Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:53

Ik zou ook echt niet weten waar ik de tijd vandaan moest halen :+

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:06

Ik zou ook geen meerdere partners willen, maar als een man meerdere vriendinnen naast mij zou hebben zou ik daar niet meer wakker van liggen.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:09

Ik ben 200% monogaam.
Ik zou mijn vriend echt niet kunnen delen.
Zelf zou ik ook zelf geen 2de vriend willen hebben, zou het ook niet eens kunnen (veelste onzeker voor :') )
Ik hoop wel mocht mijn vriend ooit verliefd worden op een andere dat hij dat dan ook eerlijk bekend en niet achter mijn rug om nog een relatie onderhoud bij wijze van.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:20

tjaakje schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat ze hun partner niet willen delen. Wat is het precies wat je niet wilt delen? En waarom niet? Ben gewoon benieuwd.

Ik heb in een relatie graag een beste vriend, iemand waar je alles mee wil delen. Dus wat je vandaag gedaan hebt, hoe je WC bezoek was, wat je gaat doen etc. Dat zijn dingen die je natuurlijk niet verplicht moet delen. Maar dat maakt dat je elkaar door en door gaat kennen. Elkaars grapjes snapt, lacht om dezelfde situaties en echt samen bent. Echt maatjes dus.

Dit staat bij mij boven seks, als je maar emotioneel verbonden bent en dat goed zit. Dat is belangrijker dan mijn seksuele verlangens. Wil daar best in PB over uitweiden waarom ik dat zo zeker weet maar dat hoeft niet openbaar op bokt.

Met meerdere personen zijn is gewoon lastig, dan mis ik gewoon echt dat "maatje" onderdeel. Meerdere sekspartners snap ik dan wel beter. Het is gewoon lekker en fijn, het houdt het spannend. Maar daar heb ik op het moment niet de behoefte aan. Dat is teveel gedoe, risico en dat is het mij niet waard. Ik heb echt behoefte aan een stabiele situatie.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:21

Nog niet alles gelezen, maar interessant onderwerp, ik moet eerlijk toegeven dat ik die vrijheid in een relatie wel steeds interessanter vind worden naarmate ik ouder word. Ik zou alleen niet weten of ik daar echt mee zou kunnen leven als het daadwerkelijk zo zou zijn. Ik ben zelf heel trouw in een relatie, maar aan de andere kant wil ik die vrijheid niet opgeven. Maarja, ik kan sowieso niet echt wennen aan het idee van een relatie, het benauwt me algauw. Ben al zo'n tijd vrijgezel, ik weet eerlijk niet of ik überhaupt echt gelukkiger zou worden van een relatie, monogaam of niet.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:24

Maar welk type vrijheid wil je? De vrijheid om met meerdere mensen een emotionele band op te bouwen, om met meerdere het bed te kunnen delen, of gewoon vrijheid om te doen en laten wat je wil? Dat laatste kan perfect binnen een monogame relatie, dat is vooral kwestie van afspraken maken.

Wat me net te binnen schoot: als je meerdere partners hebt, en je woont deeltijds bij beide of je woont allemaal samen zeg maar, dan heb je er wel lekker nog een hoop extra huishouden bij :))

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:25

tjaakje schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de mensen die zeggen dat ze hun partner niet willen delen. Wat is het precies wat je niet wilt delen? En waarom niet? Ben gewoon benieuwd.

Dit is meer mijn eigen unieke situatie, maar ik heb vanwege aanranding die ik vroeger mee heb gemaakt moeite met vertrouwen. Ik zou dus ook nooit snel met een andere jongen/man willen gaan dan met mijn huidige vriend, puur omdat ik toch lichtjes angstig ben en een erg geduldig persoon nodig heb. Als ze denken dat seks er binnen een paar maanden wel in zal zitten, voel ik me nagejaagd en krijg ik het gevoel dat alles te snel gaat, terwijl ik van nature misschien wel zelf sneller had geweest als die druk weg was. Ik krijg dat het gevoel dat een man alleen lief is als hij iets van me wil, omdat dit vroeger bij mij het geval was.

Met een andere vrouw/meisje.. ik weet het niet. Ik durf het niet te zeggen. Ik zou me er niet prettig bij voelen, omdat ik bang ben dat zij dan leuker zou zijn dan ik of iets in die trant. Of misschien val ik ook wel op meisjes, en dit laatste zou, als het zo zou zijn, toch wel goed zijn om te ontdekken, maar ik hecht gewoon veel waarde aan mensen kunnen vertrouwen. Mijn vriend zou op 100% nee staan, hij is daar dan wel weer te jaloers voor, hoewel ik normaal niets merk van hoe jaloers hij wel of niet is. Maar ja, ik durf andere jongens dan ook nauwelijks aan te raken, dus ja..

