Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:55

Dat taboe vind ik wel meevallen HC. Alternatieve relatievormen worden juist meer bespreekbaar, en in die zin 'normaler'. Zie ook het door mij aangehaalde artikel. Daarin wordt polyamorie serieus neergezet als relatievorm naast andere relatievormen, zonder spottende/veroordelende ondertoon.
Of het de voorkeur van een 'heel grote groep' betreft, dat betwijfel ik. Ik krijg wel de indruk dat veel polyamoristen dat graag zo zien, omdat ze van mening zijn dat alle mensen in wezen polyamoreus zijn. En dat geloof ik persoonlijk niet - als dat zo was, dan was het allang de norm geworden.

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 18:59

Askja schreef:
Dat taboe vind ik wel meevallen HC. Alternatieve relatievormen worden juist meer bespreekbaar, en in die zin 'normaler'. Zie ook het door mij aangehaalde artikel. Daarin wordt polyamorie serieus neergezet als relatievorm naast andere relatievormen, zonder spottende/veroordelende ondertoon.
Of het de voorkeur van een 'heel grote groep' betreft, dat betwijfel ik. Ik krijg wel de indruk dat veel polyamoristen dat graag zo zien, omdat ze van mening zijn dat alle mensen in wezen polyamoreus zijn. En dat geloof ik persoonlijk niet - als dat zo was, dan was het allang de norm geworden.


Precies dit! Dat er ook mensen zijn die zich serieus het beste voelen bij een monogame relatie wordt niet begrepen, tenminste zo komt dat over. Ik moet er niet aan denken 2 mannen in m'n leven te hebben. Heeft niks te maken met een norm.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:28

josien_m_ schreef:
Ik zie het als een geaardheid. Je voelt in jezelf de mogelijkheid tot het voelen van liefde voor meer dan één mens. Of je er wel of niet iets mee doet en of je vindt dat het (cultureel) past, is een kwestie van keuze. Ik vind het geen seksuele voorker, het gaat niet om seks maar om relaties.


Je hebt helemaal gelijk. Het is exact hetzelfde als homo- of bisexualeit. Ook dat echter wordt in de volksmond volop sexuele voorkeur genoemd.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:41

Askja schreef:
Ik krijg wel de indruk dat veel polyamoristen dat graag zo zien, omdat ze van mening zijn dat alle mensen in wezen polyamoreus zijn. En dat geloof ik persoonlijk niet - als dat zo was, dan was het allang de norm geworden.


Je gaat hierbij volstrekt voorbij aan alle andere samenlevingsvormen in de vele culturen welke de mensheid gekend heeft en kent.
Zelfs serieel sexclusief mono is een minderheidsvorm en daarbij niet erg succesvol.
Net zo goed als om het even welke andere vorm maar net zo min als om het even welke andere zaligmakend.
Dat het in onze westerse maatschappij in grote meerderheid de geldende norm is, komt defacto neer op het opleggen ervan.
De agressie waarmee door menig Bokster gereageerd wordt naar alles wat niet sexclusief mono is, maakt het waarschijnlijk dat dit door hun partners volstrekt onbespreekbaar wordt ingeschat. Zowel vooraf als gaandeweg. Wees er maar blij mee.
Ik kan me levendig herinneren hoe agressief er gereageerd werd op mijn eerlijkheid hierover naar een potentiële relatie. Echt volstrekt onlogisch uithalen want imo heeft vooraf eerlijk níets negatiefs mmar zelfs dát was al een leberale denkstap te ver.

Maar goed, deze gaat NIET over wat goed/beter is.
Deze draad gaat over wie wél open/poly leeft. Logisch dat er door die personen in positieve zin informatie over gedeeld wordt.
Als je dat niet aankan, lees dan niet :)*

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 19:54

Huertecilla schreef:
josien_m_ schreef:
Ik zie het als een geaardheid. Je voelt in jezelf de mogelijkheid tot het voelen van liefde voor meer dan één mens. Of je er wel of niet iets mee doet en of je vindt dat het (cultureel) past, is een kwestie van keuze. Ik vind het geen seksuele voorker, het gaat niet om seks maar om relaties.


Je hebt helemaal gelijk. Het is exact hetzelfde als homo- of bisexualeit. Ook dat echter wordt in de volksmond volop sexuele voorkeur genoemd.


