Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:58

Joolien schreef:
HC, ik ga niet eens op jou reageren, want ik voel een bodemloze en zinloze discussie aankomen.


Van mijn kant is dat stenen in drijfzand gooien :D


Terug naar jouw opmerking over 'mannen'.
Vrouwen gaan net zo vaak vreemd als mannen :)*

Oh en monogaam is niet symoniem voor sexclusief.
Vandaar 'open monogame relatie'; samenleven als stel (monogaam) doch niet perse sexclusief (open).

In een andere hoek van de diversiteit aan relaties kan een polyamore relatie heel goed sexclusief zijn; de betrokkenen hebben dan geen sex buiten de relatie.

Wildgirl

Berichten: 11669
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:58

@joolien, puur voor mezelf sprekend is het niet puur sexueel. Het heeft ook met intellectuele verbinding/bevrediging te maken. Ik geloof niet dat de mens (of welk ander zoogdier dan ook) is gemaakt voor 1 op 1 liefde met dezelfde persoon. De basis hierin ligt overigens wel in het seksuele stuk, dat klopt.
Voor mij had (ik heb nu geen behoefte meer aan de extra prikkels) het met name te maken met een stuk zelfontwikkeling en verrijking. Ook een stukje out of the box kijken/proberen zat daarbij. Ik hou niet van grenzen in mijn leven, helemaal niet wanneer deze door de maatschappij als zodanig worden opgelegd. Ik bepaal ze graag zelf en indien in een relatie, samen met mijn partner. Overigens heb ik dan weer heel weinig tot niets met die-hard swingers die ieder weekend met strakke oogjes op een ander matrasje plaatsnemen. Die categorie mensen heeft imo een behoorlijk gesprek met zichzelf te voeren.

Shenavallie
Berichten: 11580
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:00

Zo'n twintig jaar geleden hebben mijn man en ik ons 'andere deel' in elkaar gevonden en tot de dag van vandaag voelt dat nog steeds zo. Het was echt op het moment dat we elkaar in dezelfde ruimte zagen staan: dat is 'm/haar. Binnen twee weken woonde mijn man al bij me in en met 3 maanden waren we ons al aan het voorbereiden op een huwelijk, welke anderhalf jaar na onze eerste 'date' een feit was + dat ik zwanger trouwde. Na al die jaren voelt het nog steeds alsof we elkaar pas een paar jaar kennen en toch kennen we elkaar door en door. We zijn net zo monogaam als pinguins en daar voelen wij ons erg prettig bij. Ook voor ons geldt, zoals bij de meesten hier tot nu toe in het topic: hoe een ander wenst te leven, soi, maar wij leven op deze manier. We zijn af en toe net een stel pubers en hebben de grootste lol, maar kunnen ook bloedserieus een gesprek voeren en zelfs flink van mening verschillen (geen ruzie, dat is machteloosheid in onze ogen). Zo'n relatie wens ik iedereen toe, in welke vorm dan ook. :j

BigOne
Berichten: 38307
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:03

Ik ben monogaam, altijd al geweest en wilde ik een ander dan werd eerst de verkering uitgemaakt, punt!! Maar man en ik zijn 40 jaar samen, natuurlijk zijn er verleidingen maar wie ondervind dat niet. De kunst is ook tevreden te zijn met wat je hebt en niet elke keer denken dat het gras aan de overkant groener is. Niemand is perfect en om er dan nog iemand bij te betrekken waar je ook iets bij vind, niet mijn ding. Maar ik vind het prima wanneer andere mensen dat wel doen. Heb wel meer hele close mannelijke vrienden en die vangen op waar mijn man geen zin in heeft. Zonvakanties, toneel, film enzenz, heeft mijn man geen behoefte daar aan dan gaat één van hun mee. Pure platonische vriendschappen.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:03

ik vind het heerlijk om in alle vrijheid bij mijn partner te zijn, en hij blijkbaar ook bij mij. We leggen elkaar ook geen restricties op met betrekking tot andere mensen en dat is voor ons goed zo.

We hebben plezier van en met elkaar en zijn beide niet monogaam maar dat zijn we wel altijd samen.

Weet je, op een gegeven moment wordt je wat ouder, je hebt al wat gezien van de wereld, je hebt al wat relaties gehad die niet werkte en dan ga je gewoon heel anders denken over wat belangrijk is in een relatie.

Sex is een basisbehoefte van een mens, een thuis hebben is een basisbehoefte van een mens, vrijheid is ook een basisbehoefte van een mens.

Als je daar een goede combinatie in hebt gevonden ben je echt een geluksvogel.