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:54

Niet kunnen/willen delen, jaloezie = egoisme.

Wanneer je echt van iemand houdt, is het belangrijk voor je dat die gelukkig is.
Geniet je van diens geluk. Dat kan het omgekeerde van jaloezie inhouden; compersie.

Er zit ook nog een ander aspect aan delen; het claimen.
Een ervaring met iemand delen die belangrijk voor je is, geeft een toegevoegde waarde aan die ervaring.
Neem een bergtop beklimmen. Het uitzicht op de top is wat het is. Of je daar nu alleen staat of met een lief. Met een lief echter is de ervaring veel intenser.
Ok, en nu kan/wil/vindt jouw ene partner dat niets. Valt daar niets mee te delen.
Mag/kan jij nu niet van dat uitzich genieten of moet dat maar alleen?
Ik wil graag dat mijn lief zich niet geremd voelt door wat ik niet leuk vind en wil ook graag dat zij de toegevoegde waarde van delen van ervaart.
Ik word daar gelukkiger van, van haar grotere geluk door mijn haar niet remmen/beperken en dat zij haar ervaring kan delen.

Idem sex.
Ten eerste is sex met een diepe liefde eigenlijk geen 'sex' maar de liefde bedrijven. Dat is EN veel extra EN een rem op puur lichamelijk genot.
Wederom wil ik dat mijn lief gelukkig en en wil ik dat ze etc.

Mbt hobbies, interesses, sex etc. kan het ook een belasting zijn wanneer je in je eentje alles voor je lief moet zijn. Zeker wanneer jouw lief intenser, actiever, meer wil dan jij.
Omdat je wil dat hij/zij gelukkig is wil je de rem niet zijn.

Verder is verandering een zekerheid. Over tijd veranderen we allemaal. Het is heel normaal, bijna een zekerheid dat je niet in de exact zelfde richting verandert als je lief. Heel normaal, bjna een zekerheid dat er andere verschllen groeien. Liefde maakt dat je wil dat hij/zij ook in de dingen die niet overlappen gelukkig is.

Ik vind dat ik niet het recht heb mijn lief kwali-tijd te onthouden.
Ik vind dat ik niet het recht heb ok haar dat te gunnen.
Ik vind dat het kwali-tijd haar recht is.
Ik haal een gevoel van geluk uit haar geluk bij kwalitijd beleven ook bij wat met mij overlapt. Of dat nu met bergbeklimmen, een muziekconcert, sex. evt combinatie is.

Echte liefde versus egoisme vermomd als liefde.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-09-16 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 14:59

@varekaj, all of the above :'). Ik heb nogal last van bepaalde driften zo nu en dan, ik zou het fijn vinden om daar vrij in te zijn, net als gewoon mijn eigen leventje leiden en de dingen doen waar ik blij van word. Dat extra huishouden spreekt me dan weer totaal niet aan :').

Het is een beetje dat idee van 'Save the last dance for me'. Ik hou niet van dat beklemmende jaloerse gedoe, wil iemand die me vrijlaat. Maar ik weet alleen niet goed of ik dat dan bij een ander ook kan toelaten.

@HC mooi gezegd, helemaal mee eens :j. Of ik zo ontwikkeld ben om het echt zo te kunnen zien, is een tweede :'). Maar ik heb nog tijd :j

BigOne
Berichten: 38400
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:03

Varekaj schreef:
Als je als vrouw zegt "ik accepteer een open relatie", hoe vaak krijg je dan geen scheve blikken? Hoe open kan je daar voor uitkomen? Je hebt gelijk de stempel "dorpsmatras" te pakken bij wijze van spreken. Hoe weet je dat je een man aantrekt die er even volwassen in staat, en die je niet ziet als makkelijke snelle wip? Hoe weet je dat die eerlijk is naar zijn eventuele andere partner? Hoe ga je daarmee om?

Van mannen wordt zoiets makkelijker geaccepteerd, of dat lijkt toch zo.