Jij vindt dat blijkbaar ook, daarmee is het nog geen waarheid, slechts hoe wij er over denken en voelen. Het wordt niet meer waar als meer mensen zo denken. Ik wilde alleen delen hoe het voor mij is en daarmee ruimte geven.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:03

En veelwijverij, zoals dat in sommige culturen voorkomt, is niet opgelegd? Nee, niet als je het bekijkt vanuit het perspectief van de man waarschijnlijk. Zat mannen hier die ook best een harem zouden willen ;-)
In dit opzicht vind ik het vrij tendentieus dat jij hier spreekt over 'agressieve boksters', die het onderwerp voor hun partners onbespreekbaar zouden maken. Ergo: het zijn dus in jouw ogen veelal de vrouwen die vasthouden aan de norm van monogamie. Tja ...

Polyamorie lijkt mij een geaardheid, zoals er vele zijn. Geaardheid: de aard van het beestje. Die kun je niet veranderen. Ieder zijn ding, leven en laten leven - maar dat vinden sommigen hier ondanks hun ruimdenkendheid blijkbaar soms toch een klein beetje moeilijk.

ik kruip weer onder mijn meeleessteen.

fleurtjeuh
Berichten: 10342
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-17 20:44

tja, ik ben monogaam
en misschien komt dat door mijn eigen onzekerheid en jaloezie.
dit bespreek ik openlijk met mijn vriend.
zou ik dan geen goede relatie hebben omdat ik mijn vriend niet volledig 'vrij' zou laten?
Omdat ik mezelf niet wegzet voor zijn gevoel van geluk?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 20:55

Van mij mag iedereen een relatie in de vorm gieten die ze zelf willen (als beide partijen er maar gelukkig mee zijn). Helaas is het volgens mij nog relatief vaak zo, dat de ene partij zich "gedwongen"voelt zich aan de wensen van de andere te passen (en dan bedoel ik niet monogaam) omdat ze anders de ander kwijt raken. En dat vind ik wel een no-go

Ik ben zelf absoluut voor monogamie, ik deel mijn vent met niemand simple as that en heb zelf ook echt geen behoefte aan iemand anders.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:10

studiemiep schreef:
Van mij mag iedereen een relatie in de vorm gieten die ze zelf willen (als beide partijen er maar gelukkig mee zijn). Helaas is het volgens mij nog relatief vaak zo, dat de ene partij zich "gedwongen"voelt zich aan de wensen van de andere te passen (en dan bedoel ik niet monogaam) omdat ze anders de ander kwijt raken. En dat vind ik wel een no-go


De situatie die jij beschrijft is dus eigenlijk: nummer 1 wil een poly-amoreuze relatie, wil graag een relatie aan gaan met een derde persoon. Nummer 2 wil een monogame relatie. Dan zijn er 3 mogelijkheden: Nummer 2 geeft "gedwongen" nummer 1 de ruimte, omdat ze anders de ander kwijt raakt. Nummer 1 blijft "gedwongen" monogaam omdat ze anders nummer 2 kwijt raakt. De 3de mogelijkheid is dat ze er na overleg achter komen dat ze niet samen verder kunnen, omdat de 1 altijd de ander iets zal ontnemen, welke twee van die eerste keuzes er ook gekozen zal worden. Het is een lastige situatie, maar niet een situatie waarin per definitie de "monogame" persoon maar moet leven met de poly-geaardheid van de ander.

De opmerking (uit de krant) dat polyamoristen een "beweging tegen monogamie" zouden zijn vind ik klinklare onzin. Zoals al gezegd is: ieder heeft zijn eigen geaardheid. En daar zou iedereen naar moeten (kunnen) handelen.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 09:10

Ik vind het trouwens wel leuk dat HC zijn verhalen hier deelt. Als iedereen op dit forum te pas en te onpas topics mag openen over hun (mono) relatie, dan mag hij, nota bene in een topic over niet exclusieve relaties, toch ook gewoon zijn verhaal doen.

Verder hoop ik dat we de discussie over het wel of niet beter zijn van poky VS. monorelaties weer naast ons neer kunnen leggen. Volgens mij is er namelijk niemand in dit topic die dat daadwerkelijk vindt

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:45

Huertecilla schreef:
Askja schreef:
Ik krijg wel de indruk dat veel polyamoristen dat graag zo zien, omdat ze van mening zijn dat alle mensen in wezen polyamoreus zijn. En dat geloof ik persoonlijk niet - als dat zo was, dan was het allang de norm geworden.


