen.
Daar merkte Einstein wat _O- over op.

Het is allemaal niet beter of slechter.
Het beste is wat voor de betrokken personen werkt.
En wat werkt is niet in steen gebeiteld voor de levensduur van de betrokkenen.
Het leven is per definitie verandering aanpassing.
Mijn/ons in principe niet verplicht monogaam verandert, ontwikkelt ook. Al doende leert men. Hopelijk.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:35

Ik wist niet dat vreemdgaan de belangrijkste reden is. In mijn perceptie van wat ik in mijn omgeving zie is er wanneer er vreemdgegaan wordt vaak een ander probleem, voordien, dus is vreemdgaan op zich niet de reden, maar een gevolg.

fleurtjeuh
Berichten: 10330
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 18:45

Maar waar is het dan een gevolg van?
Niet gelukkig in de relatie omdat je wat anders wil/verwacht had? Misschien had de vreemdganger wel meer vrijheid gewild maar durfde er niet over te praten.
Of misschien paste het stel uberhaupt wel niet zo lekker bij elkaar.
Of misschien was het de spanning. Een pleziertje met een ander. En in een niet sexclusieve relatie is een groot deel van de spanning en sensatie er al af, want het mag gewoon. En is openlijk over gepraat en er is eerlijkheid geweest over de wensen en verwachtingen in de relatie.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:50

Niet praten, geen moeite meer doen voor elkaar, verwachtingen die anders zijn, gebeurtenissen die leven ingrijpend veranderen en partners die daar anders mee omgaan, niet bij elkaar passen, ... Eigenlijk is sex zelden een oorzaak in wat ik van mensen hoor, soms wel een bijkomstigheid die misschien dan nog eerder een gevolg is van bovenstaande oorzaken dan een reden op zichzelf.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:08

Callisto04 schreef:
Ik wist niet dat vreemdgaan de belangrijkste reden is. In mijn perceptie van wat ik in mijn omgeving zie is er wanneer er vreemdgegaan wordt vaak een ander probleem, voordien, dus is vreemdgaan op zich niet de reden, maar een gevolg.


Wat de echte, onderliggende redenen ook mogen zijn of hoe je die ook wil invullen, het is de verreweg meest opgegeven dus officiele reden.

Callisto04 schreef:
Eigenlijk is sex zelden een oorzaak in wat ik van mensen hoor,


´is´???

Bedenk verder dat ´mensen´ graag hun verhaal mooier voorstellen dan het is :)*

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:23

Ik heb een monogame relatie, ben heel jaloers maar soms lijkt het me wel makkelijker om juist niet zo een relatie te hebben.
Sommige hier zeggen dat de mens niet voor 1 persoon is gemaakt, maar ik zou niet weten hoe ik alleen al mijn jaloezie opzij zou moeten zetten.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:33

ilayda schreef:
Ik heb een monogame relatie, ben heel jaloers maar soms lijkt het me wel makkelijker om juist niet zo een relatie te hebben.
Sommige hier zeggen dat de mens niet voor 1 persoon is gemaakt, maar ik zou niet weten hoe ik alleen al mijn jaloezie opzij zou moeten zetten.


Zoek ´compersie´ eens op. Heelveel leuker, dus! makkelijker dan jaloers.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:04

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
Ik wist niet dat vreemdgaan de belangrijkste reden is. In mijn perceptie van wat ik in mijn omgeving zie is er wanneer er vreemdgegaan wordt vaak een ander probleem, voordien, dus is vreemdgaan op zich niet de reden, maar een gevolg.


Wat de echte, onderliggende redenen ook mogen zijn of hoe je die ook wil invullen, het is de verreweg meest opgegeven dus officiele reden.

Callisto04 schreef:
Eigenlijk is sex zelden een oorzaak in wat ik van mensen hoor,


´is´???