Och, dat is toch iets van alle tijden. Had je vroeger als vent veel vriendinnetjes was je een held, had je als meisje nogal veel vriendjes dan was je een slet. Ook al kwamen ze netjes achter elkaar. }>

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:20

Ja dat blijft inderdaad een dingetje ja, dat gaat voorlopig ook niet veranderen ben ik bang. Ach, daar ga ik me sowieso niet druk om maken. Ik vraag me alleen soms af hoe gelijkwaardig beide partners erin staan, kan me zo voorstellen dat het ook vaak vooral een wens van de een is en de ander daarin meegaat. Die gevallen zie ik ook wel eens voorbij komen. En ook vooral mannen die vinden dat ze een open relatie hebben, alleen de partner weet van niks :+

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:20

Ik zou geen relatie willen/kunnen hebben met iemand die 100% monogaam is. Puur omdat ik niet het gevoel wil hebben beperkt te worden in mijn vrijheid. Of ik daadwerkelijk (veel) behoefte heb iets met die vrijheid te doen is een tweede.

lor1_1984

Berichten: 12062
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:20

Joolien schreef:
Maar vraagje dan aan de 'polygamen'/ niet-monogamen, waar draait het precies om? Enkel voor de seks, of voor gezelligheid, geborgenheid etc?

Ik heb genoeg ruimte in mijn hart om van meerdere mensen te kunnen houden en/of er verliefd op te zijn. :)
Zo simpel is het in eerste instantie.
Tweede is dat ik me in een monogame relatie heel snel ga vervelen en me opgesloten voel, geef me de ruimte en ik ben een stuk beter te pruimen. :+
Houdt niet in dat ik ook daadwerkelijk dingen doe met een ander of er meerdere relaties op na houd maar dat stukje vrijheid om het te mogen is voor mij wel heel belangrijk.
Wel is eerlijke(!) communicatie de sleutel in deze; vertel het elkaar als je een interessant persoon tegenkomt waar je evt meer mee zou willen doen, bespreek met elkaar hoe je dat gaat invullen (neem je die persoon mee voor een kennismaking of niet? wat is voor zowel jou als je partner acceptabel en wat niet? etcetc).
Ik ben overigens vóór een kennismaking met de partner(s) omdat er ook vaak zat gezegd wordt 'ik heb een open relatie' terwijl dat dan helemaal niet zo blijkt te zijn, maar uiteraard verschilt dat in elke relatie.

Zo, en nu ga ik verder lezen. :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:23

Huertecilla schreef:
Niet kunnen/willen delen, jaloezie = egoisme.

Wanneer je echt van iemand houdt, is het belangrijk voor je dat die gelukkig is.
Geniet je van diens geluk. Dat kan het omgekeerde van jaloezie inhouden; compersie.

Er zit ook nog een ander aspect aan delen; het claimen.
Een ervaring met iemand delen die belangrijk voor je is, geeft een toegevoegde waarde aan die ervaring.
Neem een bergtop beklimmen. Het uitzicht op de top is wat het is. Of je daar nu alleen staat of met een lief. Met een lief echter is de ervaring veel intenser.
Ok, en nu kan/wil/vindt jouw ene partner dat niets. Valt daar niets mee te delen.
Mag/kan jij nu niet van dat uitzich genieten of moet dat maar alleen?
Ik wil graag dat mijn lief zich niet geremd voelt door wat ik niet leuk vind en wil ook graag dat zij de toegevoegde waarde van delen van ervaart.
Ik word daar gelukkiger van, van haar grotere geluk door mijn haar niet remmen/beperken en dat zij haar ervaring kan delen.

Idem sex.
Ten eerste is sex met een diepe liefde eigenlijk geen 'sex' maar de liefde bedrijven. Dat is EN veel extra EN een rem op puur lichamelijk genot.
Wederom wil ik dat mijn lief gelukkig en en wil ik dat ze etc.

Mbt hobbies, interesses, sex etc. kan het ook een belasting zijn wanneer je in je eentje alles voor je lief moet zijn. Zeker wanneer jouw lief intenser, actiever, meer wil dan jij.
Omdat je wil dat hij/zij gelukkig is wil je de rem niet zijn.

Verder is verandering een zekerheid. Over tijd veranderen we allemaal. Het is heel normaal, bijna een zekerheid dat je niet in de exact zelfde richting verandert als je lief. Heel normaal, bjna een zekerheid dat er andere verschllen groeien. Liefde maakt dat je wil dat hij/zij ook in de dingen die niet overlappen gelukkig is.