Je gaat hierbij volstrekt voorbij aan alle andere samenlevingsvormen in de vele culturen welke de mensheid gekend heeft en kent.
Zelfs serieel sexclusief mono is een minderheidsvorm en daarbij niet erg succesvol.
Net zo goed als om het even welke andere vorm maar net zo min als om het even welke andere zaligmakend.
Dat het in onze westerse maatschappij in grote meerderheid de geldende norm is, komt defacto neer op het opleggen ervan.
De agressie waarmee door menig Bokster gereageerd wordt naar alles wat niet sexclusief mono is, maakt het waarschijnlijk dat dit door hun partners volstrekt onbespreekbaar wordt ingeschat. Zowel vooraf als gaandeweg. Wees er maar blij mee.
Ik kan me levendig herinneren hoe agressief er gereageerd werd op mijn eerlijkheid hierover naar een potentiële relatie. Echt volstrekt onlogisch uithalen want imo heeft vooraf eerlijk níets negatiefs mmar zelfs dát was al een leberale denkstap te ver.

Maar goed, deze gaat NIET over wat goed/beter is.
Deze draad gaat over wie wél open/poly leeft. Logisch dat er door die personen in positieve zin informatie over gedeeld wordt.
Als je dat niet aankan, lees dan niet :)*

Maar in vrijwel alle culturen waar men meerdere partners mag hebben,is het dan de man die dat mag en de vrouw niet.Dat is dan wel wat oneerlijk.Alhoewel ik absoluut niet meer dan 1 man zou willen,daar zou ik geeneens tijd voor hebben.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:52

Bonna schreef:
Ik vind het trouwens wel leuk dat HC zijn verhalen hier deelt. Als iedereen op dit forum te pas en te onpas topics mag openen over hun (mono) relatie, dan mag hij, nota bene in een topic over niet exclusieve relaties, toch ook gewoon zijn verhaal doen.

Verder hoop ik dat we de discussie over het wel of niet beter zijn van poky VS. monorelaties weer naast ons neer kunnen leggen. Volgens mij is er namelijk niemand in dit topic die dat daadwerkelijk vindt


Bedankt voor deze stem van redelijkheid.

Ondertussen vanmorgen van kustlief naar berglief verkast.
Letterlijk warm ontvangen ondanks krakend witbevroren alles hier in de bergen.
Geheel toepasselijk lag mijn warme fietswolletje in het postkantoor.

Terwijl lief poezelig gevoerde warme wintersokken voor de avonden voor me heeft gekocht op de markt heb ik het ophaald. Is in Polen op bestelling gemaakt pak aan een stukje.
Éven schrikken die felle, contrasterende kleuren, maar wie lol wil hebben... :D
Moest ik gelijk passen thuis en lief heeft de fotos direct aan al haar vriendinnen doorgestuurd, haar mobiel rookt zowat van de reacties :=

Ja, dat is een illustratie in het kader van dit onderwerp want een musclesuit, homage aan Mario Cippolini en ze is beretrots op dat het zo lekker strak past zonder rolletjes. Deelt ze, allemaal :P , graag, met plezier.
Hoop dat kustlief net naar het toilet geweest is als ze de fotos opent, want die komt niet meer bíj _O-
Is nu met twee vriendinnen op pad en ook zij laat het op zeker zien :o

Of mijn zoon dit weekeinde wat wil bijverdienen; helpen sjouwen met verhuizen. Blijft hij ook aan de kust de nacht over. Vindt hij volstrekt normaal en alleen maar met tig voordelen voor hem.


anjali schreef:
Maar in vrijwel alle culturen waar men meerdere partners mag hebben,is het dan de man die dat mag en de vrouw niet.Dat is dan wel wat oneerlijk.


Als je eens de moeite zou nemen om daar eens zonder vooroordeel-bril goéd naar te kijken zou je weten dat dit een illustratie van onwetendheid is.

Er zijn ook situaties waarbij één vrouw met een heel setje mannen gehuwd was/is.
Idem niet sexclusieve monogamie met gelijke vrijheid voor beide sexen waarbij zwangerschap van een derde het grote goed is.

