Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:35

Interessant topic om ook met hiermee bekend te worden en vooral om een meer open blik te krijgen en later ook mee te kunnen geven aan mijn kinderen. Door dit topic het er met mijn vriend over gehad wat wij verwachten qua monogamie (of een andere term, ik raak verward door alle termen) en dat bleek wel te zijn wat we dachten maar toch goed om uit te spreken. Dus dank daarvoor!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:18

anjali schreef:
Ik zou echt geen mueslibollen bakken voor een liefdesconcurrente.


Je perceptie is dan ook geheel anders dan de situatie is; er is geen sprake van concurrentie. Vandaar ook het graag de ´ander´ een plezier doen.

Concurrentie en jaloezie zijn haast verwant.
Daar kan je compersie en ... euh ... partners?, tegenover zetten.

Corien_ schreef:
Interessant topic om ook met hiermee bekend te worden en vooral om een meer open blik te krijgen en later ook mee te kunnen geven aan mijn kinderen. Door dit topic het er met mijn vriend over gehad wat wij verwachten qua monogamie (of een andere term, ik raak verward door alle termen) en dat bleek wel te zijn wat we dachten maar toch goed om uit te spreken. Dus dank daarvoor!


Wat een +:)+ initiatief Corien, om dit met jouw vriend te bespreken. Aannames op dit gebied zijn een oh zo makkelijke valkuil. Daar is in het Enegls een grappige woordspeling over; to assume make an ass of you and me.

Overigens bespreken hopelijk wel met een open kijk op mogelijkheid van veranderen van positie/mening in de tijd. We veranderen nu eenmaal en laagdrempelige bespreekbaarheid is een cruciale factor bij het verminderen van de kans op bedrog, vreemgaan.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-11-17 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:23

Toch krijg ik steeds het idee dat hier in het topic neerbuigend gedaan wordt tegenover mensen die wel met alleen 1 partner het leven en seks delen. Ik vind alle vormen acceptabel, maar net waar jij (en partner(s)) je zelf het beste bij voelt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:31

Jildau schreef:
Ik vind alle vormen acceptabel, maar net waar jij (en partner(s)) je zelf het beste bij voelt.


Top +:)+

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 19:05

Jildau schreef:
Toch krijg ik steeds het idee dat hier in het topic neerbuigend gedaan wordt tegenover mensen die wel met alleen 1 partner het leven en seks delen. Ik vind alle vormen acceptabel, maar net waar jij (en partner(s)) je zelf het beste bij voelt.


Ik denk dat dat vooral komt doordat er neerbuigend gesproken wordt over mensen die vreemd gaan. Mensen die vreemd gaan zijn over het algemeen "monogame" mensen, anders was het geen vreemdgaan. Dus die groep monogame mensen wordt neerbuigend over gedaan misschien ja. Ik heb evenveel respect voor mensen die op een goede manier een monogame relatie met elkaar hebben dan voor mensen die een andere vorm van relatie hebben. Zolang alles onderling maar goed besproken en uitgesproken wordt. En dat uitspreken is voor alle vormen van relaties een vereiste in mijn ogen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:45

Vanmorgen heeft een medewerkster van een WarnerBros programma contact met mij opgenomen. Of ik aan een relatieprogramma wilde meewerken.
Nu heb ík daar geen problemen mee, doch het zet ook gelijk al mijn relaties publiek te kijk op nationale tv. Nee dus. Ik ga dat niet eens vragen.
Vond ze met oog op haar taak erg jammer, maar als persoon bijzonder te respecteren.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:17

Dat soort dingen blijft wel altijd lastig. Het is goed om mensen in contact te brengen met het onbekende. Dus om de standaard monogame wereld te laten zien dat er ook een groep mensen is die anders leeft. Maar het is wel een hele keuze om zelf dat boegbeeld te zijn en je hele prive op tv te gooien. Want of je nou monogaam, poly, swingend of wat dan ook bent, het blijft je prive leven waar de hele wereld naar kan kijken als je op tv komt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 15:48

tjaakje schreef:
Dat soort dingen blijft wel altijd lastig. Het is goed om mensen in contact te brengen met het onbekende. Dus om de standaard monogame wereld te laten zien dat er ook een groep mensen is die anders leeft. Maar het is wel een hele keuze om zelf dat boegbeeld te zijn en je hele prive op tv te gooien. Want of je nou monogaam, poly, swingend of wat dan ook bent, het blijft je prive leven waar de hele wereld naar kan kijken als je op tv komt.