Ik vind dat ik niet het recht heb mijn lief kwali-tijd te onthouden.
Ik vind dat ik niet het recht heb ok haar dat te gunnen.
Ik vind dat het kwali-tijd haar recht is.
Ik haal een gevoel van geluk uit haar geluk bij kwalitijd beleven ook bij wat met mij overlapt. Of dat nu met bergbeklimmen, een muziekconcert, sex. evt combinatie is.

Echte liefde versus egoisme vermomd als liefde.


Ik begin dit steeds meer ook zo te zien :j

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:26

bigone schreef:
Och, dat is toch iets van alle tijden.


Nee hoor.
Iets van relatief recent en in andere culturen was/is dat HEEL anders.

Bekijk de etnografische encyclopedie eens. Is gratis onder de vingertoppen te vinden.

Monogamie is een minderheidsvorm en duurzame sexclusiviteit eigenlijk alleen maar een ideaal, niet feitelijk. Zelf in onze recente westerse cultuur waarbij sexclusieve monogamie als Disney droom wordt voorgehouden is dat in meerderheid slechts kortdurend en dan wederom in meerderheid nog inclusief bedrog ook.

Lees hier svp geen waardeoordeel door mij in. Dat geef ik NIET. Ik geef slechts de feiten weer.

Nogmaals; in onze westerse cultuur is duurzaam sexclusieve monogamie slechts relatief recent en dan bovendien niet de norm als in meerderheid.
De norm als in meerderheid is dat relaties modal 5-7 jaar duren en binnen die tijd in een fors % bedrog plaatsvindt.
Wat onze samenleving openlijk als normen voorhoudt dekt de lading niet.
Het is daarom imo hoogst hypocriet dat we met moralistische meningen hierover te maken krijgen. Spreek onderling af wat je wil; in ECHTE* vrijheid. Wat je afspreekt, daar is geen beste in, wel een slecht; wanneer er een hek om staat, wanneer de keuzes niet echt vrij zijn. Helaas speelt de hypocriete norm vanuit de samenleving daar een trieste rol in.

* als je 'dat' wil, ga ik bij je weg is geen vrijheid maar een drempel voor bespreekbaarheid, je 'lief' beperkingen opleggen.

Waarom noem jij mannen Hyppolite? Vrouwen gaan net zo vaak/veel vreemd als mannen. Vrouwen zijn er wel veel beter in.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:28

Het is vooral iets van het (in ons geval West-Europese) christendom :=

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:34

HC, Ik noem op wat ik voorbij zie komen, en dat zijn aanzienlijk meer mannen dan vrouwen. Dus in mijn directe omgeving gaan verreweg meer mannen vreemd dan vrouwen. De algemene cijfers weet ik niet, maar in mijn directe omgeving is de verdeling wel zo. Daarnaast richt ik me sowieso voornamelijk op mannen, dus ja, dat kom ik meer tegen.
Daarnaast gaan ze op een andere manier vreemd, ik weet dat het raar klinkt, maar zo ervaar ik het. De vrouwen doen het meer vanuit een soort nieuwsgierigheid en een keertje uit de band springen en dan blijft het voornamelijk bij (eenmalig) een beetje zoenen. Mannen gaan meer gericht op jacht en zijn repeat offenders (om het maar een naampje te geven).

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:35

De percentages zijn eigenlijk zo goed als gelijk (voor zover bekend)... vrouwen zijn gewoon beter in het verbergen, of mannen lopen er meer mee te koop. Dat kan ook nog :7 Percentueel gezien zal het in jouw omgeving wss dus niet zo'n scheve verhouding zijn als jij (en velen met je) denkt.

Pradaatje

Berichten: 8511
Geregistreerd: 02-10-06
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:39

Zowel mannen als vrouwen gaan evenveel vreemd, de man komt er alleen vooruit en de vrouw kan er wat meer 'sneaky' over zijn.

Ik vind dit echt een heel interessant topic! Leuk om te lezen hoe iedereen zo verschillend kan denken en mooi om te zien dat iedereen elkaars mening respecteert en normaal met elkaar om blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:43

Dan heb ik nog een vraag he aan de niet-monogame mensen, hoe zit dat in jullie omgeving? Hoe wordt daar mee omgegaan? Stel dat ik beslis(doe ik niet, maar stel) dat ik gezellig uit ga in de stad en ik kom iemand tegen waar ik het wel mee zie zitten, dan zou ik dat niet openbaar willen doen. Vrienden zouden dat niet tof vinden. Kun je wel zeggen, 'maar dan zijn het geen echte vrienden', maar feit blijft, dat polygamie niet algemeen geaccepteerd wordt. Daar zou ik mijn vrienden niet op laten vallen, ik zou dat snappen en begrijpen dat niet iedereen dat accepteerd. Maar dan zou dat voor mij behoorlijk wat onrust/spanning teweeg brengen.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:47

Huertecilla schreef:
in meerderheid nog inclusief bedrog ook.