Bedenk verder dat ´mensen´ graag hun verhaal mooier voorstellen dan het is :)*

In alles wat ik lees is gebrek aan communicatie de meest opgegeven reden. Ik heb de afgelopen jaren ook heel wat mensen gesproken over hun scheiding en niet 1 gaf overspel op als reden. Soms als afgeleide van onderliggende problemen (sleur op alle gebied, geen moeite meer willen doen, communicatieproblemen, ...) maar nooit als hoofdreden. Ik heb zelf nooit aan eender wie een reden moeten opgeven voor mijn scheiding, dus hoe je aan officiële redenen komt is mij een raadsel. Dat er een groep is die zich niet bij 1 partner kan en wil houden kan ik best geloven, in die gevallen is sexclusiviteit geen goed idee. Maar er zijn genoeg mensen die daar geen problemen van maken en waarbij dat dus geen enkele invloed heeft. Toch zal ook daar overspel voorkomen, maar dan eerder als uiting van andere problemen, omdat er verliefdheid optreedt omdat er thuis andere problemen zijn. In dat geval is het niet de sexclusiviteit die een probleem is. Met of zonder, als je je partner niet meer voldoende apprecieert, waarom zou je er dan bij blijven? De druk om samen te blijven voor kinderen, financieel, ... leidt volgens mij meer tot overspel en bijgevolg echtscheiding in sommige gevallen dan al dan niet sexclusiviteit.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:01

Beste Callisto, alles wat je hoort of leest is opgeleukt.

Zie de mythe dat veel mannen naar een prostituee gaan voor een goed gesprek of de Playboy kopen voor de autotests _O-
Over de smoezen (die ze zelf nog geloven ook), van vrouwen, die net zoveel vreemdgaan, heb ik het niet eens. Daar kan ik je uit eerste hand een boekje over open doen! In al die jaren 1, één!!, die er ronduit voor uit kwam dat ik haar sexperiment was. Man wat verfrissend, eens geen zelfbedrog of hypocrisie.

Al met al heel blij dat ik .... euhm... pakweg 30 jaar geleden de keuze gemaakt heb om een stuk eenvoudiger en eerlijker, open deur, compersie en al, te leven met mijn partner(s).

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 05:00

Ik ben een stille meelezer. Omdat ik het een heel interessant topic vind en er een fijne discussie loopt, reageer ik toch.

Mijn partner en ik zijn monogaam op het moment maar hebben goede gesprekken over wat we in de toekomst eventueel willen. We hebben nu geen behoefte aan sex met anderen maar staan er wel voor open in de toekomst. Waarschijnlijk zou dat dan met iemand zijn waar we voor de leuk samen mee willen experimenteren.
We zijn beiden niet jaloers aangezien we hebben afgepsroken dat als iemand sexuele of emotionele gevoelens heeft voor een ander, dat dat bespreekbaar is. Dus als mijn vriend met zijn ex of een andere dame een avondje uitgaat maak ik me geen zorgen want hij kan er eerlijk over zijn als hij meer zou willen (dat is nu niet zo).
In mijn vorige relatie speelde er veel jaloezie van mijn partners kant en dat is zo verschrikkelijk vermoeiend. Mijn huidige relatie brengt mij veel rust en plezier. Want als alles bespreekbaar is, dan is er geen noodzaak voor liegen en eventueel vreemdgaan.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:47

Maar callisto,ook van wat jij beweert is er natuurlijk geen oorzaak/gevolg verhouding aan te geven.. Misschien deden mensen wel minder moeite voor elkaar en communiceerden ze minder omdat ze aan de ene kant geen 'concurrentie' hebben en er aan de andere kant over dingen blijkbaar niet gepraat màg worden...

Niet seksclusieve relaties moeten bij je passen. Als het bij je past, kan het een veel voorkomende oorzaak van ellende in een relatie voorkomen (vreemdgaan) maar het is ook niet heilig.
Wat betreft de originele vraag: ik denk dat mensen die van niet-sexclusief naar seksclusief gaan dat prima kunnen volhouden, mits ze met overtuiging de keus hebben gemaakt on dat te doen én het een bespreekbaar onderwerp blijft.