Imo is het maar héél beperkt productief om mensen in contact te brengen met het onbekende. Slechts een miniem % krijgt de hersenen gestimuleerd tot buiten de doos na te denken en het overgrote deel van de rest reageert met angstagressie. Zie Bokt.
Niet iets om je als individu op nationaal niveau aan bloot te stellen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 20:03

Je hebt namelijk geen voorbeelden nodig om te bedenken hoe je zelf je relatie(s) vorm wilt geven. Gewoon leven zoals je zelf wilt zonder een ander te schaden lijkt me.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:54

josien_m_ schreef:
Je hebt namelijk geen voorbeelden nodig om te bedenken hoe je zelf je relatie(s) vorm wilt geven.


Je weet niet wat je niet weet en als je van maar één mogelijkheid weet, is dat je defacto non-keuze, of dat nu bij je past of niet.
Indien niet, ga je daar vroeg of laat leergeld voor betalen en je partner ook. Dat schaadt -O-

Zie het als ´koffie´ zetten met capsules. Steeeds minder mensen weten dat je op legio manieren échte koffie kan zetten. Over echte espresso heb ik het nog niet eens.
Voor je het weet is standaard methode. Oeps, dat is het al.
Tja en dan praat je met ´koffie´(of relatie) niet meer over hetzelfde ; de massa heeft het dan over instant uit koffie-extract en kan zich helemaal niet eens vóórstellen dat een ander het over espresso uit versgemalen bonen zou kúnnen hebben, hoe dat smaakt, dat het nog goedkoper is ook, milieuvriendelijker etc.

Kortom, als je niet weet dat je keuzes hebt, heb je geen keuze.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:29

Met je uitspraak van wel/geen keuze ben ik het eens. Maar dat gaat niet op voor relaties denk ik. Ook zonder voorbeeld kun je erachter komen dat je van meer mensen kunt houden. Nou, dan handel je daarnaar!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:07

josien_m_ schreef:
Met je uitspraak van wel/geen keuze ben ik het eens. Maar dat gaat niet op voor relaties denk ik. Ook zonder voorbeeld kun je erachter komen dat je van meer mensen kunt houden. Nou, dan handel je daarnaar!


Ben ik niet met je eens. Je kunt er inderdaad prima zelf achter komen dat je van meer mensen tegelijk kunt houden. Een artikel in het lokale dagblad heeft mij destijds echter doen inzien dat ik daar ook daadwerkelijk naar kan handelen. Dat het niet een kwestie is (of hoeft te zijn, net wat je zelf kiest) van kiezen voor 1 van de twee, maar dat er ook daadwerkelijk een vorm van relaties aangaan is waarbij je niet hoeft te kiezen. Ik was na het lezen van dat artikel toch een stuk gelukkiger met mezelf dan daarvoor. Te weten dat meerdere relaties hebben een mogelijkheid is, een keuze is, was voor mij heel belangrijk. Ik hoefde mezelf niet 1 van de 2 te ontzeggen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:12

josien_m_ schreef:
Met je uitspraak van wel/geen keuze ben ik het eens. Maar dat gaat niet op voor relaties denk ik. Ook zonder voorbeeld kun je erachter komen dat je van meer mensen kunt houden. Nou, dan handel je daarnaar!


Ook zonder voorbeeld kan je verliefd worden op een ander dan je partner. Nou, dan handel je daarnaar. Die partner lucht dan het hart op Bokt en... ;)

Voor relaties en kaders gaat het logischerwijze net zo op als voor wat dan ook.
Verder. zoals ik al schreef, voorkomt het leed als je er niet zelf met alle relatieperikelen van dien achter hoeft te komen dat er schier eindeloos veel even valide* keuzes zijn.