Waar haal je die cijfers dat de meerderheid bedriegt?
"Niet kunnen/willen delen, jaloezie = egoisme."
"Echte liefde versus egoisme vermomd als liefde."

Tot hiertoe was het een aangename discussie, echter nu begint het weer in de richting te gaan dat iemand die een monogame relatie heeft of wenst een egoïst is die zijn partner niet écht graag ziet.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:48

Fenrir schreef:
Het is vooral iets van het (in ons geval West-Europese) christendom :=


De historie ervan zou hilarisch zijn als het niet zo tragisch was.

Het sexclusieve begon als erfrecht voor de mannelijke lijn zeker stellen; zekerheid over vaderschap.

Het huwelijk begon als een zakelijke manier om macht en bezit binnen familie te houden.
Met name dochters waren daarbij uitgehuwelijkt wisselgeld en in combinatie met het bovenstaande, met sociale beperkingen om het vaderschap zeker te stellen.

Beiden pre de grote drie huidige godsdiensten. Het was nl. een ZAKELIJKE rationaliteit.
Het in een religie opnemen maakte er een morele zaak van.
Vervolgens zijn het zakelijke en religieuze in wetten van de Staat opgenomen. Vandaar dat onze Westerse sameleving zich wettelijk bemoeid met hoe wij onze afspraken over samenleven kunnen maken 8)7

Het morele is geevolueerd tot anno nu de geestelijk castratie* van de gehuwde/samenwonende vrouw.
Hoopvol is dat ze in deze eeuw net zo vaak/vreemd gaan als hun mannelijke partner.
Nu nog de hypocriete vlag van die de lading niet dekt.
Niet hoeven bedriegen zou een hoop leed schelen.

* er is feitelijk schokkend onderzoek over. In ons Hollandse Delft is op de Uni een onzerzoek gedaan naar wat individuen lichamelijk meetbaat sexueel opwond en wat ze zeiden wat hen opwond.
Bij mannen was het verschil tussen lichamelijke opwinding en rapportering klein. Bij vrouwen was het verschil groot.
Blijkbaar denken vrouwen dat ze nogal veel niet opwindend mogen vinden. Ergo morele castratie en vette FOEI voor onze hypocriete samenleving.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:48

Zoals ik zei, dit is wat ik in mijn directe omgeving zie, vrouwen onderling zijn best open, maar dan nog, ik richt me daar natuurlijk ook niet op. Wat ik wel zie is dat vrijwel alle mannen hier vreemdgaan als ze de kans krijgen, er is echt maar een enkeling die er niet op ingaat als ze de mogelijkheid hebben. Dat is juist ook een van de redenen dat ik ben gaan nadenken over een open relatie, ik vind vreemdgaan not done, dat geheime gedoe eromheen en de leugens hou ik niet van. Dan heb ik dus liever dat dat bespreekbaar is, denk ik althans

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:50

hyppolyte schreef:
HC, Ik noem op wat ik voorbij zie komen, en dat zijn aanzienlijk meer mannen dan vrouwen. Dus in mijn directe omgeving gaan verreweg meer mannen vreemd dan vrouwen.


Dat jij meer mannen ziet dan vrouwen bewijst hooguit dat die vrouwen beter zijn in het geheim houden.

Brave meisjes zijn stoute meisjes die niet gesnapt zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-09-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:51

Callisto04 schreef:
Huertecilla schreef:
in meerderheid nog inclusief bedrog ook.


Waar haal je die cijfers dat de meerderheid bedriegt?
"Niet kunnen/willen delen, jaloezie = egoisme."
"Echte liefde versus egoisme vermomd als liefde."

Tot hiertoe was het een aangename discussie, echter nu begint het weer in de richting te gaan dat iemand die een monogame relatie heeft of wenst een egoïst is die zijn partner niet écht graag ziet.

Dat vind ik eigenlijk ook. Hoezo, geen waardeoordeel?

Draai het even om. Als je echt van je partner houdt en je weet dat hij/zij het vreselijk zou vinden als je met iemand anders een emotionele of lichamelijke band aan zou gaan, getuigt het dan echt van liefde voor de ander om dat toch te doen?