Wij gaan nog wel eens uit, maar waar moet je nou heen op onze leeftijd? Nou naar feesten met gelijkgestemden. Nu al een paar jaar niet meer geweest omdat ik de muziek niet meer kan hebben, maar Wasteland was vaste prik jarenlang. Nu zoek ik het kleinschaliger, maar nog steeds net zo leuk en ja, daar leer je leuke mensen kennen die er precies hetzelfde over denken als wij. Maakt het leven zo veelzijdig en interessant.
Laatst bijgewerkt door danzzz op 22-09-16 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:04

Ik grap wel eens dat ik nog 4 mannen heb als mijn vriend in het buitenland zit. Helaas valt bij veel mensen niet gelijk het kwartje dat ik daarmee mijn paarden bedoel (1 hengstje en 3 ruinen) :')

BigOne
Berichten: 38307
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:04

Varekaj schreef:
Ik grap wel eens dat ik nog 4 mannen heb als mijn vriend in het buitenland zit. Helaas valt bij veel mensen niet gelijk het kwartje dat ik daarmee mijn paarden bedoel (1 hengstje en 3 ruinen) :')

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:06

Ik heb geen open relatie, maar ben ook zeer zeker niet monogaam meer.. Als ik sex met een ander is mijn partner daar altijd bij.. Of hij kijkt toe of hij doet mee.. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat hij om was.. Want hij was net als ik anders opgevoed.. Ik moet zeggen dat ik steeds meer ga genieten van de sexperimenten..

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:07

Varekaj schreef:
Ik grap wel eens dat ik nog 4 mannen heb als mijn vriend in het buitenland zit. Helaas valt bij veel mensen niet gelijk het kwartje dat ik daarmee mijn paarden bedoel (1 hengstje en 3 ruinen) :')

Ik zei altijd dat ik met minimaal 2 of 3 mannen in bed lig 's Nachts.. Tot er 1 wakker werd.. Ik had toen nog 3 jeweetwel katers.. :')

BigOne
Berichten: 38307
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:09

[quote="rainbow8"]Ik heb geen open relatie, maar ben ook zeer zeker niet monogaam meer.. Als ik sex met een ander is mijn partner daar altijd bij.. Of hij kijkt toe of hij doet mee.. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat hij om was.. Want hij was net als ik anders opgevoed.. Ik moet zeggen dat ik steeds meer ga genieten van de sexperimenten..[/quot

Dus je vriend kan alleen je vriend zijn indien die instemt met jouw voorkeur, wat als hij dat niet meer wil?? Wijs je hem dan de deur?? Gewoon benieuwd hoor??

Shenavallie
Berichten: 11580
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:12

Varekaj schreef:
Ik grap wel eens dat ik nog 4 mannen heb als mijn vriend in het buitenland zit. Helaas valt bij veel mensen niet gelijk het kwartje dat ik daarmee mijn paarden bedoel (1 hengstje en 3 ruinen) :')

Iets dergelijks heb ik wel eens tegen een vroeger vriendje gezegd, vond-ie niet leuk... :+ Hij was het equivalent voor "Zoals de waard is...", bleek later, en zelf enorm jaloers (zelfs op een paard dus). Als er iets is wat ik nog nooit heb gedaan en nu al mijn hand voor in het vuur wil steken dat ik nooit zal doen, dan is het vreemdgaan. Ben zelf indertijd door die gozer bedrogen (was ik al voor gewaarschuwd, maar ja, het bekende cliché over verliefd en blind zijn) en dat verdriet wil ik niemand anders aandoen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:12

rainbow8 schreef:
Varekaj schreef:
Ik grap wel eens dat ik nog 4 mannen heb als mijn vriend in het buitenland zit. Helaas valt bij veel mensen niet gelijk het kwartje dat ik daarmee mijn paarden bedoel (1 hengstje en 3 ruinen) :')

Ik zei altijd dat ik met minimaal 2 of 3 mannen in bed lig 's Nachts.. Tot er 1 wakker werd.. Ik had toen nog 3 jeweetwel katers.. :')



Ohja, daar heb ik ook nog 2 exemplaren van rondlopen :') Maar die slapen in hun eigen ruimte.