* Vlak daarbij het gewicht van de ´geldende´ normen en waardes van een cultuur niet uit; in deze de onze mbt huwelijk en sexclusieve monogamie. Daarbij de christelijke/katholieke moraliteit welke de nauwelijks gecamoufleerde basis voor onze wetten erover is, ook als je niet of iets anders gelooft. Hoe ongelooflijk dit ook is, de Mark III van de Semitische monotheismes dicteert wat je wettelijk mag kiezen ook al ís het allemaal gelijkwaardig.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:35

Aan mij is meer dan 1 partner niet besteed, maar los daarvan, meerdere partners maakt toch meer complexiteit? Wat met bv ouderschap (is er dan een hierarchie? Wie wordt ouder en wie niet? Welke invloed heeft dat op de relaties?), tijd (die hebben we in onze samenleving amper), emoties die dan invloed hebben op meerdere partners en daar nog beinvloed door worden. Theorie klinkt mooi voor wie het wil, maar ik denk dat er toch wel serieuze adders onder het gras zitten.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:10

Callisto04 schreef:
Aan mij is meer dan 1 partner niet besteed, maar los daarvan, meerdere partners maakt toch meer complexiteit?


Kwestie van communiceren.
Meer partners geeft meer mogelijkheden, minder druk, minder werk, meer flexibiliteit, meer vrijheid.

Citaat:
Wat met bv ouderschap (is er dan een hierarchie? Wie wordt ouder en wie niet?


De biologische ouders zijn de ouders en allemaal hebben evenveel authoriteit bij opvoeden.
Verder is het bij seriele monogamie minstens zo complex met exen, stiefouders, evt. verschillende vaders.

Citaat:
Welke invloed heeft dat op de relaties?),

Zie voorgaande.

Citaat:
tijd (die hebben we in onze samenleving amper),


Meer partners geeft meer tijd en al helemaal meer kwali-tijd door taakverdeling en minder druk per partner.

Citaat:
emoties die dan invloed hebben op meerdere partners en daar nog beinvloed door worden.


Doordat de polys in de regel hun emotionele intelligentie meer ontwikkeld hebben is dat minder lastig.


Citaat:
Theorie klinkt mooi voor wie het wil, maar ik denk dat er toch wel serieuze adders onder het gras zitten.


Ja, en is dat bij serieel sexclusief monogaam niet zo?
Poly ruimt een grote scheidingsreden uit de weg.
Verder compersie ipv jaloezie.
Meer emotionele volwassenheid en meer emotionele steun/delen.

Verder Calisto, zijn er schier oneindig veel vormen van niet sexclusief monogaam; poly is pluriform.
Ik heb in de loop der jaren verschillende vormen ervaren.Mijn relaties zijn met mij en mijn partners) mee ontwikkeld.
Op het moment (alweer bijna 2 jaar) een aan niet polys haast niet uit te leggen dubbele maar verschillende open deur vorm, waarbij de twee kerndames goed met elkaar overweg kunnen maar niet bij elkaar willen wonen.
Dat is net als bijna alle relaties zo duurzaam als het is en daarbij evolueert het.

Ik heb net koffiebonen gemalen en berglief heeft kafir yoghurt klaargezet om mee te nemen voor kustlief. Ik ga weer met de grote bak van berglief want er moet weer wat verhuisd worden. Hebben ze samen besproken en mij doorgegeven :D
Afgelopen zondag had zoon de meest stoere trui van kustlief aangetrokken voor lunch met grootouders. Heeft hij trotst verteld aan opa en oma. Houdt hij zijn mond over als vrienden van grootouders binnen gehoorafstand zijn.

Wel eens van het gezegde ´vrijheid, blijheid´ gehoord Calisto? Bij poly kan dat mét delen van kwali-tijd. Kan je onderling invullen zoals je dat op dat moment het meest gelukkig maakt. Past altijd want indien niet, gooit je het op en verander je.
Geen principes dus? Natuurlijk wel; meerhouden van, vrijwilligheid, communicatie.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:52

Callisto04 schreef:
Wat met bv ouderschap (is er dan een hierarchie? Wie wordt ouder en wie niet?


Hmm.
Dit nog eens goed lezend, heb ik jouw vraag wellicht niet beantwoord.
Wat bedoel je hiermee?