Verder spreek ik over de relatievorm waar ík in ben en die is wederkerig, gelijkwaardig, vrij, vrijwillig.

Citaat:
Alhoewel ik absoluut niet meer dan 1 man zou willen,daar zou ik geeneens tijd voor hebben.


Zie hier weer een sprong naar totaal verkeerde conclusie op basis van ... niets. Tegen beter weten in zelfs.
Kijk meid, je kan kiezen wat jij wil, en dat hoef je niet te onderbouwen. Is gewoon joúw voorkeur om at voor reden dan ook. Onderbouw dat dus svp zéker niet met kwasi-generieke onzin.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 13:42

@huertecilla: maar ik weet maar 1 voorbeeld van vrouwen die officieel meer maanen mogen hebben en dat is een tribale stam in Zuid-India, waar 1 vrouw dan huwt met meerdere mannen,maar dat zijn dan allemaal broers van elkaar.het schijnt dat daar een vrouwentekort is en dat lossen ze dan zo op,waarbij de kinderen,het bezit etc. dan toch allemaal in de familie blijft. O. ik zie dat ik een typefout heb gemaakt maar dat laat ik staan want het is denk ik een Freudiaanse verspreking!!

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:09

anjali schreef:
@huertecilla: maar ik weet maar 1 voorbeeld van vrouwen die officieel meer maanen mogen hebben en dat is een tribale stam in Zuid-India, waar 1 vrouw dan huwt met meerdere mannen,maar dat zijn dan allemaal broers van elkaar.het schijnt dat daar een vrouwentekort is en dat lossen ze dan zo op,waarbij de kinderen,het bezit etc. dan toch allemaal in de familie blijft. O. ik zie dat ik een typefout heb gemaakt maar dat laat ik staan want het is denk ik een Freudiaanse verspreking!!


Alvast een compliment-
Kijk nog eens wat verder zou ik zeggen. Zowel nu als in de geschiedenis. Ik heb al meermalen links gegeven naar de etnografische database.
Veelmannerij is een heel rationele oplossing voor het succesvol grootbrengen van grut onder marginale omstandigheden.

Je noemt trouwens een heel toepasselijk punt; erfrecht. Onze sexclusieve monogamie heeft daarin de wortels; om de vererving via de mannelijke lijn zeker te stellen was kuisheid van de vrouw noodzakelijk. De morele normen en waarden zijn er leuk bij verzonnen door de kerkelijke leiders* om het te verkopen aan de dames.

* dit betreft de grote drie, de drie versies semitische godsdiensten, welke nog steeds nauwelijks verhuld ongescheiden zijn van de verschillende staten.
Ook in NL is de wet gebaseerd op religieuze normen/waarden en leunt politieke haalbaarheid zwaar op lobby met en door religieuze achterban van partijen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:30

Maar huertecilla,hoe zou jij het erfrecht dan anders willen regelen?

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 19:45

En waar ik geïnteresseerd in ben.. Je bent zoals ik het begrijp soms bij de ene vrouw en soms bij de andere. Woon je samen met beide of met eentje? Of woon je alleen en ga je bij beide langs? Ik zie ook praktische problemen. :D

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:25

anjali schreef:
Maar huertecilla,hoe zou jij het erfrecht dan anders willen regelen?


Is die vraag serieus?
Via de mama natuurlijk :)*
Die is altijd zeker.
Ben je van alle geneuzel over vaderschap met alle negatieve effecten daarvan af. Ploep weg *\%/*

@Jildau: geinteresseerd? Echt? Je begint al met problemen te zien terwijl je ruimschoots positieve info hebt!
Welnu, wees gerust; de betrokkenen ervaren vooral voordelen.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 20:55

@Huertecilla, wie krijgt jouw vermogen dan als jij (of een andere polyamoreuze vader) overlijdt?Bij Pablo Picasso heeft dat tot enorme problemen bij de nabestaanden geleid.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:31

anjali schreef:
@Huertecilla, wie krijgt jouw vermogen dan als jij (of een andere polyamoreuze vader) overlijdt?Bij Pablo Picasso heeft dat tot enorme problemen bij de nabestaanden geleid.


Ik heb dat op twee manieren geregeld. Bij leven al de helft van de woning op naam van mama moeder laten zetten.
Verder testament gemaakt waarin zij het vruchtgebruik van de andere helft heeft.