In heel onze vriendenkring zijn wij als koppel wel de meest ruimdenkende heb ik de indruk. We laten elkaar in ieder geval toch het meeste vrijheid. Wij weten wat we aan elkaar hebben, dat we over zowat alles kunnen praten. Persoonlijk krijgen we spontaan kriebels als we zien hoe anderen elkaar controleren, hoe ruzies/discussies/spanningen ontstaan als de ene wat wil gaan doen zonder de ander, hoe ieder zich steeds moet kunnen verantwoorden... Want oh wee, de ander zou maar een keer in verleiding kunnen komen! Of nog erger, praten met een mogelijke "concurrent"!
Nee bedankt.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:14

bigone schreef:
rainbow8 schreef:
Ik heb geen open relatie, maar ben ook zeer zeker niet monogaam meer.. Als ik sex met een ander is mijn partner daar altijd bij.. Of hij kijkt toe of hij doet mee.. Het heeft wel een tijdje geduurd voordat hij om was.. Want hij was net als ik anders opgevoed.. Ik moet zeggen dat ik steeds meer ga genieten van de sexperimenten..[/quot

Dus je vriend kan alleen je vriend zijn indien die instemt met jouw voorkeur, wat als hij dat niet meer wil?? Wijs je hem dan de deur?? Gewoon benieuwd hoor??

In het begin waren we monogaam.. Maar aangezien hij mijn 2e partner is en ik bi ben, was en ben ik nieuwsgierig naar anderen.. En nee, als hij deze levensstijl zat is wijs ik hem niet de deur.. Hij is er veel actiever mee bezig dan ik.. Hij gaat op zoek naar anderen om mij te zien genieten.. Ik ben meer zo van komt het op m'n pad dan is het spontaan en geniet ik er ervan.. En ja, af en toe gaan we naar een swingersclub..

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:16

Een bevriend stel is polyamoreus.. Vind dat echt knap.. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen..

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:19

Ik en mijn vriendin zijn blij met onze monogame relatie :D van beide kanten al meteen erg duidelijk gemaakt hoe we er over denken en we willen allebei elkaar niet delen. Hebben allebei genoeg aan elkaar en zijn gelukkig op deze manier :o maar wie wel graag een open relatie wilt, vooral doen zou ik zeggen! Als je er gelukkig van word waarom niet! Voor ons is het niks en wij zouden er niet gelukkig van worden. Maar wie dat wel word, helemaal prima +:)+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:23

Puur uit nieuwsgierigheid, is dat dan voornamelijk om je bisexuele behoefte te voldoen? Dus het fysieke?

Ikzelf verkies monogamie maar respecteer zonder problemen andere vormen van relaties. Ik kan er alleen niet bij hoe je met een polyamoreuze relatie tijd genoeg vindt om alle contacten te onderhouden :')
:')

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:23

Ik heb een in principe monogame relatie maar zo af en toe loopt het zoals het loopt en duiken we samen in bed met 1 of 2 anderen. Vinden we beiden leuk en we hebben nooit last van jaloezie tijdens of daarna. De ene keer liggen de grenzen anders dan de keer ervoor maar hier hebben we het gewoon over. Voor ons werkt dit perfect. We hebben niet per se behoefte aan anderen voor intimiteit maar vinden het wat toevoegen op z'n tijd.
Het heeft mij zelfs nog meer bevestigd in hoe leuk ik mijn vriend vind, een andere man trekt mij geestelijk helemaal niet aan. Vrouwen daar integen worden steeds aantrekkelijker:p
Een ployamoreuse relatie trekt mij dan weer niet aan, op dat vlak is voor mij (nu) 1 man genoeg.

Yunaa

Berichten: 2725
Geregistreerd: 02-10-08
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:27

Ik ga alleen voor een monogame relatie. Waarom? Heel simpel! Ten eerste houd ik niet van delen en ben ik graag maar intiem met één persoon. Ik kan me emotioneel ook maar met één iemand gedurende de relatie verbonden voelen. Ten tweede ben ik zo niet opgevoed, komt het niet in mijn omgeving voor en lijkt het me gewoon echt niks :+ Moet er niet aan denken dat mijn ooit-toekomstige partner intiem is met een ander... ~~}>

Dat een ander niet monogaam is, moet hij zij zelf weten. Niet iedereen staat het zelfde in relaties en iedereen moet zelf weten waar hij zij zich prettig bij voelt.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:28

rainbow8 schreef:
In het begin waren we monogaam..


Woon je nu met meer samen? Dus polygaam?
Nee? Met 1 partner, dan is dat nog steeds monogaam.

Wel/niet sexclusief, open of niet, is wat anders.

Idem polyamoor.

En dat heeft dan nog alle mogelijke combinaties die ook nog eens ver tijd kunnen verschuiven.