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:15

Als er zeg maar verschillende partners zijn op het moment dat er over ouderschap wordt gedacht. Hoe maak je dan een keuze ivm wie vader wordt bv. Wat zijn dan de gevolgen voor andere mannelijke partners, die mss wel of niet kinderen willen, ... Je kan wel zeggen alles evolueert, maar het is wel zo dat je met verschillende mensen en hun gevoelens en situatie rekening dient te houden, daar waar dat met twee al niet evident is. Je kan ook keuzes maken puur en alleen vanuit jezelf en wie er in past kan mee en wie niet tant pis, maar ik vrees dat dat niet iedereen gegeven is. Vandaar dat ik zeg dat het complexer is.
Ik ga door meer dan 1 partner niet plots meer tijd hebben. Vrije tijd is schaars en gaat niet toenemen omdat ik meer partners heb, het is nu al niet evident tijd te maken, laat staan voor meerdere mensen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:21

Poly relatie vallen niet als een meertal uit de lucht en ook de kindervraag valt niet gelijk mee op dat moment.
Alle situaties zijn anders, alle betrokken individuen zijn anders en alles is in fluks. Net als bij mono.

Ik heb concreet hiermee te maken gehad en we hebben keuzes gemaakt welke op dat moment het beste leken.
Geen idee of dat zo was en hoe een andere keuze verlopen zou zijn.
We bieden met deze na >16 jaar nog steeds een stabiel thuis.
De beslissing was imo niet complexer dan deze bij serieel sexclusief monogaam zou zijn.

Meer handen maken lichter werk en delen van middelen is ook efficienter = meer tijd per individu. Niet echt raketwetenchap en wederom spreek ik uit persoonlijke ervaring.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:22

Bij mijn zoon op school was er gisterenmiddag een presentatie met groepsbespreking over geweld in relaties en vrouwenmishandeling; kortom over machismo.
Twee uur lang en hij zag daar enórm tegenop omdat het altijd dom politiek correct geneuzel uit een folder is zegt hij. Dat weet iedereen nu wel en haalt niets uit. Tijdverlies.

Hij kwam helemaal enthousiast terug. Was een leuke vrouw uit Málaga, niet van school en ze gaf een realistische presentatie.
Was ook een goede gespreksleidster met heel open en moderne insteek. Het vloog sneller voorbij dan normaal het half uurtje geneuzel.

Bleek dat het nu eens liberaler gebracht was, meer vanuit gelijkwaardigheid en openheid en niet vanuit de dogmatische kruising emancipatie x roomskatholiek.
Vrijheid voor beide sexen en open relaties kwamen ter sprake, Mijn zoon werd gelijk door de halve jaargang op positieve wijze aangewezen als de expert vanwege zijn ouders.
Hij was helemaal trots dat hij er als +:)+ voorbeeld wat over kon vertellen.

Vraagt de voorlichtster;
´...en wat zou jij doen als jouw vriendin zonder jou uit wil naar een popconcert?´
"Veel plezier meid, neem je wel condooms mee?!"
Hij was er behoorlijk verbaasd over hoe positief dit bewustzijn van safe sex werd ontvangen. Had hij niet verwacht. Zette gelijk ook het liberale in een nog positever daglicht.

Heel goed om te horen dat hij bink-status heeft vanwege zijn klimmen, rally rijden, fietsen én liberale opvoeding.
Heel opvallend dat hij gisterenavond laat, na middernacht nog!, ineens leuke whatsap boodschappen kreeg van populaire meiskes _O-

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:47

Huertecilla schreef:
Vraagt de voorlichtster;
´...en wat zou jij doen als jouw vriendin zonder jou uit wil naar een popconcert?´
"Veel plezier meid, neem je wel condooms mee?!"


Ik vind het heel positief dat een school aandacht besteed aan het onderwerp en dan ook op een open manier.

Maar serieus; je gaat naar een popconcert voor de muziek (neem ik aan), daar zijn condooms toch niet voor nodig? Waarom de link "gaat alleen naar popconcert -> eventueel volgt seks". Alsof je alleen uit gaat met daarnaast de gedachte om gemeenschap met een ander te hebben.

Je kunt "de seks" ook groter maken dan het is hoor...