Over de rest heb ik niets te zeggen: is bij wet geregeld en DAT zou nu anders moeten zijn: het vaderschap zou imo niet geregistreerd moeten zijn.
Ik vind dat en een onacceptabele inbreuk op de privacy van de mama en een verkeerde zaak vanwege de ongewenste gevolgen.

Heel on topic omdat zonder registreren van vaderschap er meer keuzevrijheid zou zijn mbt relatievormen.
Maar het is nu eenmaal zo dat we in onze maatschappij een wettelijk vastgelegde semitische religieuze invulling hebben. Idem monogaam; is de enige wettelijk toegestane vorm. Wederom een ovoorstelbaar ontzeggen van keuzevrijheid.
Ook al geloof je iets anders of niet, heb je wat voor levensovertuiging ook, er is maar 1 religieus/wettelijk keurslijf.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:50

Dan is dus die vrouw voor wie je een testament hebt gemaakt en die de helft van je woning heeft je officieuze echtgenote.

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:52

HC: Ik zie praktische problemen voor mezelf als ik meerdere mannen zou hebben. Zeg nergens dat andere die hebben en problemen was misschien een groot woord. Was oprecht benieuwd hoe je dat doet met wonen bijvoorbeeld maar goed.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:41

anjali schreef:
Dan is dus die vrouw voor wie je een testament hebt gemaakt en die de helft van je woning heeft je officieuze echtgenote.


Zucht. Is het nu echt zó moeilijk om buiten het concept van echtgenoten te denken?
Whatever jij kan/wil begrijpen :roll:


Jildau schreef:
Was oprecht benieuwd hoe je dat doet met wonen bijvoorbeeld maar goed.


Net als met echtgenoten zijn er alternatieven voor het begrip wonen. Tenslotte woon je waar je bent toch?!
Zo heb ik eens op een zeilboot ´gewoond´ als ik niet bij een vriendin ´woonde´. Was een groot probleem want voor de gemeente had ik geen vaste woon of verblijfplaats. Hoppa; weer een voorbeeld van een verplicht concept.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 18:24

Huertecilla schreef:
Jildau schreef:
Was oprecht benieuwd hoe je dat doet met wonen bijvoorbeeld maar goed.


Net als met echtgenoten zijn er alternatieven voor het begrip wonen. Tenslotte woon je waar je bent toch?!
Zo heb ik eens op een zeilboot ´gewoond´ als ik niet bij een vriendin ´woonde´. Was een groot probleem want voor de gemeente had ik geen vaste woon of verblijfplaats. Hoppa; weer een voorbeeld van een verplicht concept.


Dat is wel zo HC, maar ik snap de vraag en de interesse wel goed. Voor veel mensen is waar ze wonen wel meer dan alleen de plek waar ze zijn, en hechten ze ook aan een eigen plekje. Die kan je natuurlijk op meerdere locaties hebben :)* maar niet iedereen voelt zich daar prettig bij.

Voor mij was dit, samen met het aspect 'tijd' wel degelijk een struikelblok in mijn poly relatie. Voor een van de partners was kwaliteit iets wat toch ook vooral in 'tijd' werd uitgedrukt en dat werd op den duur echt te lastig. Ik wilde namelijk niet verplicht mijn tijd exacy 50/50 verdelen, omdat dat voor mij praktisch haast onmogelijk was, terwijl dat voor een van hen wel iets was wat nodig was. Geen probleem natuurlijk, maar op relationeel vlak pasten we dus niet bij elkaar.

Om dit in context te plaatsen: ik denk dat dit in ons geval maar zijdelings te maken had met het feit dat er nog 'een ander' was. Ook als ik een monorelatie gehad zou hebben met die persoon was het waarschijnlijk stuk gelopen op 'tijd'. Ik heb veel behoefte aan 'eigen-tijd'(waarin niet al is bepaald wat ik moet/ga doen) terwijl die persoon vooral veel samen wilde doen. Dat zou ook gaan botsen want dan is er nooit genoeg tijd.

Huertecilla

Berichten: 26860
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:19

Bonna schreef:
Huertecilla schreef:

Net als met echtgenoten zijn er alternatieven voor het begrip wonen. Tenslotte woon je waar je bent toch?!
Zo heb ik eens op een zeilboot ´gewoond´ als ik niet bij een vriendin ´woonde´. Was een groot probleem want voor de gemeente had ik geen vaste woon of verblijfplaats. Hoppa; weer een voorbeeld van een verplicht concept.