Interessante opmerking over geen tijd voor polyamoor. Dat zie ik niet. Kost het meer tijd om van 2 of 3 kinderen te houden dan van 1???
Liefde kost toch geen tijd? Dat is een emotie, een beleving.
JIj schijft dat je bi bent. Stel je komt een leuke vrouw tegen waar je van gaat houden. Dat hoeft helemaal niet in te houden dat je minder van je man gaat houden.
Ze trekt bij jullie in. Een polygame, polyamore situatie.
Stel je spreekt af geen sex buiten de relatie te hebben; dan hebben jullie een sexclusieve polygame, polyamore relatie.
Waarom zou dat meer tijd kosten????
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-09-16 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:28

verootjoo schreef:
Sidera schreef:
Nou vind ik anti monogaam zijn even closeminded als anti open relaties zijn. leven en laten leven toch? :D


Ik zeg toch ook niet dat ik anti ben :7


Nee was idd ook niet naar jou persoonlijk maar aan de mensen die je omschreef als zijnde anti-monogaam

Sidera

Berichten: 2545
Geregistreerd: 01-06-09

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:31

Dat zeg ik ook altijd HC! Dat je niet minder van je eerste kind gaat houden bij je tweede.

Mn huidige vriendin voelde zich altijd zo schuldig naar alles en iedereen en die vergelijking heeft haar ook wel geholpen t los te kunnen laten

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:37

Huertecilla schreef:
rainbow8 schreef:
In het begin waren we monogaam..


Woon je nu met meer samen? Dus polygaam?
Nee? Met 1 partner, dan is dat nog steeds monogaam.

Wel/niet sexclusief, open of niet, is wat anders.

Idem polyamoor.

En dat heeft dan nog alle mogelijke combinaties die ook nog eens ver tijd kunnen verschuiven.

Interessante opmerking over geen tijd voor polyamoor. Dat zie ik niet. Kost het meer tijd om van 2 of 3 kinderen te houden dan van 1???
Liefde kost toch geen tijd? Dat is een emotie, een beleving.
JIj schijft dat je bi bent. Stel je komt een leuke vrouw tegen waar je van gaat houden. Dat hoeft helemaal niet in te houden dat je minder van je man gaat houden.
Ze trekt bij jullie in. Een polygame, polyamore situatie.
Stel je spreekt af geen sex buiten de relatie te hebben; dan hebben jullie een sexclusieve polygame, polyamore relatie.
Waarom zou dat meer tijd kosten????


Maar dan kom ik even met een praktische vraag: zij heeft dan haar vriend en vriendin bij haar in huis. Maar hoe zit dat dan met vriendlief? Stel dat hij de nieuwe vriendin een kreng vind, hoe dan? Want zij houdt van beiden maar de twee onderling niet. Dat zijn altijd zo van die vragen die ik heb bij hoe dat dan in zn werk zou gaan. Oprechte nieuwsgierigheid he, geen veroordeling oid.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:41

Mars schreef:
Maar dan kom ik even met een praktische vraag: zij heeft dan haar vriend en vriendin bij haar in huis. Maar hoe zit dat dan met vriendlief? Stel dat hij de nieuwe vriendin een kreng vind, hoe dan? Want zij houdt van beiden maar de twee onderling niet. Dat zijn altijd zo van die vragen die ik heb bij hoe dat dan in zn werk zou gaan. Oprechte nieuwsgierigheid he, geen veroordeling oid.


Er zijn verschillende mogelijkheden in ontelbare gradaties.
Hoe daar mee om te gaan? Het is maar net hoeveel je om elkaar geeft en hoeveel je VOOR elkaar bent.
De twee uitersten zijn dat het 1 gedeelde harmonieuze driehoeksverhouding is of aan het andere einde twee gescheiden huishoudens met 1 lief als grote gemeene deler.
Daar tussen ligt een breed pallet aan praktische mogelijkheden.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:43

Wat een leuk topic zeg. Ik ben momenteel monogaam en heb alleen Sex met mijn partner. Zelf ben ik wel nieuwsgierig mijn partner niet zo. Sluit niks uit.
Vind het wel leuk om te lezen dat dingen toch meer geaccepteerd worden

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:46

Polygaam moet ik toch ook echt niet aan denken hoor. Zowel niet voor mezelf als voor degene waarmee ik ben. Ik vind ze op die programma's op tv nou ook niet heel gelukkig overkomen. Ze zeggen dat ze niet anders willen, maar ondertussen zie je toch een hoop spanningen en jaloezie. Nou weet ik natuurlijk ook wel dat wat je op tv ziet lang niet altijd de waarheid is, maar het schept toch een bepaald beeld.

Een open relatie of iets dergelijks heb ik niet perse iets op tegen. Dat zal denk ik meer van de ander afhangen, al weet je het nooit.