De kracht van dit soort relaties zit voor mij in het communiceren op een manier die veel seksclusieve stellen niet doen. Ook aan het begin van een relatie worden er al veel meer verwachtingen, ideeën en wensen uit gesproken. Voor mij is die openheid, zelfs als het een seksclusieve conclusie heeft, iets wat misschien niet uniek zou moeten zijn aan dit soort relaties, maar imo wel degelijk meer gebeurt.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:46

Waarom ligt er zo de nadruk op vreemdgaan? Ik kan mij enorm vinden in de post van Callisto. In een monogame relatie is vreemdgaan meestal een gevolg van. Ik durf zelfs te stellen dat in veel gevallen het vreemdgaan niet eens einde relatie betekent.

Sex en/of liefde met meerdere personen wil je of wil je niet. Je doet het toch niet om vreemdgaan geen issue meer te laten zijn?

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:00

vivian_ve schreef:
In mijn vorige relatie speelde er veel jaloezie van mijn partners kant en dat is zo verschrikkelijk vermoeiend. Mijn huidige relatie brengt mij veel rust en plezier. Want als alles bespreekbaar is, dan is er geen noodzaak voor liegen en eventueel vreemdgaan.


Kijk eens aan hoe mooi het grote verschil samengevat is _/-\o_

Jullie zijn in een niet perse sexclusief monogame relatie ook al zijn jullie op het moment sexclusief.
Wanneer je zeg 20 jaar in zo´n relatie bent met de deur zonder bespreekbaarheidsdrempel open, is dát eigenlijk het enige kenmerk, Ik bedoel; soms heb je er om het even wat voor invulling/ervaring bij en/of ben je in een periode waarin je sexclusief bent.
Wellciht ook ga je door de drempelloze bespreekbaarheid als vrienden uit elkaar zonder explosie door bedrog.
Het is zó bevrijdend als je ervan uit kan gaan dat je partner bij je is omdat deze dat wíl, omdat er geen enkel virtueel, juridisch, onbespreekbaar hek om de relatie is.
Jalouzie is er dan niet en ... omdat je van iemand houdt wil je dat deze gelukkig is; geeft diens geluk jouw een goed gevoel; compersie.
Zóveel fijner dan harde, onspreekbare afspraken, wantrouwen en jalouzie.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:02

Vreemdgaan is in mijn ogen nog steeds achterbaks.. Mijn huwelijk is gestrand door fysiek geweld en vreemdgaan, terwijl hij bij mij echt geen klagen had.. Als ik met een andere man stond te praten (als hij hem niet kon) waren de rapen gaar, terwijl hij een andere vrouw stond te versieren waar ik bij stond.. Dat deed me niets meer.. Als ik die vrouw op het toilet (tijdens het uitgaan) tegen kwam dan waarschuwde ik de dame in kwestie.. Meestal waren ze daar wel blij mee, af en toe niet..

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:28

rainbow8 schreef:
Vreemdgaan is in mijn ogen nog steeds achterbaks..


En daarom is een relatie met wederzijdse, gelijkwaardige, drempelloze bespreekbaarheid zo *\%/*

Vreemdgaan, bedrog is dan nergens voor nodig en wel/niet ´derden´ in de relatie betrekken een bspreekbare mogelijkheid, geen moeten.

Daarom, vanwege de inherent beperkende voorwaardes en juridische hekken vind ik het huwelijk een slechte zaak voor relaties.
Als je van elkaar houdt, bij elkaar wíl zijn, waarom dan de papierwinkel aan rechten en plichten? De juridische stok achter de deur is nu net een grote bespreekbaarheidsdrempel en dus vergroter van kans op bedrog.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:58

Maar binnen een relatie zijn er wel meer hekken dan alleen vreemdgaan. Iedere relatie heeft grenzen. Een niet monogame relatie haalt misschien een hek weg (en plaatst er andere weer voor terug). Nogmaals, waarom toch die focus op vreemdgaan?

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 12:13

Huertecilla schreef:
En daarom is een relatie met wederzijdse, gelijkwaardige, drempelloze bespreekbaarheid zo *\%/*

Daarom nu voor mij geen relatie meer.. Er is iemand die me graag sexclusief en monogaam wil (zo snel na het overlijden van je man.. Ja, zo snel al) Heb nee gezegd.. Wil het niet meer.. Ik date wie ik wil en wanneer ik wil.. Daar heeft hij moeite mee.. Maar ben er open en eerlijk over naar hem toe.. Dus hij heeft er mee te leren dealen, als hij een plekje in m'n leven wil hebben..