Als mijn vriend naar een popconcert gaat zonder mij wens ik hem ook veel plezier. Hij gaat voor de muziek en vragen of hij zijn condooms mee neemt zal vreemde blikken van hem opleveren :')

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 10:54

Snorlex schreef:
Je kunt het belang van seks ook groter maken dan het is hoor...



Voorbeeldje van op alle slakken zout leggen?
De vraag werd in deze context gesteld :)*

Verder; het betreft pubers van 15 -17. Wat denk jij nu?! Ben jij vergeten hoe jij toen was of is dat politiek incorrect?

Verder 2; als ´mijn´ lief op pad gaat voor een avond uit, naar concert of wat ook, neemt ze condooms mee.

Verder 3; heeft niets met het grote belang van sex van doen, maar met gezond verstand. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid ;)

p.s. als ik naar een concert ga, ga ik níet hoofdzakelijk voor de muziek maar voor de sociale aspecten.
Net als uit eten, naar film of sportevenement. Museum of tentoonstelling ok, dat is voral voor de inhoud, maar dan nóg.
Maar, nogmaals, voor er weer een kast gezocht wordt om op te klimmen, het ging in deze om vrijheid van beíde sexen :)*

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:01

Nee hoor, ik ben mijn puber-zijn niet vergeten. Flirten was en is een leuk spelletje (hoewel nu een relatie dus heb een grens) maar mijn intentie tijdens stappen is eigenlijk nooit geweest "ik neem condooms mee voor geval dat".

Maargoed, ik ben persoonlijk ook niet zo van de one-night-stands. Althans, ik vind het niet "leuker".

Mijn idee van een open relatie is ook de mogelijkheid bieden aan je partner om, mocht je iemand tegenkomen waarmee het ook klikt, die klik niet te ontnemen. Maar aan de andere kant vind ik niet dat een open relatie moet zijn "ik doe het gewoon omdat het kan".

Ik vind dan ook dat de link "concert -> condooms mee want" de waarde van seks belangrijker maakt dan 'ie is. Je kunt ook volstaan met "veel plezier". De condooms zijn in mijn optiek een overbodige sidenote.

Vind ik, jij mag iets anders vinden. Misschien zit jij wel op de kast.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:07

Interessant topic :j kom relatievormen anders dan 'gewoon monogaam' steeds meer tegen in m'n omgeving en merk dat het zelf ook steeds vaker besproken wordt met mijn eigen 'dates'.

Waar ik dan weer een beetje tegenaan loop: ik zie/ervaar wel erg vaak dat de man in de (niet-monogame) relatie zelf maar wat graag met andere vrouwen aan de wandel gaat (om het maar even zo te noemen), maar dat hij er dan toch eigenlijk behoorlijk veel moeite heeft wanneer zijn partner datzelfde met andere mannen doet.
Is dat 'een ding'? Heeft dat een beetje met de leeftijdscategorie (20-25) te maken? Is het gewoon 'man-eigen'? Ik kom hetzelfde issue steeds maar weer tegen en wordt er nou wel een beetje moe van, dus vraag me af of het nou aan mij ligt of dat dit iets is waar meer mensen wel eens tegenaan lopen? Wat is de kijk van de 'ervaringsdeskundigen' hierop?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:14

Ik vind dat een mannelijk ego wat zichzelf in de weg staat haha :')

Hieronder even een gedachtespinsel:

Misschien komt het omdat vrouwen (over het algemeen) meer waarde hechten (verbondenheid) aan seks dan de mannen. Vanuit historisch perspectief gezien.

Een vrouw weet dit, maar de mannen weten het ook. Misschien voelt het voor mannen meer bedreigend dat een vrouw seks heeft met een ander omdat als standaard wordt aangehouden dat vrouwen zich door seks met iemand verbinden, en mannen "gewoon" seks hebben.

Dat iemand seks heeft met een ander is dan nog niet zo erg, maar als ze ook die verbondenheid voelen. Oei.. dat gaat dan te ver :P

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 11:36

Hier (monogame) meelezer.
Heeft dat niet met het instinct van de man te maken? Dat mannen zich vanuit instinct vaker voorplanten dan hoevaak vrouwen DNA doorgeven?