Dat is wel zo HC, maar ik snap de vraag en de interesse wel goed. Voor veel mensen is waar ze wonen wel meer dan alleen de plek waar ze zijn, en hechten ze ook aan een eigen plekje. Die kan je natuurlijk op meerdere locaties hebben :)* maar niet iedereen voelt zich daar prettig bij.

Voor mij was dit, samen met het aspect 'tijd' wel degelijk een struikelblok in mijn poly relatie. Voor een van de partners was kwaliteit iets wat toch ook vooral in 'tijd' werd uitgedrukt en dat werd op den duur echt te lastig. Ik wilde namelijk niet verplicht mijn tijd exacy 50/50 verdelen, omdat dat voor mij praktisch haast onmogelijk was, terwijl dat voor een van hen wel iets was wat nodig was. Geen probleem natuurlijk, maar op relationeel vlak pasten we dus niet bij elkaar.

Om dit in context te plaatsen: ik denk dat dit in ons geval maar zijdelings te maken had met het feit dat er nog 'een ander' was. Ook als ik een monorelatie gehad zou hebben met die persoon was het waarschijnlijk stuk gelopen op 'tijd'. Ik heb veel behoefte aan 'eigen-tijd'(waarin niet al is bepaald wat ik moet/ga doen) terwijl die persoon vooral veel samen wilde doen. Dat zou ook gaan botsen want dan is er nooit genoeg tijd.


Mijn punt is dat wonen en thuis niet één nauwe definitie hebben. Al helemaal niet voor ons mensen want wij zijn maar een fractie van de tijd dat we bestaan op een bepaalde plek gaan wonen en dan nog niet eens allemaal. Daarvoor waren we allemaal op zijn minst semi-nomaden met het thuis de plek waar we waren.

Wat jouw gedeelde ervaring, waarvoor dank trouwens, betreft, dat is inderdaad niet iets poly.

Overigens zijn er legio mensen die een LAT relatie hebben vanwege een behoefte aan eigen tijd en plek. Zo´n LAT relatie geeft ruimte voor een andere relatie of relaties. Dat geeft interessante frictie mbt mono, open en poly.
Ik bedoel, als iemand maar twee dagen in de week tijd/ruimte wil delen, is het dan niet héél egoistisch dat die verwacht dat de ander de overige vijf niet met een ander invult?!
Met wat ik daarover tegenkom is een boek te vullen. Ik ga om met vrouwen van ver boven de modale Bokt leeftijd en die hebben een heel leven achter zich. Op zich heel begrijpelijk dat een gescheiden of anderszins met relaties/kinderen achter zich zelfstandig levende vrouw geen behoefte heeft aan haar perfect comfortabel georganiseerde leven om te gooien omdat een man bij haar komt inwonen. Kortom LAT relatie. Dat houft echter wel in dat er slechts een beperkte, soms heel beperkte, overlappende deelverzameling van beider levens is. Het is echt verbluffend hoe zo´n deelverzameling onuitgesproken tot aangenomen rechten leidt. ´Ja maar, ik dacht...´ Nou nee, er werd helemaal niet gedacht maar volstrekt onrealistisch aangenomen.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 21:47

Huertecilla schreef:
@Jildau: geinteresseerd? Echt? Je begint al met problemen te zien terwijl je ruimschoots positieve info hebt!
Welnu, wees gerust; de betrokkenen ervaren vooral voordelen.


HC, jij vertelt over je relaties hier op bokt. Veel van de mensen in dit topic zijn niet poly of hebben er niet veel kennis van/weinig van gehoord. Jij vertelt je verhalen in poly-vaktaal. Maar om dingen beter te begrijpen of beter in context te zien met hun eigen situatie maken mensen graag vergelijkingen met hun eigen situatie. Zo gek zijn de vragen van Jildau dan toch niet? Soms is "Jip- en Janneketaal" handig om dingen uit te leggen aan mensen in plaats van in je eigen jargon te blijven praten. Dus vragen als: Waar woon je dan? zijn naar mijn idee niet bedoeld als probleem zoekend, maar als een vraag naar uitleg in simpele bewoording en interesse in de praktische uitvoering van het hebben van twee relaties.