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:20

Chawi schreef:
Nogmaals, waarom toch die focus op vreemdgaan?


Het onderwerp van deze draad betreft niet sexclusieve, niet monogame relaties, dus het ligt voor de hand dat het ter berde gebracht wordt; het is een fundamenteel punt van verschil.

Maar inderdaad, beter het positieve van geen hek om de relatie mbt van anderen kunnen houden, met anderen sex kunnen hebben, van drempelloze bespreekbaarheid et al.
Dat probeer ik daarom ook.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:56

Een relatie bestaat uit afspraken net elkaar. Zodra afspraken geschonden worden, wordt de relatie geschonden. Punt. Basta.

Of het nu een monogame relatie is of niet.

In iedere relatie zou alles bespreekbaar moeten zijn. Betekent nog niet dat alles wat bespreekbaar is ook recht op doorgang heeft.

Ik snap dat moeilijke gedoe nooit zo tussen wel of niet monogamen. De ene vorm kent gewoon andere afspraken als de andere vorm. Niet beter of niet slechter, maar anders.

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:18

Chawi schreef:
Ik snap dat moeilijke gedoe nooit


Punt :D

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 17:32

Callisto04 schreef:
Ik wist niet dat vreemdgaan de belangrijkste reden is. In mijn perceptie van wat ik in mijn omgeving zie is er wanneer er vreemdgegaan wordt vaak een ander probleem, voordien, dus is vreemdgaan op zich niet de reden, maar een gevolg.

Precies. Vaak zit er al heel wat mis en ipv dat dat wordt aangepakt of onder ogen wordt gezien, is de verleiding vreemd te gaan eens voorbij gekomen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:20

Chawi schreef:
Een relatie bestaat uit afspraken net elkaar. Zodra afspraken geschonden worden, wordt de relatie geschonden. Punt. Basta.

Of het nu een monogame relatie is of niet.

In iedere relatie zou alles bespreekbaar moeten zijn. Betekent nog niet dat alles wat bespreekbaar is ook recht op doorgang heeft.

Ik snap dat moeilijke gedoe nooit zo tussen wel of niet monogamen. De ene vorm kent gewoon andere afspraken als de andere vorm. Niet beter of niet slechter, maar anders.


:))

Er valt vanalles te bespreken maar als je niet samen op één lijn zit, dan moet misschien ieder z'n eigen weg gaan.

Overigens denk ook ik dat vreemdgaan een uiting is van onderliggende, andere problemen in een relatie. Waarbij duidelijk is dat over die onderliggende andere problemen niet wordt gecommuniceerd.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:15

Huertecilla schreef:
Chawi schreef:
Ik snap dat moeilijke gedoe nooit


Punt :D


Voor mij zou polygamie maar moeilijk gedoe zijn. :D

Oprecht alle respect voor mensen die zo'n soort relatie hebben en ik denk dat dit voor veel mensen beter is dan een monogame relatie. Ook moet het meer bespreekbaar worden en ik geloof ook dat liefde los kan staan van seksuele spanning.

Waar ik mij wel aan stoor is dat monogaam zijn dan een beetje wordt afgedaan als stom en iets wat nooit zal werken. Dat iedereen die een monogame relatie heeft slecht bezig is ofzo. Correct me if i'm wrong maar zo komt het vaak wat op mij over. Maar echt er zijn mensen die zich wel het allerbeste voelen in een monogame relatie en die echt geen behoefte hebben aan seks met een ander (of zelfs überhaupt niet). Dat moet ook gerespecteerd worden. :)

Huertecilla

Berichten: 26853
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 07:43

Jildau schreef:
Voor mij zou polygamie maar moeilijk gedoe zijn. :D


En waar haal je polygamie nu weer vandaan??

Maar goed imo geeft jouw reactie exact aan wat ik schreef over ALLE :)* moeilijke gedoe.